خبر یزد

آخرين مطالب

بررسی موانع و راهکارهای تثبیت جایگاه حقوقی شورایاری ها شهرداری تهران

بررسی موانع و راهکارهای تثبیت جایگاه حقوقی شورایاری ها
  بزرگنمايي:

خبر یزد - وبینار تخصصی موانع و راهکارهای تثبیت جایگاه های حقوقی شورایاری ها با حضور اقبال شاکری، نماینده مجلس شورای اسلامی، جعفری بندی شربیانی، عضو شورای اسلامی؛ محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ گشتاسب مظفری، معاون اجتماعی، اقتصادی و برنامه ریزی مرکز مطالعات؛ عباس نوریان، پژوهشگر اجتماعی و سیده مائده قریشی، مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران برگزار شد.

‎به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ ‎اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تأثیر فعالیت شورایاران در مدیریت شهری افزود: شورایاران ظرفیت بسیار بالایی برای مدیریت شهری هستند و باید برای احیا و تقویت این نهاد مردمی دست به دست هم بدهیم.
‎او فضای عمومی فراکسیون مدیریت شهری مجلس را در حمایت از این نهاد تشریح کرد و گفت: شورای شهر تهران می‌تواند با ارائه طرحی در خصوص احیا و زیر ساخت‌های قانونی شورایار‌ی‌ها در فراکسیون مدیریت شهری و کمیسیون شوراها در جهت حل موانع و مشکلات موجود فعالیت شورایاری اقدام عاجل داشته باشد.
‎در ادامه این نشست جعفر بندی شربیانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت فعالیت شورایاران به عنوان مردمی‌ترین نهاد مدیریت شهری افزود: این نهاد باید به صورت اصولی و قانونی احیا شود تا دیگر نهادهای بالا دستی نسبت به ابطال فعالیت‌های آن به صورت سلیقه‌ای رفتار نکنند. مدیریت شهری نیاز دارد با شورایاری‌ها که یک سازمان اجتماعی مردمی است تعامل داشته باشد.
‎او در خصوص عواملی که این نهاد را به چنین سرنوشتی دچار کرده گفت: اینکه شورایاری‌ها را ساختار موفقی در مدیریت شهری نمی دانند به عدم شناخت نهادهای تعیین کننده نسبت به ساز وکار چنین سازمان هایی برمی‌گردد چرا که شورایاری‌ها با فرصت‌های نظارتی و حمایتی که برای مدیریت شهری ایجاد می‌کنند می‌توانند ثمرات مفیدی داشته باشند عدم حضور کارشناسان زبده در نهادهای تصمیم گیر عامل اصلی مغفول ماندن از اهمیت حضور این نهاد است.
‎محمد حسین بوچانی، رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه این نشست گفت: جلب مشارکت های شهروندان در قالب فعالیت های شورایاران مندرج در اصل 100 قانون اساسی است و تلاشمان در جهت تحقق این اصل قانونی است. چگونگی برون رفت از این چالش یکی از اهداف این نشست است تا به دلایل ابطال یک نهاد انتخابی محلی بعد از دو دهه فعالیت که در قانون شوراها جایگاه قانونی دارد رسیدگی شود.
‎رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اصل 101 قانون اساسی، نظام انتخابات در شوراهای محلی و بند یک سیاست های کلی نظام ادامه داد: مورخ 95/7/24 سیاست ها و قوانین انتخابات ابلاغ می‌شوند که این قوانین عبارتند از تعیین حوزه های انتخابات مجلس و شوراهای اسلامی شهر به گونه‌ای که در کلانشهرهای تهران تعداد اعضای شورای شهر اینقدر پایین است که نمی‌توانند نقش نمایندگی را ایفا کنند و معلوم نیست برای کدام منطقه یا محله کلانشهر تهران کار می‌کنند.
‎او افزود: حال که دستگاه های نظارتی فعالیت این نهاد مردمی را متوقف کردند باید بیایند و نقش نمایندگان محلی را اجرا کنند به این صورت که در انتخابات شوراهای شهر از هر محله دو نفر منتخب باید به شورای شهر بروند. در صورت ابطال فعالین شورایاران باید این طرح به مجلس برود.
‎بوچانی اصلاح قانون شوراها را یک موضوع جدی دانست و از مسئولین امر خواست تا با حل مناقشات بر سر عناوین به این موضوع خاتمه داده و از به هدر رفتن این سرمایه اجتماعی که 5 دوره در کنار مدیریت شهری حضور فعالی داشته پیشگیری نمایند.
‎در این راستا عباس نوریان، پژوهشگر حوزه مشارکت های اجتماعی نیز با تاکید بر شبهات موجود در مورد فعالیت شورایاری‌ها از دوره اول تا دوره پنجم گفت: غیرقانونی بودن فعالیت شورایاری‌ها تا امروز این قدر جدی نبوده است و مطرح شدن آن در این برهه به دلیل هماهنگ نبودن نهادهای بالا دستی در خصوص فعالیت آن است. یکی از شبهات موجود برگزاری انتخابات شورایاری‌ها توسط شورای شهر است که از منظر قانون ایراد دارد، چرا که شورای شهر نمی تواند انتخابات برگزار کند.
‎او با اشاره به اثرات مثبت فعالیت شورایاری ها در ادوار گذشته افزود: قوانین و مقرارات حول فعالیت شورایاری‌ها باید با حضور کارشناسان و نهادهای مربوطه بررسی و بازنویسی شود.
‎حسین ایمانی جاجرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران با ارائه گزارشی از فعالیت های شوراهای محله ای از گذشته تا کنون و چالش های قانونی که با نهادهای دولتی داشته اند گفت: این مشکلات نهادهای دولتی با فعالان محلی مسبوق به سابقه است و اکنون زمان آن رسیده به صورت اصولی به اختیارات قانونی این نهاد رسیدگی شود و برای ادامه فعالیت آن تعیین تکلیف قانونی صورت بگیرد.
‎ایمان جاجرمی با طرح این موضوع ادامه داد: باید نقش و جایگاه شورایاری‌ها در مدیریت شهری مشخص شود، اما اگر قرار است فقط و فقط نقش مشورتی داشته باشند نیاز به احیا و بررسی ندارند اگر قرار است نقش تصمیم ساز و استراتژیک داشته باشند چارچوب‌ها و حدود و قصورش معین گردد و با نهادهای ملی و سیاسی که در فعالیت شورایاری ها نقش دارند جلسات نقد و برررسی برگزار شود و نقش آنها در اداره محلات مشخص گردد و در نهایت با ارائه طرح به دولت به دنبال جایگاه قانونی و حقوق آنها بود.
‎امید محمدی، دبیر کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر اسلامی شهر تهران در این وبینار با ارائه موانع و راهکارهای تثبیت جایگاه حقوقی شورایاری‌ها گفت: تصمیم گیرندگان ابطال فعالیت شورایاری‌ها چگونه انتظار دارند مشکلات و معظلات کلانشهر تهران با تلاش شورای 21 نفره حل و فصل شود در حالیکه هر یک از مناطق کلانشهر تهران به اندازه یک شهر کوچک جمعیت دارد.
‎محمدی با اشاره به عدم انسجام در پیگیری مطالبات شهری در نهادهای قانونی گفت: متاسفانه همتی در پیگیری مطالبات شهری از سوی مدیران شهری وجود ندارد و عدم وحدت رویه در این موارد باعث بروز مشکلات اینچنینی می شود. برای رفع این مشکلات باید مدیران تصمیم گیر این حوزه همزمان جلساتی داشته باشند و بررسی موانع با حضور کارشناسان انجام گیرد.
‎در ادام این نشست سیده مائده قریشی، مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور اجتماعی و فرهنگی مرکز با اشاره به فعالیت شورایاران از آغاز تا کنون گفت: اولین بار در سال 1378 تشکیل شورایارها از سوی شورای شهر تهران ابلاغ شد و در 5 دوره حضور مورد نقد و بررسی های متعددی از سوی نهادهای مختلف بودند. حضور شورایاران به عنوان رکن اصلی مشارکتهای مردمی در سال 97 از سوی سازمان بازرسی ابطال می شود و در سال 99 دیوان عدالت اداری آن را تصویب می کند. در همین راستا مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در یک پژوهش کوچک مقیاسی ادامه حیات این نهاد و جایگاه حقوقی شورایاری‌ها را تبیین می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/212962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد حادثه ساز شد

کنایه سنگین نماینده مجلس به رئیسی درباره قیمت دلار

رئیسی اسرائیل را تهدید به پاسخ شدیدتر کرد

بارش رحمت الهی در استان کویری یزد

هشدار سطح زرد نیز برای کشاورزی صادر شد/احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی از پنجشنبه تا جمعه

فیلمی از جاری شدن آب در مسیل تفت

ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

تحقیق و تفحص از اجرای پروژه بلوار مرحوم ابوترابی

فعالیت سامانه بارشی تا پیش از ظهر فردا در استان

بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

فیلمی از بارش باران در بهاباد و آبگرفتگی معابر

تصاویری از سیل در بهادران مهریز

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

آماده‌باش 490 تیم مدیریت بحران در یزد / کدام مسیرها در یزد مسدود است؟

دلیل عجیب و متفاوت یک مرد برای خفه کردن همسرش

کاهش قیمت گوشت مرغ در بازار یزد

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

آمادگی شهرستان‌های بافق و بهاباد برای مدیریت سیلاب

وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

بارش باران بهاری و جاری شدن سیل در رودخانه شور دهستان گرده کوه +فیلم

اجاره بها در استان مدیریت شود

تولید بیش از 700 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

تاریخ افزایش کرایه حمل و نقل عمومی اعلام شد

تکمیل طرح‌های نیمه تمام با فروش اموال و املاک مازاد

تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب

فعالیت سامانه خود ارزیابی روانشناختی در حوزه سلامت روان

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس - تهران / ترخیص 10 مصدوم حادثه + اسامی

مردم برای تجویز دارو به عطاری‌ها اعتماد نکنند

هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی یزد به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی

گسترش فعالیت‌های درآمدزای دانشگاه آزاد یزد در راستای تحقق شعار سال

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

افزایش قیمت مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت

زمینه سازی‌های لازم برای مواجهه با سیل انجام شد

بوتیمار تحویل محیط زیست اردکان شد

کاهش قیمت مرغ در بازار

300 دانشجوی دانشگاه آزاد یزد بورسیه صنعت کاشی شدند

اردوگاه فرهنگی منشاد به آموزش و پرورش واگذار شود

افزایش بهای مسکن به دلیل توقف یک دهه‌ای ساخت مسکن

ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند

اجرای طرح بزرگ آبرسانی از چاه‌های جدید الاحداث یزد

آخرین وضعیت مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس بندرعباس _ تهران