خبر یزد

آخرين مطالب

تخصیص 50 درصد بودجه تئاتر به استان‌ها/میزبانی یزد اجتماعي

تخصیص 50 درصد بودجه تئاتر به استان‌ها/میزبانی یزد
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، پشت سرگذاشتن هفته نخست آذر ماه 1400 برای خانواده تئاتر به ویژه دوستداران نمایش‌های آیینی و سنتی نوید دهنده نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره‌های تئاتری کشور است. جشنواره‌هایی که بعد از دو سال وقفه به سبب شیوع کرونا با آرام‌تر شدن شرایط بار دیگر امید می‌رود تا با همان شور و حال سابق برگزار شوند.
در این میان تلاش مسئولان و متولیان تئاتر کشور جهت افزایش بودجه این هنر در راستای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش دامنه و ضریب نفوذ این هنر جریان‌ساز میان عموم مردن به ویژه در استان‌ها و شهرستان‌ها از دیگر دغدغه‌هایی است که به جد توسط مدیران فرهنگ و هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری وزارتخانه در دست پیگیری است و طی همین ایام اخبار خوش از طریق فضای رسانه‌ای به گوش هنرمندان و اهالی این هنر رسیده است.
همچنین بنا بر اجرایی کردن محور عدالت فرهنگی و تلاش برای افزایش ضریب نفوذ تئاتر در سراسر کشور و به ویژه مناطق کم‌برخوردار از ظرفیت زیرساخت‌های تئاتری، تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در سایه روند تسریع واکسیناسیون و گام برداشتن کشور به سمت ایمنی نسبی، بنا دارد تا سفر زمستانه خود را برای اجرای آثار تئاتری در مناطقی که از نعمت سالن تئاتری بی بهره هستند آغاز کند.
بر همین اساس از مهم‌ترین تیتر اخبار حوزه هنرهای نمایشی از پنجم تا هشتم آذر ماه می‌توان به اختصاص 50 درصد بودجه برای تولید آثار نمایشی در استان‌ها، حمایت تمام قد از تولید نمایشنامه حتی به قیمت تعطیلی تمام جشنواره‌ها، میزبانی یزد از افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فجر، شعر محکم و فن اجرا ملاک انتخاب آثار تعزیه جشنواره امسال، شرط راه‌یابی آثار به جشنواره برخورداری از استانداردهای اولیه، معرفی داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر اروند، معرفی داوران بخش عکس و پوستر نخستین فصل‌واره تئاتر ایثار، اجرای سینمایش رقص پرچم به کارگردانی کوروش زارعی با 150 بازیگر و آغاز سفرهای فصل زمستان تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری اشاره کرد.

خبر یزد

اختصاص 50 درصد بودجه برای تولید آثار نمایشی در استان‌ها
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت نمایشنامه، برحمایت از تولید نمایشنامه هایی با طراز ملی تاکید کرد و از اختصاص 50 درصد از بودجه سال جاری به هزینه تولید آثار نمایشی در استان ها سخن گفت.
وی که در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره استانی تئاتر خراسان شمالی حضور یافته بود با اشاره به هدف دولت، که توجه به مناطق کم برخوردار و فرهنگ و هویت ایران زمین است، از اختصاص 50 درصد از بودجه سال جاری به هزینه تولید آثار نمایشی در استان ها سخن گفت و اظهار امیدواری کرد تا پایان سال این مبلغ به استان ها اختصاص داده شود.

خبر یزد

حمایت تمام قد از تولید نمایشنامه حتی به قیمت تعطیلی تمام جشنواره‌ها
آشنا هم چنین شعار توجه به هویت ایرانی را مورد توجه قرار داد و بر تولید نمایشنامه مبتنی بر فرهنگ و هویت ایرانی توجه به داشته های فراوانی دراین حوزه تاکید کرد و گفت: در نظر داریم تا بدون محدودیت تولید نمایشنامه، از هر تعداد نمایشنامه‌ای که در استان در طراز ملی تولید شود حمایت کنیم.
در حال حاضر در 5 سرفصل اقدام به تولید نمایشنامه کردیم و حتی اگر بنا باشد تمامی جشنواره‌ها را تعطیل و تمامی هزینه‌های اجرایی را کاهش دهیم تا به نمایشنامه توجه و پرداخته شود، این کار صورت می گیرد.

خبر یزد

میزبانی یزد از افتتاحیه چهلمین جشنواره بین‌المللی فجر
حسین مسافرآستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: برای نخستین بار افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فجر به خارج از تهران می‌رود و شهر جهانی یزد میزبان این رویداد بزرگ هنری خواهد بود.
وی که به عنوان رییس هیات داوران جشنواره ملی تئاتر خیابانی چتر زندگی در مراسم اختتامیه این رویداد در یزد سخن می‌گفت یادآور شد: با همت و همراهی استانداری و سایر مسئولان، همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی و همه هنرمندان شهر بین‌المللی یزد، مراسم افتتاحیه چهلمین دوره جشنواره بین المللی فجر در این شهر برگزار می‌شود .
در کنار مراسم افتتاحیه، منتخبی از آثار بخش‌های مختلف چهلمین جشنواره بین‌المللی فجر در شهر یزد اجرا می‌شود.

خبر یزد

شعر محکم و فن اجرا ملاک انتخاب آثار تعزیه جشنواره امسال
دبیرخانه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، 24 آبان 1400 اسامی پنج تعزیه راه یافته به بخش مجالس شبیه‌خوانی (یادواره زنده‌یاد هاشم فیاض) این رویداد مورد تایید هیئت داوران بخش شبیه‌خوانی متشکل از سیدمحسن هاشمی، سیدعظیم موسوی و علی عزیزی را اعلام کرد.
تعدادی از تعزیه‌خوانان و شبیه‌گردانان کشور 30 آبان1400 در واکنش به انتخاب پنج تعزیه جهت حضور در بخش مجالس شبیه‌خوانی بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در گفت‌وگویی به نقد این شیوه انتخاب و آثار راه یافته به جشنواره پرداختند.
نقد آن‌ها بیشتر متمرکز به راهیابی تعزیعه‌خوانان مشخصی بود که طی ادوار قبلی نیز در این رویداد حضور داشتند و با اشاره به این نکته شیوه انتخاب، پذیرش آثار و میزبانی از هنرمندان این شاخه نمایش آیینی و ملی را نقد کردند.

خبر یزد

در راستای پیگیری این مسئله و نقد وارده به ساختار داوری و انتخاب آثار متقاضی و در نهایت پذیرفته شده برای حضور در بخش یادواره زنده‌یاد هاشم فیاض در بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی با سیدمحسن هاشم ی از اعضای هیات انتخاب این بخش به ایرنا گفت: یکی از نکات مهم در این دوره جشنواره، کیفیت پایین برخی متون بود که در برابر متن های کلاسیک، قوی و نسخه‌های قدیمی حرفی برای گفتن نداشتند.
نوع پرداخت و موضوعات مرتبط با مسائل دراماتیک در کنار متن از اهمیت بالایی در روند تولید آثار شبیه‌خوانی برخوردار است. متن ضعیف در اجرا نیز عملکردی ضعیف خواهد داشت. زیرا توجه به محتوا به ویژه در نمایش‌های شبیه‌خوانی و تعزیه متکی بر شعر، یکی از ابتدایی‌ترین استانداردها در روند تولید این آثار است.
آثار برای راه‌یابی به جشنواره باید از استانداردهای اولیه برخوردار باشند
عضو هیات انتخاب آثار بخش شبیه‌خوانی و تعزیه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی خاطرشنان کرد: صرف اینکه یک اثر نمایشی جدید باشد و به این دلیل باید به هر طریقی راهی جشنواره شود نه تنها نگاه صحیحی نیست که به صلاح جشنواره هم نخواهد بود و موجب کاهش سطح کیفی این رویداد می‌شود. در نتیجه آثار برای راه‌یابی به جشنواره باید از استانداردهای اولیه برخوردار باشد.

خبر یزد

معرفی داوران پنجمین جشنواره ملی تئاتر اروند
طی احکامی از سوی امیرحسین افتخارپذیرائی دبیر پنجمین جشنواره تئاتر ملی اروند دکتر سعید اسدی، فرهاد قائمیان و حسن عابدی به عنوان هیات داوران این جشنواره منصوب شدند.
این هیات طی سه روز (9 تا 11 آذرماه) هشت اثر نمایشی را در منطقه آزاد اروند ارزیابی خواهند کرد. اختتامیه این جشنواره در 11 آذرماه برگزار خواهد شد و برگزیدگان این جشنواره معرفی خواهند شد.

خبر یزد

معرفی داوران بخش عکس و پوستر نخستین فصل‌واره تئاتر ایثار
آمنه ملکی، حمید ساروخانی و مهدی اسدی‌تبار به‌عنوان داوران بخش عکس و پوستر نخستین فصل‌واره فرهنگی و هنری تئاتر ایثار معرفی شدند.
فصل‌واره فرهنگی و هنری تئاتر ایثار به همت اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران به دبیری عبدالله مرتضوی از تاریخ اول مهرماه آغاز شده و اختتامیه آن روز 23 آذرماه برگزار می‌شود.
این فصل‌واره برای اولین بار در طول یک فصل به اجرای برنامه‌های متنوع از جمله سرود، تئاتر خیابانی، نمایشگاه پوستر و عکس، مسابقه نمایشنامه‌نویسی صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود.

خبر یزد

اجرای سینمایش رقص پرچم به کارگردانی کوروش زارعی با 150 بازیگر
سینمایش رقص پرچم به نویسندگی سیدمحمدمصطفی موتورچی و کارگردانی کوروش زارعی در شهر ایلام به عنوان یکی از شهرهایی که بیشترین درگیری از سال‌های حماسه‌سازی هشت دفاع مقدس را در حافظه تازیخی و خاطره خود دارد به صحنه رفت.
رقص پرچم که نمایشی مستند از اتفاقات جنگ تحمیلی و روایتگر مقطعی از دفاع مردم ایلام در طول هشت سال دفاع مقدس است، هرشب با مدت زمان دو ساعت‌ و نیم اجرا می‌شود.
این سینمایش که تلفیقی از سینما و تئاتر به شکل مستندگونه است با حضور و نقش‌آفرینی 150 بازیگر انجام می‌گیرد و در یک سوله بزرگ به اجرا درمی‌آید. مجموع عوامل و بازیگران این اثر نمایشی که بالغ بر 200 نفر هستند، همگی از عوامل حرفه‌ای و شناخته‌شده سینما، تئاتر و تلویزیون کشور هستند.
نمایش رقص پرچم هرشب ساعت 19:45 تا تاریخ 11 آذر ماه در سوله بزرگ نمایشگاه دائمی استان ایلام اجرا خواهد داشت.

خبر یزد

آغاز سفرهای فصل زمستان تماشاخانه سیار کانون پرورش فکری
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرد با توجه به برون‌رفت از شرایط بحرانی کرونا، سفرهای فصل زمستان تماشاخانه‌های سیار کانون با در نظر گرفتن شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشورمان، میهمان کودکان و نوجوانان مناطق مختلف و جزایر استان هرمزگان می‌شود. امکان سفر به جزایر جنوبی و مناطق مختلف استان هرمزگان از روز 14 تا 23 آذر 1400 فراهم شده است.
برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این مناطق شامل پخش فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌های کانون، اجرای تئاتر و قصه‌گویی می‌شود و روزانه دو تا سه سانس اجرای برنامه در مناطق مختلف پیش‌بینی شده است.
تماشاخانه‌های سیار کانون با هدف تحقق عدالت فرهنگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سراسر کشور به‌ویژه مناطق کم برخوردار به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان می‌پردازد.
این تماشاخانه‌ها با برنامه‌ریزی معاونت تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همکاری اداره‌کل کانون استان هرمزگان، راهی مناطق جنوبی کشور می‌شوند.
برچسب‌ها حسین مسافر آستانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان تئاتر کوروش زارعی جشنواره تأتر فجر قادر آشنا اداره کل هنرهای نمایشی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/218170/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی