خبر یزد

آخرين مطالب

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه مقالات

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه
  بزرگنمايي:

خبریزد- خشک شدن مراتع و کاهش پوشش گیاهی اراضی استان تأثیرات سوء مستقیم و غیرمستقیمی بر زندگی یزدی‌ها گذاشته که یکی از این اثرات، کمبود خوراک دام و ناتوانی دامداران برای خرید خوراک های وارداتی است که تازه از کیفیت آن هم راضی نیستند.

دامداری در یزد بیشتر در قالب پرورش دام سنگین و مرغ تعریف شده زیرا در سایر موارد ظرفیت و امکانات برای پرورش طبیعی دام در استان وجود ندارد و گاهی به دلیل گرانی هزینه‌های پرورش، مقرون به صرفه نیست.

استان یزد دام سبک خود را بیشتر از استان‌های همجوار به ویژه فارس تأمین می‌کند زیرا عمده گوشت مصرفی یزدی‌ها با مزاج خشک و سرد کویر، گوشت گوسفند است از این‌رو عمده گوشت مورد نیاز استان وارداتی است.

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه

با این اوصاف برخی دام را به طور مستقیم کشتار نمی‌کنند و بعد از پرورش وارد بازار مصرف می‌کنند اما آنها هم از وضعیت پرورش راضی نیستند، از کمبود خوراک دام می‌نالند، تلف شدن گوسفندانشان از گرسنگی و شاید کیفیت نامطلوب خوراک آنها را در این مسیر خسته کرده است.

پایین بودن سهمیه و مراتع خشک

یکی از دامداران یزدی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به هزینه‌های گزاف خرید خوراک دام گفت: سهمیه خوراک دام سبکی که جهاد کشاورزی برای دامدران پرداخت می‌کند اصلاً برای گوسفندان کفایت نمی‌کند و ما باید خوراک را آزاد بخریم که اصلاً مقرون به صرفه نیست. هر کیلوگرم خوراک گوسفند یارانه‌ای 3.700 تومان و در بازار آزاد 7.800 تومان عرضه می‌شود یعنی کمبود خوراک را باید با تقریباً دو برابر قیمت جبران کنیم در صورتی که همین دام در استان‌های دیگر با خوراک یارانه‌ای و پوشش گیاهی منطقه پرورش پیدا می‌کنند اما با قیمت گزاف در بازار استان به فروش می‌رسد

رضا میردهقان ادامه داد: پرورش دام در استان یزد با توجه به خشک بودن مراتع و نبود خوراک طبیعی برای دام کار دشواری است اما ما برای تأمین گوشت مورد نیاز مردم و ارزان‌تر شدن قیمت تمام شده نسبت به وارد کردن دام از استان‌های دیگر، نسبت به پرورش اقدام کرده‌ایم و انتظار داریم حمایت بیشتری صورت گیرد.

وی با بیان اینکه نیمی از خوراک گوسفندانش را به صورت آزاد یا از پسماندهای غذاهای خانگی تأمین می‌کند، ادامه داد: گاهی اوقات دامداران مجبورند خوراکی را به دام بدهند که می‌دانند در رشدش تأثیری ندارد اما نمی‌توانند حیوان زبان بسته را گرسنه نگه دارند.

این دامدار افزود: هر کیلوگرم خوراک گوسفند یارانه‌ای 3.700 تومان و در بازار آزاد 7.800 تومان عرضه می‌شود یعنی کمبود خوراک را باید با تقریباً دو برابر قیمت جبران کنیم در صورتی که همین دام در استان‌های دیگر با خوراک یارانه‌ای و پوشش گیاهی منطقه پرورش پیدا می‌کنند اما با قیمت گزاف در بازار استان به فروش می‌رسد اما در مقابل از دامدار یزدی حمایتی صورت نمی‌گیرد.

ضرورت نظارت بر مراکز تولید خوراک دام

یکی دیگر از دامداران یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نظارت بر واحدهای تولید خوراک دام دائمی نیست، ادامه داد: به نظر می‌رسد که نهاده‌هایی که برای تولید خوراک در اختیار واحدهای تولیدکننده قرار می‌گیرد، به درستی استفاده نمی‌شود و کیفیت خوراک خوب نیست.

رضا زارع زاده ادامه داد: امسال مرگ و میر دام در برخی از روستاهای استان افزایش یافته و برخی علت آن را گران شدن نهاده و خوراک و بی کیفیت بودن خوراکی که در اختیار دامداران قرار می‌گیرد، می‌دانند.

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه

وی افزود: سازمان جهاد کشاورزی باید با در اختیار قرار دادن نهاده‌های یارانه‌ای در اختیار شرکت‌های تولید کننده خوراک، بر کیفیت آن نظارت کنند و نهاده‌ها به بهترین نحو به خوراک تبدیل شود تا دامداران بیش از این متضرر نشوند.

مقرون به صرفه نبودن پرورش گوسفند در یزد

این دامدار بیان کرد: به طور معمول، پرورش دام سبک در استان مقرون به صرفه نیست و بسیاری از دامداران در کنار دام سنگین خود، چند رأس دام سبک را نگهداری می‌کنند و شاید ثبت آنها در سامانه برای دریافت خوراک صرف نکند از این‌رو اصلاً خوراکی بابت تغذیه گوسفندان نمی‌گیرند و آن را به صورت آزاد خریداری می‌کنند. پرورش دام سبک در استان مقرون به صرفه نیست و بسیاری از دامداران در کنار دام سنگین، چند رأس دام سبک نگهداری می‌کنند و شاید ثبت آنها در سامانه برای دریافت خوراک صرف نکند از این‌رو اصلاً خوراکی بابت تغذیه گوسفندان نمی‌گیرند و آن را به صورت آزاد خریداری می‌کنند

وی با تاکید بر اینکه نگهداری و پرورش گوسفند در یزد به دلیل مراتع خشک و بی آب و علف مقرون به صرفه نیست، خواستار حمایت بیشتر مسئولان از دامداران برای توسعه پرورش دام سبک و کاهش تقاضا برای تأمین آن از خارج از استان شد.

به گفته زارع زاده، توزیع خوراک در استان‌های مختلف باید بر اساس شرایط اقلیمی صورت گیرد، به طور مثال سهمیه خوراک برای پرورش دام در استانی با مراتع سرسبز با بیابان‌های یزد باید متفاوت باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به توزیع سالانه یک میلیون تن نهاده دامی یارانه‌دار برای پرورش دام و طیور در استان، سهمیه اختصاصی واحدهای پرورش دام سبک و سنگین را بر اساس تعداد رأس ثبت شده در سامانه هویت گذاری شده مرکز اصلاح نژاد کشور عنوان کرد.

تولید سالانه یک میلیون تن نهاده دامی در استان

مهدی غیب اللهی افزود: همه دامداران چه دام سبک و چه دام سنگین باید تعداد رأس دام خود را در این سامانه ثبت کنند تا مشمول دریافت خوراک یارانه‌ای شوند در غیر این صورت دامی که نگهداری می‌کنند، مشمول دریافت خوراک نشده و قاچاق تلقی می‌شود.

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه

وی با تاکید بر اینکه دامدارانی که تعداد دام‌های خود را در این سامانه ثبت نکرده‌اند نباید هیچ‌گونه انتظاری بابت نهاده و خوراک داشته باشند، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 700 هزار رأس دام سبک و نزدیک به 120 هزار رأس دام سنگین در استان پرورش می‌یابد.

سهمیه خوراک دام سبک و سنگین

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: به ازای هر رأس دام سنگین صنعتی در سراسر کشور روزانه 2700 گرم ذرت، 1400 گرم جو و 1300 گرم سویا و به ازای هر رأس دام سبک 100 گرم جو و 50 گرم ذرت به صورت روزانه توزیع می‌شود و برای همه استان‌ها یکسان است.

وی، قیمت عرضه را نیز در سراسر کشور یکسان اعلام کرد و افزود: قیمت عرضه این خوراک در بازار بر اساس قیمت مصوب با ارز یارانه‌ای است که حمایت‌های لازم را از دامدار خواهد داشت.

کمبود علوفه دام سبک در تمام کشور

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد درباره کمبود علوفه دام در استان اظهار داشت: نهاده اختصاص یافته به استان برای پرورش دام‌های سنگین کفایت می‌کند اما نهاده اختصاصی برای پرورش دام سبک بیش از 40 درصد نیاز را تأمین نمی‌کند و این مختص استان یزد نیست و مشکلی کشوری است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دام سبک امکان استفاده از علوفه مرتعی را دارد، توزیع خوراک دام سبک در کشور کمتر است ضمن اینکه نهاده‌ای هم که دولت در نظر گرفته است بیشتر برای تولید شیر است و این موضوع در اولویت قرار دارد.

غیب اللهی درباره کیفیت خوراک دام در استان نیز گفت: ممکن است گلایه‌هایی درباره کیفیت خوراک مطرح باشد اما نهاده‌هایی که در استان برای واحدهای تولید خوراک توزیع می‌شود، در شرکت‌های مختلف توزیع می‌شود از این‌رو دامداران در صورت عدم رضایت می‌توانند ضمن اعلام نارضایتی، خوراک خود را از واحدهای دیگر تأمین کنند.

گلایه دامداران یزد از کمبود خوراک دام/مراتع خشک و گوسفندان گرسنه

وی ادامه داد: این در حالی است که مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها متولی نظارت بر مراحل تبدیل نهاده به خوراک دام هستند و هر دامداری که ناراضی بود می‌تواند اعتراض خود را به جهاد کشاورزی اعلام کند تا مورد رسیدگی قرار گیرد.

غیب اللهی درباره تلفات دام در اثر کیفیت پایین خوراک نیز گفت: تاکنون شیوع مرگ و میر گوسفندان در استان گزارش نشده هر چند تلف شدن تعدادی دام طبیعی است و ممکن است در اثر بیماری و عوامل دیگری باشد که به خوراک ارتباطی ندارند.

پرورش دام در استان کویری یزد کار دشواری است اما ناشدنی نیست و دامداران تلاش می‌کنند که با این کار هر چند با مشقت، نیاز گوشت مصرفی را با قیمت پایین‌تر تأمین کنند اما انتظار دارند که مسئولان بین استان‌هایی که امکان تغذیه طبیعی دارند نسبت به استان‌هایی که مراتع خشکی دارند تفاوت قائل شده و سهمیه بیشتری برای دامداران استان کویری یزد در نظر بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/225953/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

نجات بانو یزدی در ارتفاعات دره گاهان تفت

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد