خبر یزد

آخرين مطالب

شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم نیست / تجارت بازرگانان ایرانی تنها محدود به هرات است اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - دکتر سید ضیاء حسینی می‌گوید: شرایط سرمایه گذاری خارجی در ایران فراهم نیست؛ در حالیکه با وجود قانون مربوطه، ادارات مختلف و ارگان‌هایی نظیر اداره مهاجرت و نیروی انتظامی با یکدیگر هماهنگ عمل نکرده اند.
تهمینه غمخوار؛ بازار: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در طول صد سال گذشته، روابط سیاسی و مبادلات تجاری مطلوبی را به عنوان دو کشور دوست و همسایه با یکدیگر داشته اند، اما با این وجود، این مناسبات در مقایسه با روابط ایران با دیگر کشور‌های همسایه، کمتر مورد توجه کارشناسانه قرار گرفته در حالی که افغانستان یکی از بازار‌های عمده برای کالا‌های ایرانی است.
از طرفی، تفکر در رابطه با افغانستان یادآور مسائلی، چون جنگ، درگیری‌های نظامی، فقر و اقتصاد شکننده آن می‌باشد و در واقع، کمتر کسی به فکر صادرات به افغانستان یا حتی تجارت با آن خواهد بود، در حالی که این کشور به لحاظ ذخایر زیرزمینی، معادن، محصولات ساختمانی و کشاورزی از جمله میوه جات و خشکبار ظرفیت‌های اقتصادی مطلوبی دارد.
همچنین، بخش قابل‌توجهی از تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران نیز مربوط به افغانستان و صادرات به این کشور بوده به طوری که بهترین کالا‌های صادراتی افغانستان می‌توانند بازار هدف خوبی برای ایران باشند، هرچند که در سال‌های اخیر رقبایی جا پای تجار و سرمایه گذاران ایرانی گذاشته و بازار افغانستان را به دست گرفته اند؛ لذا گسترش مناسبات تجاری دوجانبه با توجه به شرایط تحریمی و اوضاع داخلی افغانستان و تمایل امارت اسلامی و جمهوری اسلامی برای توسعه این روابط، می‌تواند برای هر دو کشور به دلیل همسایگی و اشتراکات زبانی، فرهنگی، هویتی و تاریخی و... سودآور باشد.
در همین راستا و بر اساس اهمیت موضوع، خبرنگار بازار گفتگویی را با «دکتر سید ضیا حسینی» تاجر خارجی فعال در ایران و مدیرعامل چندین شرکت سرمایه گذاری با نام‌های شرکت سرمایه گذاری اریانا هیرمند پارس، شرکت مهندسی پژوهشی چهل برج سپیدار و ... در خصوص روابط تجاری ایران و افغانستان و مشکلات و چالش‌های پیش روی تجار دو طرف ترتیب داده است.
«دکتر سید ضیا حسینی» یکی از استعداد‌های درخشان در افغانستان در عرصه شهرسازی و مسکن در سال‌های اخیر مورد توجه عمومی قرار گرفته و نام آشنایی در عرصه معماری افغانستان شده است. وی همچنین، مولف چندین جلد کتاب از جمله «مقدمه‌ای بر تاریخ معماری و شهرسازی افغانستان» و طراح بسیاری از پروژه‌های بزرگ بین المللی افغانستان است.
مشروح مصاحبه در ادامه آمده است:
* جنابعالی در چه صنف و از چه زمانی مشغول به تجارت هستید؟
بنده از سال 1390 در افغانستان، ایران و ترکیه مشغول به تجارت هستم. از کار‌های کوچک شروع کرده و در حوزه‌های مختلف به انجام فعالیت‌های تجاری پرداختم، اما بیشترین فعالیت‌ها در رابطه با مصالح ساختمانی و اقدامات تجاری مرتبط با خود ساختمان و مشاغلی که وابسته به این کار از جمله معماری و طراحی است، بوده است. در حال حاضر مدیرعامل چندین شرکت سرمایه گذاری با نام‌های شرکت سرمایه گذاری اریانا هیرمند پارس، شرکت مهندسی پژوهشی چهل برج سپیدار و ... هستم.
* از دیدگاه شما روابط اقتصادی و به خصوص مراودات تجار افغان و ایرانی در طی سال‌های تجارت شما چگونه بوده است؟
در رابطه با روابط تجاری ایران و افغانستان سالیان زیادی است که این تجارت در حال انجام شدن است. اما بیشترین تجارت ایران با افغانستان مربوط به شهر هرات است؛ یعنی تجار و سرمایه گذاران ایرانی هیچگاه نتوانسته اند از هرات فراتر رفته و اقدامی تجاری را انجام دهند. از طرفی بیشتر این تجارت به صورت یک طرفه بوده و صادرات از سوی ایران و واردات از افغانستان به ایران صورت گرفته است.
این موضوع البته دلایل خاص خود را دارد، زیرا افغانستان از تولیدات صنعتی خاصی برخوردار نیست، در حالی که در صنعت چرم و مواد غذایی دارای تولیدات بسیاری است که بیشتر به اروپا، امریکا، کانادا و کشور‌های عربی به دلیل بالا بودن قیمت‌ها صادر می‌شود. اما با توجه به موارد و موضوعات ایجاد شده میان دو کشور، امکان گسترش تجارت میان تجار افغان و ایرانی وجود دارد.
متاسفانه یکی از مشکلاتی که شرکت‌های ایرانی نه تنها در افغانستان بلکه همه جای دنیا دارند، این است که جنس و کالای اول، دوم و سوم را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهند، اما جنس چهارم به بعد را از نوع کالا‌های تاریخ گذشته و با کیفیت بسیار پایین عرضه می‌کنند
* روابط گروه تجاری شما در همکاری با برخی از شرکت‌های ایرانی چگونه بوده است؟
ما با شرکت‌های ایرانی بسیار کمتر در ارتباط بوده و کار کرده ایم. متاسفانه یکی از مشکلاتی که شرکت‌های ایرانی نه تنها در افغانستان بلکه همه جای دنیا دارند، این است که جنس و کالای اول، دوم و سوم را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهند، اما جنس چهارم به بعد را از نوع کالا‌های تاریخ گذشته و با کیفیت بسیار پایین عرضه می‌کنند.
اجناس و کالا‌های ایرانی بازار بسیار خوب و زیادی در بازار‌های آسیایی ندارند
به همین دلیل، تجار ایرانی که در افغانستان، پاکستان و کشور‌های آسیایی مشغول به فعالیت بوده اند، سابقه خوبی از نظر عرضه کالا با جنس و کیفیت مطلوب ندارند؛ به جز شرکت‌های «تک» در ایران مانند چین چین و تک ماکارون که معمولا کیفیت خوبی دارند، اجناس و کالا‌های ایرانی بازار بسیار خوب و زیادی در بازار‌های آسیایی ندارند. بر همین اساس، ما امیدواریم که در آینده اصلاحاتی از سوی شرکت‌های ایرانی صورت گیرد.
* مهمترین چالش‌های پیش روی کار تجار افغان با بازرگانان ایرانی و حتی با سایر کشور‌ها از نظر شما چیست؟
طبیعتا نگرانی متوجه تمام تجار وجود دارد. با توجه به تحولات اخیر افغانستان و پیش از آن، بیشترین نگرانی مربوط به نحوه نقد شدن پول و اطمینان متقابل است، چرا که تجارت یک اقدام دوطرفه است. قطعا زمانی که شما قصد دارید تا به فعالیت‌های تجاری بپردازید، طرف مقابل هم باید فردی مطمئن در بازگرداندن پول شما بوده به طوری که با این اطمینان، شما بتوانید کالای خود را به فروش برسانید و بالعکس. این اطمینان در بسیاری از موارد شکل نمیگیرد. کار واردات و صادرات قطعا اقدامی سخت و پر دردسر است که اگر بر روی ریل و تایم خود حرکت کند، به فعالیتی بسیار سودآور تبدیل می‌شود.
متاسفانه، به دلیل شرایط تحریمی، امکان ارسال پول نقد به ایران به دلیل مشکلات بانکی وجود ندارد و بیشتر از سیستم صرافی این کار انجام می‌شود که خود این موضوع، یک هزینه مضاعفی را برای تاجر ایجاد می‌کند
ما بار‌ها با کشور‌هایی مانند ترکیه، عراق و سایر کشور‌ها به دلیل این اطمینان، کار کرده و کالای خود را ارسال کرده ایم، اما بار چهارم، یا متاسفانه پولمان از دست رفته یا موضوعات مختلفی پیش آمده که سود مورد انتظار عاید نشده است. از طرفی بحث‌های نقدینگی نیز مطرح است. متاسفانه، به دلیل شرایط تحریمی، امکان ارسال پول نقد به ایران به دلیل مشکلات بانکی وجود ندارد و بیشتر از سیستم صرافی این کار انجام می‌شود که خود این موضوع، هزینه مضاعفی را برای تاجر ایجاد می‌کند.
* با توجه به تحولات اخیر در افغانستان و این که طالبان دولت موقتی را تشکیل داده در حالی که هنوز به رسمیت شناخته نشده است، قطعا نگرانی‌هایی برای تجارت با تاجران افغان مشهود است. نظر شما در این خصوص چیست؟
به قول معروف همواره دولت‌ها می‌روند و مردم باقی می‌مانند. اینکه دولت طالبان هم اکنون بر سر کار هستند یا حتی دولت‌های پیشین، چندان در اصل تجارت تاثیرگذار نیست. دولت طالبان هم به زودی توسط همه کشور‌ها به رسمیت شناخته خواهد شد چرا که در حال حاضر در حال حکومت کردن است. حتی اگر به رسمیت هم شناخته نشود، تجارت در روال است و مردم افغانستان دارای روابط متقابل با کشور‌ها هستند تا نیازهایشان تامین گردد. خود دولت طالبان هم این موضوع را درک کرده که بدون تجارت با سایر کشور‌ها به خصوص همسایگان نمی‌توانند حکومت کند. بنابراین، نگرانی خاصی وجود ندارد و بیشترین نگرانی در خصوص همین عدم اطمینان میان تجار است.
تاکنون از طرف سرمایه گذاران ایرانی، سرمایه گذاری خاصی در افغانستان مشاهده نشده است، در حالی افغانستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در بخش معدن، سنگ‌های تزئینی، مواد غذایی و موارد دیگر برخوردار است
در حال حاضر، تاجران زیادی از مشهد و هرات مشغول به تجارت با یکدیگر هستند، اما مهمترین موضوع سرمایه گذاری ایران در افغانستان است. متاسفانه، تاکنون از طرف سرمایه گذاران ایرانی، سرمایه گذاری خاصی در افغانستان مشاهده نشده است، در حالی افغانستان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوانی در بخش معدن، سنگ‌های تزئینی، مواد غذایی و موارد دیگر برخوردار است.
بنابراین؛ سرمایه گذاری ایران از هرات فراتر نرفته در حالی که سرمایه گذاری زیادی از سوی افغانستان در تهران، قم، شیراز و مشهد و... و. صورت گرفته است. ما افغانستانی‌هایی در ایران داریم که بیش از صد میلیون دلار سرمایه گذاری کرده و به احداث کارخانجات پتروشیمی و مواد غذایی و کارخانه شیر پرداخته اند.
یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شیر از افغانستان در شهر قم مشغول به فعالیت است، در حالی که عده‌ای نیز دارای کارخانجات پتروشیمی در شهرک شکوهیه هستند. همچنین تعداد زیادی از تجار افغان در تهران دارای کارخانجات طلاسازی و سنگ‌های زینتی هستند.
به طوری کلی میتوان گفت که هنوز آن اطمینان لازم برای تجار ایرانی جلب نشده است که در کابل و شهر‌های دیگر افغانستان به تجارت و سرمایه گذاری بپردازند.
از طرفی، موضوع مهم در ایران این است که شرایط سرمایه گذاری خارجی فراهم نیست. اگر چه قانون مربوط به این مسئله وجود دارد، اما ادارات مختلف و ارگان‌هایی نظیر اداره مهاجرت و نیروی انتظامی هیچکدام با یکدیگر هماهنگ نیستند. بنابراین، یک سری مشکلات اساسی در این میان وجود دارد که باید حل شود.
* شما به موضوع سرمایه گذاری خارجی در ایران و مشکلات آن اشاره کردید، از دیدگاه شما و به طور کلی عمده مشکلات سرمایه گذاران و نخبگان خارجی برای سرمایه گذاری در ایران چیست؟
موارد زیر از جمله چالش‌ها هستند:
1. به نام زدن ملک، کارخانه و ماشین سرمایه گذار به نام خودش؛ بسیاری از منازل مسکونی و وسایل نقلیه مربوطه به نام اتباع خارجی است، اما سالانه مالیات بر ملک و همچنین محدودیت در ثبت پلاک مشکلات زیادی را برای هم اتباع ایرانی هم سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند
2. موضوع اقامت (در راستای اعطای اقامت‌های طولانی مدت) برای فرد و اعضای خانواده (فامیل درجه یک و دو).
3. عدم نیاز به مهر خروج و مراجعت برای هر دفعه ورود به ایران که وقت بسیاری را از سرمایه‌گذار خواهد گرفت. قانون خروج و مراجعت یک‌ساله وجود دارد، اما به‌سختی اجرا می‌شود
4. عدم درج مهر ماده 35 به عنوان سرمایه‌گذار: بسیاری از اتباع کشور‌ها به دلیل علایق مذهبی و شیعه بودن در ایران سرمایه‌گذاری کرده اند، با این مهر در کشور خود شناسایی و مورد آزار و اذیت دولت متبوع خود قرار می‌گیرند
5. تعدد مراجع تصمیم‌گیری و رفتار سلیقه‌ای پلیس مهاجرت و یکسان بودن موضوع اقامت و خروج و مراجعت
6. موضوع انتقال پول از سیستم بانکی به هیچ وجه امکان پذیر نمی‌باشد و پول شخصی افراد از طریق صرافی‌ها انتقال پیدا می‌کند که مشکل ثابت کردن این پول برای بانک مرکزی وجود دارد.
7. موضوع حساب‌های بانکی، بسته شدن بی مورد حساب ها، کارت، دسته چک خصوصاً بانک ملی که اصلاً تعریف نشده است در حالی که موضوع وام به سرمایه گذاران خارجی هم وجود دارد.
8. بحث‌های کارت بازرگانی، عضویت اتاق بازرگانی
9. ایجاد دفتر مشاور یا پست مشاور سرمایه‌گذاری خارجی در استانداری یا شهرداری یا اداره اتباع از خود خارجیان مقیم در ایران
10. مشکل وزارت علوم برای عدم قبول عضویت هیئت‌های علمی
11. تجمیع تمام فعالیت‌های سرمایه گذاران خارجی و نخبگان در یک اداره مستقل از اقامت تا صدور مجوز لازم و تمام امور حقوقی و پیگیری موارد قانونی و شکایات و ...
12. موضوع شکایات اتباع خارجی درباره موضوعات حقوقی، وکالت و بیمه، مالیات و ...
13. عدم اطلاع کارشناسان ادارات، مدیرکل‌های بعضی از اداره‌ها اطلاع‌رسانی صحیح و آگاهانه در رسانه‌های عمومی در جهت فواید و لزوم جذب سرمایه‌گذار خارجی و اطلاع‌رسانی ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در لزوم همکاری نزدیک‌تر با سرمایه‌گذاران و نخبگان خارجی
14. اصلاح سیستم سایت اینترنتی تامین اجتماعی وزارت راه و...: بسیاری از سایت‌ها فقط کد ملی را قبول می‌کنند و مخصوص اتباع ایرانی است، در صورتیکه سرمایه گذاران و نخبگان فاقد کد ملی هستند و بسیاری از امکانات این سایت‌ها غیر قابل استفاده است.
15. در قانون اقامت پنج سال به صراحت نوشته شده که دارنده این اقامت از همه حقوق یک تبعه ایرانی بهره‌مند است. اما داشتن این حقوق مستلزم کد ملی 10 رقمی است درصورتی که کد فراگیر 12 رقم و هر بار یک کد صادر می‌شود.
/بازار
برچسب ها: شرایط سرمایه گذاری ، تجارت بازرگانان ایرانی ، اداره مهاجرت لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000PoL

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/218345/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

مدیریت آب ها در هرات

اوقات شرعی شنبه 1 اردیبهشت در یزد

فعالیت جدی کمیته مناسب سازی با هدف رفاه افراد آسیب پذیر

پیش‌بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است