خبر یزد

آخرين مطالب

رد پای گمشده‌ی آب مجازی در تولید و تجارت مقالات

رد پای گمشده‌ی آب مجازی در تولید و تجارت
  بزرگنمايي:

خبریزد- آب مجازی مقدار کل آبی هست که یک کالا یا یک فرآورده، طی فرایند تولید، مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد و کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان را شامل می‌شود و این دیگر صرفاً مصارف مستقیم را در بر نمی‌گیرد.

صفت «مجازی» نه به این دلیل که ناچیز و قابل اغماض هست و وجود فیزیکی ندارد بلکه حاکی از میزان آبی است که به  صورت «پنهان» در فرایند تولید مورد مصرف قرار می گیرد.

مصارف کشاورزی و صنعتی عمده مصرف‌کنندگان آبی هستند که انتظار است با وجود بحران حاکم بر منابع آبی کشور، تولید محصولات و فرآورده‌های کم آبخواه را در دستور کار قرار دهند.

هر چند که به دلیل قیمت ناچیز یا پایین آب، در عرصه تولیدات کشاورزی و صنعتی صرفاً درآمدها و معیارهای اقتصادی مدنظر است و کمتر توجه به ارزش ذاتی آب، مدنظر تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و استقرار صنایع فولادی یا کشت‌های جالیزی در برخی از دشت‌های فلات مرکزی نمونه‌هایی از این واقعیت تلخ است.

عموماً این که به صورت مستقیم هر کیلوگرم محصول کشاورزی و صنعتی چه میزان آبی را نیاز دارد، در کشور مدنظر قرار می‌گیرد اما در کنار ملاحظه این میزان منابع آبی، آن رویکردی که ضرورت دارد با شرایط آبی موجود، مورد توجه جدی مدیران، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واقع بشود، توجه به مصارف پنهان و فی الواقع غیرمستقیم آب در فرآیند تولید آن محصول است؛ رویکردی که از آن به آب مجازی یاد می‌شود.

«محمدحسین باقری» رئیس گروه بهره‌برداری تصفیه‌خانه و آبگیر شرکت آب منطقه‌ای یزد در این رابطه می‌گوید: برای ساخت یک واحد مسکونی یقیناً به صورت مستقیم مقدار مشخصی آب مورد مصرف قرار می گیرد، حال آن که  براساس محاسبات آب مجازی 60 میلیون لیتر آب برای ساخت آن واحد مسکونی به صورت مستقیم و غیرمستقیم مصرف می‌شود.

وی می‌افزاید: همین موضوع را هم برای محصولات کشاورزی و فراورده های صنعتی داریم به عنوان مثال برای یک تن فولاد 230  تا 300 هزار لیتر آب مورد نیاز است که با مقدار آبی که عموما برای تولید این فرآورده‌ها ذکر می شود به مراتب دارای اختلاف است.

باقری اظهار می‌کند: یقینا درک این رویکرد شیوه مصرف ما را تحت تاثیر قرار می دهد چرا که بدون لحاظ آب مجازی و صرفاً محاسبه آب مستقیم، ناخودآگاه  ضربه مهلکی را به منابع آبی وارد می‌کنیم. از آن سوی ماجرا، موضوع رد پای آب در محصولات و بحث تجارت آب مجازی مطرح می‌شود.

به گفته وی، سیاست حمایت همه جانبه از تولید محصولات کشاورزی پرآبخواه یا تولید محصولات صنعتی پرآبخواه در مناطقی که با محدودیت آبی مواجه هست کاملا مقابل رویکرد آب مجازی است.

وی با بیان این که  امروزه در کشورهای دنیا میزان صادرات و واردات کالاهای حتی اساسی، متناسب با رویکرد  آب مجازی در دستور کار قرار می‌گیرد، عنوان می‌کند: در نگاه مدیران، این نگاه ایجاد شده است که چه نوع کالایی را از چه کشوری وارد کنند تا از نظر تجارت آب مجازی جزو واردکننده‌های آب قرار بگیرند نه این که با اقلیمی همچون کشور ایران، ما دست به صادرات هندوانه بزنیم و با کمال تاسف شاهد آن باشیم که جزء 20 صادرکننده اول هندوانه و به عبارتی حجم قابل توجهی آب شیرین در جهان قرار بگیریم.

 باقری ادامه می‌دهد: کشت‌های گلخانه‌ای شیوه‌ای هستند که به دلیل جلوگیری از تعرق و تبخیر بیشتر جزو کشت‌های مورد پسند در مناطق کویری هستند ولی باید ملاحظه کرد رد پای آبی که در هر کیلوگرم محصول تولید می‌شود، چقدر است؟ آیا از نظر ارزش ذاتی آب مقرون به صرفه هست که مثلا یک کیلوگرم خیارسبز صادر می‌شود یا خیر؟

وی می‌گوید: کشت‌های گلخانه نیازمند آب شیرین و با کیفیت، بعضاً در حد شرب هستند که یقیناً صادرات آن به خارج از کشور تبعات جبران‌ناپذیری برای منابع آبی کشور در بر خواهد داشت چرا که حتی از منظر اقتصادی نیز به دلیل پرداخت نشدن بهای آب مجازی مورد استفاده در محصولات و با توجه به قیمت واقعی هر مترمکعب آب شیرین، یقینا ضرر و زیان همه جانبه‌ای متوجه کشور است.

به گفته رئیس گروه بهره‌برداری تصفیه خانه و آبگیر شرکت آب منطقه‌ای یزد از سویی دیگر، هر یک کیلوگرم خیارسبز در کنار مصرف آب، مقداری انرژی شامل برق و گاز نیز مصرف می‌کند که همچون ردپای آب، لحاظ ردپای انرژی نیز ضرورت می‌یابد که براساس آن لازم است برای هر کیلوگرم محصول تولیدی در بخش‌های کشاورزی و صنعتی میزان هزینه‌های واقعی منابع انرژی و محدودیت‌های جغرافیایی تامین آنها مدنظر واقع شود.

باقری در پایان تاکید می کند: از همین رو نیز رعایت الگوی کشت مناسب در دشتهای بحرانی و سوق به سمت صنایع کم آبخواه سیاستهای ناگزیری است که می بایست در دستور کار قرار گیرد و به عبارتی نیاز است در غالب سیاست‌های کلان و استانی که برای تولید محصولات کشاورزی و صنعتی هم اینک جاری است، تجدیدنظر صورت پذیرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/227704/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی