خبر یزد

آخرين مطالب

مصادیق کودک آزاری کدامند/ آزاردهندگان غافل معاونت امور زنان و خانواده

مصادیق کودک آزاری کدامند/ آزاردهندگان غافل
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

یک مددکار اجتماعی گفت: اگر فکر می‌کنید کودک‌آزاری فقط در خانواده‌های خاصی رخ می‌دهد اشتباه می‌کنید؛ با دقت به کودکان خانواده خود را بنگرید و ببینید آیا آزار جسمی، جنسی، روانی و عاطفی می‌بینند یا خیر.
آرامش مهم‌ترین موضوعی است که باید در خانواده ایجاد شود و آشنایی خانواده‌ها با منبع و دلایل خشونت و ناآرامی و البته راه‌های پیشگیری از برهم خوردن آرامش در جمع خانوادگی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید تک تک اعضا بیاموزند.
متأسفانه اکنون اعضای خانواده‌‌ها به دلایل مختلف در معرض خشونت‌های متعدد قرار می‌گیرند و این موضوع به کیان خانواده آسیب می‌رساند. خبرگزاری ایکنا با هدف آشنایی اعضای خانواده با دلایل و ریشه‌های خشونت خانگی و راه‌های مقابله با آن مجموعه آموزشی «خانواده در مسیر آرامش» را تولید کرده است. امید اینکه مشاهده این مجموعه کوتاه اما مفید و ضروری برای اعضای خانواده بتواند به رفع مسائل خانواده‌‌های ایرانی کمک کند.
در بخش هشتم این مجموعه آموزشی، ایوب اسلامیان، مددکار اجتماعی به تشریح مسئله کودک‌آزاری پرداخت و گفت: شاید در ذهنمان تصور کنیم که کودک‌آزاری یک اتفاق نادر است که برای گروه‌های خاصی اتفاق می‌افتد یا در خانواده‌های متفاوتی رخ می‌دهد اما این تصور نادرست است. این اتفاق ممکن است در زندگی ما نیز رخ دهد، به همین دلیل باید ببینیم آیا در زندگی خود ما این اتفاق افتاده است و بچه‌ای که در خانواده ماست آیا مورد آزار قرار گرفته است یا خیر؟
مفهوم کودک آزاری چیست؟ به هر رفتار یا ترک رفتاری که منجر به آسیب به روان، امنیت و سلامت کودک شود، کودک آزاری گفته می‌شود. برخی مواقع با انجام ندادن برخی رفتارها منجر به آسیب دیدن کودک می‌شویم. مثلاً بچه را مدرسه نمی‌فرستیم، بهداشت بچه را به خوبی رعایت نمی‌کنیم، مراقبت‌های بهداشتی لازم از کودک صورت نمی‌گیرد، یا وقتی کودک درمان لازم دارد به موقع او را به بیمارستان نمی‌بریم.
کودک آزاری چه شکل‌هایی دارد؟ شکل رایج کودک آزاری در اذهان، جسمی یا خشونت علیه بدن کودک است. نمونه‌های آن سیلی زدن، جراحت ایجاد کردن، سوزاندن و ... است که ممکن است عامدانه و یا غیرعمدی صورت گیرد. متأسفانه اتفاقی که در کودک آزاری رخ می‌دهد و ما زیاد شاهد آن هستیم این است که وقتی کودک آزاری منجر به شکستن یا وارد شدن صدمه جسمی به کودک می‌‍‌شود به خاطر اضطرابی که به خانواده وارد شده است، معمولاً با تأخیر کودک را نزد پزشک می‌برند.
خانواده‌ها نباید خشونت اعمال کنند اما در هر صورت اگر خشونتی اعمال کردند سریعاً باید برای درمان اقدام کنند. خشونت جسمی علیه کودک آثار بدی دارد و معمولاً کودکانی که قربانی خشونت می‌شوند دچار اضطراب، خشم و نوعی بازتولید خشونت (اعمال خشونت علیه دیگران) خواهند شد.
موضوع دیگر خشونت علیه کودکان خشونت جنسی است. البته خشونت جنسی هم فقط مرتکب شدن عمل جنسی نیست بلکه مصادیق دیگری دارند که شاید خیلی به آن توجه نکرده باشیم. مثلاً اینکه کودک را مجبور کنیم لباسش را جلوی جمع دربیاورد. فیلم‌هایی را جلوی کودک پخش و مباحثی را نزد او مطرح کنیم که مناسب سن کودک نبوده و برای او قابل فهم نیست یا او را درگیر موضوعاتی می‌کند که اساساً برای آن سن تعریف نشده و درک درستی از موضوع برای کودک وجود ندارد. لمس کردن کودک نیز حتی در مواردی کودک آزاری محسوب می‌شود.
موارد شدید مثل سوء استفاده از کودک برای پورنوگرافی، هرزه‌نگاری و تهیه فیلم‌های مستهجن جزو کودک آزاری‌های شدید محسوب می‌شوند.
بخش زیادی از کودک آزاری‌های جنسی در اثر ناآگاهی خانواده‌‌ها رخ می‌دهد و پیامدهای منفی بسیار شدید دارد و حتی ممکن است موجب شود کودکان به این کار وسوسه شوند و رفتارهای اغوا کننده از خودشان نشان دهند و با بچه‌های دیگر این کار را انجام دهند و یا با عروسک خود درگیر چنین رفتارهایی شوند. 
نوع دیگری از کودک آزاری، عاطفی و روانی است که بسیار شایع است. چون بسیاری از مواقع قابل تشخیص نیست و برخی مواقع در برخی فرهنگ‌‌ها این رفتار جا افتاده است مثل تحقیر کردن کودک یا مقایسه کودک با کودکان دیگر، توهین کردن به کودک، اسم بد گذاشتن بر روی کودک و ... که بر روان کودک تأثیر می‌گذارد و می‌تواند بعداً آسیب‌های جبران ناپذیری به کودک وارد کند.
مصداق دیگر کودک آزاری غفلت یا نادیده گرفتن است. وقتی رفتاری را ترک می‌کنیم، مثلاً بچه را به مدرسه نمی‌فرستیم، یا بر روند تحصیلی کودک نظارت نمی‌کنیم، یا در خصوص لباس و پوشاک کودک اهمال می‌کنیم، کودک آزاری ناشی از غفلت رخ داده است. عدم نظارت بر کودک در فضای مجازی نیز می‌تواند نمونه‌هایی از غفلت و کودک آزاری محسوب شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/206642/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوقات شرعی پنج شنبه 6 اردیبهشت در یزد

تداوم جریان سیل در استان یزد

جلوه زیبای گل محمدی در باغات اشکذر

ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد

آغاز نوبت اول آزمون سراسری در استان یزد

نوعدوستی کارمند یزدی برای آزادی زندانیان

جلوه‌هایی زیبا از بارش باران در یزد

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تو که با عاشقان درد آشنایی

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

ربودن کودک 4 ساله از مقابل چشمان مادرش

حادثه تلخی که برای یک اتوبوس در اصفهان رخ داد

شدت باران در استان یزد و آبگرفتگی معابر شهر یزد+عکس

باران سیل آسا شهر یزد را دچار آبگرفتگی کرد

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

فیلم / باران شدید و سیل در یزد

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

توجه به نیروی انسانی رویکرد قوه قضائیه است

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد (فیلم)

بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم

آخرین جزئیات سیل کم‌سابقه در یزد

امدادرسانی آتش‌نشانان یزد به خودروهای درگیر در فرونشست زمین

بزرگداشت روشنفکری که متفاوت بود

راه حل برون رفت از مشکلات کشور ایمان به شعار ما می‌توانیم است

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعهد شرکت‌های پیشرو در هوش مصنوعی برای حفاظت از کودکان

با روش تخلیه الکتریکی آشنا شوید

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد

آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد

تا 24 ساعت آینده میزان خسارت‌ها برآورد می‌شود

تکمیل راه آهن خواف هرات

وضعیت جاده‌های استان یزد / خسارت 6000 میلیارد تومانی سیل سال گذشته

جاری شدن سیل در رودخانه‌های تفت

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟

هرروز یک سری مشکل هست!

مسیریابی بهتر نابینایان با عینک هوشمند ایرانی ممکن شد

انجام بیش از 331 هزار آزمایش کلرسنجی از شبکه‌های توزیع آب استان یزد

احتمال پس‌زدگی روان آب‌ها از شبکه فاضلاب خانگی یزد

استقبال گسترده دانش‌آموزان یزدی از رویداد ایده شو دانش‌آموزی

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

بارش باران سیل آسا در یزد

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان اشکذر