خبر یزد

آخرين مطالب

ضعف ساز و کارهای انگیزه‎بخش جهت کاهش آلایندگی صنایع مقالات

ضعف ساز و کارهای انگیزه‎بخش جهت کاهش آلایندگی صنایع
  بزرگنمايي:

خبریزد- برخلاف اغلب کلانشهرها که عمده علت آلودگی هوای آنها خودروها هستند، مهمترین آلاینده استان یزد صنایع آن هستند که عمدتاً نیز از گذشته و به دنبال سیاستهای اشتباه متولیان در طول مسیر ترانزیتی و پرتردد شمال – جنوب استان جانمایی شده‌اند.

متاسفانه در حالی اغلب شهرک‌های صنعتی و صنایع آلاینده استان در این محور موسوم به دشت اردکان – یزد – مهریز واقع شده‌اند که عمده مراکز جمعیتی و شهرهای پرجمعیت این دیار مانند اردکان، میبد، اشکذر، یزد و مهریز نیز در همین امتداد قرار دارند.

این هم پوشانی صنایع و مراکز جمعیتی و شرایط اقلیمی که بادهای غالب استان را نیز به همراه دارد به ویژه در زمستان امسال به دلیل ایستایی هوا، آلودگی را تا مرز تعطیلی مراکز حساسی مانند مدارس نیز پیش برده است.

البته هر چند دولتمردان و متولیان امر در استان طی چند سال اخیر اقدامات موثری مانند ممانعت از صدور مجوز و استقرار صنایع آلاینده در این مسیر را تدوین و لحاظ کرده‌اند ولی همچنان مردم این شهرها معترض به بخش صنعت هستند هرچند که برخی از صنایع نیز اقداماتی اساسی برای کاهش آلایندگی‌های خود صورت داده‌اند.

پراکندگی صنایع آلاینده استان نیز در شهرستانهای مختلف متفاوت است به طوری که در شهرستانهایی مانند اردکان و اشکذر، فولادها به چشم می‌آیند و در شهرستانهایی مانند میبد که به قطب تولید کاشی و سرامیک کشور معروف است، این صنایع بیشتر مورد اعتراض از نظر آلایندگی هستند.

همانطور که گفته شد در همین رابطه برخی از این صنایع به ظاهر آلاینده اقدامات موثری در جهت کاهس الاینده‌های خود انجام داده‌اند و حتی بعضاً نیز در زمره صنایع پاک و سبز قرار گرفته‌اند، از جمله این صنایع پاک در استان کارخانه کاشی ستاره میبد است که به مورد بازدید خبرنگاران و فعالان حوزه محیط زیست واقع شد.

دریغ مسئولان حتی از حمایت زبانی برای کاهش آلایندگی صنایع

«امین خالقیه» مدیر عامل این واحد در جریان این بازدید عمده علت اتلاف انرژی در واحدهای تولیدی را فرسودگی تاسیسات و تجهیزات آنها می‌داند که در صورت حمایت دولت و نوسازی دستگاه‌ها می‌تواند در مصرف بهینه انرژی موثر واقع شوند.

وی می‌گوید: البته بسیاری از صاحبان صنایع نیز معتقد هستند در مقایسه با بخش‌هایی مانند کشاورزی سهم اندکی از منابعی مانند آب را  مصرف می‎کنند و در استان خشکی مانند یزد از طریق مکانیزه کردن این بخش می‌توان سهم بالایی را صرفه جویی آب را شاهد بود.

خالقیه در ادامه بر برخی اقدامات این واحد برای کاهش مصرف انرژی و آلایندگی‌ها اشاره می‌کند و اظهار می‌کند: این اقدامات که در زمینه کاهش آلایندگی هوا، آلودگی صوتی و مصرف بهینه انرژی و آب صورت گرفته از سال 1393 در این واحد شروع شده ولی بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در این واحد نیز به دلیل نبود حمایتهای لازم از سوی متولیان دولتی این بخش بی نتیجه یا به حال خود رها شده است.

وی از پژوهش و تحقیقات صورت گرفته در این واحد در همین راستا را تولید کاشی‌های آنتی باکتریال، کاشی‌های مولد انرژی و استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء ذکر می‌کند و می‌گوید: متاسفانه حمایت مسئولان از این تلاشها حتی به صورت زبانی نیز صورت نگرفته و عمدتاً خود را مسئول نظارت بر این بخش می‌دانند.

نبود ساز و کارهای لازم برای کاهش آلایندگی صنایع

«علیرضا شریفی» مشاور محیط زیستی این واحد و مشاور سازمان نظام مهندسی منابع طبیعی استان نیز رد همین رابطه عنوان می‌کند: هرچند مدیران بسیاری از صنایع دغدغه محیط زیست را دارند ولی ساز و کارهای لازم برای کاهش آلایندگی‌هایشان را ندارند و علاوه بر این حمایت و هدایتی نیز از سوی مسئولان و متولیان امر صورت نمی‌گیرد.

وی از نبود شرکتهای قوی جهت خرید و نصب تاسیسات کاهنده آلودگی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در استان گلایه می‌کند و می‌افزاید: متاسفانه بسیاری از مشکلات صنایع در این فرایند از سوی مسئولان احصاء و جهت رفع آن اقدامی نشده است.

وی همچنین از متولیان امر می‎خواهد تا در عمل و برخورد با صنایع پاک و صنایع آلاینده به طور محسوسی تفاوت قائل شوند تا انگیزه بخش صنایع برای اقدام در این خصوص شوند.

شریفی در ادامه از جمله اقدامات صورت گرفته در این واحد نیز به نصب 5 عدد غبارگیر در طول خطوط تولید، نصب دو عدد سپراتور جهت خروجی اسپری‌ها، نصب سیکلول‌های کنترل آلودگی‌ اسپری‌ها، نصب سیستم بگ فیلتر روی کلیه خطوط چمفرینگ و محصورسازی خروجی ساکشنهای خطوط چمفرینگ اشاره می‌کند.

وی با اشاره به محصورسازی سنگ شکن‌های این واحد و خرید سنگ‌شکن‌های هیدروکن به جای سنگ شکن‌های چکشی و حتی آنالیز خاکهای ورودی و بررسی میزان گوگرد آنها به دلیل پیشگیری از آلایندگی، اضافه می‌کند: در حوزه پساب نیز ایجاد سیستم تصفیه خانه پساب صنعتی و بازگردانی پساب به چرخه تولید و نیز اتصال فاضلاب بهداشتی به شبکه فاضلاب شهرک صنعتی جهان آباد صورت گرفته است.

وی محصورسازی کلیه خطوط و تجهیزات آلاینده صوتی را در جهت کاهش آلودگی صوتی این واحد یادآور می‌شود و می‌گوید: خوداظهاری در پایش از طریق آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست و اقدام به رفع بلافاصله مشکلات در صورت بروز و مشاهده از دیگر اقدامات در جهت کاهش آلایندگی در این واحد بوده است.

شریفی در پایان نیز از اختصاص بیش از 15 درصد از مساحت شرکت به ایجاد فضای سبز و کشت درختان مناسب با شرایط اقلیمی و ایجاد واحد HSE و بکارگیری نیروهای متخصص در این واحد خبر می‌دهد.

لزوم اهمیت ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه

«محمدرضا خلف باغی» رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان هم در جریان این بازدید با نامساعد خواند وضعیت محیط زیست کشورمان پس از اجرای شش برنامه توسعه قبل از انقلاب و شش برنامه توسعه پس از پیروزی انقلاب، تاکید می‌کند: شاید 10 سال قبل باورپذیر نبود که شاخص کیفی هوای برخی از روزهای یزد حتی از پایتخت نیز نامطلوب‌تر شود و اگر این روند ادامه یابد شاید باورپذیر نباشد که روزی برای تامین آب برای صنعت با مشکل مواجه شویم.

وی با تاکید بر این که خداوند از حق الناس نمی‌گذرد، عنوان می‌کند: هوا نیز نوعی حق الناس است که باید جلوی ضایع شدن آن را بگیریم.

خلف باغی می‌گوید: اگر طی سالهای اخیر با اقدامات جهادکشاورزی 500 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی استان صرفه جویی شده ولی سفره‌های آب زیرزمینی در استان همچنان پایین‌تر می‌رود باید باور داشت که همچنان مشکلی پاربرجاست که باید شجاعانه آن را رفع کنیم.

وی با بیان این که امروز شاخص ارزیابی توسعه کشورها با بررسی میزان خلاقیت و نوآوری دانش اموزان آن کشورها مشخص می‌شود، اظهار می‌کند: امروز کشورهایی توسعه گرا شناخته می‌شوند که با استفاده بهنیه از منابع خود در جهت ایجاد اشتغال و کاهش فاصله طبقاتی دهکهای جامعه گام بردارد.

این مسئول اهمیت ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه را حادز اهمیت می‌خواند و می‌گوید: اگر حفظ محیط زیست به دغدغه جامعه تبدیل شود دیگر نیازی به نظارت نیست و می‌توان توسعه پایدار را در جامعه انتظار کشید.

وی به رایزنی‌های صورت گرفته نظام مهندسی استان با مجمع نمایندگان برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی حوزه محیط زیست در صنایع و واحدهای تولیدی اشاره و بیان می‌کند: خوشبختانه امروز حتی فارغ التحصیلان این بخش از سایر استانها برای اشتغال به استان یزد مهاجرت می‌کنند و برخی صنایع آلاینده تنها با بکارگیری یک کارشناس در این زمینه به صورت محسوسی از آلایندگی‌های خود کاسته‌اند.

محیط زیست در مقابل صنعت نیست

«دامون سلیمانی زاده» رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان هم خاطرنشان می‌کند: این باور که محیط زیست در مقابل صنایع قرار گرفته، اشتباه است و این اداره کل با صنایع پاک و سبز همکاری‌های خوبی دارد.

وی می‌گوید: روزگاری عمده دغدغه محیط زیست کاهش الایندگی سنگ شکن‎ها در صنایعی مانند کاشی و سرامیک بود ولی اکنون علی رغم این که متولی برگشت انرژی نیستیم، این دغدغه و کاهش سایر آلایندگی‌ها را در صنایع نیز دنبال می‌کنیم.

سلیمانی زاده تاکید کرد: محیط زیست تنها یک دست است و یک دست صدا نخواهد داشت لذا همکاری همه بخش‌ها برای داشتن محیط زیستی سالم را خواستاریم.

ضرورت تغییر دیدگاه رسانه‌ها و محیط زیست به صنعت

«محمدرضا ماندگاری» مدیر عامل شهرک صنعتی جهان آباد میبد نیز در این بازدید ادعا می‌کند: صنایع شهرستان به سطحی از بلوغ در باره اهمیت حفظ محیط زیست رسیده‌اند و خوشبختانه مشارکت خوبی نیز در انجام مسئولیتهای اجتماعی خود دارند.

وی از بی مهری برخی رسانه‌های این شهرستان نسبت به صنایع گلایه می‌کند و می‌گوید: متاسفانه این رسانه‎ها ‎به جای آرمان سازی و فضاسازی برای حفظ محیط زیست صرفاً به دنبال بهانه گیری و نمایش تخلف صنایع هستند در حالی که رسانه‎ها می‌توانند به عنوان یکی از ارکان جامعه شرایط را برای مهیاکردن زیرساختهای لازم جهت توسعه پایدار و حفظ محیط زیست فراهم سازند.

ماندگاری از سازمان محیط زیست نیز خواست تا دیدگاه خود به صنایع را تغییر دهد چرا که به اعتقاد وی بسیاری از صاحبان صنایع برای کاهش آلایندگی واحدهای خود دانش لازم و راهکاری و زیرساختهای لازم را ندارند لذا پیشنهاد می‎شود بخشی در ذیل مجموعه محیط زیست برای فراهم کردن سوبسید و زیرساختها و تجهیزات مورد نیاز صنایع در این خصوص ایجاد شود.

وی تاکید می‌کند: محیط زیست نباید دست مایه و بهانه مسائل سیاسی شود و عدالت نیز در تعیین شاخص‌های آلایندگی این حوزه در بین شهرستانها لحاظ شود.

«فرزین خادمی» معاون فرماندار میبد هم از همکاری صنایع شهرستان در کاهش آلایندگی‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی خود قدردانی می‌کند و با اشاره به تلاش برخی صنایع برای کاهش آولدگی‌های این بخش، ابراز امیدواری می‌کند: این دغدغه مندی در بین سایر صنایع شهرستان و استان تعمیم یابد.

در این برنامه ضمن بازدید خبرنگاران از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی، تفاهم نامه سه جانبه‌ی آموزشی ترویجی بین کاشی ستاره میبد، نظام مهندسی منابع طبیعی استان و اداره محیط زیست شهرستان میبد منعقد و بین طرفین مبادله شد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/224476/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

بازدید معاون مدیر منطقه ای برنامه جهانی غذا از یزد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

تداوم بارش‌های رگباری در استان یزد

آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون

المپیاد ملی آموزش هنر نخستین گام در جهت رقابت بین آموزشگاه‌ها

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

طرح جمع آوری اتباع غیر مجاز در استان یزد

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی در استان یزد

بافق میزبان کنفرانس بین المللی تحقیقات شتر

معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو

114 هکتار نخاله‌ ساختمانی طبیعت مهریز را ویران می‌کند

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

فقط 3 درصد از پسماندهای خانگی یزد تفکیک می‌شوند

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیاردی

برنامه پیشرفت فرهنگی استان یزد به‌زودی رونمایی می‌شود

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

لایروبی بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد برای مدیریت سیلاب

10 محور شریانی و غیر شریانی کشور همچنان مسدود است

تمدید مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به الکترونیکی تا 25 اردیبهشت ماه

کشف رشوه خواری و پولشویی بیش از 20 میلیارد در یزد

تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت، هدف دشمنان انقلاب

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

لایروبی و رسوب برداری 280 هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

خداحافظی والیبالیست نسل طلایی/ مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد

توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

فرونشست زمین در میدان امام حسین (ع) یزد + ویدئو

برخی به دنبال فراموش شدن امام خمینی(ره) هستند

در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

سند جامع سلامت، محور کار شورای سلامت باشد

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

همکاری های دوجانبه کانونهای خدمت رضوی استان و سازمان جهادکشاورزی استان یزد

معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد

ارتقای سواد سلامت مردم/ محور کار شورای سلامت، سند جامع سلامت باشد

114 هکتار نخاله‌های ساختمانی، طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت / ترافیک سنگین در محور چالوس

خداوند در حادثه صحرای طبس نصرت خود را آشکار کرد