خبر یزد - ایسنا / هفته گذشته، شاهد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا بودیم؛ افزایشی که در مورد برخی خودروها به بیش از 40 میلیون تومان رسید و شوک قیمتی را روانه بازار خودرو کرد، اثرات روانی این افزایش که سپس نیز لغو شد بر بازار خودرو در استان یزد چگونه بوده است؟
البته پس از شوک هفته گذشته در بازار خودرو و تنها چند روز بعد، رئیس جمهور در دستوری خواهان لغو افزایش قیمت خودرو و بازگشت نرخها به رقمهای قبل شد ولی با این حال تاثیرات روانی افزایش قیمت خودرو در کارخانه بر بازار به خوبی احساس میشود.
از سوی دیگر، با وجود دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشت قیمتها به نرخ قبلی، چند ابهام در مورد قیمتگذاری خودرو وجود دارد؛ نخست آن که مطابق تصمیم 28 مهرماه جلسه شورای هماهنگی سران قوا که با حضور شخص رئیس جمهور مصوب شد، قیمت خودرو میبایست آزاد شود و تکلیف این تصمیم هنوز مشخص نیست و مورد دوم به وعدههای خودروسازان پس از افزایش قیمت مربوط میشود چرا که مدیران ایران خودرو و سایپا در گفتوگوی ویژه خبری پس از افزایش قیمت خودرو اعلام کردند که به زودی شرایط فروش فوری را برقرار خواهند کرد و پس از لغو افزایش قیمت خودرو، مشخص نیست که این وعده در آینده عملی خواهد شد یا خیر؟
در نهایت شورای رقابت که طی دهه گذشته مسئولیت قیمتگذاری خودروهای داخلی را برعهده داشته است، از این کار کنار گذاشته و اکنون قیمتگذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است.
خودروسازان داخلی نیز بارها بر لزوم افزایش قیمت خودرو تاکید کردهاند و تعیین نرخهای دستوری را عاملی برای زیانده شدن تولید عنوان میکنند؛ مسالهای که موجب برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو شده است.
حال یک هفته پس از افزایش قیمت خودرو در کارخانه که بلافاصله با تصمیمی ابهام برانگیز لغو شد، اثرات روانی این خبر بر بازار خودرو در یزد را مورد بررسی قرار دادیم که ابتدا نیز از ارزانترین محصولات داخلی شروع میکنیم؛
خودرو پراید یا سایپا 131 که مدتی است عرضه آن به بازار متوقف شده و تنها نسخه وانت آن تولید میشود؛ مشتریان یزدی برای خرید نسخههای کمکارکرد پراید با مدل 1396 یا 1395 نیاز به بودجهای بین 110 تا 120 میلیون تومان خواهند داشت.
استفاده از پراید در سرویسهای تاکسیرانی بیسیم و آنلاین، چشمگیر است، بنابراین یک راننده برای ورود به سرویسهای تاکسیرانی بایستی مبلغی بیش از 100 میلیون تومان را برای خرید خودرو صرف کند.
افرادی که وظیفه سرپرستی از یک خانواده چندنفره را برعهده دارند و در عین حال به دنبال پایین نگه داشتن هزینههای جاری خودرو هستند، تمایل قابل توجهی به خرید خودروهای دوگانه سوز نشان میدهند.
یک مشتری در یزد برای خرید خودروهایی همچون پژو 405 GLX دوگانه سوز با مدل 1398 یا 1399، نیاز به بودجهای بیش 220 میلیون تومان خواهد داشت که با توجه به نرخ دریافتی حقوق اکثر کارمندان و کارگران، چنین رقمی اعجابانگیز محسوب میشود.
قیمت خودروهای دست دوم با کارکرد بالا نیز در همین مدت افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است؛ برای مثال خرید یک سمند LX مدل 1387 برای مشتریان یزدی بیش از 100 میلیون تومان هزینه در بر خواهد داشت در حالی که چنین خودرویی را در سال 1398 با مبلغ تقریبی 45 میلیون تومان خرید و فروش میشد و قیمت این گونه خودروها تنها چندماه پیش و در بهار 1400 کمتر از 100 میلیون تومان بوده است.