خبر یزد

آخرين مطالب

آیا ناسا برای بازگشت از مریخ، دست به دامن ایلان ماسک می‌شود؟ علمي

آیا ناسا برای بازگشت از مریخ، دست به دامن ایلان ماسک می‌شود؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا / در شرایطی که ناسا هزینه گزاف 11 میلیارد دلاری را بهانه‌ای برای عدم اجرای مأموریت بازگرداندن نمونه‌های خاک مریخ به زمین اعلام کرد؛ برخی کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که با استفاده از فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس و منابع مالی ایلان ماسک، می‌توان این مأموریت را نجات داد.
سیاره سرخ، نزدیک‌ترین سیاره در منظومه شمسی است که می‌دانیم روزگاری آب مایع در آن جریان داشته و ممکن است نشانه‌هایی از حیات اولیه را در خود نگه داشته باشد؛ به همین دلیل، بررسی این سیاره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتی امید می‌رود که نخستین کلونی میان‌سیاره‌ای انسان‌ها در سطح سیاره سرخ برپا شود.
هزینه‌های گزاف مأموریت‌های نوآورانه فضایی بعضی وقت‌ها مانع از اجرای چنین مأموریت‌هایی می‌شود؛ مانند مأموریت بازگرداندن نمونه‌های خاک سیاره سرخ (MSR) به زمین که ناسا اعلام کرد به دلیل برآوردهای گزاف 11 میلیارد دلاری (در مقایسه با پیش‌بینی اولیه 7 میلیارد دلار) و رسیدن محموله در سال 2040 به زمین، تا آینده نزدیک نمی‌تواند چنین مأموریت هیجان‌انگیزی را اجرا کند و تا زمانی که روش ارزان‌تر و سریع‌تری برای این مأموریت پیدا کند، آن را متوقف می‌کند.
حال، گروهی از پژوهشگران و چهره‌های دانشگاهی پیشنهاد داده‌اند که ناسا از شرکت‌های خصوصی در حوزه هوافضا کمک بگیرد تا مأموریت آوردن نمونه‌های مریخ به زمین را انجام دهد.
مأموریت بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ
پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد ناسا با نام استقامت (Perseverance) از زمان فرود روی مریخ در سال 2021 (1400) در دهانه جیزرو (Jezero) که دلتای یک رودخانه باستانی است، 24 نمونه را در لوله‌های خود جمع‌آوری، بسته‌بندی و روی سطح مریخ رها کرده است. هدف این مریخ‌نورد، جمع‌آوری بیش از 30 نمونه برای جست‌وجوی نشانه‌های احتمالی حیات باستانی در مریخ است.

خبر یزد


طبق برنامه اولیه ناسا قرار بود برخی از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده با استقامت، طی دهه 2030 با هزینه حدود 7 میلیارد دلار به زمین بیاید. این امر مستلزم فضاپیمایی بود که روی سطح مریخ فرود بیاید، نمونه‌ها را جمع‌آوری کند، دوباره از مریخ بلند شود و سپس با فضاپیمای دیگری که نمونه‌ها را به زمین خواهد آورد، در مدار مریخ ملاقات کند.
«ایمی ویلیامز»، اخترزیست‌شناس دانشگاه فلوریدا که با مریخ‌نورد استقامت در ارتباط است، می‌گوید: «ما به مطالعه نمونه‌های مریخ بسیار نزدیک هستیم. بازده علمی این کار غیرقابل‌تصور است. این نمونه‌ها می‌توانند درک ما از پتانسیل زندگی در مریخ را متحول کنند و بینش‌هایی کلیدی در مورد تکامل منظومه شمسی ارائه دهند».
به دنبال نوآوری بخش خصوصی
روی آوردن به بخش خصوصی می‌تواند نشان‌دهنده تغییر رویکرد ناسا باشد که معمولاً چنین مأموریت‌هایی را کاملاً داخلی مدیریت می‌کند. ناسا که اکنون در بحبوحه افزایش هزینه‌ها و تأخیرهایی که خطر انحراف مأموریت MSR را تهدید می‌کند، می‌تواند پذیرای ایده‌های بکر از طرف شرکای تجاری خود باشد و یکی از بهترین گزینه‌ها، موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس است که با قابلیت فرود کنترل‌شده و برخاست مجدد، راهکاری مناسب برای انجام بهینه این مأموریت ارائه خواهد داد.
«جیم گرین»، دانشمند سابق ناسا که به توسعه پروژه MSR نیز کمک کرده است، می‌گوید: «فرصتی برای تشریک مساعی وجود دارد تا ایده‌های مختلف مطرح شوند. این روند بسیار سالمی است و دقیقاً همان رویکردی است که برای رسیدن به یک سناریوی مأموریتی بهتر باید انجام شود».
«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به پتانسیل موشک استارشیپ برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ طی 5 سال آینده اشاره کرده بود و به نظر می‌رسد ناسا نیز به این احتمال، نیم‌نگاهی داشته باشد.

خبر یزد


طبق گزارش‌ها، ناسا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا از سیستم‌های توسعه‌یافته برای برنامه قمری آرتمیس استفاده کنند. به عقیده کارشناسان، تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این رویکرد گرفت، آن است که ناسا امید دارد موشک استارشیپ، راه‌حل مناسب این معضل باشد. احتمالاً بتوان مریخ‌نورد استقامت و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده آن را در استارشیپ جا داد و به زمین بازگرداند.
گنجینه پنهان مریخ
آوردن نمونه‌های مریخ به زمین پس از سه دهه برنامه‌ریزی برای دانشمندان وسوسه‌انگیز است. ابزارهای آزمایشگاهی پیشرفته روی زمین می‌توانند نشانه‌های زیستی بالقوه را (البته در صورت وجود) در آن‌ها شناسایی کنند یا حداقل تعیین کنند که آیا دهانه جیزرو، شرایطی برای پشتیبانی از حیات داشته است یا خیر.

خبر یزد


اما ارزش علمی این نمونه‌ها بسیار فراتر از یافتن حیات فرازمینی است. «جک ماستارد»، مریخ‌شناس دانشگاه براون خاطرنشان می‌گوید: «تاریخ‌نگاری و تاریخ‌گذاری نمونه‌های دهانه جیزرو می‌تواند معماهایی مانند شکل‌گیری میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ها، زمان برخورد سیارک‌های عظیم که منظومه شمسی اولیه را شکل داده‌اند و حتی منشأ حیات را روشن کند. کشف نشانه‌های حیات، موضوع جذابی است که همه سرفصل‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، اما در سطحی ماندگارتر، این سؤالات مربوط به تکامل منظومه شمسی است که این نمونه‌ها به آن‌ها پاسخ خواهند داد و اهمیت این پرسش‌ها اگر بیشتر از مبحث حیات نباشد، کمتر نخواهد بود».

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/646358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دمویی از عملکرد خیره‌کننده دستیار هوش مصنوعی گوگل Astra

ورود کاروان زیرسایه خورشید به میبد

صنعتگران اردبیل در نمایشگاه صنایع‌دستی یزد حضور می‌یابند

استقبال زوج‌های نابارور از خدمات مراکز ناباروری

دانش آموزان یزدی قرآن کتابت کردند

پخش سریال جدید با بازی رضا شفیعی جم از 29 اردیبهشت ماه | تصاویر

اجرای طرح شمیم و همیاران آرامش اجتماعی در محله حسن آباد یزد

فوتبالی ترین شب یزد پس از 18 سال از ساعت 18:15

سایه پر مهر امام مهربانی‌ها بر سر مردم باغشهر تاریخی یزد

«پشت پرده» رضا شفیعی‌جم به تلویزیون رسید + عکس

برگزاری جشن بندگی در میبد

نمایشگاه سراسری صنایع دستی یزد از دریچه دوربین ایسنا

مراسم استقبال از ژیمناست یزدی تاریخ ساز

جریمه‌های سنگین در انتظار دستفروشان یزدی

دیدار صمیمانه مدیر کل آموزش بنیاد با سرپرست معاونت دانشجویان داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ماجرای نجات آزاده دفاع مقدس از اعدام گروهک تروریستی کومله

معرفی کتاب‌های آموزش بازی در بین کودکان و نوجوانان

واکشن جالب نسخه جدید ChatGPT بعد از شناسایی سریع سگ

پنجاهمین ماموریت مداری «اسپیس‌ایکس» در سال 2024 انجام شد

با تدابیر اتخاذ شده، آزمون‌های نهایی در یزد بدون دغدغه برگزار می‌شود

طول عمر یزدی‌ها بیشتر از میانگین کشوری

اجرای طرح آرامش در تفت

بهره برداری از 100 طرح مخابراتی همزمان با هفته ارتباطات در استان یزد

بازی با کلمات و شعر خواندن

کتاب معلم من یک هیولاست برای دانش آموزان کلاس اولی

مفهوم و معنای شعر را به مخاطب برسانیم

چالش بازی روانشناسی با مجریان برنامه صبحانه ایرانی

کتاب «تو خواب میکاییل هستی» قابلیت تبدیل شدن به فیلم دارد

صراف عالم مرا دریاب

ناگفته های خانواده فلسطینی در نمایشگاه کتاب تهران

هوش مصنوعی در مقابل فیلمسازها کم آورد

ابراز خوشحالی GPT-4o از رونمایی خودش!

قدردانی اعضای شورای شهر یزد از اجرای طرح نور

پخش سریال جدید با بازی رضا شفیعی جم + عکس‌

ثبت هشتمین اهدای عضو سالجاری در یزد

بهره برداری از 343 پروژه مخابراتی استان یزد در سال 1402

در دستور کار قرار دادن فرامین و تدابیر رهبر معظم انقلاب توسط کارگزاران حج

صنعتگران اردبیلی در نمایشگاه صنایع‌ دستی یزد حضور یافتند

برگزاری میز ارتباطات مردمی در بنیاد مازندران همزمان با سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران

«عملیات برای ادبیات» رونمایی می شود

برای خرید کتاب‌های مجموعه‌ای اول باید یک تا دو جلد اول را برای کودک خریداری کنید

گرمای زمین زنبورهای عسل را هم گرفتار کرد

کسب رتبه برتر روابط عمومی شرکت سهامی آب منطقه ای یزد

رشد و توسعه صنایع شهرستان میبد الگویی موفق از مشارکت مردمی

قتل کارگر جوان با ادعای آزار شیطانی به خواهر

شکارچی مخوف زنان در مشهد به دام افتاد

همزمان با دهه کرامت از دختران شهدای البرزی تجلیل شد

​​​​​​​دیدار سرپرست بنیاد آذربایجان شرقی با 6 خانواده شهید در عجب شیر

بیشتر جوانان و نوجوانان در نمایشگاه به دنبال کتاب دایناسورها بودند

یکی از قالب‌های جذاب برای نوجوانان‌، قالب‌ طنز است