خبر یزد

آخرين مطالب

نمایش باور «ما می‌توانیم» در نمایشگاه جهاددانشگاهی 1400؛

عرضه آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی یزد؛ از زخم‌پوش‌های مدرن تا کاتالیست‌های خودرو علمي

عرضه آخرین دستاوردهای جهاددانشگاهی یزد؛ از زخم‌پوش‌های مدرن تا کاتالیست‌های خودرو
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد جهاددانشگاهی یزد در نمایشگاه اخیر این نهاد انقلابی در تهران با ارائه آخرین توانمندی‌ها و دستاوردهای خود در کنار سایر بخش‌های دانش‌بنیان جهاددانشگاهی، حاصل باور «ما می‌توانیم» و تبلور «اقتصاد دانش‌بنیان» را به نمایش گذاشت.

حاصل نوآوری‌ها و تلاشهای چندین ساله دانشمندان و نخبگان جهاددانشگاهی همزمان با هفته بصیرت و دومین سالگرد شهادت سردار دلها، با برپایی نمایشگاهی در هفته اول دیماه در محل بوستان گفت‌وگوی تهران در معرض دیدگان بازدیدکنندگان قرار گرفت.
جهاددانشگاهی در این نمایشگاه که با بازدید رئیس مجلس شورای اسلامی، چهار نفر از معاونان رییس جمهور، پنج نفر از وزرا و تعدادی از معاونان، استانداران، نمایندگان خبرگان و مجلس شورای اسلامی و جمع زیادی از مدیران ارشد کشوری و لشگری همراه بود، تبلور اقتصاد دانش بنیان، خودباوری و روحیه «ما می‌توانیم» را به نمایش گذاشت.
در این نمایشگاه که با شعار «باور توان ملی، مدیریت جهادی، نوآوری» برگزار شد، بخشی از توانمندی‌ها و دستاوردهای امید آفرین این نهاد از سراسر کشور در فضایی به وسعت حدود دو هزار مترمربع عرضه شد.
سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز در بخش‌های مختلف به نمایش توانمندی‌های خود پرداخت و علاوه بر عرضه پتانسیلها و دستاوردهای دانشگاه علم و هنر، آخرین دستاوردهای خود در حوزه پژوهش و فناوری را نیز در معرض دید قرار داد.
این سازمان که از یک دهه پیش با توجه به اقلیم و موقعیت جغرافیایی یزد به صورت تخصصی به حوزه گیاهان دارویی ورود کرده است، در قالب ایجاد مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی و صنعتی مقاوم به خشکی، فعالیتهای فناورانه‌ای را در دستور کار قرار داده و چندی پیش در این نمایشگاه، حاصل بخشی از این تحقیقات را به نمایش گذاشت.
* رنگدانه‎های گیاهی صنعتی
تولید رنگدانه‎های گیاهی صنعتی یکی از دستاوردهای ارائه شده جهاددانشگاهی یزد در نمایشگاه دستاوردهای جهادانشگاهی در تهران بود؛ رنگدانه‌های تولیدی توسط این مرکز از گیاهان و ضایعات گیاهی نظیر روناس، حنا، کهورک، وسمه، پوست پسته، پوست گردو و پوست انار پس از فرآیند استخراج و خالص سازی به صورت پودر جامد ارائه شده بودند.
حلال مورد استفاده در این محصول عمدتاً آب و اتانول است و این رنگدانه ها قادرند طیف رنگی قرمز، زرد، نارنجی، قهوه‌ای و مشکی را ایجاد کنند.
یادآور می‌شود؛ بازار هدف رنگ‌های گیاهی را می‌توان بین صنایع نساجی، زیلوبافی، قالی بافی، صنایع دستی و آرایشی و بهداشتی تقسیم کرد.
پژوهکشده مواد نوین سرامیکی جهاددانشگاهی یزد نیز در بخش‌های مختلف نمایشگاه تهران به ارائه محصولات فناورانه خود پرداخته بود که در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌کنیم؛
*تولید زخم‌پوش‌های مدرن
زخم‌پوش‌های هیدروفایبر یکی دیگر از دستاوردهای ارائه شده‌ی جهاددانشگاهی یزد در نمایشگاه امسال در بخش فناوری تولید زخم پوش‌های مدرن بود.
گروه بیومواد سرامیکی پژوهشکده مواد نوین سرامیکی یزد از سال 1394 در این زمینه مشغول به تحقیق شده و تاکنون نیز چندین طرح در این زمینه به انجام رسانده است.
این محصول که برای اولین بار در کشور با برند «یارافایبر» تولید شد، نوعی پانسمان سوپر جاذب برای زخمهای عمیق و سطحی وریدی، فشاری و دیابتی، زخمهای جراحی، سوختگی های نسبتاً ضخم، زخمهای آسیب زاد و زخم های آنکولوژی است و تاکنون به صورت ورارداتی از کشورهای آمریکا و اروپا در کشور مورد استفاده بوده است.
تولید موفقیت‌آمیز این محصول باعث کاهش چشمگیر خروج ارز و رفع نیاز به واردات آن در شرایط سخت تحریم های اقتصادی و دارویی کشور در این برهه حساس تاریخ کشورمان است.
* مونولیت سرامیکی کاتالیست خودرو
نخبگان این نهاد برخاسته از بطن انقلاب اسلامی در استان یزد با ساخت مونولیت سرامیکی کاتالیست خودرو در سایزهای مختلف نیز گامی موثر در خودکفایی صنایع خودروسازی کشورمان برداشته‌اند.
این محصول که به منظور تبدیل گازهای سمی و آلاینده‌ خروجی موتور خودروها به گازهای کم خطر کارآیی دارد، در اشکال هندسی و سایزهای متفاوت قابل تولید است.
* سرامیک‌های ویژه نسوز
جهاددانشگاهی یزد در حوزه سرامیک‌های ویژه نسوز نیز موفق به کسب دانش ترکیباتی ویژه مقاوم به شوک حرارتی، مقاوم در برابر حرارتهای بالا و دارای استحکام خوب و مقاومت به خوردگی مناسب در کوره‌های دما بالا شده است.
این ترکیبات قابل استفاده در کوره‌های صنایع مختلف همچون نفت و گاز، پتروشیمی، آهن و فولاد، فلزات غیرآهنی و سیمان و شیشه سازی است.
*کربوکسی متیل سلولز
«کربوکسی متیل سلولز» نیز ترکیبی غلیظ کننده، پایدارکننده، امولسیون کننده و کنترل کننده میزان کرانروی است که توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی به بازار عرضه و در این نمایشگاه در معرض دید قرار گرفت.
این محصول قابلیت کارآرایی در صنایع کاغذ، رنگ سازی، جسب و رزین، گل حفاری و شوینده ها و کاشی و سرامیک را دارد.
البته برخی مسئولان استانی یزد مانند استاندار و برخی نمایندگان یزد در مجلس شورای اسلامی نیز از این نمایشگاه به ویژه دستاوردهای استانشان بازدید داشتند.
«محمد صالح جوکار» نماینده مردم یزد و اشکذر در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه این نمایشگاه تحسین برانگیز بود، خاطر نشان کرد: خدا را شاکریم که نهادی که 41 سال قبل امام خمینی (ره) آن را پایه گذاری کردند امروز به مجموعه فناورانه و پژوهش محور تبدیل شده که در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی و علمی فعالیت جدی دارد.
وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در قطع وابستگی کشور به خارج گفت: جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف به ویژه در دوران تحریم توانستند به فناوری‌هایی دست یابند که یقیناً در توسعه کشور در ابعاد مختلف دفاعی، صنعتی، کشاورزی و پزشکی تاثیر مثبتی داشته است. این اقدامات شاید تا کنون از دید ما خارج بوده اما برگزاری نمایشگاه هایی از این دست و ارایه دستاوردها می‌تواند در نگاه ما نسبت به جهاد دانشگاهی و دستاوردهای آن تاثیرگذار باشد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه «جهاد دانشگاهی می‌تواند کشور را از لحاظ وابستگی در حوزه فناوری به خارج از کشور بی نیاز و خودکفا کند»، اظهار کرد: امیدوارم با تقویت جهاد دانشگاهی بتوانیم بخش اعظمی از مشکلات عظیمی که امروز در داخل داریم و به زعم برخی حل آنها در گروی واردات دانش فنی و فناوری های خارجی است، این نهاد علمی فرهنگی بتواند مشکلات را برطرف نماید.
جوکار در گفت‌وگو با ایسنا همچنین بر لزوم حمایت جهاد دانشگاهی از سوی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و گفت: یقیناً در مجلس در جریان بررسی‌های مربوط به بودجه سال 1401 و همچنین برنامه هفتم توسعه چنانچه احساس کنیم نسبت به جهاد دانشگاهی خلائی وجود دارد، آمادگی داریم تا آنها را برطرف کنیم.
«سید جلیل میر محمدی میبدی» نماینده مردم تفت و میبد در مجلس هم در حاشیه بازدید از این نمایشگاه در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌ که «جهاد دانشگاهی یکی از شجره‌های طیبه‌ای است که در انقلاب رویش پیدا کرده است»، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌ها و عرصه‌های مختلف در طول سالهای بعد از انقلاب در زمینه توانمندی‌های علمی، فرهنگی و فنی کمک‌های بسیار خوبی به نظام کرده‌است.
وی با اشاره به نقش مجموعه جهاد دانشگاهی در رفع وابستگی‌های کشور گفت: یکی از نهادهایی که توانست اثرات تحریم‌ها را خنثی و در رفع وابستگی به خارج جهت تامین نیازهای کشور تلاش کند مجموعه جهاد دانشگاهی است.
این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: نمایشگاه جهاد دانشگاهی 1400 باعث شد دید من نسبت به این نهاد علمی فرهنگی بازتر شود. جهاد دانشگاهی مجموعه‌ای کم خرج، کاملاً علمی و فنی و موفق در مسیر قطع وابستگی‌های کشور است.
میر محمدی میبدی ضمن تاکید بر اینکه حاضریم در حد توان مجلس جهاد دانشگاهی را مورد حمایت قرار دهیم، گفت: کمک در بودجه 1401 در حوزه اعتبار، مطالبه گری کرد از وزرای مرتبط برای حمایت از خرید محصولات ساخت جهاد دانشگاهی در قالب حمایت از صنایع تولید داخل و همچنین پیگیری تصویب طرحهای مورد نظر جهاد دانشگاهی از جمله اقداماتی است که در جهت حمایت از جهاد دانشگاهی می تواند در مجلس شورای اسلامی انجام دهیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/221927/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود