خبر یزد

آخرين مطالب

وجود 35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور اقتصادي

وجود 35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


وجود 35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور، تکذیب تاخیر در پرداخت حقوق محیط‌بانان، اقدامات ناکافی دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا، هشدار افزایش آلودگی نوری در جهان و ادامه آتش سوزی جنگل‌های کوه «نیر» را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید.
به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس مطالعات انجام شده حدود 35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد که با برنامه‌های گوناگون درصدد مدیریت و کنترل این مناطق هستیم.
علیمحمد طهماسبی اظهار کرد: این مقدار هکتار اراضی غبارخیز در 23 استان کشور وجود دارد که شدت و ضعف‌های گوناگونی دارد.
وی تصریح کرد: در این ستاد تاکنون چندین کار جدی انجام شده که در ابتدایی‌ترین قدم شناخت وضع موجود غبارخیزی در داخل و اطراف کشور است که در همین رابطه 120 هزار هکتار مناطق غبارخیز در استان شناسایی شده است.
دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان واقع در همسایگی ما یکسری جریانات غبارخیز شناسایی شده که وضع موجود استان گلستان را تشدید می‌کند.
وی گفت: بیابان‌های قره قوم (شن سیاه) از بزرگترین کویرهای شنی جهان است که حدود 70 درصد مساحت کشور ترکمنستان (350 هزار کیلومتر مربع) را شامل می‌شود.
طهماسبی خاطرنشان کرد: بر اساس طرحی دیگر شناخت کشورهای همسایه که پدیده ریزگرد و غبار را به سوی ایران گسیل می‌کنند آغاز شد که در گام ابتدایی ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، عربستان، قطر، یمن و دیگر کشورهای مستعد مورد بررسی نوع و میزان ایجاد آلودگی قرار گرفتند که مشخص شد بیش از 300 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در این مناطق وجود دارد که شرایط موجود کشور را تشدید می‌کنند.

خبر یزد

تأخیر در پرداخت حقوق محیط‌بانان تکذیب شد فرمانده یگان حفاظت محیط زیست هرگونه تأخیر در پرداخت حقوق محیط بانان را تکذیب کرد.
جمشید محبت خانی در واکنش به خبرهایی مبنی بر پرداخت نشدن چهار ماه حقوق محیط‌بانان، اظهار کرد: به لطف خداوند و پیگیری سازمان حفاظت محیط زیست حقوق و مزایای محیط‌بانان پرداخت شده و هرگونه تأخیر یا عدم پرداخت چندماهه حقوق این عزیزان را تکذیب می‌کنم.
وی با تقدیر از تلاش‌ها و جانفشانی‌های محیط‌بانان افزود: در سال‌های اخیر حقوق و مزایای محیط‌بانان بیش از سایر همکاران سازمان رشد داشته و به یاری خدا این روند ادامه خواهد یافت.

خبر یزد

اقدامات ناکافی دستگاه‌ها برای کاهش آلودگی هوا با نزدیک شدن به فصل پاییز بار دیگر معضل تشدید آلودگی هوای شهرها و راهکارهای مقابله با آن مطرح می‌شود. هرچند راهکارهای مقابله با آلودگی هوا سال‌ها است که در قانون هوای پاک مشخص شده است اما به آن توجه کافی نشده است.
قانون هوای پاک با هدف کاهش آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن در 25 تیرماه 1396 به تصویب مجلس رسید و از سوی رئیس جمهوری وقت برای اجرا ابلاغ شد.
این قانون بر اساس 34 ماده 21 دستگاه اجرایی مختلف ازجمله وزارت کشور، وزارت نفت، وزارت نیرو، نیروی انتظامی، شهرداری، صدا و سیما و…را مکلف کرده است که هر یک به تناسب وظایف خود، اقداماتی را برای کنترل آلودگی هوا در کشور اجرایی کنند اما پس از گذشت چهار سال از ابلاغ این قانون بسیاری از دستگاه‌ها نه‌تنها اقدامی برای رفع آلودگی هوا انجام نداده‌اند، بلکه قدم‌هایی علیه قانون هوای پاک برداشته‌اند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: وضعیت آلودگی هوا از دهه 70 در کشور نگران کننده‌تر شده است. هرچند اقداماتی برای مبارزه با آلودگی هوا از جمله ارتقای سوخت و استاندارد خودروها انجام شده، اما سرعت انجام این اقدامات به‌ویژه در پاییز و زمستان متناسب با سرعت انتشار آلودگی‌ها نبوده است.
داریوش گل علیزاده اظهار کرد: نتوانستیم بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و اقداماتی که از قبل تعیین کرده بودیم، حرکت کنیم و حداکثر کاری که توانسته‌ایم در 10 سال گذشته انجام دهیم، کنترل سرعت آلودگی هوا بوده است.
وی ادامه داد: طی چهار سالی که از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک می‌گذرد، انتقادات زیادی به عملکرد دستگاه‌های مختلف در اجرای مواد این قانون همچنین سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان ناظر بر اجرای این قانون شده است؛ از مخالفت شورای شهر تهران با نصب فیلتر جاذب دوده روی اتوبوس‌ها و به تعویق انداختن ارتقای استاندارد خودروها توسط خودروسازان تا سرعت پایین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ابطال آئین‌نامه ماده 8 قانون هوای پاک که درباره سن فرسودگی انواع وسایل نقلیه همگی در آلودگی هوا و تشدید آن به‌ویژه در کلانشهر تهران مؤثر بوده‌اند.
معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست تصریح کرد: در این میان یکی از طرح‌هایی که به‌منظور کاهش آلودگی هوا در شهر تهران اجرا شده، طرح ترافیک و ممنوعیت ورود خودروها به مرکز شهر بوده است.
گل علیزاده طرح ممنوعیت ورود خودروها به مرکز شهر و اجرای طرح ترافیک را ایده درستی دانست و گفت: این طرح به‌درستی اجرا نشد زیرا افراد می‌توانند با پرداخت هزینه، امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را پیدا کنند این در حالیست که ایده طرح ترافیک در راستای جلوگیری از ورود خودرو به محدوده طرح و کاهش آلودگی هوا بوده است.

خبر یزد

هشدار افزایش آلودگی نوری در جهان بر اساس داده‌های یک مطالعه جدید، آلودگی نوری در سطح جهان افزایش چشمگیری داشته است.
در مطالعه‌ای که توسط دانشگاه اکستر انجام شده، انتشار نور از سال‌های 1992 تا 2017 مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهند در حالی که روند افزایش آلودگی نوری در مناطق مختلف جهان متفاوت است، تقریباً همه مناطق شاهد افزایش انتشارات نور بوده‌اند. همچنین شواهد کمی مبنی بر کاهش انتشارات نور با وجود بهینه سازیِ فناوری دیده شده است.
بنابر اعلام کارشناسان در این مطالعه، این آمار تنها شامل نور قابل مشاهده توسط ماهواره‌های فضایی است و بر اساس تخمین‌ها افزایش واقعی آلودگی نوری در سطح جهان 270 درصد بیشتر از چیزی است که طبق این مطالعه اعلام شده است.
به گفته یکی از محققان، گسترش جهانی نور مصنوعی، باعث فرسایش محیط طبیعی در شب هنگام می‌شود. این مطالعه علاوه بر ارائه شواهد واضحی که نشان می‌دهد آلودگی نوری به یک مشکل جهانی تبدیل شده، بیانگر این است که این مشکل همچنین در حال تشدید است.
آلودگی نوری (Light pollution) نوعی آلودگی است که به روشن شدن بیش از حد یک محیط بر اثر نورهای مصنوعی گفته می‌شود. آلودگی نوری باعث کم فروغ شدن ستارگان و اجرام آسمانی در آسمان می‌شود و مانند تمام انواع دیگر آلودگی، به بوم‌سازگان آسیب می‌رساند. آلودگی نوری یکی از اثرات جنبی زندگی صنعتی شهری است.
اغلب پرنده‌ها به چندین دلیل در شب مهاجرت می‌کنند. یکی از دلیل‌ها این است که زیر نور آفتاب گرما زده می‌شوند و دومی این است که سیستم ردیابی پرنده‌ها با ستاره‌ها و ماه کار می‌کند. از وقتی شهرهای بزرگ و پر نور ساخته شدند، پرنده‌ها اغلب ستاره‌ها را در نور شهرها گم می‌کنند و از مسیر مهاجرت خود منحرف می‌شوند و در بسیاری از موارد به خاطر خروج از مسیر همیشگی زندگی‌شان می‌میرند و این یکی از ده‌ها ضرر آلودگی نوری است.

خبر یزد

آتش سوزی جنگل‌های کوه «نیر» همچنان ادامه دارد بخشدار لوداب از توابع شهرستان بویراحمد گفت: آتش‌سوزی جنگل‌های کوه نیر مهار نشده اما در کنترل است.
کورش بی‌نیاز اظهار کرد: نیروهای منابع طبیعی شهرستان هم اکنون در محل آتش‌سوزی کوه نیر حضور دارند. قرار است فردا با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استان نیروها وسیله بالگرد جهت کمک به عملیات اطفای حریق جنگل‌های کوه نیر انتقال داده شوند.
وی خاطرنشان کرد: وزش شدید باد، صعب‌العبور و صخره‌ای بودن منطقه و شیب تند، پوشش مرتعی غنی، وجود علوفه و درختان خشک از جمله دلایل طولانی شدن مهار آتش سوزی و کند شدن روند عملیات اطفای حریق هستند.
بخشدار لوداب تصریح کرد: این آتش‌سوزی از ساعت حدود 17 و 30 دقیقه روز سه شنبه در جنگل‌های کوه «نیر» بخش لوداب از توابع شهرستان بویراحمد آغاز شد و همچنان ادامه دارد.
وی در خصوص میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی، ادامه داد: هنوز به صورت دقیق میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی مشخص نیست مشخص شد و پس از مهار کامل آتش سوزی میزان خسارات ارزیابی می‌شود، اما بر اساس برآورد اولیه تاکنون بیش از 200 هکتار جنگل و مرتع کوه نیر در آتش سوخت البته آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد.
بی نیاز تصریح کرد: آتش سوزی در یک مرحله مهار شد اما به علت صخره بودن و پوشش مرتعی و جنگلی خشک و غنی دوباره شعله ور شد، آتش مهار می‌شود اما هر لحظه آتش از نقطه‌ای دیگر شعله‌ور می‌شود که این مسئله کار مهار آتش را سخت کرده است.
وی در خصوص علت آتش سوزی جنگل‌های کوه نیر تاکید کرد: طبق گفته شاهدان عینی برخی روستاها حدود ساعت 17 و 30 دقیقه روز سه شنبه آتش سوزی در یک نقطه شروع شد که با فاصله زمانی کمی در 5 نقطه دیگر نیز آتش سوزی رخ داده است که چه نشان می‌دهد عامل انسانی عمدی علت این آتش سوزی است و تحقیقات و بررسی‌های لازم در خصوص شناسایی عامل آتش سوزی در حال انجام است.
کد خبر 522613

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/209886/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران