خبر یزد

آخرين مطالب

کلمه کارگر و کارِ او دارای قداست است / محمد چکشیان معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وزارت رفاه

  بزرگنمايي:

خبر یزد -

«اگر دست‌های کارگر، مغزهای کارگر، انسان‌های کارآفرین، نیروی انسانی ماهر در یک جامعه‌ای گرامی داشته شود، آن جامعه پیشرفت خواهد کرد.» رهبر معظم انقلاب.
در ادبیات قرآنی و اسلامی، عمل و کار مرتبه والایی دارد تا آن حد که کارِ توام با وجدان کاری، احساس مسئولیت و... در تراز عمل صالح و عمل صالح در عِدل ایمان قرار داده شده است؛ «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (عصر؛3) لذا کارگر مادامی که مشغول کار است در حال عبادت است.
مضاف بر ارزشمندی معنوی و الهی کار، «استقلال یک کشور نیز وابسته به کار است و عزت ملتی که دارای استقلال است، جز به وسیله کار به دست نخواهد آمد» (رهبر معظم انقلاب).
کشوری دارای اقتصاد پیشرفته، اقتصاد مستقل و رونق اقتصادی است که به کارگر اهمیت بدهد. لذا کلمه کارگر و کارِ او دارای قداست است؛ قداستی که بخشی از آن ماحصل مقابله آنها با قدرت‌های استکباری از رهگذر تلاش و کوشش و کمک به استقلال و عزت کشور است.
علاوه بر این کار، انسان‌ساز است؛ قرآن کریم در این باره می‌فرمایید: «وَ أَنْ لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌« (نجم؛39). به عبارتی انسان هیچ چیز نیست؛ جز تلاش و کوشش‌اش، در واقع انسان با کار، خودش را کشف می‌کند و می‌سازد.
شهید مطهری در این باره می‌فرماید: «کار سبب می‌شود انسان خودش را کشف کند و این مهم‌ترین و بالاترین کشف‌هاست».
همچنین نباید از نقش تربیتی کار به سادگی گذشت. کار با متمرکز کردن قوه خیال و دور کردن گناه، یاری رساندن به جهت شناخت دقیق و پرورش استعدادها، منطقی ساختن ذهن و تشخص بخشی و هویت آفرینی بر انسان مؤثر و عاملی مهم در تربیت است.
کار، این همه است که پیامبر اسلام (ص) اگر می‌دیدند فردی جوان و قادر بر کار، بیکار نشسته و تنبلی می‌کند، می‌فرمودند: «سَقَطَ مِن عَینی»، یا آنجا که دست زمخت و پینه بسته یکی از صحابی را دیدند، فرمودند: «هذه یَد لا تَمُسُّه النار» و سپس بر آن بوسه زدند.
لذا با توجه به اهمیت کار از هر دو بعد مادی و معنوی، باید تقویت عوامل مؤثر بر آن و برداشتن موانع پیش روی آن، در اولویت اقدامات دولت‌ها قرار گیرد. از همین رو رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور در آبان 1400 فرمودند: «مهم‌ترین موانع تولید، بیش از موانع عملیاتی و مادی و مانند اینها، موانع فرهنگی است». ایشان در ادامه به برخی از این موانع مانند احساس ناامیدی، احساس ناتوانی، بی‌همتی و... اشاره فرمودند.
باید عرصه کار، عرصه پیکار و کار جهاد به حساب آید، باید ارزشمندی نَفس کار، مهارت‌آموزی، داشتن روحیه تعاون و... به عنوان مؤلفه‌های فرهنگ کار در جامعه تبیین و ترویج شود تا بدین سبب گامی هرچند کوچک در راستای برداشتن موانع فرهنگی از سر راه تولید که ماحصل کار و تلاش است، فراهم آید.
معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت مردم، با درک این مهم و در راستای جامه عمل پوشاندن به منویات رهبر معظم انقلاب، اقداماتی را برای ارتقای فرهنگ کار در جامعه با رویکرد ایرانی اسلامی آغاز کرده است و در گام نخست، دبیرخانه ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار راه اندازی شده است.
همچنین باید مقام بلند کارگر ارج نهاده شود، شرایط احترام، تکریم و قدردانی از او فراهم آید. یکی از لوازم این کار، ترویج اهمیت کار است. به فرموده رهبر معظم انقلاب «کارگر وقتی می‌گوید "من کارگرم" باید احساس افتخار کند» بنابراین باید ارزشمندی کار و ضد ارزش بودن بیکاری در جامعه تبیین و ترویج شود.
این تکریم و احترام باید جامع و همه شمول باشد؛ بدان معنا که کار در معنای عام و گستره آن و به تبع آن کارگر هم به همان معنا مورد توجه و قدردانی قرار گیرد. کار مشتمل بر کار یدی و فکری است، به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب، شهید مطهری را هم کارگر؛ امّا از جنس فکری آن می‌دانند. بنابراین کار به معنای عام شامل کار معنوی، دنیوی، اخروی، اقتصادی، فکری، جسمی، بدنی و... است.
از آنجا که «مهم‌ترین ظرفیت امیدبخش کشور، نیروی انسانی مستعد و کارآمد با زیربنای عمیق و اصیل ایمانی و دینی است» (رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب) و جامعه شریف کار و تولید بخش مهمی از این ظرفیت به حساب می‌آیند.
همچنین در راستای تبیین اهمیت و نقش کار و تکریم مقام کارگر، در هفته‌ای با عنوان «هفته کارگر» (5 تا 11 اردیبهشت)، ذیل شورای سیاستگذاری و ستاد اجرایی بزرگداشت آن، برنامه‌ها و مراسم‌هایی طراحی و اجرا‌ می‌شود. برنامه‎‌ها و مراسم‌های امسال با مشارکت حداکثری بخش‌های وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی و همچنین همراهی و مشارکت قابل توجه تشکل‌های کارگری و بسیج کارگران، در حال انجام است.
ستاد اجرایی بزرگداشت هفته کارگر امسال، دارای 11 کمیته است که در سطح ملی و همچنین استانی آغاز به کار کرده است. برنامه‌های متعدد و متنوعی در ستاد‌های اجرایی استان‌ها طراحی شده و در حال برگزاری است.
از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد در سطح ملی، تجدید میثاق جامعه کار و تولید با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) و شهدا، دیدار جمعی از آنها با رهبر معظم انقلاب و اختتامیه جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کاری و واحدهای نمونه با حضور رییس جمهوری است .
6 اردیبهشت 1401 09:43
کد خبر : 265,980
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/228213/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز