خبر یزد

آخرين مطالب

بستن آب شرب یزد و صنایع کمکی به احیای زاینده رود نمی‌کند اجتماعي

بستن آب شرب یزد و صنایع کمکی به احیای زاینده رود نمی‌کند
  بزرگنمايي:

خبر یزد -

خبر یزد


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حامد یزدیان مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب در برنامه‌ای به صورت مجازی به تشریح وضعیت زاینده‌رود و درخواست کشاورزان پرداخت و گفت : بر اساس شاخص‌های بین المللی تنش‌های آبی، اگر سرانه آبی یک منطقه کمتر از 500 متر مکعب در سال به ازای هر نفر باشد، دچار کمبود آبی شدید است.
وی ادامه داد: میزان سرانه آب کشور هم بین 900 متر مکعب تا یک هزار و 300 متر مکعب است که حتی استان اصفهان در مقیاس کشوری هم به لحاظ سرانه آب در مرتبه پایینی قرار دارد.
عدم تناسب موجودی آب و جمعیت استان‌های مرکزی و جنوبی
مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب خاطر نشان کرد: یکی از اتهاماتی که در حوزه کم آبی مطرح می‌شود مربوط به میزان جمعیت و آب موجودی است، در واقع در حوزه مرکزی که استان اصفهان نیز قرار دارد، 22 میلیارد آب و 37 میلیون جمعیت است.
وی تصریح کرد: در حالی که میزان آب تجدیدپذیر در استان‌های جنوبی 56 میلیارد متر مکعب و جمعیتی حدود 18.4 است که در واقع نسبت آب‌های موجود به جمعیت سه برابر است و در حوزه مرکزی تقریباً 0.8 درصد است.
یزدیان ادامه داد: منبع آب در اصفهان و زاینده رود از طریق دو تونل انتقالی کوهرنگ یک و دو و سه است که در کنار منبع آب طبیعی سرشاخه زاینده رود را تشکیل می‌دهند این تونل‌ها در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده‌اند.
افزایش میزان کشت و مدیریت یک‌جانبه
وی افزود: قبل از سال 88 مدیریت آب، حوزه‌ای بود و بنا بر آخرین مصوبه دولت آقای خاتمی مدیریت آب استانی شد و همه منابع آبی در در یک استان و مصارف در استان دیگر و باقی ماند و اینگونه مدیریت سخت شد، این در حالی است که 93 درصد مساحت زاینده‌رود در اصفهان و 7 درصد آن در چهار محال بختیاری است.
مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب با بیان اینکه در سال 61 به بعد سطح زیر کشت‌ها در استان اصفهان و چهار محال بختیاری افزایش پیدا کرده است، گفت: برداشت‌های بالادست و پایین دست زاینده رود به همان نسبت افزایش داشته و طرح‌های پمپاژ آب در ارتفاعات که به باغداری و کشاورزی منجر شده، بین 7 تا 10 برابر هم زیاد شده و این یکی از مشکلات است
وی خاطر نشان کرد: متأسفانه میزان حقابه و برداشت‌ها شفاف نبوده، اما در سال 93 وزارت نیرو تابلو منابع و مصارف را تصویب کرد که حوزه زاینده‌رود طبق منابع آبی به چه میزان مصرف داشته باشد.
اجرا شدن مصوبات مصارف بدون تأمین منبع
یزدیان افزود: دولت در میان این طرح‌هایی که باید اجرا می‌کرده 780 میلیون متر مکعب آب فروخته و یا تعهد کرده است، برای نمونه به چهار محال بختیاری 237 میلیون متر مکعب آب داده، شرب یزد هم 98 میلیون، شرب کاشان 49 و شرب اصفهان 404 میلیون متر مکعب در نظر گرفته است.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بسیاری از پروژه‌ها مانند بهشت آباد اجرا نشده، اما مصارف برداشت شده است، گفت: به همین دلیل 430 میلیون متر مکعب کمبود وجود دارد و این بلا بر سر زاینده رود آمده است.
مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب ادامه داد: برای صنایع هم که مصرف بالایی حدود 159 میلیون متر مکعب دارند گفته شد که از پساب استفاده کنند، اما در حال حاضر همه پساب را به صنعت نمی‌دهند و بخشی از آن مالک مشخصی ندارد و بخشی از آن را شهرداری خریداری کرده است و البته مزیت پساب وجود همیشگی آن است.
فقدان آمار دقیق برداشت‌ها و چاه‌ها
وی با بیان اینکه سهم‌هایی که از بخش کشاورزی به دلیل کمبود و تأمین نشدن آب سایر بخش‌ها برداشت شده باید به هر نحوی داده شود، گفت: در حوزه برداشت‌ها و چاه‌های حریمی و غیر حریمی همچنان آمار دقیقی وجود ندارد و امیدواریم که دولت کمک بودجه‌ای بدهد و بتوانیم کنترل هوشمند بر همه چاه‌های استان‌های بالا دست و پایین دست تعبیه کنیم.
یزدیان در ادامه با بیان اینکه 16 درصد پرت شبکه آب رسانی وجود دارد، گفت: یکی از راهکار‌های مطرح شده کاهش آب‌های پرت است که جمع‌آوری این آب میزان قابل توجهی ذخیره آب را شامل می‌شود.
وی با اشاره به دیگر راه‌های حل مشکل کمبود آب اظهار داشت: ساماندهی رودخانه از سراب تا پایاب و جلوگیری از طرح‌هایی که به نام آبخیزداری اجرا شده و مانع ورود آب به رودخانه می‌شود یک راهکار مؤثر به شمار می‌آید، زیرا به اسم این کار بند‌های تا 4 متر بر جریان آب زده شده که یا داخل زمین نفوذ می‌کند و یا موتور پمپاژ بر آن می‌گذارند.
بستن آب شرب یزد کمکی به احیای زاینده‌رود نمی‌کند
مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب گفت: در شرق اصفهان این نوع کشت و کشاورزی امکان ادامه دادن نیست و باید طرح‌های کلخانه‌ای که منافع بیشتری نسبت به کشاورزی سنتی دارد برای آن‌ها فراهم شود، اما شرط آن این است که آب پایدار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه در این مدت اعتراض‌ها بر سر بستن آب به روی استان یزد مطرح بود، تصریح کرد: بالاخره شرب یزد وابسته به آب زاینده‌رود است و این میزان 65 میلیون متر مکعب است که با قطع کردن این آب کمکی به احیای زاینده رود نخواهد کرد، هرچند که پرداخت حقابه و کاهش آن درست است، اما بازهم کمک چندانی به احیای زاینده رود نخواهد کرد.
یزدیان ادامه داد: صنعت باید به سمت پساب برود و یا هزینه برداشت اضافه و خسارت کشاورزان را بدهد گزاره‌های درستی است، اما اگر این صنایع را تعطیل کنیم و مانع آب بردن فولاد مبارکه شویم باعث احیای زاینده رود نمی‌شود.
115 میلیون متر مکعب ذخیره زاینده رود قابل استفاده است
وی با اشاره به آمار گفت: اول مهرماه حجم زاینده رود 188 و در آخر آبان ماه 167 شده است و در آذر ماه 30 میلیون وارد و خارج می‌شود و اگر هیچ آبی برای کشاورزی در آخر ماه آذر باز نشود حجم آخر ماه 160 میلیون متر مکعب می‌شود که از این میزان 45 میلیون متر مکعب کیفیت قابل استفاده ندارد و آبی که قابل استفاده است، 115 میلیون متر مکعب است.
مشاور و دستیار ویژه استاندار اصفهان در حوزه آب خاطر نشان کرد: توافقی با کشاورزان شده و خودشان پیشنهاد داده‌اند که سه ماه برای آب شرب ذخیره نگه دارید و حجم مخزن زاینده رود را از 120 میلیون متر مکعب کمتر نکنید.
وی ادامه داد: با این وجود اگر در آذرماه نوبت اول و در اسفندماه نوبت دوم و فرودین و اردیبهشت نوبت سوم راهسازی آب باشند، ذخیره آب کمتر از 120 می‌شود و از خطر قرمز موجودی آب عبور خواهیم کرد؛ بنابراین اصرار بر رهاسازی آب در این ماه و ادامه تحصن‌ها و فضاسازی رسانه‌ای درست نیست.
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/218348/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تلسکوپ فضایی جیمز وب شواهدی از وجود حیات را کشف کرده است

ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد

برگزاری نشست آب، صلح و تاب آوری

کشف ماینر‌های قاچاق در یزد

رئیس کل دادگستری استان یزد منصوب شد

تداوم جریان سیل در یزد

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا علیه ایران

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

ما دو جور بخشنده داریم!

صحبت های دلنشین دکتر کاکاوند در مورد قدرت

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

حجت‌الاسلام طهماسبی رییس کل دادگستری استان یزد شد

بارش باران و آبگرفتگی در خیابان ابوریحان یزد + فیلم

حجت‌الاسلام طهماسبی به سِمت ریاست کل دادگستری استان یزد منصوب شد

آزادی فردی و اجتماعی باید مطابق شریعت باشد

(تصاویر) بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

تداوم بارش‌ها و رگبارهای بهاری در یزد تا فردا

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی استان با تمام قوا

1200 بسته گوشت قربانی میان نیازمندان یزد توزیع شد

طرح نور با جدیت ادامه می‌یابد

کشف 17 دستگاه ماینر قاچاق در یزد

بارش شدید باران و آبگرفتی در یزد

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

سازماندهی بیش از 400 تیم عملیاتی و امدادی برای مقابله با سیل در یزد

سیل در روستای شرب‌العین اشکذر جاری شد

مدیریت درست بارندگی در یزد

سیل در مسیر چَک‌چَک اردکان

برگزاری جشنواره قلب شهر در مسجد ملااسماعیل یزد

سوخت قاچاق توقیف شد

آغاز ساخت قطعه چهارم راه آهن خواف-هرات توسط شرکت روسی

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

برای اولین‌بار، ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌ها در استان یزد

تلاش بی وقفه کارکنان شرکت آب منطقه‌ای یزد جهت مواجهه با سیل

قانون جامعی در مورد حقوق عامه و آزادی‌های مشروع وجود ندارد

هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی

از فرونشست زیرگذر امام حسین و انسداد راه ها تا آبگرفتگی منازل

تداوم بارش باران در استان یزد/ خودداری از تردد‌های غیر ضرور