خبر یزد

آخرين مطالب

برندسازی حلقه مفقوده جهانی شدن یزد؛

مظلومیت سوغات بی‌برند یزد در بازار جهانی/ثروتی که از دست می‌رود مقالات

مظلومیت سوغات بی‌برند یزد در بازار جهانی/ثروتی که از دست می‌رود
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- سوغات، صنعت و صنایع دستی یزد جهانی، مدت‌هاست که جایگاه واقعی خود را در سایه بی‌توجهی به آداب تجارت و شتاب برای کسب ثروت مقطعی از دست داده و یادگاران نیاکانش توسط اغیار مصادره می‌شود.

خبرگزاری مهر ، گروه استان‌ها – نیره شفیعی‌پور: یزد تا چندی پیش یک برند ملی بود و در هر نقطه از کشور که سخن از یزدی‌ها به میان می‌آمد، برند سختکوشی و خلاقیت و تدین بر پیشانی این شهر کویری حک می‌شد تا اینکه پنج سال پیش، یزد به واسطه بافت تاریخی کم‌نظیرش ثبت جهانی شد.
در حالی که انتظار می‌رفت یزد جهانی، در جهان اقتصاد و گردشگری بدرخشد، عده‌ای بی‌رحمانه از این برند و اعتبار تنها به نفع خویش استفاده کردند و بی‌توجه به آداب تجارت و ارتباط، نه تنها بر اعتبار یزد اضافه نکردند بلکه به مصرف‌کنندگان ناخلفی تبدیل شدند که تنها به فکر ثروت اندوزی آن هم از نوع مقطعی و گذرا هستند.
صنایع دستی یزد متولی برای دفاع از برند هنرهای خلاقانه یزدی‌ها ندارد
عده‌ای در این میان با بی‌تعهدی سوغات، صنعت و صنایع دستی یزد را تا مرز بدنامی پیش بردند به نحوی که بسیاری از بازارها نه تنها در سطح بین‌المللی بلکه در سطح ملی از دست رفت.

خبر یزد


صنایع دستی یزد همچون سوغات این شهر تاریخی در بازارهای جهانی مظلوم و تنها ماند و از آنجا که صنایع دستی این دیار هیچ متولی برای دفاع از برند هنرهای خلاقانه یزدی‌ها ندارند، بسیاری از هنرها توسط سایر مناطق کشور مصادره شد.
در شرایطی که ترمه به عنوان اصیل‌ترین دست بافته یزدی‌ها در تمام نقاط جهان به نام یزد شناخته می‌شد، طی چند سال اخیر در سایه بی‌توجهی صاحبان این صنعت و متولیان صنایع دستی، مدعی پیدا کرده و شاید اگر این سکوت و بی‌توجهی ادامه پیدا کند، به زودی ترمه را با برند یکی دیگر از شهرهای ایران به دست علاقمندانش برسانند. در شرایطی که ترمه به عنوان اصیل‌ترین دست بافته یزدی‌ها در تمام نقاط جهان به نام یزد شناخته می‌شد، طی چند سال اخیر در سایه بی‌توجهی صاحبان این صنعت و متولیان صنایع دستی، مدعی پیدا کرده و شاید اگر این سکوت و بی‌توجهی ادامه پیدا کند، به زودی ترمه را با برند یکی دیگر از شهرهای ایران به دست علاقمندانش برسانند
این اتفاق چند سال پیش برای بادگیرهای یزد نیز افتاد و در حالی که یزدی‌ها خالق سازه بی‌نظیر بادگیر بودند، اماراتی در صدد ثبت این سازه به نام خود برآمدند.
این شرایط گاه در سایه بی‌توجهی و گاه در سایه سودجویی ایجاد شده و کم‌کم اعتبار و برند یزد تحت تأثیر این دو عامل، خدشه‌دار می‌شود.
در شرایطی که دائم سخن از تولید 45 درصد کاشی و سرامیک ایران در یزد می‌شود، صادرات کاشی‌های نامرغوب به خارج از کشور، اعتبار یزد را در این زمینه بر باد می‌دهد و از دست رفتن اعتبار یعنی از بین رفتن بازارهای داخلی و خارجی.
شاید کسب ثروت طی چند دوره کوتاه اتفاق بیفتد اما در درازمدت، چیزی جز ضرر و بدنامی برای صنعت، سوغات و صنایع دستی یزد باقی نمی‌ماند.
این اتفاقات نامبارک همه در سایه غفلت یزدی‌ها اعم از بخش خصوصی و دولتی و حتی کسبه یزد، از آداب تجارت به ویژه برندسازی رخ داده و تا زمانی که برندسازی به عنوان کاری سطحی و تشریفاتی تلقی شود و تعهد در پس تولید و عرضه نباشد، آسیب‌های جدی دیر یا زود گریبان تولید را در این دیار می‌گیرد.
برندسازی امروز یکی از شاخه‌های مهم علم اقتصاد است و در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا آن را تدریس می‌کنند و الحق و الانصاف در برخی استان‌های کشور ما نیز این موضوع به خوبی جا افتاده تا جایی که شرکت‌ها و تولیدکنندگان نوپا، بازارهای بین‌المللی تولیدکنندگان دارای سابقه 70 ساله را گرفته‌اند.
برندسازی اتفاقی ارزش‌محور و اعتبار ساز و فراتر از ظاهرسازی‌های سطحی
عده‌ای نگاه بسیار سطحی به برندسازی دارند و ظاهر بزک کرده و بسته‌بندی‌های شیک و تبلیغات و تشریفات را با برند اشتباه گرفته‌اند در حالی که برندسازی اتفاقی کاملاً ارزش‌محور، عمیق و اعتبارساز بر اساس یک صفت خوب است.

خبر یزد


یک دکترای حرفه‌ای برندسازی از آکادمی برند ایران به خبرنگار مهر در این زمینه گفت: برندسازی مطلقاً کاری سطحی و فرمایشی نیست بلکه ارزشی درونی است که اگر در ذات فردی یا محصولی نباشد، نمی‌توان آن را خلق کرد.
داود احمدی بیان کرد: اگر کارآفرین یا صاحب کسب و کاری به دنبال شناخته شدن برندش باشد، آن برند باید یک المان و یک صفت داشته باشد و شناخته شدن به تنهایی کافی نیست.
اصل داستان در دنیای برند خلق یک هویت برای یافتن مشتریان دائمی است
وی ادامه داد: برند شدن اتفاقی نیست و برخی گمان می‌کنند سابقه فعالیت در یک حرفه یا تولید یک محصول برای یافتن مشتریان باوفا و دائمی کافی است و عده‌ای نیز به خیال خود دارند برندسازی می‌کنند در حالی که برخی اقدامات فقط یک عنوان دارند و آن هم ظاهر سازی است.
احمدی تصریح کرد: اصل داستان در دنیای برند، نه لگو ، نه بسته بندی و نه ظاهرسازی است، بلکه خلق کردن یک هویت است.
درون‌گرایی نقطه ضعف صاحبان کسب و کار در یزد
این پزشکی عمومی کسب و کار بیان کرد: یکی از نقاط ضعف صاحبان کسب و کار در یزد، درون گرایی آنها و بی‌توجهی به قوانین و آداب تجارت است و اگر شرایط به همین نحو پیش برود، نمی‌توان چشم‌انداز خوب و قابل دفاعی از آینده اقتصاد یزد به ویژه در بازارهای بین‌المللی داشت.
احمدی یادآور شد: عده‌ای نیز برندسازی را هزینه می‌دانند و این افراد که عمدتاً تنها به فکر فروش هستند و در بسیاری از موارد بازار داغی هم نیز دارند، فکری برای آینده ندارند و این ضعفی بزرگ در کسب و کار است.
وی افزود: دنیای برند همانند درخت پسته است، هفت سال ثمری ندارد اما بعد از هفت سال، سال‌های طولانی ثمردهی خوب و محصول با ارزشی دارد و نکته اینجاست که خیلی‌ها صبر رسیدن به دوران ثمردهی را ندارند و به سرعت به فکر کسب درآمد بدون آینده‌نگری هستند. دنیای برند همانند درخت پسته است، هفت سال ثمری ندارد اما بعد از هفت سال، سال‌های طولانی ثمردهی خوب و محصول با ارزشی دارد و نکته اینجاست که خیلی‌ها صبر رسیدن به دوران ثمردهی را ندارند و به سرعت به فکر کسب درآمد بدون آینده‌نگری هستند
احمدی تصریح کرد: امروز در صنایع یزد نیز نگاهی کوتاه مدت به تولید و فروش وجود دارد و صنایع اغلب به فکر زنده ماندن و سودآوری سالانه هستند و مدام اعتبار خود را در بازارهای کوتاه مدت مصرف می‌کنند.
وی عنوان کرد: تجار یزد نیز اغلب نگاه منفعت طلبانه به موضوع تجارت دارند و دوراندیشی در آنها کمتر دیده می‌شود که این یک آسیب جدی است و بر خلاف این نگاه، دنیای برند می‌گوید که اگر برندسازی به شکل صحیح اتفاق بیفتد، مشتریان وفادار سالیان طولانی همراه تولیدکننده و بازرگان خواهند بود و این یک موفقیت جدی در دنیای کسب و کار است، موفقیتی که امروز متأسفانه صنعت، سوغات و صنایع دستی یزد کمتر از آن بهره دارد.
همین نگاه، هنر پرقدمت و پرآوازه طلاسازی یزدی‌ها را دو دستی تقدیم استان همجوار کرد یا فرش پرآوازه یزد به دلیل نداشتن برند شاخص، به راحتی توسط شهرهایی که اکنون در بافت قالی شهرت دارند، مصادره شد.

خبر یزد


در این شرایط، راهکار اصلی، نشان دادن فیل برند به صاحبان صنایع و کسب و کار است، اتفاقی که هزینه چندانی ندارد یا حداقل هزینه آن باید در هزینه‌های تولید مدنظر باشد.
آموزش، مشاوره و اجرای برندسازی گامی در مسیر باز پس گرفتن داشته‌های مصادره شده یزد
به نظر می‌رسد ویژگی درون‌گرایی یزدی‌ها در پدیده برندسازی ظهور و بروز پیدا کرده و اکنون به عنوان یک ضعف جدی مورد توجه کارشناسان برندسازی قرار گرفته است.
بی‌شک آموزش، مشاوره و اجرای برندسازی می‌تواند گامی مؤثر در خارج کردن تولیدات یزد از مهجوریت و باز پس گرفتن داشته‌های مصادره شده توسط دیگران باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/215624/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کشف 6 فقره سرقت در یزد

مهدی مهدوی همه را سورپرایز می‌کند

اتمام عملیات تعریض و بهسازی جاده یزد - خضرآباد،به زودی

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان‌های خاتم و مروست

خدمت بی منت به سالمندان آسایشگاه نشاط مهریز

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

ارائه خدمت به 4 هزار نفر در خصوص کارت ایثار

زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار

احیای 31 هزار شغل در یزد

اقدامات پیشگیرانه سیل در شهرستان های خاتم و مروست

31 هزار شغل به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضاییه در استان یزد احیا شد

رویکرد تقویت و اصلاح نور و رنگ در راستای بهبود کیفیت منظر شهری

رقابت یک هزار و 362 داوطلب در آزمون استخدامی تامین اجتماعی استان یزد

کشف 3 تن چوب قاچاق به ارزش 3 میلیارد ریال در بافق

استقبال یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

اجرای ویژه برنامه استانی "سپاس سردار" در مدارس استان یزد

قدردانی فرمانده سپاه الغدیر از نمایندگان ارتش در یزد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

مدیریت بحران آبفای یزد در آماده باش کامل

اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی به همت دامپزشکی شهرستان اشکذر

توزیع بیش از 130 هزار جلد پاسپورت در هرات

آماده باش آتش‌نشانان یزدی برای کنترل آبگرفتگی‌های احتمالی

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل است

مدیریت بحران آبفا در آماده باش کامل

استقبال 90 درصد یزدی‌ها از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

طلاب باید به بحث تولید علم ورود کنند

استقرار تیم بازرسی اداره کل بازرسی استان یزد در جهادکشاورزی

ساخت 22 هزار مسکن ملی در شهرهای یزد/رشد 3 برابری مقاوم‌سازی روستا

پرهیز از سفر‌های غیرضروری به مناطق ییلاقی

ناترازی شدید حوزه مسکن به دلیل یک دهه توقف در تولید

کشور به تولید واقعی نیاز دارد نه مونتاژکاری!

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فرونشست زمین سفره‌های آب زیرزمینی را می‌بلعد

برگزاری مراسم شهدای امنیت در یزد

آسمانِ یزد بارانی است

مرکز انتقال خون اردکان باید تجهیز شود

بدون مشارکت و جلب رضایت شهروندان، هیچ خدمتی مؤثر واقع نخواهد شد

حرکت سپاه پاسداران، منطبق بر موازین بین المللی بود

پلمب واحد‌های متخلف تهیه و توزیع در استان یزد

آغاز عملیات ساخت بلوار شهید سلیمانی در مهریز

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد