خبر یزد

آخرين مطالب

انسداد 300حلقه چاه غیر مجاز در استان یزد/ آب چاه‌ها را با نصب کنتور هوشمند مدیریت می‌کنیم اجتماعي

انسداد 300حلقه چاه غیر مجاز در استان یزد/ آب چاه‌ها را با نصب کنتور هوشمند مدیریت می‌کنیم
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


گروه استان‌ها ــ برداشت آب به وسیله چاه‌های غیرمجاز در کنار برداشت بیش از مجوز از چاه‌های مجاز، بلای جان منابع زیرزمینی آب کشور شده است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد ، یکی از منابع مهم هر کشور منابع آبی هستند و حفاظت از آن‌ها عزم ملی را می‌طلبد، در شرایطی که کاهش بارندگی در سال‌های اخیر سبب شده است که خشک‌سالی‌های پی در پی را شاهد باشیم قطعا وجود برخی چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از آن‌ها مشکل بزرگی است که باید با آن مقابله جدی داشت.
انسداد چاه‌های غیرمجاز علاوه بر منفعت عمومی موجب صرفه جویی در منابع آبی، استفاده آن در چرخه آب شرب، کمک به بخش کشاورزی و صنعتی استان می‌شود و یا ذخیره آب بیشتری برای سال‌هایی که قرار است با خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم، داشته باشیم.
آب بخش‌های کشاورزی، شرب و صنعت استان از سه هزار و 932 حلقه چاه استحصال می‌شود و وضعیت آب 16 دشت استان ناپایدار است و دشت های یزد - اردکان و ابرکوه همدر وضعیت بحرانی قرار دارد، از سال های گذشته تاکنون با همکاری 20 گروه گشت و بازرسی فعال، 300 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی با حکم قضایی در استان پلمب شده است.
با توجه به کاهش شدید بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته و کاهش شدید بارش تا 45 درصد در استان یزد سبب شد که کاهش ذخیره آب‌های زیرزمینی هم رقم بخورد، که لازم است حتی برداشت آب از چاه‌های مجاز هم بیشتر کنترل شوند؛ در این راستا مسئولان استان یزد تاکون 85 درصد چاه‌های کشاورزی و 55 درصد چاه‌های صنعتی را به کنتور هوشمند متصل کردند.
محمد مهدی جوادیان‌زاده در خصوص وجود چاه‌های کشاورزی غیر مجاز که در روستاهای استان وجود دارند اظهار داشت: مسئله چاه‌های غیرمجاز موضوع پیچیده‌ای است و برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است که در آن سه بعد حقوقی، اجتماعی و فنی موضوع بررسی و دیده شود.
وی گفت: اخیرا طبق دستورالعمل‌های که وزارت نیرو صادر کرده است ساز و کارهایی را مشخص کرده است و ما در چارچوب آن‌ها کمیته‌ای را که در آن کارشناسان و مدیران شرکت با کارشناسان حقوقی و نهادهای نظارتی استان یزد حضور دارند تشکیل دادیم و این مجموعه در حال پیگیری یک روش و نحوه برخورد با چاه‌های غیرمجاز روستاها هستند و بعد از اینکه چارچوب‌ها تعیین شده اعلام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در پاسخ به این سوال که چه تعداد از چاه‌های کشاورزی در استان به کنتور هوشمند تجهیز شدند گفت: تاکنون 85درصد چاه‌های کشاورزی استان یزد به کنتور هوشمند مجهز شدند و اولویت در این کار ابتدا برای چاه‌هایی که آبدهی و برداشت بیشتری داشتند بود تا در این محل‌ها زودتر مدیریت آب کنیم.
جوادیان‌زاده تصریح کرد: تاکنون موفق شدیم که به این عدد و درصد برسیم و باز هم در برنامه داریم که تا پایان سال آمار نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های کشاورزی استان یزد را به 100 درصد برسانیم و چاه‌های صنعتی را هم مجهز به کنتور هوشمند کنیم.
وی گفت: این اقدام تا حد زیادی در مدیریت مصرف نقش بسیار مهمی داشته است به این دلیل که اگر ما نتوانیم چیزی را اندازه‌گیری گیری کنیم قطعا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم و چیزی را که نتوان کنترل کرد نمی‌توان مدیریت نمود،‌ بنابراین اصل مهم این است که میزان برداشت آب اندازه‌گیری شود و این کار با نصب کنتورهای هوشمند انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد عنوان کرد: پس اصل اول ما جهت ساماندهی چاه‌ها مدیریت مصرف در بخش چاه‌های کشاورزی و صنعتی این است که مصرف آن‌ها را با کنتورهای هوشمند اندازه‌گیری کنیم.
جوادیان‌زاده با بیان اینکه دومین فایده نصب کنتورهای هوشمند این است که تحویل حجمی آب‌ها امکان‌پذیر می‌شود خاطرنشان کرد: این اقدام از سال گذشته شروع شد و در حال حاضر در همه دشت‌های استان تحویل حجمی آب در بخش کشاورزی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: تحویل حجمی آب این است که حجم کل آبی که بر این اساس پروانه، صاحب چاه می‌تواند یک میزان مشخص آب برداشت کند را که بر طبق پروانه حق کشاورز است را در اختیارش بگذاریم و کشاورز بتواند این حجم را در هر روز، ماه و سال مدیریت کند و هر موقع نیاز داشت برداشت کند و هر موقع نیاز نداشت برداشت نکند، در واقع در هر زمان می‌تواند برداشت فقط باید حجم را رعایت کند و مازاد بر حجم مصرف نکند این هم به مدیریت آب استان و هم مدیریت آب حجمی کشاورز کمک می‌کند.
هدررفت آب در استان یزد کمتر از میانگین کشوری است/ تلاش گسترده برای رفع فرسودگی شبکه آب شهریبرداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و بحرانی به نام "فروچاله‌ها"/ آیا راهی برای خروج از بحران داریم؟«معجزه آبخیزداری»|تعادل بخشی آب های زیرزمینی با آبخیزداری در اسناد و قوانین موضوعه قطعا در این میان نصب کنتور هوشمند برای درصد باقی مانده چاه‌ها باید در اولویت باشد تا تبعیض و بی‌عدالتی در مورد آنهایی که مجهز به کنتور هوشمند بوده و مورد کنترل قرار می‌گیرند نسبت به کسانی که فاقد کنتور هستند، رفع شود.
با توجه به پتانسیل آبدهی دشت‌ها و رعایت عدالت بین کشاورزان طرح تحویل حجمی هم می‌تواند سبب مدیریت آب‌های زیرزمینی شده و از آن در شبکه آب شرب استان یزد استفاده کرد.
با توجه به افزایش مصرف آب در بین مصرف‌کنندگان، استفاده از روش‌های غیراصولی برداشت به بحران آب دامن ‌زده است شاید بتوان با انسداد چاه‌های غیرمجاز و مدیریت بهتر مسئولان از منابع آبی حفاظت کرد.
انتهای پیام/781/س

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/213812/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد