خبر یزد

آخرين مطالب

خرید آجیل شب یلدا برای یزدی چقدر آب می‌خورد؟ اقتصادي

خرید آجیل شب یلدا برای یزدی چقدر آب می‌خورد؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد با نزدیک شدن به شب یلدا بار دیگر شاهد رونق گرفتن آجیل و خشکبار فروشی‌ها سطح شهر البته به مراتب کمتر از سال‌های گذشته هستیم چرا که ارزیابی قیمت‌ها در این حوزه، افزایش 60 تا 300 درصدی قیمت برخی اقلام نسبت به پارسال را نشان می‌دهد.

روزهای آخر آذرماه در حال سپری شدن هستند و به زودی بلندترین شب سال یا شب یلدا فرا می‌رسد. همان‌طور که همه می‌دانیم، این شب برای خانواده‌های ایرانی از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است و از گذشته‌های دور تاکنون شاهد برگزاری مراسمی برای بزرگداشت این شب بوده‌ایم.
البته خرید آجیل و خشکبار بخشی جدایی‌ ناپذیر از خرید شب یلدا را تشکیل می‌دهد چرا که آجیل در کنار هندوانه و انار از جمله خوراکی‌های معمول برای پذیرایی در شب یلدا هستند. با توجه به افزایش قیمت‌های مدت اخیر و کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، برآن شدیم تا نگاهی به قیمت انواع آجیل و خشکبار در یزد داشته باشیم، آن‌هم در شرایطی که شب یلدا از هر زمان دیگری به ما نزدیک‌تر است!
افزایش قیمت اقلام اساسی موجود در آجیل همچون پسته، فندق و بادام طی چند سال گذشته سوژه اصلی خبری رسانه‌ها بوده است و به همین دلیل تمایل مشتریان به خرید آجیل مخلوط افزایش یافته است و از سوی دیگر نیز فروشندگان، آجیل مخلوط یلدا را در سبد محصولات خود قرار می‌دهند. با این حال قیمت آجیل مخلوط شب یلدا با توجه نوع خشکبار مصرف شده توسط هر واحد صنفی متفاوت است و از این رو با نرخ‌های مختلفی در بازار مواجه خواهید شد.
برای جویا شدن نرخ این نوع آجیل ابتدا به خشکبارفروشی‌های مرکز شهر یزد مراجعه کردیم؛ واحدهای صنفی فروشنده خشکبار در مرکز شهر به طور معمول دو نوع آجیل شب یلدا را عرضه می‌کنند؛ نوع فوق اعلا که با نرخ هر کیلو 230 تا 240 هزار تومان به فروش می‌رسد و نوع عادی که با نرخ تقریبی 130 تا 140 هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالیست که واحدهای صنفی در نقاط دیگر شهر هر کیلو آجیل مخلوط اعلا را به قیمت هر کیلو 450 هزار تومان و هر کیلو آجیل معمولی را به قیمت هر کیلو 200 هزار تومان به فروش می‌رسانند.
در صورتی که مصرف‌کننده بخواهد اقلامی همچون مغز گردو و مغز بادام را با درصد بیشتری به آجیل فوق اضافه کند، بایستی به ازای هر کیلو مغز گردو 320 هزار تومان و به ازای هر کیلو مغز بادام خارجی 260 هزار تومان بپردازد.
گردوی معمولی و مغز نشده نیز در این مغازه‌ها با نرخ تقریبی هر کیلو 160 هزار تومان به فروش می‌رسد و هر کیلو میوه خشک مخلوط نیز 350 هزار تومان قیمت دارد.
در ادامه نرخ سایر اقلام خوراکی بخش خشکبار را مشاهده خواهیم کرد که توسط اتاق اصناف اعلام شده‌اند، البته لازم به ذکر است که قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و شما ممکن است با نرخ‌های متفاوتی در بازار مواجه شوید؛
قیمت انواع خشکبار براساس اعلام اتاق اصناف

کالا نرخ تقریبی هر کیلو درصد افزایش نسبت به یلدا 1399
برگه زردآلو  120 هزار تومان 300 درصد 
بادام زمینی 100 هزار تومان 42 درصد
پسته اکبری260 هزار تومان 44 درصد 
مغز بادام ایرانی350 هزار تومان 84 درصد
تخمه‌جابانی (تخمه ژاپنی)130 هزار تومان 85 درصد
بادام هندی  370 هزار تومان 85 درصد
انجیر خشک 240 هزار تومان 60 درصد
تخمه کدو  140 هزار تومان 200 درصد
همان‌طور که اشاره کردیم، قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و شما با نرخ‌های متفاوتی هنگام مراجعه به خرده‌فروشی‌ها مواجه خواهید شد.
با توجه به خبرساز بودن قیمت پسته طی روزهای اخیر، از خرده فروشان سطح شهر در مورد قیمت هر کیلو پسته نیز سوال کردیم که نرخ بازار را در ادامه مشاهده خواهید کرد؛
نوع پسته قیمت هر کیلو
پسته اکبری شور 395 هزار تومان
پسته اکبری خام 430 هزار تومان
پسته فندقی (شور و خام)  270 هزار تومان
پسته کله قوچی (شور و خام) 398 هزار تومان 
خلال پسته  625 هزار تومان
پسته مغز شده 510 هزار تومان
مصرف کنندگان چه می‌گویند؟
عده‌ای از مصرف‌کنندگان که تنها در مواقع خاص همانند شب یلدا یا فرا رسیدن نوروز نسبت به خرید آجیل و خشکبار اقدام می‌کنند، از نرخ‌های جدید امسال شگفت زده شده‌اند. قیمت انواع آجیل و خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به طور متوسط بیش از 100 درصد افزایش داشته است و همین مساله موجب شده تا حجم خرید مصرف‌کنندگان کاهش یابد.
مطابق گزارش‌های منتشر شده از سوی خبرگزاری ایسنا در آذرماه 1399 قیمت آجیل مخلوط به ازای هر کیلوگرم با توجه به نوع مواد تشکیل دهنده، بین 120 تا 170 هزار تومان بوده است که با توجه به نرخ‌های سال جاری، شاهد افزایش بیش از 70 درصدی قیمت آجیل مخلوط هستیم.
عده‌ای دیگر از خریداران نیز که به طور منظم خرید آجیل و خشکبار را در برنامه دارند، تنها از شرایط موجود ابراز تاسف می‌کنند.
یکی از شهروندان که در محدوده خیابان کاشانی برای خرید آجیل مراجعه کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: «شب یلدا و عید نوروز فرصتی برای کمی شاد بودن و دورهمی در بین خانواده‌ها بود اما در وضعیت گرانی و تورم‌های این روزها همین مراسم‌ها نیز برای برخی خانواده‌ها و اقشار به عذاب مطلق و مایه شرمساری جلوی خانواده‌شان تبدیل شده است.»
بانوی میانسالی نیز که در حال مشاهده قیمت‌ها برای تکمیل خرید خود است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «تا یکی دو سال پیش می‌توانستیم برای عید و شب یلدا، آجیل بخریم اما الان دیگر نمی‌شود به قیمت‌ها نگاه کرد و به نظر تا یکی دو سال دیگر وضعیت از این هم اسف‌بارتر خواهد شد.»
شهروند دیگری که برای خرید به واحدهای فروش خشکبار واقع در بلوار دانشگاه مراجعه کرده و به نظر سرپرست یک خانواده است که سال‌ها مخارج خانواده را مدیریت نموده است، با تمسخر به خبرنگار ایسنا می‌گوید:‌ «فردا در حیاط خانه‌ام چند عدد درخت انجیر خواهم کاشت چرا که با قیمت کنونی انجیر خشک به نظرم بازگشت سرمایه‌ی آجیل خیلی از حوزه مسکن بیشتر باشد.»
طی چند سال اخیر و به واسطه افزایش قیمت اقلامی همچون پسته و بادام، آجیل‌فروشان سعی کرده‌اند تا قیمت آجیل مخلوط را در سطحی قابل قبول برای مشتری نگه دارند. افزودن مواردی همچون باسلوق و نخودچی به آجیل مخلوط چند مورد از این راهکارها بوده است ولی با این حال مشخص نیست که تا چه زمانی می‌توان با افزودن اقلام خوش‌قیمت، تاثیر گرانی پسته و بادام را در حوزه آجیل و خشکبار کنترل کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/220219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام مدارس شهرستان یزد چهارشنبه غیرحضوری شد

بارش شبانه و کم سابقه باران در یزد | شدت بارش‌ها را ببینید

تعطیلی و غیرحضوری شدن مدارس در استان یزد

سیل در روستای ده‌جمال بهاباد

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش و تردد روان در جاده‌های شمالی

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

چه کسی می داند...

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

سیلاب بهاری در جاده سه چاهون بافق+فیلم

چهار محور در استان مسدود است

رتبه 28 استان یزد در میزان بارندگی در کشور

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

بارش کم‌سابقه باران در یزد

آبگرفتگی و سیلاب در خیابان‌های یزد

جاری شدن روان آب ناشی در شهر ستان یزد و تفت+فیلم

سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد

جاری شدن سیل در استان یزد

ورود سیل قدرتمند به رودخانه اصلی شهر تفت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد