خبر یزد

آخرين مطالب

زیباترین مساجد ایران؛شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی فرهنگي

زیباترین مساجد ایران؛شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


از معماری باشکوه مسجدهای ایران دیدن کنید! شکوه معماری را می‌توان در ساخت ساختمان مسجدهای قدیمی ایران به چشم دید. نه تنها هنر معماری بلکه هنرهای مختلفی که روی دیوارهای مساجد به کار رفته، هر کدام بر ارزش این بناها افزوده‌اند. در این مطلب چند مسجد قدیمی دیدنی در شهرهای مختلف ایران را به شما معرفی می‌کنیم.
در سفر خود به شهرهای شیراز، یزد، اصفهان، مشهد، کاشان و کرمانشاه می‌توانید از این چند مسجد دیدن کنید.
مسجد نصیرالملک شیراز مسجدی که تا قبل از آفتاب ظهر، هزار رنگ نور را به داخلش راه می‌دهد. ممکن است با تصویرهای این مسجد بسیار زیبا آشنا باشید. کفپوش شبستان غربی مسجد نصیرالملک فیروزه‌ای است، پنجره‌ها و سقف آن پر از کاشی‌ها و شیشه‌های رنگیست که همین رنگ‌ها نور را در مسجد به رقص در می‌آورد. مسجد نصیرالملک 147 سال پیش در محله گود عربان شیراز، توسط حسن معمار و به دستور میرزا حسن‌علی خان نصیرالملک در ملک وی بنا شد. امروزه این مسجد گردشگرهای داخلی و خارجی زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. عکاسی در فضای این مسجد یکی از جاذبه‌های مهم آن به شمار می‌آید. بهتر است از شبستان غربی مسجد بین ساعت 8 تا 10 صبح بازدید کنید تا رقص نور معروف آن را به چشم خود ببینید. در صورت سفر به شیراز می‌توانید از بین هتل‌های زیبا و بی‌نظیر آن یکی را برای اقامت خود انتخاب کنید. برای مشاهده هتل‌های شیراز و سراسر ایران به صفحه‌ی www.jabama.com/hotels مراجعه کنید.

خبر یزد

مسجد جامع یزد مسجد جامع یزد در گذشته‌های دور، آتشگاهی بود که در دوران ساسانی در این شهر تاریخی بنا شد. به مرور زمان بر پایه آن آتشگاه، سازه مسجد با سبک معماری آذری تکامل یافت. شروع ساخت این مسجد تا تکمیلش، سه دوره مختلف را پشت سر گذاشت. بانی این بنا را علاالدوله آل بویه می‌دانند ولی تکمیل آن به دوره آل مظفر و تیموریان رسید. مناره مسجد جامع یزد از بلندترین مناره‌های جهان یعنی 50 متر است. در این مسجد نور با شیوه جالبی از گچ سفید گنبد و دیوارها بازتاب یافته و روشنایی داخل مسجد را تامین می‌کند. مسجدی که امروز در شهر یزد مشاهده می‌شود، بنایی است که در دوران قاجار تا حدی تغییر شکل یافت. برای دیدن این مسجد در کنار دیگر بناهای تاریخی شهر کهن یزد، به این شهر سفر کنید. یزد همیشه برای گردشگرهایش خاطرات متفاوتی را رقم زده است. شهری که در آن می‌توان با خشت و تاریخ وعده داشت.
مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان اصفهان مسجدهای مهمی دارد که هر کدام از منظر معماری قابل توجه هستند. در اینجا به معرفی یکی از زیباترین مسجدهای این شهر می‌پردازیم. مسجد شیخ لطف‌الله به دستور شاه عباس در اصفهان بنا شد. شیخ لطف‌الله شخصی بود که به دستور شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت کرد و به شهر اصفهان فرستاده شد. برای او و اهل حرم در میدان نقش جهان اصفهان مسجد و مدرسه‌ای خصوصی ساختند. به دلیل استفاده خصوصی درباریان از این مسجد، این بنا مسجدی بدون صحن و مناره است که با تمام مساجد دوران خودش از این جهت تفاوت دارد. مسجد شیخ لطف‌االه اصفهان ورودی لاجوردی بسیار دلنشینی دارد. وقتی به داخل آن وارد می‌شوید، ظرافت‌هایی را به چشم می‌بینید که می‌توانید اهمیت این بنا را از نظر زیبایی و آرامش درک کنید. در ساعات مختلف روز، به خاطر چرخش نور و شیوه تابیدنش، گنبد مسجد از زوایای مختلف میدان امام به رنگ‌های طوسی، نخودی و صورتی دیده می‌شود. در فضای داخلی مسجد کاشی‌ها نقش طاووسی را رقم زده‌اند که نور بال‌های آن را روی این اثر هنری تکمیل می‌کند. این مسجد نیز مانند بناهای تاریخی دیگر این شهر، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم اصفهان محسوب می‌شود.
مسجد گوهرشاد مشهد

خبر یزد

مسجد گوهرشاد مشهد از مساجد تاریخی معروف ایران است که به دستور شاهرخ یکی از پادشاهان تیموری برای همسرش گوهرشاد، ساخته شد. مسجد گوهرشاد دارای گنبدی به رنگ آبی فیروزه‌ای است که فاصله کمی تا حرم امام رضا دارد. به همین دلیل این مسجد از پر بازدیدترین مساجد ایران به شمار می‌آید. سبک معماری این بنا اسلامی است و زیبایی‌اش در کنار گنبد طلایی امام رضا چند برابر شده است. اگر برای زیارت به شهر مشهد سفر کردید، حتما از این مسجد زیبا نیز دیدن کنید. اگر در شهر مقدس مشهد مسافر هستید، هتل قصر طلایی مشهد، گزینه مناسبی برای اقامت در این شهر است. دسترسی این هتل به اماکن و جاذبه‌های مشهد بسیار مناسب است.
مسجد آقابزرگ کاشان مسجد آقابزرگ شهر کاشان از مساجد تاریخی دوران صفویه است که حاکم شهر کاشان برای دامادش ساخت تا بتواند به تدریس علوم دینی در آن مشغول شود. این مسجد معماری ساده و زیبایی دارد که برخلاف اغلب آثار مربوط به آن دوران، رنگ‌های کمی در بنای ساختمان به کار برده شده است. در دیوارهای مسجد هنرهای تزیینی قابل توجهی مانند کاشی کاری، مقرنس، یزدی بندی و گره کاری به چشم می‌خورد. در محوطه مسجد حجره‌های مدرسه علمیه ساخته شده‌اند که امکان تحصیل در کنار عبادت را فراهم می‌نمود. نورهای داخل مسجد حوالی غروب آفتاب در خیره‌ کننده ترین شکل خود بر دیوارهای مسجد به رقص در می‌آیند.
این مساجد تنها نمونه‌ای از شاهکارهای معماری ایرانی- اسلامی هستند. قطعا در هر شهر ایران یک مسجد زیبا وجود دارد که بازدید از آن‌ها لذت‌بخش است. شهر تهران به عنوان پایتخت ایران هم مساجد قدیمی و زیبایی در خود جای داده‌ است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسجد مصلی تهران یا مسجد سپه‌سالار اشاره کرد. در صورت سفر به تهران می‌توانید هتل خود را از طریق لینک www.jabama.com/hotels-tehran انتخاب و رزرو کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/211836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد