خبر یزد

آخرين مطالب

آغاز داوری آثار پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد فرهنگي

آغاز داوری آثار پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی از بازبینی آثار ارسالی به جشنواره توسط گروه داوری خبر داد و اظهار کرد: امسال بیش از 110 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است و بازبینی آثار با حضور هنرمندان پیشکسوت یزدی و مسئول دفتر تئاتر خیابانی وزارت ارشاد صورت می‌گیرد.

«محمدصادق کوچک‌زاده» ضمن اعلام این خبر، افزود: تقریبا هنرمندان از تمام استان‌های کشور در این جشنواره شرکت کرده‌اند و کیفیت آثار هنرمندان به نسبت کارهایی که در سایر جشنواره‌هایی مثل مریوان و تهران ارائه شده بود، خوب بوده و در سطح جشنواره ملی است. ضمن این که به نظر می‌رسد با توجه به توالی برگزاری این جشنواره و ارتقای کیفیت و کمیت آثار ارسالی، این جشنواره ظرفیت تبدیل شدن به جشنواره بین‌المللی را دارد.
وی با بیان این که این جشنواره جای خود را در بین جشنواره‌های تئاتر خیابانی کشور باز کرده است، ادامه داد: با توجه به عنوان جشنواره که «چتر زندگی» است، موضوعات انتخابی از سوی هنرمندان بیشتر حول محور فضای خانه و خانواده و مباحث پیرامون زندگی اجتماعی، فضاها و آسیب های اجتماعی است و به مباحث روز از جمله کرونا با مضمون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز پرداخته شده است.
دبیر پنجمین جشنواره ملی چتر زندگی اظهار کرد: آثاری که تاکنون ارزیابی شده است شامل موضوعاتی از جمله آب، سبک زندگی، آسیب های اجتماعی، نمایش های آیینی و ایرانی، شهدای دفاع مقدس و کرونا بوده است.
وی درباره اجرای تئاترهای منتخب جشنواره نیز بیان کرد: با توجه به رعایت پروتکل های بهداشتی، نگرانی بابت اجرای خیابانی این تئاترها وجود ندارد و اجرای کارها در فضای باز اتفاق می‌افتد.
کوچک زاده گفت: جشنواره چتر زندگی بین سه تا چهار روز برگزار می‌شود و هر روز بیش از 5 اثر به نمایش در خواهد آمد، از این رو از بین آثار ارسالی، 15 اثر برای اجرا انتخاب خواهد شد.
وی درباره حضور هنرمندان یزدی در جشنواره نیز گفت: هنرمندان یزدی نه تنها در این جشنواره بلکه در سایر جشنواره‌ها نیز حضور داشته و حتی رتبه هم گرفتند. یزدی‌ها چند سالی است که در اجراهای خیابانی پیشرفت کرده اند و در جشنواره‌هاحضور می‌یابند و شاید بتوان گفت که یک سوم آثار ارسالی به این جشنواره نیز حاصل تلاش هنرمندان یزدی باشد.
تقویت زیرساخت‌های اجرای تئاتر خیابانی در استان
دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی درباره انتخاب محل مناسب برای اجرای تئاترهای خیابانی، گفت: با توجه به تجمع جمعیت، این فضاها باید به نحوی باشد که ترافیک شهری ایجاد نکند و فضای شهر را مسدود نکند تا به جای ذهنیت مثبت، نگرانی و التهاب ایجاد نکند.
وی درباره وضعیت زیرساخت های شهری برای اجرای تئاترهای خیابانی اظهار کرد: باید فضاهای شهری مناسبی برای تئاتر خیابانی پیش بینی شود در این صورت است که هنرمندان می‌توانند در طول سال کار آماده کرده و اجرا کنند و در گوشه کنار شهر شاهد اجرای تئاترهای خیابانی باشیم که این هنر را در یزد تقویت کند و مهم ترین آن تامین زیرساخت است.
کوچک زاده بیان کرد: زیرساخت مناسب برای اجرای تئاترهای خیابانی باید به صورت میدان گاه هایی باشد که هم فرصت تمرکز جمعیت را داشته باشد و هم ترافیک ایجاد نکند، در مجموع باید گفت این فضاها باید حداقل استانداردها را داشته باشد تا به این ترتیب شرایط برای تولید کار از سوی هنرمندان فراهم باشد.
وی تاکید کرد: وظیفه متولیان امر است که تلاش کنند در جریان برگزاری این جشنواره ها، نقاط مناسب برای اجرا شناسایی شده و نقاطی که ذاتا امکان اجرای تئاتر خیابانی دارند را شناسایی کنند و در هر دوره نقاطی را به این فضاها اضافه کنند تا زیرساخت‌هابه مرور زمان تقویت شود.
وی درباره محل اجرای اجراهای خیابانی نیز گفت: فضاهای شهری مناسبی برای اجرای تئاترها آماده شده است تا مردم دسترسی خوبی به محل اجرا داشته باشند، از این رو اجراها بیشتر در بازارچه‌ها، میادین پرتردد و فضاهای شهری پر رفت و آمد صورت می‌گیرد.
شناسایی استعدادهای جدید اجرای تئاتر خیابانی
کوچک زاده درباره برنامه های جشنواره برای شناسایی استعدادهای جدید اجرای تئاتر خیابانی در دوره های مختلف برگزاری، گفت: یکی از سیاست های اصلی جشنواره، کشف و پرورش استعدادهای جوان است. کسانی که اعتماد به نفس ارائه کار و ارزیابی دارند، آثار خود را عرضه می‌کنند و اتفاقاتی همچون جشنواره ملی چتر زندگی است که باعث می‌شود افراد جوان و کارگردان های جوان در ادوار مختلف در جشنواره دیده و معرفی شوند، از این رو به نظر می‌رسد که جشنواره چتر زندگی فضای مناسبی را برای معرفی گروه‌ها و هنرمندان فراهم می‌کند.
وی تاکید کرد: برگزارکنندگان جشنواره فضا را برای حضور هنرمندان از سراسر کشور فراهم کرده اند و هیات داوران نیز تلاش می‌کنند که کارهای قابل دفاع و ارزشمندی را برای اجرا انتخاب کنند، اما این موضوعات به این ترتیب نهادینه نمی‌شود، حتما رسانه‌هاشامل مکتوب و مجازی باید کمک کنند و به این اتفاق بزرگ ملی را ضریب دهند. تا نتیجه زحمات هنرمندان دیده شود.
کوچک زاده بیان کرد: شاید تئاتری که در چند نقطه محدود شهر اجرا می‌شود به خوبی دیده نشود اما رسالت رسانه‌هادر این جریانات تعیین کننده و مهم است.
دبیر پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی هم گفت: از سوی دیگر مسئولان برگزار کننده نیز باید از نظر زیرساختی فضاهای مناسب برای حضور خانواده‌هاو شهروندان فراهم شود تا با استقبال تماشاچیان، هنرمندان روبرو شود و دلگرمی‌و انگیزه برای ارتقای کیفیت کارها بوجود آید.
وی اظهار امیدواری کرد که در پنجمین دوره برگزاری جشنواره ملی تئاتر زندگی هم نتایج مطلوب حاصل شود و تجربه خوبی برای سالهای بعد رقم بخورد.
به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با حضور پررنگ در برگزاری پنجمین دوره جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی، در نظر دارد که با حمایت از هنرمندان و نشان دادن ظرفیت های زیرساختی و هنری استان برای برگزاری تئاترهای خیابانی، این جشنواره را به بهترین شکل با همکاری دستگاه های دیگر برگزار کند.
پنجمین جشنواره ملی تئاتر خیابانی «چتر زندگی» با هدف ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، تحکیم و پاسداشت کانون مقدس خانه و خانواده و ایجاد فضای شاد و بانشاط در جامعه اواخر آبان ماه 1400 در یزد برگزار می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/215646/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی