خبر یزد

آخرين مطالب

ضرورت تهیه بسته سیاستی حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی علمي

ضرورت تهیه بسته سیاستی حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی
  بزرگنمايي:

خبریزد- دکتر رشید جعفرپور قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم اختتامیه سومین جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی، با اشاره به شناسایی آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب پایان نامه های ارائه شده به این جشنواره، ابراز امیدواری کرد نتایج این تحقیقات در قالب بسته های سیاستی در اختیار مسئولان ذی ربط قرار گیرد.

دکتر محسن رفیعیان، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد نیز در سخنانی با تأکید بر اهمیت نقش و جایگاه علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها، ابراز امیدواری کرد با توجه و اهتمام ویژه مسئولان کشور نسبت به این جایگاه و نقش‌آفرینی مناسب دانشگاه‌ها دیگر شاهد بروز فجایعی مشابه حادثه متروپل آبادان در کشور نباشیم. وی گفت: امروز دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های معمول آموزشی و پژوهشی خود، در زمینه مسئولیت های اجتماعی نیز اهتمام می ورزند.

دکتر رفیعیان با اشاره به برگزاری این جشنواره خاطرنشان کرد: برگزاری چنین رویدادهایی گویای این واقعیت است که دانشگاه به عنوان نهادی زنده و پویا در حال انجام وظایف و مأموریت های خطیر خویش است. وی رویکرد تعاملی دانشگاه با بخش های مختلف جامعه را ضامن اثربخشی پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی دانست و گفت: برنامه راهبری فرهنگی اجتماعی دانشگاه یزد نیز در همین راستا تعریف شده تا دانشگاه یزد بتواند با چنین رویکردی در حیطه اندیشه و فرهنگ سازی و اجتماعی به خوبی نقش مرجعیت خاص خود در استان را ایفا کند.

در ادامه این مراسم دادستان عمومی و انقلاب یزد به سخنرانی پرداخت. دکتر محمدرضا حدادزاده با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر لزوم توجه به حوزه های اجتماعی و فرهنگی جامعه، ریشه بسیاری از مشکلات و چالش های امروز جامعه را کاهش سرمایه اجتماعی و پایین آمدن سطح اعتماد عمومی ذکر کرد.

دکتر حدادزاده با اشاره به رشد بزهکاری های اجتماعی، گفت: امروز بشدت نیازمند کار علمی و تحقیقاتی در دو حوزه خانواده و سرمایه اجتماعی هستیم. وی با تأکید بر اهمیت انتخاب سبک زندگی صحیح، افزود: سبک زندگی غلط یکی از مهمترین عوامل در بروز رفتارهای مجرمانه و هنجارشکن است.

دادستان یزد در ادامه به تشریح نحوه صحیح مواجهه با آسیب ها پرداخت و گفت: روش اقناع و مبتنی بر کارکردها بهترین شیوه برای مواجهه با آسیب های اجتماعی است. وی همچنین ارتقای سواد رسانه‌ای، استفاده مناسب از فضای مجازی و تعامل میان نهادهای قضایی، انتظامی و دانشگاهی را از جمله راهکارهای مناسب برای پیشگیری از معضلات اجتماعی و اخلاقی عنوان کرد.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنان خود به اهمیت شناسایی ریشه های آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: استوار کردن پایه های اخلاقی پیش نیاز تأمین امنیت اخلاقی جامعه است.

حجت الاسلام مجتبی صداقت، با بیان حدیثی از امام علی (ع) به نقل از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی، حکمت، عفت، قوت و عدالت را به عنوان چهار پایه مهم و اساسی اخلاق برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر شیوه های آموزشی ما به گونه ای باشد که از همان دوران کودکی این چهار پایه اخلاقی را در نسل‌های آینده تقویت کنیم، قطعاً در پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ایجاد جامعه ای سالم و امن موفق خواهیم شد.

در ادامه، معاون پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا از طریق ارتباط مجازی با تشکر از برگزارکنندگان سومین جشنواره پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی در دانشگاه یزد ابراز امیدواری کرد با تقویت تعامل و ارتباط مراکز علمی و دانشگاهی با پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا، پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی بیش از پیش به سمت تحقیقات کاربردی و حل مسائل و مشکلات واقعی در بخش های مختلف جامعه سوق داده شود. سرهنگ محمدعلی عامری ارتقای تعامل میان نهادهای علمی و اجرایی را نیازمند اصلاح ساختارهای تحقیقاتی کشور دانست و آمادگی فرماندهی نیروی انتظامی کشور را برای پیشگام شدن در تسهیل و تقویت این ارتباط و تعامل اعلام کرد.

رییس انجمن مددکاران ایران نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی جهت گیری پایان نامه های تحصیلات تکمیلی به سمت نیازهای جامعه را رویدادی ارزشمند و مفید دانست و افزود: خوشبختانه در این جشنواره موضوعات بسیار مهم و اساسی مطرح شده است و امیدواریم که نتایج آن به صورت بسته های سیاستی منتشر شود. دکتر سید حسن موسوی چلک با تأکید بر لزوم آینده نگری در فعالیت های تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: این کار باید تداوم یابد و اولویت های تحقیقاتی کشور برای 10 سال آینده شناسایی شود. وی افزود: شناسایی این اولویت ها باعث می شود تا پایان نامه های تحصیلات تکمیلی نیز در راستای حل چالش ها و معضلاتی انجام گیرد که برای کشور و مردم دارای اولویت هستند.

دکتر سید محسن موسوی، دبیر سومین جشنواره ملی پایان‌نامه‌‎های تحصیلات تکمیلی با محوریت امنیت اخلاقی هم در ادامه، با ارائه توضیحاتی در مورد این جشنواره اظهار کرد: خاستگاه این جشنواره به تقسیم کار ملی در سالهای گذشته در جهت کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در کشور باز می‌گردد که در این تقسیم کار ملی، وزارت علوم وظایفی را برعهده گرفته که از جمله آنها برگزاری جشنواره سالانه در موضوع پایان‎نامه‌های تحصیلات تکمیلی مربوط به آسیب های اجتماعی است.

وی با بیان این که امسال این جشنواره با محوریت امنیت اخلاقی به میزبانی دانشگاه یزد برگزار می‌شود، از اهداف برگزاری جشنواره را توجه و اهتمام بیشتر دانشگاهیان نسبت به شناخت مسائل و آسیب‌های اجتماعی با محوریت امنیت اخلاقی، تشویق دانشجویان به انجام پژوهش پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و دانشگاه و نیز بهره‌گیری از نتایج پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به منظور کمک به ارتقای امنیت اخلاقی و جهت دهی کاربردی به پایان نامه ها ذکر کرد.

دکتر موسوی از برگزاری جشنواره در دو بخش اصلی و بخش ویژه خبر داد و گفت: بر اساس سیاست های کلی این جشنواره، تمامی پایان نامه‌ها و رساله‌ها که از سال 1392 تا سال 1400 دفاع شده‌اند، همچنین پروپوزال‌های تصویب شده تا زمان برگزاری جشنواره به نوعی مرتبط با بحث امنیت اخلاقی و ارتقای آن هستند، قابلیت ارسال به جشنواره را داشتند.

به گفته وی، 281 اثر مرتبط با موضوع جشنواره به دبیرخانه آن ارسال شد که پس از داوری‌های اولیه تعداد 111 اثر به مرحله داوری تخصصی در شش محور ارجاع و در نهایت 22 اثر شامل دو پایان‌نامه در مقطع دکتری و 20 پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد، برگزیده شناخته شد.

وی در مورد جرئیات هر محور و آثار پذیرفته شده در هر بخش نیز خاطرنشان کرد: در محور اخلاق و معارف اسلامی، 13 اثر داوری شد که سه اثر به عنوان حائز رتبه و شایسته تقدیر شناخته شد. در محور حقوق جزا و جرم شناسی تعداد 19 اثر به داوران ارجاع و در نهایت چهار اثر برگزیده شد و در محور علوم اجتماعی 27 اثر مورد داوری قرار گرفت که تعداد هفت اثر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

وی ادامه داد: در محور علوم ارتباطات و رسانه نیز 14 اثر به داوران تخصصی ارجاع و چهار اثر منتخب شناخته و در محور علوم قران و حدیث با بررسی 25 اثر تعداد دو اثر و در محور فقه و حقوق اسلامی نیز با داوری 13 اثر دو اثر برگزیده شدند.

دکتر موسوی عنوان کرد: علاوه بر این نیز دانشگاه اقدام به تهیه بانک اطلاعات پایان‌نامه‌های مرتبط با محور جشنواره کرد و با تعریف کلیدواژه‌هایی در سایت ایران‌داک به عنوان مرجع جستجو پایان‌نامه‌ها ثبت شد که شامل 510 اثر بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، در پایان مراسم نیز از 22 نفر از نویسندگان پایان نامه های برگزیده تجلیل شد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/230372/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود