خبر یزد

آخرين مطالب

رییس اداره تعاون میبد: تعداد جویندگان بومی کار کاهش یافته‌ است اقتصادي

رییس اداره تعاون میبد: تعداد جویندگان بومی کار کاهش یافته‌ است
  بزرگنمايي:

خبریزد- سیداحمد علائی در نشست خبری با خبرنگاران میبد با اعلام این خبر و بیان اینکه 70 درصد از جمعیت شهرستان را کارگران و خانواده آنها تشکیل می‌دهند ، افزود: نزدیک به 26 هزار نفر در شهرستان بیمه‌شده تامین اجتماعی هستند که از این تعداد 22 هزار و 947 نفر بیمه‌شده اجباری و تقریبا همه آنها مشمول قانون کار هستند.

وی ادامه داد: 40 هزار و 24 نفر نیز افراد تحت تکفل آنها هستند که در مجموع 70 درصد جمعیت شهرستان را شامل می شوند.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد  با اشاره به آمار جویندگان کار ثبت نام شده در کاریابی‌های شهرستان اظهار کرد : بر اساس پیگیری‌های به‌عمل آمده مشخص گردید در سال 1400 تعداد 18 نفر با مدرک تحصیلی فوق‌دیپلم که 10 نفر زن و 8 نفر مرد، 51 نفر با مدرک لیسانس که 27 نفر زن و 24 نفر مرد و 5 نفر با مدرک کارشناسی ارشد که 3 نفر از آنها زن و 2 نفر مرد  و بومی شهرستان هستند برای یافتن شغل یا شغل بهتر در کاریابی‌ ثبت‌نام کرده‌اند.

علائی همچنین یادآور شد: بر اساس طرح مشوق بیمه‌ای در حال اجرا، افراد دارای مدرک کارشناسی و بالاتر در صورتی که سن آنها کمتر از 35 باشد و دارای دو ماه سابقه بیمه باشند، می‌توانند به عنوان کارورز در واحدهای تولیدی مشغول به‌کار شوند و دولت نیز حق‌الزحمه‌ای بین 500 تا 700 هزار تومان به آنها پرداخت می‌کند و این فرد پس از سه ماه آموزش، می‌توانند جذب کارگاه یا واحد تولیدی شود و کارفرما نیز تا دو سال از پرداخت حق بیمه معاف است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد در ادامه با اشاره به فعالیت این اداره در بخش‌های تنظیم روابط کار کارگر و کارفرما، شرکت‌های تعاونی، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی، بیمه بیکاری، بازرسی از کارگاه‌ها و صیانت از نیروی انسانی، بررسی درخواست بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور، امور اجتماعی و ورزشی کارگران و اشتغال و مشاغل خانگی، گفت: تاکنون به 163 طرح روستایی مبلغ 22 میلیارد ریال تسهیلات مشاغل روستایی اجرا شده است.

به گفته وی در بخش مشاغل خانگی نیز با صدور 687 مجوز مشاغل خانگی و پرداخت بیش از 40 میلیارد ریال تسهیلات، زمینه اشتغال 596 نفر بصورت مستقل، تحت پوشش و پشتیبان فراهم شده‌است.

علائی با بیان اینکه مسائلی چون حقوق و مزایای کارگران و رعایت مسائل ایمنی و حفاظت از جان کارگران از خطوط قرمز بازرسان میبد است تصریح کرد: در سال 1400 بررسی 28 مورد حادثه، 592 مورد بازرسی ادواری و 928 بازرسی موردی در بخش‌های حفاظت فنی و ایمنی، حقوق و مزایا و بیمه، طبقه‌بندی مشاغل، مقاوله‌نامه کار کودک و کارشناسی سخت و زیان‌آور در سطح کارگاه‌های شهرستان صورت گرفته که منجر به صدور 1499 مورد ابلاغ رفع نقص شده است.

وی افزود در سال 1400: بیش از 800 مورد درخواست بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور به این اداره واصل شده که در حدود 600 مورد از آنها آخرین محل کار متقاضی شهرستان میبد بوده‌است که از این تعداد 572  مورد در کمیته بدوی تطبیق مشاغل بیمه‌شده در کارهای سخت و زیان آور رسیدگی و منجر به صدور رأی شده‌است.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد در ادامه با اعلام اینکه کمترین زمان رسیدگی به پرونده شکایات کارگران از کارفرمایان در استان مربوط به شهرستان میبد است گفت: در سال 1400، 235 پرونده شکایت به این اداره ارسال شده که با تشکیل 350 جلسه در هیأت تشخیص، رأی 230 پرونده صادر و به طرفین ابلاغ شده‌است.

وی  به 235 نفر که هم اکنون در حال استفاده از بیمه بیکاری هستند نیز اشاره کرد.

این مسئول همچنین با اشاره به اینکه حوزه تعاون شهرستان میبد از بخش‌های شاخص و به روز تعاون در استان یزد است خاطر نشان کرد: در سال 1400 به منظور آموزش شرکت‌های تعاونی شهرستان و نهادینه کردن فرهنگ تعاون، قریب به 6 هزار نفر ساعت آموزش تخصصی در بخش تعاون صورت گرفته و سال گذشته نیز مقام اول آموزش تعاون مربوط به میبد بوده است.

وی افزود: هر ساله در جشنواره تجلیل از تعاونی‌های برتر استان، شرکت‌های تعاونی میبد حضوری چشم‌گیر دارند و امسال نیز از 15 تعاونی برتر استان، 4 تعاونی مربوط به میبد بوده که از این نظر بیشترین تعداد تعاونی‌های برتر مربوط به میبد است همچنین علاوه بر انتخاب این تعداد شرکت‌های تعاونی میبد به عنوان برتر استانی، یک شرکت تعاونی میبد نیز به عنوان تعاونی برتر ملی انتخاب شد.

علائی از تشکیل 4 تعاونی در سال 1400 خبر دارد و افزود: با تشکیل این شرکت‌های تعاونی زمینه اشتغال 152 نفر در حوزه تعاون شهرستان فراهم شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه مقام اول تشکیل تشکلات کارگری و کارفرمایی استان مربوط به میبد است گفت: در حوزه فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی نیز طی سال‌های اخیر میبد جزء شهرستان‌های برتر استان بوده و از جمله فعالیت‌های شاخص میبد، کسب نیمی از مقام‌های اولین دوره المپیاد ورزشی کارگران استان توسط کارگران شرکت‌های میبد است .

وی برگزاری 10 دوره مسابقات جام فوتسال کارگران، مسابقات تنیس روی میز، دارت، کشتی و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه کارگران و خانواده آنها، دوره‌های آموزشی سلامت روان، آئین همسرداری و فرزندپروری، مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد از جمله فعالیت‌های اجتماعی این اداره عنوان کرد.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میبد  در پاسخ به سوال مطرح شده از سوی خبرنگار ایرنا مرتبط به تعداد افراد غیر بومی شاغل در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان به تشکیل سامانه جمعیت غیر بومی شهرستان و ثبت نام 10 هزار نفر غیر بومی در این سامانه اشاره کرد و آماری از تعداد افراد شاغل غیر بومی در واحدهای تولیدی و صنعتی شهرستان ارایه نکرد.

وی گفت: از  26 هزار نفر افراد بیمه شده تامین اجتماعی  ، سه هزار و 723 بیمه شده با کد ملی غیر از استان یزد هستند که البته همه آنها غیر بومی نیستند و ممکن است محل تولد آنها شهرهای دیگر از استانهای کشور باشد.

وی همچنین در ارتباط با شکایت کارگران در ارتباط با اینکه در هیات های رسیدگی به شکایات آنها بیشتر به نفع کارفرمایان رای صادر می شود ، تصریح کرد: رای ها بر اساس قانون کار و به نفع کارگران صادر می‌شود و تایید شده دیوان عدالت اداری کشور است که البته در مواردی قانون اجازه صادر کردن رای در مورد بعضی بیمه ها نمی‌دهد که در این صورت کارگران معترض می‌شوند که در حق آنها اجحاف شده‌است.

یک هزار و 500 شرکت تولیدی و کارخانه در شهرستان میبد فعال است که از این تعداد 352 واحد آن در شهرک صنعتی جهان آباد و  71 واحد در ناحیه شمس آباد دایر است و جمعیت کارگری شهرستان در واحدهای تولید و صنعتی دایر شده مشغول به کار هستند.

مرکز شهرستان 107 هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/228198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق