خبر یزد

آخرين مطالب

یک عمر پشیمانی با آتش نادانی مقالات

یک عمر پشیمانی با آتش نادانی
  بزرگنمايي:

خبریزد- رسوم و فرهنگی که گذشتگان ما برپا کردند و بسیاری از آنها همچنان در فرهنگ این سرزمین پایدار مانده آمیخته با عقل و منطق و اخلاق بوده اما برخی از آنها به بیراهه رفته و برخی هم کلا دگرگون شده است.

رفتار ناپسندی که طی سالیان اخیر با عنوان مراسم "چهارشنبه سوری" مشاهده می کنیم از همین دست است و این، آنی نبود که نیاکان ما بنا نهادند.

آنهایی که با ترقه و مواد آتش زا به جنگ سلامتی می روند هرگز پیرو پدران خود نبوده و نیستند، آیینی که قرار است با جان و سلامتی انسانها بازی کند آیین گذشتگان ما نیست.

هر سال و در آخرین شب سه شنبه سال که به چهارشنبه سوری مشهور است عده ای جوان ماجراجو به خیابانها آمده و شهر را جولانگاه مواد منفجره و خطرناک می کنند و این قصه تلخ همه ساله تکرار می شود.

تاسف بار اینکه همه ساله خسارت های جانی سنگینی از این رهگذر نصیب عاملان و رهگذران میشود اما باز هم درس عبرت نمی شود و تکرار می گردد.

قرار بود سرود "زردی من از تو، سرخی تو از من" را با روشن کردن آتشی کوچک در یک محیط امن و آسوده ندا دهیم و نحسی و بد یمنی را از خود و عزیزانمان دور کنیم اما با زدن ترقه ها و مواد منفجره خطرناک به استقبال خطر می رویم!

در شهر یزد با بافت سنتی خاص و آداب اجتماعی ناشی از فرهنگ دینی نباید شاهد چهارشنبه سوری تلخ در معابر و خیابانها باشیم اما متاسفانه هستیم.  

همه ساله شماری از موتورسواران و خودرو سواران جوان و نوجوان با حضور در خیابانهای باریک و شلوغ شهر یزد با منفجر کردن ترقه های دست ساز و یا خریداری شده، رعب و وحشت در دل رهگذران ایجاد می کنند که جای تامل دارد .

با وجود اخطار پلیس به این گروه اندک و با وجود ارائه آمارهای ناشی از حوادث چهارشنبه سوری در سال های گذشته اما باز هم شاهد وقوع این دست از حوادث ناگوار هستیم به گونه ای که بسیاری از خانواده ها ترجیح می دهند شب سه شنبه آخر سال را از خانه خارج نشوند و به فرزندان خود هم اجازه خروج ندهند.

مشکل کار کجاست؟ ضعف فرهنگی است یا نبود نظارت؟ جوانان ما زیاد ماجراجو هستند یا مسوولان ما نتوانستند با ایجاد برنامه های جایگزین، جوانان را از خطر بازی با آتش دور نگه دارند؟

به سراغ برخی از مسوولان و متخصصان ذیربط در این حوزه رفتیم تا از زوایای مختلف این موضوع را واکاوی و بررسی کنیم و راهکاری احتمالی برای آن جستجو نماییم.

صدمات ناشی از انفجار ترقه‌ها بر شنوایی حسی- عصبی قابل درمان نیست

یک فوق تخصص گوش، آثار و صدمات ناشی از انفجار ترقه‌ها بر شنوایی حسی- عصبی را قابل درمان ندانست و از شهروندان خواست خود را از خطرات این وسایل آتش‌زا دور نگه دارند.

دکتر "محمد ماندگاری" در گفت و گو با ایرنا، میزان صدای انفجارها و ترقه ها را بالاتر از 123 دسیبل اعلام کرد و افزود: این صداها باعث کم شنوایی دائم و یا ایجاد وز وز در گوش می شوند که قابل درمان نیست و همیشه همراه فرد است.

وی میزان شدت صدای مجاز را حداکثر 85 دسیبل ذکر کرد و گفت: هر نوع صدایی بالاتر از این میزان برای شنوایی آسیب زاست.

به گفته وی همچنین سر و صدای بلند منجر به ایجاد استرس، بدخوابی، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و حملات قلبی می شوند.

دکتر ماندگاری، دیگر پیامدهای ناگوار انفجارها در چهارشنبه سوری را سوختگی لاله گوش، پارگی پرده گوش، آسیب به سلوهای مویی گوش اعلام کرد. 

وی "صداهای انفجاری و ناهنجار" را عامل آسیب به شنوایی افراد اعلام کرد و اظهار داشت:افرادی که در معرض صداهای بلند قرار دارند باید از محافظ گوش استفاده کنند در غیر این صورت دچار کاهش شنوایی حس- عصبی غیر قابل برگشت می شوند.

این فوق تخصص گوش، مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به کم شنوایی یا ناشنوایی را پیشگیری دانست و با تاکید بر لزوم معاینات سالانه گوش، اضافه کرد: صدماتی که به سلول های مویی شنوایی وارد می شود غیر قابل برگشت هستند، درمان دارویی ندارند و قابل اصلاح با هیچ دارویی نیستند.

برخی سوختگی‌های پوستی تا پایان عمر با ماست 

یک متخصص پوست، مو و زیبایی هم معتقد است: دود ناشی از آتش هم برای ریه و تنفس و هم برای پوست ضرر دارد و باعث انواع آلرژی و حساسیت های پوستی می شود.

دکتر نصرت پورسینا اظهار داشت: همچنین دود ناشی از آتش باعث اشک ریزش چشم و التهاب پوست می شود؛ اگر در نزدیک آتش قرار گیریم دچار سوختگی های درجه یک سطحی می شویم ولی اگر دچار سوختگی عمیق شویم مشکلات متعددی را به بار می اورد.

وی با بیان اینکه سوختگی درجه 2 و سه نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد گفت: غیر از سوز و درد و ناراحتی ناشی از سوختگی ها، حتی در صورت بهبودی هم جای این سوختگی برای همه عمر روی بدن ما باقی می ماند.

به گفته وی همچنین به دنبال آن نیاز به لیزر تراپی و حتی جراحی پلاستیکی خواهد داشت لذا باید مواظب باشیم این رسم زیبا را به فاجعه تبدیل نکنیم.

مواد درون ترقه ها موجب پارگی چشم می شود

یک متخصص چشم و فوق تخصص شبکیه هم گفت: اصلی ترین مشکل چهارشنبه سوری برای چشم، انفجار سنگ هایی است که در دل ترقه ها قرار دارد.

دکتر حمید رضا برخورداری افزود: همه سال و پس از آیین چهارشنبه سوری چندین نفر به دلیل شرکت در این مراسم به من مراجعه می کنند و آسیب چشمی دیدند که مسئله ساز شده است.

وی یادآور شد: وقتی ترقه ها به سطح خیابان پرتاب می شوند مواد سنگی که در درون این ترقه ها جاسازی شده به چشم خورد و آن را پاره میکند و اغلب هم برای جوانان 20 تا 40 ساله این اتفاق رخ می دهد.

دکتر برخورداری مدعی شد: برای آنکه ترقه های موجود صدای بیشتری بدهد موادی به آن اضافه می کنند که ترکش آنها پس از منفجر شدن به چشم خود فرد و دیگر رهگذران برخورد می کند.

وی اضافه کرد: تصور نکنیم  ترقه ها خطر و مشکلی ندارد زیرا هم برای خود و هم برای اطرافیان مشکل ساز است.

چهارشنبه سوری از روزهای حادثه‌خیر سال است

مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس یزد اظهار داشت: آخرین چهارشنبه سال در بین مردم به چهارشنبه سوری معروف شده و ما اورژانسی ها بخاطر افزایش ماموریت ها و حوادث آن روز به آن چهارشنبه سوزی می گوییم.

سید حسین طباطبایی به ایرنا گفت: چهارشنبه سوری به یکی از روزهای حادثه خیز سال تبدیل گردیده است و متاسفانه در سالهای اخیر در استان یزد با حوادث ناگواری در این روز روبرو بوده ایم.

به گفته وی هر سال مواد محترقه ای وارد بازار می شوند که قدرت انفجار آنها بیشتر از سال پیش بوده و در بسیاری از مواقع برای این که قدرت انفجار بیشتری داشته باشند در داخل آنها از خرده شیشه استفاده می شود که در زمان انفجار، پرتاب شده و علاوه برتولید صداهای بسیار گوش خراش و آزارنده، آسیبهای جدی به چشم و سایر ارگان های بدن وارد می کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم که امسال در آخرین چهارشنبه سال شاهد هیچ حادثه ناگواری نباشیم ولی در هر صورت باید خود را برای حوادث احتمالی آماده کنیم؛ توجه داشته باشیم که بهترین راه ، پیشگیری است.

چهارشنبه سوری سال 99 در یزد چه گذشت؟/ مصدومیت 32 نفر

طباطبایی به آمار مربوط به حوادث چهارشنبه پایان سال 1399 هم گریزی شد و گفت: مجموعا 32 مورد مصدومیت در بازه زمانی به ثبت رسید.

به گفته وی از این تعداد 13 نفر به بیمارستان سوانح و سوختگی شهدای محراب یزد منتقل شدند ضمن آنکه مصدومان یک نفر از ابرکوه بود و مراکز درمانی پذیرش هم 2 نفر در بیمارستان میبد ،یک نفر بیمارستان مهریز ، یک نفر درمان در محل، 11 نفر بیمارستان شهیدصدوقی، یک نفر در بیمارستان مرتاض،  سه نفر در مرکز درمانی افشار پذیرش شدند.

وی ادامه داد: در این زمینه 14 مورد سوختگی دست و صورت(44٪)، سه مورد پارگی دست، 12 مورد آسیب چشمی (38٪)، یک مورد تشنج به دنبال ترسیدن از صدای ترقه، یک مورد تصادف راکب موتورسیکلت به دنبال پرتاب ترقه و یک مورد سوختگی اندام تحتانی بوده است.

وی محدوده سنی مصدومان را کمترین سن سه ساله، بیشترین سن 68 ساله و متوسط سن آنها را 20 سال اعلام کرد ضمن آنکه از کل مصدومان، هفت نفر زن (28٪) و 25 نفر مرد(72٪) بودند.

توصیه های ایمنی

طباطبایی توصیه هایی هم در این زمینه داشت و گفت: از نگهداری مواد محترقه و وسایل آتش بازی (حتی وسایل و مواد استاندارد) در نزدیکی وسایل حرارتی و برقی خودداری نمایید؛ ترقه ها و فشفشه و دیگر اسباب آتش بازی را از فروشنده های مجاز و معتبر تهیه کنید به برچسب آن توجه کرده و از بی خطر بودن آن اطمینان حاصل کنید.

وی ادامه داد: با رعایت حقوق شهروندی از پرتاب نارنجک و مواد محترقه به ساختمان‌ها که موجب آسیب رساندن و بدمنظر کردن آنها و نمای شهرمان می‌گردد، خودداری نمایید؛ وجود یک کپسول خاموش کننده آتش نشانی و جعبه کمکهای اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است در صورت امکان یک شیلنگ آب در نزدیکی محوطه آتش آماده شود تا در صورت لزوم بتوان از آن استفاده کرد . حتما قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش مطمئن شوید.

طباطبایی یادآور شد: تماشاچیان (ناظرین بیگناه) معمولا در خطر اصابت ترکش های ترقه ها و مواد منفجره هستند، سعی کنید در تیر رس ترکش ها نباشید و هیچگاه این مواد را به سمت افراد دیگر پرت نکنید، ازآتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی بپرهیزید، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.

وی همچنین در صورت روشن کردن آتش توصیه می شود که آتش در حجم کم باشد و از ریختن مواد سریع الاشتعال نظیر نفت، بنزین و الکل روی آتش جدا خودداری کنید؛ ترقه ها و فشفشه های عمل نکرده را مجددا روشن نکنید؛ از حمل مواد محترقه و منفجره در جیب هایتان اجتناب کنید؛ بسیاری از کودکان به دور از چشم والدین مواد را خریداری و در جیب، کیف و یا کمد نگهداری می کنند که به علت درجه آتشگیری پایین بزودی مشتعل و خسارات جانی و مالی فراوانی را ببارمی آورند.

وی گفت: قبل از ترک محل روشن کردن آتش، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شده  باقیمانده آنرا حتما توسط آب سرد کرده و جمع آوری کنید، ازآتش بازی در نزدیکی پمپ بنزین ها، وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختی بپرهیزید، در صورت کمترین نشت از وسایل نقلیه و حتی در شرایط عادی این وسایل را به بمبی تبدیل می کند که ماشه انفجار آن کشیده شده باشد.
 
با وجود آنکه هنوز 2 شب تا چهارشنبه سوری باقیست از چند شب گذشته تاکنون صدای ترقه ها و انفجارها در برخی نقاط شهر یزد به گوش می رسد که نگران کننده است؛ به خود و اطرافیانمان رحم کنیم تا یک عمر زانوی ندامت بغل نگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/227009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق