خبر یزد

آخرين مطالب

نشست تخصصی پناهندگی و تروریسم در دانشگاه یزد برگزار شد علمي

نشست تخصصی پناهندگی و تروریسم در دانشگاه یزد برگزار شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - در این نشست که توسط انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با همکاری استانداری، دانشگاه یزد و بنیاد شهید و امور ایثارگران برگزار شد تعدادی از اساتید و کارشناسان در خصوص خسارت‌های گروهک منافقین به جامعه بشری و همچنین تروریسم در بستر پناهندگی به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه یزد با بیان اینکه هرچه به جلوتر می‌رویم حقانیت شهدا بیشتر روشن می‌شود گفت: تروریست‌ها به ویژه منافقین قبل از ترور افراد، ترور شخصیتی انجام می‌دهند که شهید بهشتی یک نمونه آن است.
محسن رفیعیان در این نشست افزود: امروز پناهندگی ابزاری برای استمرار فعالیت‌های تروریستی است که در فضای مجازی و واقعی صورت می‌گیرد و پس از گذشت هفتاد سال از کنوانسیون‌های پناهندگانی، تروریسم در بستر پناهندگی سنگر گرفته و اقدامات تروریستی‌اش را به صورت ترور شخصیت و یا فیزیکی انجام می‌دهد. 
همچنین مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد در خصوص خسارت منافقین برای جامعه بشری گفت: جنایت‌های منافقین آبروی انسانیت را برده و بسیاری از افراد را با بهانه‌های واهی به شهادت رساندند. 
حجت‌الاسلام عباس زارع افزود: شهدای ترور هر کدام نخبگانی بودند که می‌توانستند جامعه را متحول کنند و نمونه‌ آن شهدای فاجعه هفتم تیر بودند که دارای مدارج عالی تحصیلی از معتبرترین دانشگاه‌های جهان بودند و فقدان آنها برای کشور بسیار سنگین است.
همچنین در ادامه سید هاشم پاکنژاد فرزند شهید دکتر رضا پاکنژاد از شهدای فاجعه تروریستی هفتم تیر گفت: پدرم دارای مدرک دکترا در رشته پزشکی بود و عمویم دکتر سید محمد پاکنژاد نیز دارای مدرک دکترای اقتصاد از کشور آلمان و کارمند بانک یونیون سوئیس بود که پس از انقلاب برای خدمت به کشور بازگشته بود.
وی ادامه داد: باید این نکته را بیان کنم که نوه‌های شهید پاکنژاد در جنایت تروریستی دیگری در سال 1391 در شهر سامرای عراق در اثر یک بمب‌گذاری انتحاری مجروح شدند و ما به عنوان یک خانواده آسیب‌دیده از 2 گروه تروریستی منافقین و داعش از ته دل آرزو داریم که انسان‌های دیگری همچون ما قربانی تروریسم نشوند.
وی به عنوان نماینده خانواده شهیدپاکنژاد از دولت‌های غربی بویژه هلند و سازمان ملل خواست تا صدای عدالت خواهی قربانیان فاجعه هفتم تیر را بشنوند و زمینه‌های دسترسی به عدالت برای آنها در دادگاه قتل مجرم تروریستی فراهم شود.
وی گفت: باید هلند دادگاه علی معتمد ( کلاهی ) را فراهم و اطلاعات جمع آوری شده در خصوص پیشیینه تروریست مجرم را برای اطلاع افکار عمومی به ویژه بازماندگان هفتم تیر منتشر نمایند.
فرزند شهید پاکنژاد گفت: دادگاه هلند موظف است این قتل را با قتل‌های دیگر متفاوت بداند چون مقتول یک تروریست است و باید تمام تلاش خود را برای روشن شدن پیشینه تروریستی مقتول به کار گیرد تا راز قتل و فاجعه تروریستی هفتم تیر روشن شود.
وی در پایان از دولت‌های اروپایی و میزبان تروریست‌ها خواست تا از تمامی خانواده‌های قربانیان ترور در ایران و جهانی عذرخواهی کنند و جلو اینگونه اعمال در سطح دنیا گرفته شود.
همچنین همسر شهید دکتر غلامعلی معتمدی گفت: روزهای یکشنبه هر هفته شهید بهشتی با جمعی از مقامات و شخصیت‌های علمی در مقر حزب جمهوری تبادل نظر داشتند.
اشرف بروجردی افزود: در این جلسه مهم در هفتم تیر قرار بود با حضور شخصیت‌های موثر کشور در خصوص مشکلات اقتصادی کشور و جانشینی بنی‌صدر صحبت کنند.
وی در خصوص حادثه هفتم تیر اظهار کرد: این جنایت کاملا با برنامه و هماهنگی بسیار قوی صورت گرفته بود و کلاهی این بمب را در آنجا جاسازی کرده بود.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: پاسخ دولت‌های غربی به ویژه دولت هلند به خانواده های شهدای هفتم تیر چیست؟ و چرا پس از گذشت چند سال هنوز دولت هلند که مدعی حقوق بشر است برای این تخلف نابخشودنی، اعطای پناهندگی به این مجرم تروریستی از خانواده‌های هفتم تیر عذرخواهی نمی‌کند.
بروجردی اظهار کرد: ما باید برای انتقال صدای شنیده نشده خانواده های شهدای هفتم تیر برنامه‌ریزی و فعالیت داشته باشیم و باید حقایق پنهان شده این فاجعه را برای افکار عمومی بشکافیم.
وی گفت: اگر آنها پناهندگی می‌دهند ما نیز باید فریاد دادخواهی شهدای ترور باشیم و امیدوارم همه در این راه قدم بردارند و بیش از گذشته رسالت خود را انجام دهند. 
همچنین معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد گفت: تمامی گروه‌های تروریستی تحت حمایت دولت آمریکا هستند و تاکنون بیش از 100 کودتا توسط آمریکایی‌ها در سرتاسر جهان اتفاق افتاده است.
علی اکبر عزیزی اظهار کرد: چند مورد از این کودتاها مربوط به ایران است و بیش از 17 هزار شهید ترور از ما گرفته‌اند که هفتاد و دو نفر از گل‌های سر سبد آنها در هفتم تیر به شهادت رسیدند.
همچنین عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص تروریسم در بستر پناهندگی گفت: ما هیچگاه در این سال‌ها کار بنیادین حقوقی در زمینه شهدای ترور انجام نداده‌ایم و تاوان این کم کاری را می‌دهیم.
هیبت‌الله نژندی‌منش افزود: در موضوع شهدای هفتم تیر باید بپرسیم آیا دولت هلند مسئولیت حقوقی درخصوص پناه دادن به اعضای گروه تروریستی منافقین را داشته است؟
وی اظهار کرد: بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی کشورها نباید به کسانی که مظنون به جنایت علیه صلح و تروریسم باشند پناهندگی بدهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید بپرسیم آیا دولت هلند در زمان اعطای پناهندگی به علی معتمد ( کلاهی ) از پیشینه وی اطلاع داشته است؟
نژندی‌منش خاطرنشان کرد: طبق مقررات جهانی هر فردی می‌خواهد وارد خاک کشوری شود باید از ماهیت وی مطلع باشد و به این ترتیب دولت هلند رویه‌های بین‌المللی را نقض کرده است و اساسا کشورهای اروپایی جهل به قانون ندارند بلکه از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار استفاده می‌کنند.
وی گفت: همانند گروه تروریستی منافقین که آمریکا پس از حمله به عراق به عنوان ابزاری علیه جمهوری اسلامی از آنها استفاده می‌کند و به این ترتیب به دلایل سیاسی آنها را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرد.
این استاد دانشگاه یادآور شد: هم‌اکنون می‌بینیم برخی از کشورهای اروپایی به موزه‌ای برای گروه‌های تروریستی بدل شده و حتی باید از تروریسم نیابتی صحبت نمائیم و استفاده ابزاری از گروه‌های تروریستی توسط کشورها برای رسیدن به اهداف سیاسی می‌شود.
نژندی منش بیان کرد: در بحث علی معتمد قطعا دولت هلند در چارچوب تعهدات بین‌المللی باید پاسخگو باشد و خانواده‌های شهدای هفتم تیر به تنهایی نمی‌توانند کاری کنند و دولت باید از طریق ابزارهای دیپلماتیک و حقوقی مندرج در منشور ملل متحد وارد این قضیه شود.
وی بیان کرد: خانواده‌ها تنها به دنبال کشف حقیقت و رسیدن به حق بر دانستن حقیقت خود هستند و علی معتمد، شهروند عادی نبوده و وجود آرم گروه تروریستی منافقین بر روی سنگ قبر وی و نیز عنوان شهید بر آن نشانه‌ای از ارتباط وی با گروه تروریستی منافقین تا لحظه مرگ و حتی در قبر است و دولت هلند باید پاسخگو باشد.
همچنین امیر مقامی عضو هیات علمی دانشگاه یزد در خصوص اعطای پناهندگی به مجرمان تروریستی از منظر حقوق بین‌الملل گفت: در ارتباط با وضعیت علی معتمد ( محمدرضا کلاهی) به نظر می‌رسد دولت هلند در اعطای پناهندگی مرتکب سه خطای فاحش شده است.
وی ادامه داد: نخست آن که در ارتباط با ایشان هیچ تعقیب مبتنی بر تبعیضی در ایران وجود نداشته است تا زمینه‌ساز ترس موجه در تعریف کنوانسیون وضعیت پناهندگان باشد.
این استاد دانشگاه گفت: دوم آن که مرتکبان جرایم تروریستی همچون جرایم عمومی دیگر نمی‌توانند به وضعیت پناهندگی دست یابند و قبل از هر چیز باید نسبت به جرایم ارتکابی خود پاسخگو باشند.
مقامی بیان کرد: سوم آنکه دولت هلند دست کم از سال 2002 با عضویت در کنوانسیون مقابله با بمب‌گذاری تروریستی از صلاحیت قانونی لازم برای محاکمه چنین متهمی برخوردار بوده و دلیلی وجود ندارد که صلاحیت و تعهد به محاکمه یا استرداد به عنوان قاعده‌ای شکلی و در راستای مقابله با چنین جرایمی عطف بماسبق نشود.
وی ادامه داد: دولت ایران وفق ماده 38 کنوانسیون وضعیت پناهندگان این امکان را داشته، اقدام دولت هلند در اعطای پناهندگی به یک متهم تروریستی را در دیوان بین‌المللی دادگستری مورد مناقشه قرار دهد و از این طریق صدای قربانیان این حادثه تروریستی را در سطح جهانی بازتاب دهد.
همچنین دکتر علی زارع رئیس دادگستری شهرستان اردکان یزد در خصوص بزرگترین پرونده تروریسم در بستر پناهندگی در جهان گفت: سال‌ها حضور گروه تروریستی منافقین در فرانسه نشانه‌ای واضح از حمایت کشورهای غربی از تروریسم در بستر پناهندگی است.
وی ادامه داد: فریاد اعتراض به این جریان حمایت، نه تنها از قربانیان جنایات این فرقه تروریستی که از درون کشور فرانسه نیز بلند شد اما به جایی نرسید.
رئیس دادگستری اردکان بیان کرد: تنها در یک مورد در سال 2003، اقدامی ناکام از جانب دولت فرانسه در مقابله با این گروه تروریستی صورت گرفته و در 17 ژوئن سال 2003، پلیس فرانسه به دستور قاضی ضدتروریسم این کشور ژان لوئی بروگیه، در عملیاتی گسترده و همه جانبه و با حضور 1300 افسر پلیس، به 13 پایگاه گروه منافقین حمله برده و ضمن دستگیری ١65 نفر از اعضای این گروهک تروریستی، میلیون ها دلار پول به همراه اسناد و مدارک در خصوص اقدامات مجرمانه این گروهک تروریستی مصادره نمود.
زارع گفت: پس از این حمله وزارت کشور فرانسه به نقل از قاضی، ژان لویی بروگیه، قاضی برجسته مبارزه با تروریسم در فرانسه، گفت: این حمله به دلیل ارتباطات جنایی برای تدارک عملیات تروریستی و تامین هزینه فعالیت‌های تروریستی صورت گرفته است.
وی افزود: دفاتر این سازمان در پاریس، پایگاه‌های عملیاتی، تشکیلاتی و لجستیک برای جمع‌آوری پول‌های مشکوک است.
این مسئول خاطرنشان کرد: پس از گذشت سال‌ها هنوز هم معلوم نیست که چرا این پرونده به نتیجه مطلوب نرسیده و دادگاه فرانسه رای به آزادی مریم رجوی داده است.
زارع گفت: چرا یک گروه تروریستی در کشور مدعی حقوق بشر، مراکزی گسترده در بستر پناهندگی برای برنامه‌ریزی، حمایت و پشتیبانی از اقدامات تروریستی داشته و با وجود اطلاع دولت فرانسه، اقدامات قضایی قضاتی همچون ژان لوئی بروگیه ناکام مانده است؟
وی افزود: آیا این شکست حقوق بین‌الملل در مبارزه با تروریسم نیست؟ و یک نمونه دیگر آن حضور صدها تروریست از سرتاسر اروپا و آمریکا در مقرهای این گروه در عراق بوده که دست به اقدامات تروریستی زده‌اند.
رییس دادگستری اردکان بیان کرد: آنها یا کشته شده و در همان اشرف دفن شده‌اند و یا با این سابقه سنگین تروریستی در بستر پناهندگی به کشورهای اروپایی بازگشته‌اند.
در پایان این نشست از خانواده‌های شهدای ترور تجلیل به عمل آمد و بیانیه انجمن دفاع از قربانیان تروریسم با عنوان "اولین پرونده تروریسم در بستر پناهندگی" قرائت شد.
برچسب‌ها تروریسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یزد شهید آیت الله سید محمد بهشتی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/231752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد