خبر یزد

آخرين مطالب

نجات حیات وحش یزد از تبعات خشکسالی مقالات

نجات حیات وحش یزد از تبعات خشکسالی
  بزرگنمايي:

خبریزد- استان یزد یکی از زیستگاه های ارزشمند حیات وحش به شمار می رود و به رغم بیابانی و کویری بودن، گونه های ارزشمند و البته در حال انقراضی در زیستگاه های آن زندگی می کنند.

خشکسالی ها به طور قطع تاثیر مستقیم و غیرمستقیمی بر جمعیت حیات وحش کشور و البته استان یزد به جای گذاشته اما در این میان اتفاقاتی رخ داده که جمعیت حیات وحش استان نه کم و نه زیاد شده بلکه ثابت مانده است.

گونه های پستاندار، خزنده و پرنده بسیار زیبایی در زیستگاه های استان یزد زندگی می کنند و برخی از آنها به دلیل خطر انقراض در معرض رصد بیشتری قرار دارند و کاهش یا افزایش جمعیت آنها بسیار مورد توجه است.

نجات حیات وحش یزد از تبعات خشکسالی

سرشماری علف خواران وحشی استان هر سال با هدف بررسی تغییرات جمعیتی و پایش زیستگاه‌های طبیعی همچنین بیماری‌ها و تهدیدات حیات وحش در فصل پائیز و زمستان صورت می‌پذیرد.

وضعیت جمعیت حیات وحش یزد بد نیست

آخرین سرشماری مربوط به حیات وحش استان پاییز امسال انجام شده اما برای حفاظت از آنها آماری از تعداد سرشماری منتشر نشده اما در کل وضعیت جمعیت حیات وحش بد نیست اما گونه های در معرض خطر انقراض، روزهای خوبی را سپری نمی‌کنند.

درباره نتایج سرشماری به این نکته می توان اشاره کرد که نیره پورملایی، مدیرکل محیط زیست استان یزد دیماه امسال اعلام کرد که سرشماری حیات وحش استان از اواسط پائیز در پناهگاه حیات وحش شیرکوه شروع شد و در منطقه حفاظت شده کوه بافق به پایان رسیده است.

به گفته این مسئول، تخمین جمعیت علفخواران وحشی در 14 منطقه تحت مدیریت استان شامل یک پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، سه منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار ممنوع و سه قرق اختصاصی با برنامه ریزی و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان صورت گرفته است. نتایج سرشماری امسال نشان داد که علیرغم خشکسالی رخ داده، رشد جمعیت حیات وحش استان در بیشتر مناطق روند ثابتی داشته و این ثبات نشان از حفاظت و مدیریت صحیح جمعیت حیات وحش استان است

در این طرح محیط بانان، قرق‌بانان و همیاران محلی مورد اعتماد در قالب 200 گروه پیاده و موتوری طی 25 روز عملیات سرشماری را انجام داده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد به این نکته مهم اشاره کرده که نتایج سرشماری امسال نشان داد که علیرغم خشکسالی رخ داده، رشد جمعیت حیات وحش استان در بیشتر مناطق روند ثابتی داشته و این ثبات نشان از حفاظت و مدیریت صحیح جمعیت حیات وحش استان است.

مناطق تحت مدیریت و همچنین قرق‌های اختصاصی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد 16.8 درصد مساحت استان را شامل می‌شوند که این مناطق با داشتن زیستگاه متنوع کوهستانی، تپه ماهوری و بیابانی جمعیت مناسبی از علف خوارن وحشی از جمله گوسفند وحشی، بز وحشی، آهوی ایرانی و جبیر را در خود جای داده اند.

بیشترین جمعیت حیات وحش استان مانند بسیاری از استان های مرکز ایران، کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر هستند که در بهترین زیستگاه یعنی کالمند بهادران در شهرستان مهریز، بیشتر دیده می شوند و جمعیت آنها قابل توجه است اما در سایر نقاط استان هم زندگی می کنند.

اقدامات حفاظتی برای جلوگیری از کاهش جمعیت

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ثابت ماندن جمعیت حیات وحش استان به رغم خشکسالی ها اظهار داشت: عوامل بسیاری بر جمعیت حیات وحش استان اثرگذار است که یکی از آنها و البته عامل مهم، خشکسالی است اما نباید از عوامل دیگر از جمله اقدامات حفاظتی غافل ماند.


حجت دهقان ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد برای کاهش تاثیر خشکسالی بر جمعیت حیات وحش استان نسبت به ساخت آب انبار و آبشخور اقداماتی را برای پیشگیری کاهش جمعیت انجام داده است.

وی از دیگر اقدامات این اداره برای جلوگیری از کاهش جمعیت حیات وحش استان به لایروبی چشمه ها و ته زنی چاه ها و در موارد حاد و بحرانی، توزیع علوفه به صورت محدود در مناطق حفاظت شده اشاره کرد.

قرق‌های اختصاصی، پشتوانه حیات وحش یزد

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد با بیان اینکه خشکسالی تاثیر زیادی بر کاهش زادآوری و جمعیت حیات وحش دارد و گاهی زادآوری را به صفر می رساند، ادامه داد: در کنار اقدامات حفاظتی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد برای جلوگیری از کاهش جمعیت حیات وحش استان، قرق های اختصاصی نیز نقش قابل توجهی نه تنها در جلوگیری از کاهش بلکه در افزایش جمعیت حیات وحش استان داشته اند.

دهقان گفت: استان یزد سه قرق اختصاصی مصوب در علی آباد و روباز در شهرستان مهریز و دربید به صورت مشترک در شهرستان های یزد و اشکذر دارد که در مجموع 70 هزار هکتار وسعت دارند.

وی تاکید کرد: به طور قطع قرق ها تاثیر خوبی در حفاظت و جمعیت حیات وحش داشته اند و با فعالیت آنها شاهد افزایش جمعیت حیات وحش در مناطق قرق شده هستیم و آنها پشتوانه ای برای مناطق تحت مدیریت محسوب می شوند.

جمعیت و گونه های حیات وحش استان

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد یادآور شد: در حال حاضر 65 گونه پستاندار، 42 گونه خزنده و دو زیست و 252 پرنده در زمره گونه های حیات وحش در استان شناسایی شده که بیشترین جمعیت حیات وحش در پستانداران کل و بز، قوچ و میش، آهو و جبیر، در پرندگان کبک، تیهو، هوبره، باقرقره است و در بین خزندگان هم انواع مارها را شاهد هستیم.


وی درباره گونه های شاخص و با اهمیت استان به هفت گونه گربه سان شامل پلنگ، یوزپلنگ، کاراکال، گربه پالاس، گربه شنی، گربه جنگلی و گربه وحشی در زمره گربه سانان استان اشاره کرد که همگی دارای اهمیت هستند.

دهقان افزود: در میان پرندگان نیز شاهین، بالابان، هوبره و زاغ بور شاخص و دارای اهمیت هستند و در بین خزندگان نیز می توان به سوسمار خاردم ایرانی، بزمجه، مار افعی شاخدار و افعی جعفری به عنوان گونه های شاخص اشاره کرد.

گونه های در خطر انقراض حیات وحش یزد

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد اما درباره گونه های در خطر انقراص استان به یوزپلنگ، گورخر ایرانی، گربه پالاس، گربه شنی، شاه روباه، عقاب طلایی، عقاب شاهی، شاهین، بحری، بالابان و هوبره اشاره کرد که نیاز به حمایت دارند.

وی عقیده دارد که این گونه های کمیاب به دلیل خشکسالی، کمبود منابع آبی و پوشش گیاهی برای یافتن طعمه و آب جابجا شده و از مناطق حفاظت شده خارج می شوند و تهدیدات مختلفی مثل شکار غیرمجاز، تصادف در هنگام عبور از جاده ها یا کشته شدن توسط سگ های گله در انتظار آنهاست.

16 منطقه در یزد تحت مدیریت محیط زیست هستند

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان یزد اعلام کرد: استان یزد 16 منطقه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست شامل یک اثر ملی سرو در شهرستان ابرکوه، پنج پناهگاه حیات وحش، یکی پارک ملی به نام سیاهکوه در شهرستان اردکان، چهار منطقه حفاظت شده و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

نجات حیات وحش یزد از تبعات خشکسالی

یکی از زیبایی های طبیعت بیابانی یزد، حیات وحشی است که برخی از گونه های آن در کشور و حتی دنیا بی نظیر هستند و نمادی از استان به شمار می روند و زیستگاه های این استان گونه هایی را در خود نگه داشته که در معرض خطر انقراض هستند و زیستگاه های استان را محل امنی برای ادامه زندگی برگزیده اند.

باید قدر این موقعیت را بدانیم و با حفاظت از زیستگاه ها و بکر نگه داشتن قلمرو حیات وحش، از آنها حفاظت کرده و زمینه افزایش جمعیت آنها را فراهم آوریم. به امید روزی که دیگر درباره گونه های در معرض خطر انقراض صحبتی نباشد و همه گونه های استان زادآوری و افزایش جمعیت داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/226114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق