خبر یزد

آخرين مطالب

بازار پالوده یزدی دوباره داغ شد/گرانی در کمین دسر سنتی یزدی‌ها مقالات

بازار پالوده یزدی دوباره داغ شد/گرانی در کمین دسر سنتی یزدی‌ها
  بزرگنمايي:

خبریزد- ذائقه کویرنشینان عمدتاً با دسرهای گرم مثل شیرینی‌های یزدی عجین شده و همین خوراکی‌هاست که آنها را در مقابل گرما و خشکی کویر مقاوم کرده اما فصل تابستان و دسرهای خنک و گوارای آن حکایت دیگری دارد.

گرمای غیرقابل تحمل تابستان‌های طولانی و داغ یزد را دسرهایی همچون فالوده یزدی گوارا می‌کند، دسری که یزدی‌ها هم در کنار شیرازی‌ها و کرمانی‌ها که نوعی از فالوده را به نام خود ثبت کرده‌اند، مدعی آن هستند.

این دسر خوشمزه کم از شیرینی یزدی ندارد و بیش از یک قرن قدمت دارد. این فالوده اصیل که نام اصلی آن پالوده است، طرفداران بسیاری در میان خانواده‌های یزدی دارد و بسیاری از خانواده‌ها از مهمانان تابستانی خود با این دسر گوارا پذیرایی می‌کنند.

اغلب واحدهای عرضه پالوده یزدی در مرکز شهر و اطراف بازار قدیمی به ویژه شاهزاده فاضل قرار دارند و غروب‌های بهار و تابستان بعد از رفتن به بازار و گشت و گذار در مرکز شهر، نشستن روی صندلی‌های چوبی مغازه‌های پالوده فروشی و خوردن پالوده به شیوه سنتی یعنی سرکشیدن کاسه پالوده بدون استفاده از قاشق، با عطر گلاب، خستگی را از تن بیرون می‌کند البته امروزی‌ها بیشتر پالوده را با قاشق میل می‌کنند.

بازار پالوده یزدی دوباره داغ شد/گرانی در کمین دسر سنتی یزدی‌ها

مواد اولیه این خوراکی خوشمزه نشاسته، گلاب، شیره شکر و آب است که با یکدیگر ترکیب شده و گوارای وجود می‌شوند. بعد از پختن نشاسته آن را از یک صافی یا آبکش عبور داده و در ظرف پر از یخ وارد می‌کنند که سریع منجمد شود و به شکل رشته درآید.

سپس آب آن را گرفته و به آن شکر و گلاب اضافه می‌کنند و بسته به سلیقه مشتریان به آن تخم شربتی، خاکشیر، تخم خرفه و … اضافه می‌کنند و گاهی نیز این دانه‌های خوراکی پر خاصیت، در ظرفی در کنار کاسه اصلی پالوده سرو می‌شود.

مصرف روزانه 6 تن پالوده در یزد

رئیس اتحادیه حلواساز و عصار یزد  از فعالیت 40 واحد تولید و فروش پالوده در یزد خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه فعالیت برخی از این واحدها تنها محدود به روزهای گرم سال است، فقط 15 درصد واحدهای فعال در طول فعالیت می‌کنند.

مجید آب حیات، مصرف روزانه پالوده یزدی را بین 4 تا 6 تن در روز اعلام کرد و میزان مصرف را به قیمت عرضه میوه به ویژه هندوانه وابسته دانست و افزود: زمانی که هندوانه ارزان می‌شود، مصرف پالوده کاهش می‌یابد اما زمانی که هندوانه گران است، مصرف پالوده به مراتب بیشتر می‌شود.

قیمت هر پرس پالوده یزدی 10 هزار تومان

رئیس اتحادیه حلواساز و عصار یزد درباره قیمت عرضه پالوده و عرضه آن به قیمت‌های مختلف در نقاط مختلف شهر به ویژه در بافت تاریخی اظهار داشت: هر پرس پالوده یزدی شامل یک کاسه 350 گرمی خمیر پالوده، 100 گرم شیره شکر، 25 گرم گلاب با یک ظرف و قاشق یک بار مصرف 10 هزار تومان است اما کسانی که آن را برای مصرف در منزل خریداری می‌کنند، برای هر پرس 8 هزار تومان پرداخت می‌کنند.

بازار پالوده یزدی دوباره داغ شد/گرانی در کمین دسر سنتی یزدی‌ها

وی درباره تفاوت قیمت‌ها و عرضه هر پرس حتی تا 20 هزار تومان نیز بیان کرد: اتحادیه فقط بر پخت و کیفیت نظارت دارد و نرخ گذاری را انجام می‌دهد اما نظارت بر قیمت رسیدگی به شکایت‌های مردمی به عهده اتاق اصناف و اداره تعزیرات است زیرا اتحادیه نیروی لازم برای سازماندهی و بررسی قیمت‌ها را ندارد.

آب حیات، از افزایش قیمت عرضه پالوده با توجه به افزایش قیمت شکر و نشاسته خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش قیمت‌ها، احتمالاً در آینده نزدیک افزایش قیمت 30 درصدی پالوده را شاهد خواهیم بود.

ویژگی‌های پالوده خوب

رئیس اتحادیه حلواساز و عصار یزد درباره کیفیت پالوده خوب عنوان کرد: پالوده خوب گوارا و عاری از هر نوع بو و رنگ خاص است و باید سفید و شفاف و دانه‌های آن باید مرواریدی باشد و خرد نباشد، رشته‌های خرد شده نشان از ماندگی پالوده دارد.

وی ادامه داد: رنگی بودن پالوده نشان می‌دهد که تولیدکننده از شیره نبات به جای شیره شکر استفاده کرده است. استفاده از شیره نبات در تولید پالوده بسیار ارزان‌تر و البته ممنوع است. گلاب و تخم خرفه هم باید در پالوده استفاده شود.

به گفته آب حیات، برخی برای ایجاد جذابیت و تنوع تخم شربتی هم در کنار عرضه پالوده استفاده می‌کنند و هزینه بیشتری دریافت می‌کنند که این کار سلیقه‌ای است.

پالوده فروشی‌های معروف یزد کجاست؟

رئیس اتحادیه حلواساز و عصار یزد از برندهای پالوده قدیمی به پالوده شیرحسین، هوشنگ، باباعلی و آب حیات اشاره کرد و گفت: پالوده یزدی در بهار و تابستان به مراتب افزایش می‌یابد اما به نظر می‌رسد افزایش قیمت‌ها امسال بر میزان مصرف تأثیر بگذارد.

بازار پالوده یزدی دوباره داغ شد/گرانی در کمین دسر سنتی یزدی‌ها

یکی دیگر از تولیدکنندگان و فروشندگان فالوده یزدی نیز که البته سابقه چندانی هم در این کار ندارد و در کنار آن سایر نوشیدنی‌ها و بستنی نیز عرضه می‌کند به خبرنگار مهر گفت: روزگاری زیرگذرها و کنار بازارها و حتی گاری‌هایی در بازارهای یزد پالوده یزدی عرضه می‌کردند که روز به روز از تعداد آنها کاسته شد و به نظر می‌رسد هر چه پیش تر می‌رویم شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که این خوراکی خوشمزه به فراموشی سپرده شود.

حمید دهقان بیان کرد: هر چند یزدی‌های قدیمی همچنان با رسیدن فصل گرما به یاد پالوده افتاده و با این خوراکی خوشمزه عطش گرما را از مهمانان خود دور می‌کنند اما باید شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان هم حمایت شده و دست از کار نکشند.

افزایش قیمت شکر تولید پالوده را تحت تأثیر قرار می‌دهد

این جوان یزدی افزود: افزایش قیمت شکر و نشاسته که مواد اولیه تولید پالوده هستند، قطعاً هم تولید و هم مصرف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. باید به این شغل به عنوان یک میراث نگاه کرده و از آن حمایت کرد تا از بین نرود.

وی از مسئولان خواست: در تأمین مواد اولیه پالوده فروشان سنتی و به نام را حمایت کنند تا کرکره دکان‌هایشان پایین کشیده نشود و همچنان شاهد رفت و آمد مشتریانشان در زیر گذرها و حوالی بازار باشیم چرا که فضای تاریخی بازار با همین عناصر زندگی، جان گرفته و هویت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/227856/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ذخیره 2 میلیون مترمکعب آب در بند خاکی فهرج

برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز

رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد

وضعیت جاده‌ها، امروز 7 اردیبهشت 1403؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

ترافیک سنگین در محور چالوس/بارش باران در برخی محورهای 3 استان

7 بوم‌گردی برتر یزد که باید بشناسید

حضور شمشیربازان چادرملو در رقابت‌های انتخابی آسیا

آغاز عملیات روکش آسفالت 10 کیلومتر محور طبس یزد

نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید

بازدید مدیر عامل شرکت آبفای استان یزد از تصفیه خانه آب شهر میبد

انجام 2 پرواز به مقصد مدینه منوره

ترافیک سنگین در محور چالوس/ این محورها مسدود هستند

پیش بینی آسمان ابری در آدینه استان یزد

اقدام فوری برای مرمت بند خاکی ابراهیم آباد

فجر ساعت پخش زنده بازی مس کرمان و چادرملو اردکان‌ + پخش آنلاین

رواج بی حجابی در جامعه توطئه دشمنان است

جهش تولید با رشد استعداد کارگران محقق می‌شود

رشد 10 برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز

نرخ بازار باید منصفانه و اسلامی باشد/ ضرورت توجه به حق و حقوق کارگران

امتیاز صدرشیمی در لیگ برتر فوتبال ساحلی کشور به مهریز انتقال یافت

ایجاد سامانه اعلام بار مجازی راهگشای مشکلات حمل‌ و نقلی مهریز است

کارگران رکن مهم اقتصاد کشور هستند

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است