خبر یزد

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با پژوهشگر یزدی مطرح شد؛

زنده‌یاد رفیعی؛ چهره‏‌ی درخشان ادبی کشور اما ناشناخته در زادگاهش فرهنگي

زنده‌یاد رفیعی؛ چهره‏‌ی درخشان ادبی کشور اما ناشناخته در زادگاهش
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد استاد «محمد علی رفیعی» از مترجمان و زبانشناسان دانشمند و از مشاهیر و چهره‌های درخشان فرهنگ و ادب کشور است که متاسفانه جایگاه و منزلت او در زادگاهش یزد ناشناخته مانده است.

دکتر «محمد علی(حمید)رفیعی» از روشنفکران برجسته و از شخصیت‌‏های ارزشمند یزد بود که در زمینه تاریخ و جامعه‏‌شناسی اطلاعات وسیعی داشت و از سویی، از چهره‏‌های درخشان فرهنگی و ادبی کشور بود ولی متأسفانه چنان که باید و شاید، جایگاه و منزلت او در زادگاهش یعنی یزد شناخته شده نیست.
زنده‌یاد رفیعی، مترجمی توانا، زبانشناسی برجسته، ادیبی فرهیخته، نویسنده و منتقدی سخن‏‌شناس و شاعری بیدار دل بود اما والاتر از همه این‌ها، انسان بود؛ انسانی نواندیش و برخوردار از اندیشه‏‌های والای انسانی. به طوری که مرگ زودهنگام او ضایعه‏‌ای بزرگ برای فرهنگ و ادب ایران رقم زد چرا که در اوج خلاقیت و باروری اندیشه و هنر به ناگاه چراغ عمرش خاموش شد.
آثار گران‌سنگی که این مترجم و زبانشناس دانشمند از خود به یادگار نهاده، سال‏‌های سال می‏‌تواند پایه و معیاری برای رهروان پویای فرهنگ و زبان پارسی باشد.
«حسین مسرت» پژوهشگر، محقق و نویسنده‌ ضمن بیان این مطالب در گفت‌وگو با ایسنا راجع به زندگی و فعالیت فرهنگی و ادبی این فرهیخته‌ی دیار کهن یزد، می‌گوید: زنده‌یاد رفیعی در سال 1333 در شهر یزد به دنیا آمد، پدرش دکتر «عبد العلی رفیعی» از پزشکان خوشنام یزد و از خانواده‏‌ای اصیل بود. وی تحصیلات نخستین را در این شهر و در دبستان مارکار و دبیرستان آینده به پایان برد و تحصیلات دانشگاهی خود را تا پایان اخذ دکترای ادبیات انگلیسی در تهران به انجام رسانید.
وی اضافه می‌کند: رفیعی علاوه بر فعالیت‏‌های اجتماعی، در عرصه تعلیم و تدریس نیز در دانشگاه‏‌های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی میبد، دانشکده معماری دانشگاه یزد، دانشگاه جامع تکنولوژی یزد و چندین مرکز آموزش عالی تهران حضوری موفق و مؤثر داشت، از جمله چند صباحی در مرکز نشر دانشگاهی به تدریس آیین ویراستاری پرداخت.
مسرت با بیان این که زنده‌یاد رفیعی به غیر از عضویت در کمیته علمی کنگره بزرگداشت ابو الفضل رشیدالدین میبدی در سال 1374، مشارکتی فعال در برپایی آن داشت، می‌گوید: همکاری پیوسته او با مهمترین مراکز فرهنگی کشور یعنی فرهنگستان زبان و ادبی فارسی و مرکز نشر دانشگاهی و دفتر پژوهش‏‌های فرهنگی از دیگر فعالیت‏‌های او بود و از این رهگذر مقالات ارزشمندی در مجلات وزین علمی کشور مانند؛ آدینه، جامعه سالم، جهان کتاب، آینده، نشر دانش، گفتگو، نگاه نو، نامه فلسفه، دنیای سخن، معیار و کیهان فرهنگی از خود به یادگار گذاشت که عمده‏‌ترین آنها در زمینه زبان‏‌شناسی و نقد عالمانه کتاب‏‌ها بود.
وی با اشاره به چاپ و انتشار شش شماره پیک کتاب توسط رفیعی طی سال‏‌های 64-1363، در مورد تلاش‌های مجددانه او در ترجمه و نشر کتاب، از خانواده‏‌اش چنین نقل قول می‌کند؛ «وی گاه در روز، بیش از 10 ساعت کار ترجمه را انجام می‏‌داد به حدی که اواخر، دست راستش ناتوان شده و ناچار شده بود، مطالب ترجمه شده را روی نوار ضبط کرده و در اختیار ناشر قرار می داد. وی به اندازه‏‌ای در فن ترجمه، توانا بود که در چند ماهه پایان عمر، قرار داد ترجمه چندین کتاب با او بسته شده بود و به دلیل احاطه‏‌اش به واژگان و فن ترجمه، بسیاری از دوستان مترجم و زبان شناس که برخی مطالب و مباحث برایشان گنگ و نارسا بود، از منبع دانش سرشار او بهره می‏‌بردند. وی مرجع دوستان خود بود.»
این پژوهشگر فرهنگ عامه‌ی یزد با بیان این که رفیعی نخستین کتاب خود با عنوان «سالار مگس‏‌ها» اثر ویلیام گلدینگ را در سال 1362 در یزد ترجمه کرد، می‌گوید: استاد «محمد رضا شفیعی کدکنی» در سفر به یزد و پس از آشنایی با دکتر رفیعی و تبحرش در علوم ادبی از جمله زبانشناسی، لب به تحسین وی گشوده و تعجب می‏‌کند که در شهرهای دور افتاده، چنین سرمایه‏‌هایی ارزنده وجود دارد. زمانی هم دکتر «فتح‏‌الله مجتبایی»، پس از مقابله ترجمه «جباریت در تاریخ» اثر «ادوارد براون» با اصل آن گفته بود؛ «وی(رفیعی) عجب مترجم قوی‌دستی است و عجب ترجمه خوبی انجام داده است.»
مسرت یاداور می‌شود: البته این نکته نیز قابل ذکر است که در دیاری چون یزد که از جریان‏‌های ترجمه به دور است، مترجمان ارزنده ‏ای چون دکتر «اسلامی ندوشن»، دکتر «ضیاءالدین دهشیری»، دکتر «علی محمد کاردان»، دکتر «رضا داوری اردکانی»، «محمد جعفر پوینده»، «علی اصغر خبره‏‌زاده» و سرانجام دکتر رفیعی پا به عرصه وجود نهاده‏‌اند.
وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: زنده‌یاد رفیعی به غیر از دانش ترجمه و زبان‏شناسی که در آن تخصصی شگرف داشت، شاعر نوگرایی بود که گهگاه، در جمع دوستان به قرائت اشعار جاندارش می‏‌پرداخت و تحسین آنها را برمی‏‌انگیخت.
وی از خصوصیات زنده‌یاد رفیعی نسبت به استادان و دوستانش به پرهیز از تملق و مبالغه و صمیمیت و صراحت لهجه اشاره و بیان می‌کند: رفیعی در سالیان اخیر در چندین دانشگاه و مجمع دانشگاهی به ایراد سخنرانی پرداخت که مهمترین آن نقد شعر فروغ در سال 1378 در دانشگاه تهران بود.
مسرت در پایان نیز با بیان این که از این یار از دست رفته، دو فرزند به یادگار مانده است، می‌گوید: سرانجام این استاد فرزانه در نهم اردیبهشت‌ماه 1379 به جاودانگی پیوست.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/215567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی