خبر یزد

آخرين مطالب

وقتی حاصل استخراج معادن تنها گرد و غبار برای مردم است مقالات

وقتی حاصل استخراج معادن تنها گرد و غبار برای مردم است
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، یزد به عنوان بهشت معادن کشور محسوب می‌شود چرا که تنوع عناصر معدنی آن در کشور و حتی در سطح بین‌المللی منحصربفرد و کم‌نظیر است و بر پایه‌ی ظرفیت همین معادن نیز، صنایع بزرگ و دارای سرمایه‌های هنگفتی نظیر فولاد در آن شکل گرفته است،
اما تا چه میزان اقتصاد معدنی یزد موجب تحول در این استان شده است؟ استان یزد در حالی لقب بهشت معادن را به خود اختصاص داده است که سهم ناچیزی از درآمد‌های میلیاردی معادن دارد و حالا مردم در کنار این ثروت‌های عظیم، برای آسایش و آرامش از جیب خود باید هزینه کنند.
صادرات بیش از 800 هزار تن کالا از گمرک استان یزد محمد رضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: در سه ماهه نخست امسال 828 هزار تن به ارزش 114 میلیون دلار از گمرک استان یزد صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 87 درصد و از نظر وزنی 48 درصد رشد داشت.
او افزود: 10 کالای عمده صادراتی از گمرک استان شامل کاشی و سرامیک، انواع محصولات و مقاطع فولادی، انواع هیدروکربن، انواع نایلون و کیسه فریزر، انواع لوله و پروفیل، انواع ظروف شیشه‌ای، اکسید مولیبدن و فرو مولیبدن، انواع سیم و کابل، پسته و مغز پسته هستند.
علمدار یزدی ادامه داد: کشور‌های عراق، پاکستان، افغانستان، امارات، ترکیه، ازبکستان، سوریه، تاجیکستان، آذربایجان و گرجستان ده کشور برتر مقصد صادراتی از گمرک استان یزد هستند.

خبر یزد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اظهار داشت: آمار واردات به گمرک استان در این مدت برابر با 52 میلیون دلار و به میزان 18 هزار تن کالا است.
علمدار یزدی عمده واردات را شامل ماشین آلات واحد‌های تولیدی، اجزا و قطعات، برق و الکترونیک، مواد شیمیایی و سلولزی و پلیمری عنوان کرد.
حالا با یک حساب و کتاب ساده که استان یزد که دارای 10 شهرستان هست و هرشهرستان دارای معادن مختلفف، سهم مردم یزد از معادن چقدر است؟
علیرضا یک شهروندی یزدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان یزد در پاسخ به سوال سهم یزدی‌ها از معادن، گفت: جز گرد و خاک هیچ استفاده برای مردم یزد ندارد.
حاج قاسم یکی دیگر از شهروندان که مشکل تنفسی داشت، گفت: آلودگی زیادی دارد از کجا معلوم این مشکل تنفسی و سرطان در یزد به دلیل فعالیت معدن نباشد؟
آیا وجود سرطان در استان یزد به دلیل برداشت‌های متعدد معادن است؟ اعظم السادات هاشمی فوق تخصص خون و سرطان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: زندگی صنعتی یکی از عوامل مهم در سلامت افراد جامعه است یکی از مصداق‌های این زندگی، معادن مختلف هستند. قطعا معادن مختلف به دلیل انتشار گرد و غبار و همچنین آلاینده‌های زیست محیطی اعم از ریز گرد‌ها و عناصر استخراجی از آن‌ها می‌تواند سلامت کارگران را به خطر می اندازد.

خبر یزد

او افزود: بر اثر انتشار ذرات ناشی از استخراج معادن در هوای شهر‌های نزدیک به معدن، سلامت سایر افراد را به خطر بی اندازد.
هاشمی ادامه داد: معادن به عنوان یکی از ریسک فاکتور‌های بروز سرطان نیز در نظر گرفته می شود. استان یزد دومین استان معدنی کشور است که بیش از 10 هزار نفر در این معادن و شرکت‌های مرتبط با آن اشتغال دارند. همه عوامل موثر در بروز سرطان به شیوه تغذیه و رفتار‌های شخصی محدود نمی شود و عوامل زیست محیطی نیز نقش برجست‌های در شکل گیری و تشدید این بیماری دارند.

خبر یزد

فوق تخصص خون و سرطان خاطز نشان کرد: روند رو به رشدتوسعه صنعتی به ویژه توسعه معادن و راه اندازی پی در پی کارخانجات گوناگون مرتبط آن‌ها بدون توجه کافی به پیوست‌های قوی زیست محیطی موجب شده تا هوای استان یزد روز‌های آلوده بیشتری را درسال‌های اخیر تجربه کند و عوارض آن، سلامتی شهروندان را با خطر جدی رو به رو سازد.

خبر یزد

هاشمی تصریح کرد: از طرفی اثبات شده است که اگر میوه‌ها و سبزیجات در زمین‌های کشاورزی که در مجاورت معدن به عمل آمده باشند با عناصر فلزی و غیر فلزی حاصل از معادن مسموم شده و عامل بیماری و سرطانزایی هستند مصرف ماهی پرورش یافته در آب‌های آلوده به پسماند‌های معادن نیز میتواند برای سلامت اسنان مضر باشد.
خاک، سنگ، مس، اورانیوم، آهن و. از استان یزد صادر می‌شود حالا سود این معادن به جیب چه کسی می رود ما نمیدانیم.
وقتی سلامت شهروندان فدای درآمد‌های هنگفت می‌شود محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر حساب بانکی بیشتر معادن استان یزد در تهران است و آن‌ها هیچ آورده‌ای برای استان ندارند. از صاحبان معادن می‌خواهیم حساب‌های خود را به یزد بیاورند و مالیاتی خود را نیز در این استان پرداخت کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از ذخایر معدنی استان به صورت خام به خارج از کشور یا سایر استان‌های همجوار صادر می‌شود و این در حالی است که در استان صنایع جوار معدنی بسیاری در حال فعالیت هستند.

خبر یزد

جوکار با تاکید بر این که معادن باید تأمین نیاز‌های واحد‌های صنعتی به ویژه واحد‌های جوار معدنی را در اولویت قرار دهند، افزود: کنسرسیوم معادن استان یزد در حال شکل‌گیری است و نمایندگان استان نیز از این اقدام حمایت می‌کنند.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: البته فولاد به دلایل مختلف از جمله مواردی است که برخی جریان‌ها به راحتی از آن دست نمی‌کشند و همواره نگاه پدرسالارانه خود به این صنعت را حفظ می‌کنند.
جوکار ادامه داد: تمام نمایندگان استان با خام فروشی به صورت جدی مخالف هستیم و هر اقدامی لازم است برای حمایت از صنایع استان به منظور مقابله با خام فروشی انجام می‌دهیم.
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان از معادن حمایت‌های لازم را انجام می‌دهند، اما لازم است معادن نیز نسبت به انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود کوشا باشند و حق استان را در این زمینه ادا کنند.

خبر یزد

جوکار با اشاره به اینکه معادن باید در قبال تخریبی که برای استان دارند، آورده‌ای نیز برای مردم آن داشته باشند، افزود: اکنون 40 درصد بیمه شدگان یکی از شهرستان‌های استان غیربومی هستند و این، هیچ آورده‌ای جز تغییرات فرهنگی گا‌ها ناخوشایند برای مردم این شهرستان ندارد.
به هر حال فعالیت معادن در یزد برای یزد و یزدی‌ها هیچ سودی ندارد.
در این میان باید توجه داشت که بسیاری از منابع معدنی در محل‌های استخراج می‌شوند که در نزدیکی محل زندگی مردم شهر و روستا قرار دارد، که حواشی فعالیت در معدن سلامت، امنیت و آرامش مردم محل را به خطر می‌اندازد.
طبق قانون، معادن موظف هستند سهمی از درآمد خود از معدن را صرف توسعه مناطقی مستقر هستند، ساخت جاده و زیرساخت‌های دیگر کنند، اما مشاهده می‌شود که این اقدام که حق قانون مردم است به درستی انجام نمی‌شود.
سهم منابع طبیعی از معادن یزد؟ آخوندی مدیر کل منابع طبیعی استان یزدگفت: معدن‌داران حق و حقوق دولت را از فعالیت معدنی به خزانه واریز می‌کنند که 15 درصد آن سهم منابع طبیعی است تا صرف بازسازی و احیای مناطق تخریب‌شده شود، اما در سال‌های گذشته دولت از دادن سهم منابع طبیعی خودداری کرده است.
حق و حقوق اداره محیط زیست استان یزد هم به طور کامل وصول نمی‌شود. از مجموع 187 میلیارد تومان خسارت معادن به محیط زیست یزد، تنها دو میلیارد و 700 میلیون تومان آن وصول شد.

خبر یزد

مشکل مهم دیگری هم وجود دارد که محیط زیست استان یزد را در شرایط بحرانی قرار داده؛ قانون معادن دست سازمان محیط زیست را برای نظارت بر معدن‌داران بسته و از سال 88 حق هر اظهار نظری درباره فعالیت معدنی در اراضی ملی را از این سازمان گرفته است.
استان یزد دومین استانی معدنی ایران است به طوری که در دو میلیون هکتار از مساحت این استان معدن‌کاوی می‌شود یا که تحت تاثیر فعالیت معدنی است. در سه سال کذشته برای دو میلیون هکتار دیگر درخواست فعالیت معدنی شده که تنها با 200 هزار هکتار آن موافقت شده.
در این میان کنار گذاشتن یا دور زدن سازمان محیط زیست در خصوص صدور مجوز فعالیت‌های معدنی زنگ خطر جدی برای استان یزد است. همچنین ندادن سهم محیط زیست و منابع طبیعی یزد از مجموع خسارت‌های برآورد شده، آسیب دیگری است.
بی تفاوتی صاحبان معادن نسبت به حقوق قانونی مردم محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز، بافق، بهاباد، هرات، مروست و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت معادن در استان یزد با اشاره به اینکه استان یزد دومین استان معدنی کشور است، اظهار داشت: اکثر معادن منطقه سرب، سنگ آهن، روی و موارد دیگر در استان یزد قرار دارد و ما در استان یزد در حدود دو میلیارد تن ذخایر معدنی داریم.
او با بیان اینکه استان یزد از لحاظ معدنی غنی است گفت: با توجه به فراوانی معادن در استان یزد لازم است این منابع ارزشمند مورد توجه مسئولان باشد که این معادن در کنار فعالیتی که دارند رصد و نظارت شوند تا به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل کرده و به پرداخت حقوق قانونی مکلف شوند.

خبر یزد

صباغیان ادامه داد: امروزه استقبال زیادی از استخراج و بهره‌برداری از معادن وجود دارد اگر دولت، مجلس، مسئولان و مردم نظارت نکنند می‌تواند تبعات، آثار، آسیب‌های زیادی را به دنبال داشته باشد.
نماینده مردم مهریز، بافق در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته در ازای بیش از 1300 میلیارد تومان حقوقی که از محل معادن استان به خزانه وارد شده است باید 200 هزار میلیارد باز می‌گشت که تنها 31 میلیارد تومان به منطقه برگشته است حقوق مسلم قانونی پرداخت نمی‌شود.
او اظهار داشت: حقوق دومی که معادن باید پرداخت کنند، حق یک درصد حقوق دولتی در بخش آلایندگی‌های است که باید شورای معادن آن را بگیرند و این هم باز اخذ نشده است.
تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی معادن مهران فاطمی استاندار یزد استراتژی و راهبرد اساسی استان یزد در بحث معادن را تکمیل زنجیره تولید و جلوگیری از خام فروشی عنوان و خاطرنشان کرد: استان یزد در حال حرکت در مسیر تکمیل چرخه تولید؛ از استخراج سنگ آهن تا تولید ورق و صنایع پایین دستی است.

خبر یزد

استاندار یزد با اشاره به گلایه مردم استان در خصوص حجم عظیم برداشت از معادن و به دنبال آن تخریب زیست محیطی و مشکلات در حوزه معادن، گفت: شورای عالی معادن می‌تواند به تجمیع مسئولیت‌های اجتماعی معادن و هدایت آن برای تامین آب استان کمک کند.
مردم یزد در حالی در استان ثروتمند و مملو از معادن زندگی می‌کنند که از درآمد‌های این استان سودی نمی‌برند. انتقال گردش مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی بعد از گذشت چندین سال همچنان یکی از مطالبات اصلی مردم این دیار است. همچنین باید مشخص شود درآمد‌های استان کجا خرج می‌شود و اولویت مصرف درآمد‌های استان چگونه است.
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/216623/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق