خبر یزد

آخرين مطالب

رنج شهر جهانی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز/ زخم‌هایی که ترمیم نمی‌شود مقالات

رنج شهر جهانی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز/ زخم‌هایی که ترمیم نمی‌شود
  بزرگنمايي:

خبریزد- روال ساخت و سازهای غیرمجاز در استان یزد به ویژه شهر جهانی یزد به جایی رسید که استان یزد در زمره اولین استان‌های دارای بیشترین آمار تخلفات ساخت و ساز قرار گرفت و نگرانی‌هایی که پیش از این بارها مطرح شده بود، تقویت شد.

آمارهای متعددی بین 70 تا 90 درصد بودن تخلف در ساختمان‌های شهر یزد مطرح بود که بخشی مربوط به آمار ساخت‌وسازهای بدون پروانه و بخشی نیز مربوط به ساختمان‌هایی است که پروانه می‌گیرند اما خلاف پروانه می‌سازند و به نوعی با تهیه دو نقشه، شهرداری‌ها را دور می‌زنند.

دست اندرکاران به این نتیجه رسیدند که باید با فرهنگ سازی و گفتمان اجتماعی باورهای نهادینه شده در میان مردم و حتی برخی کارکنان شهرداری و دیگر دوایر دولتی اصلاح شود که این کار سخت و دشواری است.

شهرداری برای شروع نسبت به راه‌اندازی سامانه های متعدد برای کاهش مراحل صدور پروانه ساخت و ساز و برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌های دارای نقش در این حوزه به صورت الکترونیکی وارد عرصه شد.

رنج شهر جهانی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز/زخم‌هایی که ترمیم نمی‌شود

در ادامه، امور اجراییات شهرداری که مامور شناسایی تخلفات ساخت و ساز برای برخورد بود را تقویت کرد یعنی برای ایجاد انگیزه، کار را به بخش خصوصی واگذار کرد.

این طرح در وهله اول در منطقه 4 شهرداری یزد اجرا شد و در حال تسری در سایر مناطق شهرداری است و همه اذعان دارند این گام، گامی موثر در کاهش تخلفات ساخت‌وساز بوده است.

گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت ساخت و سازها

اما این روزها مرکز آمار ایران گزارشی را درباره وضعیت ساخت و ساز و تعداد پروانه‌های صادر شده در شهرداری‌های کشور اعلام کرده که نشان از کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی دارد.

این آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال، هزار و 609 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده که نسبت به فصل گذشته 15 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 11.7 درصد کاهش داشته است، این تعداد پروانه حدود پنج درصد از کل پروانه‌های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهد.

بر اساس همین بررسی در تابستان امسال، ٣٢ هزار و ١٣٦ پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کشور صادرشده که نسبت به فصل گذشته حدود 14.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 39.4 درصد کاهش داشته است.

از کل پروانه‌های صادرشده در شهرداری‌های کشور، ٢ هزار و ٤٩٢ پروانه یعنی 7.8 درصد مربوط به افزایش بنا و ٢٩ هزار و ٦٤٤ پروانه 92.2 درصد مربوط به احداث ساختمان بوده است.

به این ترتیب پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته 14.7 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 40.1 درصد کاهش داشته است.

نقش مهاجرپذیری در افزایش ساخت و ساز در یزد

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد اما ارائه این آمار به صورت کل را ملاکی برای سنجش تخلفات ساخت و ساز در شهرها ندانست و افزود: در مسیر بررسی باید به این نکته بررسی کرد که شهرهایی که توسعه می یابند، تخلفات در آنها کاهش یابد.

رنج شهر جهانی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز/زخم‌هایی که ترمیم نمی‌شود

مهدی شرافت  با اشاره به مهاجرپذیر شدن یزد، ادامه داد: اعتقاد دارم که شهر یزد به اندازه جمعیت بومی خود، مسکن دارد و نیاز به ساخت و ساز جدید ندارد و ساخت و سازهای جدید بیشتر از سوی مهاجران انجام می شود.

وی بیان کرد: با این حال میزان صدور پروانه‌های ساختمانی هم از لحاظ تعداد، هم متراژ و هم تعداد واحد نشان از رشد صدور پروانه‌ها در 9 ماهه امسال نسبت به مدت های مشابه دو سال قبل دارد.

آمارهای نشان دهنده افزایش صدور پروانه

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد افزود: بر اساس آمارها تعداد پروانه‌های صادرشده در 9 ماهه امسال 631 مورد بوده است که همین تعداد در سال های 1399 و 1398 به ترتیب 593 و 381 مورد بوده است که رشد بسیار خوبی را نشان می دهد.

وی ادامه داذ: به طور قطع در سه ماهه آخر سال با توجه به افزایش هزینه های دریافت پروانه ساختمانی به ویژه در ماه‌های بهمن و اسفند، تقاضا برای صدور پروانه افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

شرافت به مقایسه مساحت پروانه‌های صادر شده در سال‌های 1398 تا 1400 پرداخت و گفت: در این سالها به ترتیب برای 200 هزار و 107 مترمربع، 383 هزار و 652 مترمربع و 459 هزار و 451 مترمربع پروانه صادر شده است که روند افزایشی قابل توجهی دارد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص‌های بررسی روند صدور پروانه های ساختمانی تعداد واحدهایی است که پروانه دریافت کرده اند، افزود: در سال 1398، برای 856 واحد، در سال 1399 برای هزار و 542 واحد و در سال جاری برای هزار و 928 واحد پروانه ساختمانی صادر شده که این هم رشد را نشان می دهد.

دلایل افزایش پروانه‌های ساختمانی

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد، این افزایش را ناشی از نیاز به نوسازی و بهسازی همچنین نیاز به ساخت مسکن جدید برای مهاجران دانست و افزود: شهر یزد به اندازه جمعیتش، مسکن دارد و این روند افزایشی بنا به دلایل گفته شده بروز یافته است.

وی با بیان اینکه مهاجرپذیری برای تامین نیروی کار مورد نیاز صنایع استان، یکی از دلایل افزایش تقاضا برای ساخت مسکن در شهر یزد است، اظهار داشت: این تقاضا در همه مناطق شهری وجود دارد اما در منطقه تاریخی روند افزایشی مشاهده نشده است.

کاهش تخلفات ساخت و ساز

معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد یکی از نشانه‌های افزایش صدور پروانه های ساختمانی را کاهش تخلفات ساخت و ساز و تعداد پرونده های ارجاعی به کمیسیون ماده 100 عنوان کرد.

شرافت بیان کرد: با اتفاقاتی که در حوزه نظارت بر روند ساخت و ساز با مشارکت بخش خصوصی و اهتمام شهرداری صورت گرفته است، کنترل ساخت و سازها به مراتب افزایش یافته و زمانی که زمینه برای تخلف کاهش یابد، تمایل به دریافت پروانه و سیر روال قانونی برای ساخت و ساز افزایش خواهد یافت.

رنج شهر جهانی از ساخت‌وسازهای غیرمجاز/زخم‌هایی که ترمیم نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه شهروندان یزدی در امر ساخت و ساز ضابطه‌مند شده‌اند، افزود: این تغییر را هم در افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی و هم در تعداد پرونده‌های تخلفات ساخت و ساز می‌توان به وضوح احساس کرد.

زخم ساخت‌وسازهای غیرمجاز بر معماری امروز شهر یزد

به طور قطع ترمیم زخم‌هایی که معماری امروز شهر یزد از ناحیه تخلفات ساخت و ساز خورده، سال‌ها زمان برده و حتی جبران ناپذیر است اما اگر از همین الان هم شروع کنیم و جلوی تخلفات ساخت و ساز را بگیریم، دیر نیست.

تخلفات ساخت و ساز جدای از خسارتی که بر سیمای شهر ایجاد می‌کنند، شهر را غیرایمن ساخته و جان شهروندان را نیز در معرض خطر قرار می دهند.

ای کاش مردم آگاه شوند و بدانند هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی که در ساخت و سازهای غیرمجاز برای دور زدن قانون و کم کردن هزینه و تسریع روند ساخت، پرداخت می کنند به مراتب سنگین‌تر و بیشتر از هزینه‌هایی است که برای سیر روال قانونی می پردازند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/224384/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

مشکلات مردم تا پایان برنامه هفتم توسعه کشور مرتفع خواهد شد

تخریب یک واحد مسکونی فرسوده بر اثر بارندگی در یزد

بارش بی سابقه باران در روستای قطرم بافق

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد