خبر یزد

آخرين مطالب

دردسرهای حاشیه نشینان یزدی/رنج تافته‌های جدا بافته از بی‌توجهی مقالات

دردسرهای حاشیه نشینان یزدی/رنج تافته‌های جدا بافته از بی‌توجهی
  بزرگنمايي:

خبریزد- حاشیه نشینی در شهرستان‌های استان یزد ناشی از مهاجرت افراد بومی از روستاها، افراد غیربومی از استان‌های همجوار و اتباع بیگانه است.

جایی که فرصت طلبی سودجویان و زمین خواران در گذشته، آنها را به صورت غیرقانونی به محدوده شهر چسبانده و به دلیل خرده مالکی چاره‌ای جز پیوستن آنها به محدود وجود نداشته است.

این در حالی است که برای مثال یزد شهری با توسعه عرضی است که هزینه‌های خدمات شهری آن بالا و سرانه شهروندان برای مدیریت شهر بسیار پایین است و هر توسعه‌ای می‌تواند در وسعت فعلی شهر در ارتفاع اتفاق بیفتد.

در هر صورت حاشیه نشینی محلاتی چون حسن آباد، صدرآباد و اسکان یا پردیسان فعلی را در شهرستان یزد و محلات شهیدیه، میبد بالا و پایین و علی آباد را در شهرستان میبد شکل داده است و مالکان خردی که به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی و به دنبال مسکن ارزان قیمت، خانه‌های ساخته شده در این محلات را خریده اند، در انتظار خدمات و امکانات هستند.

مطالبات ساکنان حاشیه نشین یزد

یکی از ساکنان حاشیه نشین یزد، امنیت را نیاز اصلی محلات حاشیه نشین ذکر کرد و افزود: این محلات به محلی برای زندگی اقشار آسیب دیده و آسیب پذیر تبدیل شده که حضور آنها امنیت محله را کاهش داده است.

علیرضا حیدری افزود: اقوام مختلف ایرانی و غیرایرانی در این محلات ساکن شده و در کوره‌ها و کارخانه‌ها کارگری می‌کنند و حضور آنها نقشی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محله ندارد از این رو ایجاد مراکزی برای ارتقای فرهنگی و اجتماعی ساکنان ضروری است.

وی همچنین با اشاره به کمبود مراکز خدماتی عمومی یادآور شد: بسیاری از این محلات کتابخانه، سالن ورزشی، پارک مناسب و حتی مراکز آموزشی به تناسب نیاز و جمعیت ندارند و همین کمبودها امکان جرم خیز شدن این محلات را تشدید کرده است.

این شهروند یزدی، مشکلات زیرساختی را هم در مناطق حاشیه نشین پررنگ دانست و افزود: مناسب و استاندارد نبودن معابر، کیفیت نامطلوب آسفالت، کمبود روشنایی و از این قبیل نیازها هم نیازهای اولیه مناطق حاشیه نشین است و حتی در برخی محلات مردم تا چند سال پیش برای جمع آوری زباله‌هایشان، درگیری داخل یا خارج از محدوده بودن را داشتند. حاشیه نشینی اتفاقی ناخوشایند در مدیریت شهری است که به مرور زمان شکل گرفته و به معضلی بزرگ برای شهر تبدیل می‌شود اما حاشیه نشینان هم نیازهایی دارند که نباید از آن چشم پوشید

حاشیه نشینی اتفاقی ناخوشایند در مدیریت شهری است که به مرور زمان شکل گرفته و به معضلی بزرگ برای شهر تبدیل می‌شود اما حاشیه نشینان هم نیازهایی دارند که نباید از آن چشم پوشید به ویژه اینکه سیاست دولت در سالهای اخیر، افزودن این محلات به محدوده و جلوگیری از توسعه‌های آتی است.

یکی دیگر از شهروندان یزدی در گفتگو با خبرنگار مهر، به بی توجهی مدیریت شهری و دستگاه‌های خدمات رسان برای خدمات رسانی و فراهم کردن شرایط زندگی برای حاشیه نشینان اشاره کرد.

مرتضی دهقان نیری گفت: کیفیت و فشار نامطلوب آب در محله‌های حاشیه یزد، خیابان‌های غیراستاندارد با آسفالت‌های نامناسب، زمین‌های رها شده دارای کاربری‌های عمومی از جمله مدرسه مورد بی توجهی مسئولان استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حاشیه نشینان تا چندی پیش اصلاً شهروند محسوب نمی‌شدند و باری به دوش شهر بودند البته در این سال‌ها این نگاه تا حدودی تغییر کرده اما هنوز در عمل اثبات نشده است.

پرداخت اندک سرمایه‌های زندگی برای خانه‌های کوچک و بی کیفیت حاشیه شهرها

این شهروند اظهار داشت: داخل یا خارج از محدوده، خانه‌هایی ساخته و به ما فروخته شده است و اندک سرمایه زندگی‌مان را برای مالکیت همین خانه‌های کوچک و بی کیفیت پرداخته ایم و نمی‌توان به راحتی این موضوع را نادیده گرفت.

دهقان نیری با اشاره به ملحق شدن بخش زیادی از مناطق حاشیه نشین به محدوده شهر ابراز خوشنودی کرد و افزود: این رویکرد یعنی شهروند شناختن ما با افزایش خدمات رسانی و ارتقای کیفیت زندگی در حاشیه شهر عینی خواهد شد.

به هر حال حاشیه نشینان داشته‌ها و نداشته هایشان را برای زندگی شهری حتی در حاشیه هزینه کرده‌اند و سود آن به جیب زمین خوارانی رفته که با تفکیک‌های غیراصولی اراضی دولت این افراد ناآگاه را گمراه کرده اند.

جمعیت و محلات حاشیه نشینی استان یزد

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان‌های میبد و یزد در استان دارای محلات حاشیه نشین هستند.

احسان خواجه رضایی افزود: محله پردیسان با 160 هکتار محله حسن آباد با 163 هکتار و محله صدرآباد با 90 هکتار در مجموع با 413 هکتار وسعت محلات حاشیه نشین شهرستان یزد هستند.

دردسرهای حاشیه نشینان یزدی/رنج تافته‌های جدا بافته از بی‌توجهی

وی ادامه داد: وسعت محلات حاشیه شهر میبد نیز در مجموع 265 هکتار شامل 130 هکتار در محله شهیدیه، 60 هکتار در محله میبد بالا و پایین و 75 هکتار در محله علی آباد است. جمعیت حاشیه نشینان استان یزد در یزد و میبد در مجموع 42 هزار و 500 نفر است که در 3 نقطه از یزد و 4 نقطه از میبد اسکان یافته اند

خواجه رضایی، جمعیت حاشیه نشینان استان را 42 هزار و 500 نفر اعلام کرد و گفت: جمعیت محله‌های حاشیه شهر یزد به تفکیک محله پردیسان 8 هزار و 500 نفر، محله حسن آباد 14 هزار نفر و محله صدرآباد 6 هزار نفر است و در شهرستان میبد هم محله شهیدیه 9 هزار نفر، محله میبد بالا و پایین 3 هزار نفر و محله علی آباد 4 هزار نفر جمعیت دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره خدمات رسانی به این محلات گفت: محلات حاشیه نشین به جز بخشی از محله پردیسان که در شورای عالی معماری و شهرسازی در حال بررسی است، به محدوده شهر اضافه شده اما با اجرای طرح‌های مختلف راه برای توسعه این محلات بسته شده و وسعت آنها افزایش نخواهد یافت.

وی ادامه داد: کاربری‌های مورد نیاز طرح بر اساس ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی و سرانه‌های آموزشی، مسکونی، تجاری و خدماتی که مورد نیاز است، بر اساس استانداردها برای این محلات طراحی شده و این دستگاه‌های متولی هستند که باید زمین‌های دارای کاربری را برای تأمین نیازهای ساکنان به کار گیرند.

تخصیص اعتبار مناسب برای حاشیه‌ها

خواجه رضایی افزود: کاربری‌های مصوب به شهرداری و سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و آنها بر اساس نیاز درخواست زمین می‌دهند. اگر در محدوده که طراحی می‌کنیم زمین بخواهند واگذار می‌شود و اگر نداشه باشیم از اراضی وزارت راه و شهرسازی تغییر کاربری می‌دهیم و به دستگاه‌ها واگذار می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اگر کاربری‌ها اجرا نشود، پس گرفتن منوط به این است که استعلام کتبی بدهند و بعد از برگرداندن برای سایر طرح‌ها از جمله طرح اقدام ملی مسکن استفاده می‌شود. در واقع در قانون نهضت ملی مسکن دیده شده که دستگاه‌هایی که اراضی مازاد بر نیاز دارند برای ساخت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند اما بسیاری از این دستگاه‌ها هم برای ساخت اعتبار ندارند و هم تمایلی به واگذاری ندارند.

حاشیه نشین ها جامعه هدف طرح‌های عمرانی

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی و برنامه ریزی حوزه مسکن اداره کل راه و شهرسازی یزد نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اقدامات اداره کل راه و شهرسازی برای مناطق حاشیه نشین گفت: محلات حاشیه نشین جامعه هدف اداره کل راه و شهرسازی است و نیازهای آنها با فعالیت دفاتر تسهیلگری در شهرستان یزد احصاء شده و در شهرستان میبد هم دنبال می‌شود.

رضا خسروآبادی ادامه داد: در زمینه اقدامات کالبدی نیز برای سال آینده تکمیل پروژه‌های حاشیه شهرها بیشتر مدنظر است و اعتبار خوبی برای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: هر دستگاهی در حوزه حاشیه نشینی رسالتی دارد که در کنار دفتر امور اجتماعی استانداری اجرای این رسالتها دنبال می‌شود.

خسروآبادی گفت: رسالت اداره کل راه و شهرسازی در کنار مشارکت با دستگاه‌ها برای ایجاد کاربری‌های مورد نیاز، راهبری در آموزش‌ها به سمت نحوه ساخت و ساز و آشنایی با قوانین شهرسازی و آموزش در خصوص نحوه اعطای تسهیلات حاشیه نشینی است و بعضاً اقداماتی که راجع به حوزه مسکن است.

وی ادامه داد: البته در برخی از محلات حاشیه نشین از جمله پردیسان اکثر ساخت و سازها موجود بود و در مقابل عمل انجام شده قرار گرفتیم اما در سایر نقاط زمین با کاربری‌های مختلف دیده شده و اصرار داریم دستگاه‌های متولی بیایند و بر اساس ضوابط واگذار کنیم.

خسروآبادی گفت: برای تمام زمین‌های خالی کاربری خدماتی تعریف شده و ساخت و سازهایی که حقوق مکتسبه داشته و تبعات اجتماعی داشته است، تثبیت شده است.

احصاء نیاز محلات حاشیه‌ای یزد

رئیس اداره هماهنگی ستاد بازآفرینی و برنامه ریزی حوزه مسکن اداره کل راه و شهرسازی یزد درباره نیازسنجی محلات حاشیه نشین و رسیدگی به مشکلات ساکنان این محلات گفت: بر اساس طرح ساماندهی سکونت گاه‌های غیررسمی، نیازهای هر منطقه مشخص شده است برای مثال محلات صدرآباد و حسن آباد به کاربری‌های فضای ورزشی، آموزشی و فرهنگی نیاز دارند در این راستا پارک 30 هکتاری در حسن آباد در حال ساخت است.

وی ادامه داد: ورزشگاه حسن آباد نیز اجرا شد و پاسگاه در حال اجرا است و برای نیاز آموزشی محله نیز زمین پیش بینی شده که آموزش و پرورش باید برای ساخت اقدام کند.

دردسرهای حاشیه نشینان یزدی/رنج تافته‌های جدا بافته از بی‌توجهی

خسروآبادی ادامه داد: در حوزه کالبدی کمربندی حسن آباد تکمیل شد در واقع اکنون یک رینگ محدود کننده برای توسعه شهر ایجاد کردیم و امکان توسعه را از زمین خواران و حاشیه نشینان گرفتیم و کنترل شد.

وی بیان کرد: در حوزه آسفالت نیز بهسازی کالبدی معابر انجام را دادیم و امسال بالغ بر 800 تن قیر به این منطقه تخصیص دادیم و 5 میلیون مترمربع آسفالت با مشارکت شهرداری اجرا شد.

بهبود وضعیت قدیمی‌ترین نقطه حاشیه‌ای شهر جهانی یزد

خسروآبادی تاکید کرد: وضعیت محلات حسن آباد و اسکان با سالهای قبل از 96 قابل مقایسه نیست و به اهداف برنامه ششم توسعه دست یافته و میانگین خدمات در این محلات به میانگین خدمات شهری رسیده است و تأمین مطالبات اجتماعی آنها آغاز شده است و از مرحله نیازهای اولیه فرا رفته اند.

وی درباره نیازسنجی محله صدرآباد نیز گفت: در محله صدرآباد اولویت کوچه‌های صابر و کوچه‌های لاله هستند که ساماندهی وضعیت این معابر در اولویت امسال است و کمک به شهرداری برای تکمیل فرهنگسرای بهمن هم در راستای عدالت محوری و با توجه به اثر توسعه‌ای در دستور کار است و امسال 15 میلیارد تومان در این حوزه هزینه شده است.

به گفته وی، در محله پردیسان نیز بحث تکمیل باند دوچرخه با کمک شهرداری و ساخت سالن ورزشی در انتهای محله در زمین دولتی در دستور کار است.

خسروآبادی به کاهش اعتبارات در روند اجرای پروژه‌های حاشیه شهرها اشاره کرد و افزود: اعتبار امسال 6 میلیارد تومان است که نسبت به سال‌های قبل کاهش چشمگیری دارد و به نسبت طرح‌ها، ناچیز است.

در هر صورت ساکنان حاشیه شهرهای استان جزو شهروندان محسوب می‌شوند و رسیدگی به نیازها و ارائه خدمات مورد نیاز آنها باید مانند سایر نقاط شهر مورد توجه مدیریت شهری قرار گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/232582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز

پزشک قلابی در خاتم یزد دستگیر شد

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی