خبر یزد

آخرين مطالب

ریه یزدی‌ها، فیلتر صنایع آلاینده مقالات

ریه یزدی‌ها، فیلتر صنایع آلاینده
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد - یزد در گذشته‌ی نه چندان دور هوایی پاک داشت، اما با افزایش فعالیت‌های اقتصادی - صنعتی، مهاجرت و رشد جمعیت بویژه در دشت یزد - اردکان، آلودگی این محدوده روندی فزاینده یافته به گونه‌ای که امروز این آلودگی‌ها سلامت شهروندان یزد، میبد، اردکان، اشکذر و مهریز را به خطر انداخته است.

به گزارش ایرنا، از جمعیت حدود یک میلیون و 200 هزار نفری استان یزد ، بیش از 75 درصد در محدوده ای که به دشت یزد - اردکان معروف است، سکونت دارند و اغلب کارخانجات و فعالیت های صنعتی، اقتصادی و تولیدی استان در این محدوده استقرار دارد و کریدور حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور نیز از این منطقه می گذرد .
دشت یزد - اردکان در مسیر کریدورهای شمال - جنوب و شرق و غرب کشور قرار دارد و به دلیل تاسیسات زیربنایی بیش از 80 درصد صنایع استان در این محدوده به طول 100 کیلومتر و تا شعاع دو کیلومتر استقرار یافته است .
تردد زیاد خودروها در این دشت و استقرار صنایع آلاینده از جمله کوره های آجرپزی، کاشی و سرامیک، فولادسازی، گندله سازی، نساجی، کارخانه های گچ و غیره باعث شده تا شهرهای یاد شده به ویژه مرکز استان با مقدار بالای آلاینده های هوا رو به رو باشند.
همچنین بر اساس گزارش های هواشناسی و حفاظت محیط زیست، این استان به شدت تحت تاثیر آلودگی هوا و پیامدهای ناشی از هجوم توفان های شنی و ریزگردها به عنوان یک آلاینده طبیعی قرار دارد و شرایط اقلیمی و وزش توفان های شن از مناطق بیابانی استان اصفهان به سمت یزد، آلودگی هوا را در این استان تشدید می کند .
هم اکنون مقدار بالای آلاینده های منتشره از منابع ثابت (صنایع، کوره های آجر پزی و ...) و خودروها در استان علاوه بر آثار بسیار مضری که برای محیط زیست دارد، بشدت سلامتی مردمان این دیار را با خطر رو به رو ساخته است به طوری که عامل اصلی مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان ها در استان، آلودگی هواست .
فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در یزد می گوید: گفت: استان یزد در 10 سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است.
دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی در گفت و گو با ایرنا افزود: دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان از دلایل ابتلا به سرطان در استان یزد است.
وی اظهار داشت: عدم وجود فضای کافی ورزشی و کمبود فعالیت ورزشی به صورت عمومی، میزان بالای سرانه مصرف گوشت قرمز، استفاده زیاد از فست فودها، و غذاهای ناسالم و آلودگی هوای ناشی از صنعت و ترافیک هم از دلایل دیگر بالا بودن ابتلای به سرطان در این استان است.
کارشناسان و صاحب نظران محیط زیست هم می گویند: بادهای غالب از سوی محور یزد- اردکان مهم‌ترین بادها برای آلودگی هوا هستند چراکه بدون کار علمی تعداد بارگذاری صنایع و تراکم صنایع در این محور صد در صد زیاد است و بادها می تواند آلودگی را وارد شهر کنند.
به گفته آنها، یزد شاه راه کشور است حجم ترانزیت بالا هم عامل آلودگی است و فعالیت های معدنی نیز مزید بر علت شده و با تخریب طبیعت، فضا را برای ایجاد گرد و غبار در فصول وزش بادهای موسمی را برای یزد فراهم می کنند.
یک کارشناس محیط زیست یزد که خواست نامش برده نشود، علت اصلی آلودگی هوای یزد را صنعتی شدن استان عنوان می کند و می گوید: بسیاری از صنایع از جمله فولاد و کاشی و سرامیک در استان یزد مستقر شدند که دارایی آلایندگی بالایی هستند.
وی بخشی از آلودگی شهر یزد نیز ناشی از قرار گرفتن در محور ترانزیت شمال و جنوب کشور و تردد بالای خودروی و کامیون ها و تریلی ها دانست و گفت: همچنین استان یزد خشک و با پوشش گیاهی ضعیف است و این امر نیز به ایجاد گرد و خاک و افزایش آلودگی کمک می کند.
به گفته وی مردم نباید هزینه آلودگی هوا توسط صنایع را بدهند؛ بلکه باید از جیب صنایع آلاینده پرداخت شود.
وی معتقد است: صنایع آلاینده در یزد که امکان جابه‌جایی یا تعطیل شدن آنها به علت آلوده کردن هوا یا آب وجود ندارد، باید بخش عمده ای از درآمد خود را به توسعه شهر، بهبود شرایط زیست محیطی و به عنوان حق آلودگی هزینه کنند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: منابع انسانی شامل فعالیت برخی صنایع و همچنین وسایل نقلیه را باید از علت‌های اصلی آلودگی هوای استان یزد بدانیم که برای حل معضل به همکاری و همراهی همه بخش‌ها و مردم نیاز است.
نیره پورملائی افزود: در آلودگی هوا چند عامل مهم به خصوص منابع طبیعی و انسانی موثر هستند، برای کاهش آنها باید همه مردم و مسوولان همکاری کنند.
وجود عرصه های بیابانی ، بارندگی کم، وجود بیش از 20 کانون فرسایش بادی ، تردد روزانه بیش از 400 هزار دستگاه خودرو ، وجود همین تعداد موتورسیکلت در استان، استقرار 80 درصد و احدهای تولیدی و جمعیت در دشت یزد - اردکان ، افزایش فعالیت های معدنی و قرار داشتن استان در کریدور شرق - غرب و شمال- جنوب و نفوذ بادهای 120 روز سیستان و ... را می توان از جمله عوامل آلودگی هوای استان یزد برشمرد.
وضعیت آلودگی هوای یزد طی سالهای اخیر به حدی است که مسئولان استان را بر آن داشته تا به فکر چاره اندیشی باشند و در شرایط فعلی توسعه صنایع پاک، غیرآلاینده و سبز از جمله صنعت گردشگری و دانش بنیان در دستور کار مسئولان استان قرار دارد.
مردمان یزد، آلودگی بالای صنایع و وجود ریزگردها و گرد و غبار را لحظه به لحظه در محیط منزل، محل کار و کوچه و خیابان حس می کنند و با ابراز تاسف و نگرانی از مسئولان استان می خواهند با انجام تدابیر اساسی برای حل این معضل اساسی هرچه زودتر چاره اندیشی کنند.
برچسب‌ها
سازمان حفاظت محیط زیست یزد معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت معدن و تجارت آلودگی هوا

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/215611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه