خبر یزد

آخرين مطالب

مراکز توانبخشی معلولان میبدی، پلی برای پیوند خواستن به توانستن سياسي

مراکز توانبخشی معلولان میبدی، پلی برای پیوند خواستن به توانستن
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- راه‌اندازی مراکز توانبخشی رشد و ایجاد کارگاه‌های مهارت آموزی برای معلولان و افراد توانخواه، بستر را برای حرکت از مرحله خواستن به توانستن و شکوفایی هوش و استعداد آنان فراهم ساخته است.

نمایشگاه دستاوردهای هنری معلولان میبدی که حاصل اراده ، تلاش، صبر و حوصله آنان و عشق مربیانی است که در زمینه آموزش آنان تلاش زیادی کرده‌اند، روح را می نوازند و عبور از محدودیت ها با صرف فعل توانستن را در ذهن‌ هر بیننده ای متجلی می کنند.
افراد دارای معلولیت همانند دیگر افراد جامعه با مهارت آموزی می‌توانند پله های ترقی و پیشرفت را طی کنند ک این مهم از طریق آموختن مهارت برای آنان فراهم می شو و دریچه ای از خودباوری، اشتغال و حضور موثر در اجتماع را به سوی آنان می‌گشاید، اکنون در شهرستان میبد از طریق برگزاری کارگاه های مختلف برای معلولان و با آموزش‌های مهارتی بسیاری از این افراد به مرحله خود اشتغالی رسیده اند.
یک کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی که در زمینه مهارت آموزی به معلولان در میبد فعالیت می کند، در گفت و گو با گزارشگر ایرنا گفت: بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال 82 مرکز توانبخشی حرفه آموزی به معلولان ذهنی بالای 14 سال را راه اندازی کردم تا آنها کار و حرفه ای یاد بگیرند و با ورود به بازار کار امکان امرار معاش پیدا کنند.
علی دهقانی با بیان اینکه هر سال سه تا چهار معلول جدید برای حرفه آموزی پذیرش می شوند، افزود: آنها بعد از حدود سه تا چهار سال و یا در زمانی که مهارت لازم را پیدا کردند به مراکز تولیدی حمایتی معرفی می‌شوند و تعدادی هم در منزل برای خود ایجاد اشتغال کرده و با تولید محصولاتی که به بازار عرضه می کنند ، امکان کسب درآمد دارند.
وی تصریح کرد: مدت زمان مهارت آموزی معلولانی که از سنین نوجوانی برای آموزش اقدام می کنند تا رسیدن به تولید محصولات، هنرآفرینی و مستقل شدن آنها برای گرفتن سفارش کار، به ضریب هوشی ، مهارت های اجتماعی ، جسمی و حرکتی ، حمایت خانواده و اینکه مشکلات بینایی و شنوایی و نقص های دیگر جسمی نداشته باشند، بستگی دارد .
مسئول مرکز توانبخشی رشد میبد در ادامه اظهار کرد: در این مرکز علاوه بر حرفه آموزی، مهارت های اجتماعی دیگری مانند دوست یابی ، چگونگی ارتباط گرفتن با پلیس در مواقعی که مشکلی برای آنها پیش می آید ، شناخت پول و پرداخت آن ، آشنا کردن آنها با بانک و واریز و برداشت وجه ، بازاریابی محصولات و چگونگی جذب مشتری آموخته می‌شود.
وی با بیان اینکه معلولان آموزش‌های همراه با حرفه آموزی را در سه کارگاه فرا می‌گیرند، ادامه داد: در کارگاه پیش حرفه ای، معلولانی که از نظر ارتباط اجتماعی و مهارت هوشی در سطحی ضعیف هستند ، مهارتهای خودیاری و اجتماعی ، مفاهیم ، اعداد و حرفه آموزی در سطح ساده را می آموزند و پس از اینکه آنها مهارت لازم را در کارگاه پیش حرفه ای کسب کردند، برای حرفه آموزی در یکی از کارگاه‌های نقاشی روی سفال و معرق و مشبک شرکت می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور میبد خاطرنشان کرد: تاکنون هنرهای زیادی مانند عروسک دوزی ، بافتنی روی چرم ، چرمدوزی ، حصیربافی ، جاروبافی ، سبد بافی با چوب مروار و دکوپاژ به معلولان آموزش داده شده است و محصولات آنها نیز در نمایشگاه هایی که تا قبل از شیوع ویروس کرونا برگزار شده، به فروش رسیده است.
دهقانی برگزاری برنامه های اردویی و ورزشی و اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزش موسیقی برای معلولان و حضور هنرآموزان مرکز توانبخشی رشد میبد را از دیگر برنامه های اجرای شده برای تقویت انگیزه های آنان عنوان کرد و گفت: در بیستمین جشنواره المپیک ویژه معلولان ایران که در اردوگاه بادله استان مازندران در سال 98 برگزار شد، شرکت کنندگان استان موفق به دریافت مدال شدند .
مسئول مرکز توانبخشی رشد میبد در خصوص هزینه های آموزش معلولان بالای 14 سال در این مرکز گفت: قسمت عمده هزینه های آنان توسط بهزیستی پرداخت می شود و بخشی هم توسط خانواده های افراد پذیرش شده که البته اکثر خانواده‌ها توان پرداخت شهریه را ندارند و تقریبا مبلغی از آنان دریافت نمی شود.

خبر یزد


مسئول فنی مرکز توانبخشی رشد میبد نیز گفت: در مرکز سه کارگاه دایر است، کارگاه پیش حرفه ای مخصوص معلولانی که ضریب هوشی ضعیفی دارند که به آنها خودیاری ، مهارت اجتماعی ، کار با اشکال هندسی و اعداد آموزش داده می شود و در کارگاه سطح متوسط مددجویانی که از نظر هوشی در سطح متوسط هستند ، نقاشی روی سفال و چوب و ساخت گل های کریستال را آموزش می‌بینند.
سمانه سادات موسوی افزود: کارگاه سطح بالا یا کلاس هدف هم مخصوص مددجویان دارای ضریب هوشی بالاتر است که با شرکت در آن کارهای مشبک و معرق و چرمدوزی را فرا می گیرند و با پیدا کردن مهارت لازم آماده معرفی به مراکز تولیدی حمایتی می‌شوند.
وی که از هفت سال گذشته تا کنون در این مرکز فعالیت دارند ، ادامه داد: در آبان ماه امسال 2 نفر از معلولان آموزش دیده به نام های سید یوسف حوتی نژاد و سیدمهدی آقایی که از طریق حرفه آموزی به مرحله درآمدزایی رسیده اند به مراکز حمایتی معرفی شده اند.
مسئول فنی مرکز توانبخشی رشد میبد اظهار کرد : در مدتی که مرکز به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بود، از طریق فضای مجازی به بچه ها آموزش داده می شد و خانواده به صورت منظم با مرکز در ارتباط بودند و می‌خواستند حداقل یک روز در میان آموزش حضوری به بچه ها داده شود.
به گفته یکی از مربیان مرکز توانبخشی رشد میبد که مدت 11 سال است که به بچه‌ها آموزش می‌دهد، مربیان با توجه به هنرهایی که در آن مهارت دارند و یا در مراکز فنی حرفه ای و یا از طریق فضای مجازی آموزش می‌بینند، معرق و مشبک با چوب ، سفال، زیلو بافی ، حصیربافی ، عروسک دوزی ، چرمدوزی ، خورجین بافی و زیلو بافی را به معلولان آموزش می‌دهند.
سمیه کریم زاده ادامه داد: کاربا معلولان با توجه به این که ضریب هوشی متفاوتی دارند نیاز به صبر و حوصله دارد و زمانی که هنرجو مهارت لازم را کسب می کند و دستاوردهای خود را ارایه می دهد ، مربی به ثمر نشستن تلاش هایش را می بیند و وجودش مملو از احساس رضایت و خوشحالی می‌شود.
پروین راستی مربی کلاس پیش حرفه مرکز توانبخشی رشد میبد نیز که از هفت سال گذشته تا کنون در مرکز فعالیت دارد و مهارتهای خودیاری ، چگونه زندگی کردن و پیشرفت کردن و راهیابی به کلاس پیشرفته را به مددجویان یاد می دهد، مدت زمان پیشرفت آنها را وابسته به ضریب هوشی متفاوت آنان عنوان کرد.
برگزاری نمایشگاه هایی از فعالیت های حرفه آموزی معلولان میبدی و فروش تولیدات آنان باعث شده تا این افراد امکان کسب درآمد از مهارت های خود را به دست بیاورند و از وابستگی مالی آنان به دیگران کاسته شود. 
هم اکنون سه هزار و 337 فقره پرونده معلولان در بهریستی میبد ثبت شده که از این تعداد 2 هزار و 301 پرونده فعال است و یک هزار و 360 نفر آنان مستمری بگیر هستند و از 2 هزار و 301 معلول دارای پرونده فعال، یک هزار و 374 نفر مرد و بقیه زن هستند.
11 مرکز توانبخشی در کنار بهزیستی خدمات‌دهی به جامعه معلولان شهرستان میبد را بر عهده دارند.
مرکز این شهرستان 106 هزار نفری در 50 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.
سوم دسامبر مصادف با 12 آذرماه از سال 1992 و از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جهانی معلولان نام‌گذاری شده است.
برچسب‌ها
میبد روز جهانی معلولان یزد مهارت اموزی معلولان

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/218697/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان