خبر یزد

آخرين مطالب

واکاوی عمر 17 ساله پل‌های برقی پایتخت

پله‌های خاموش پایتخت روشن می‌شوند شهرداری تهران

پله‌های خاموش پایتخت روشن می‌شوند
  بزرگنمايي:

خبر یزد - هفده سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت می‌گذرد و امروز بسیاری شهروندان تهرانی از خاموشی‌های مکرر پله برقی این پل‌ها گلایه دارند موضوعی که به گفته مسئولین مدیریت شهری در سازمان زیباسازی شهر تهران دنبال می شود. بخشی از پیگیری‌ها با وعده روشن شدن دوباره پله برقی ها و بخشی نیز با جمع‌آوری پله‌برقی ها و جایگزینی انها با روش هایی همچون زیرگذر.

به گزارش شهر ، نخستین پل هوایی مجهز به سیستم پله برقی با حضور شهردار وقت تهران در میدان هفت تیر به بهره برداری رسید؛ خبری که در بیست و چهارمین روز فروردین سال 1383 در رأس اخبار شهری کشور قرار گرفت. در بهره برداری این پل مکانیزه شهردار وقت تهران یعنی محمود احمدی نژاد با اشاره به اینکه استفاده از فن آوری جدید و افزایش ایمنی عابر پیاده از اهداف اجرای این پروژه است؛ خواستار مشارکت بخش خصوصی برای توسعه این پل های عابر پیاده در تهران شد.
از همان زمان تا به امروز استفاده از پل های عابر و زیرگذرهای عابرپیاده در کنار حمایت بری کارشناسان مورد انتقاد برخی دیگر بوده که در راستای تحقق شهر انسان محور نباید عابرین پیاده را به فضای زیرسطح و یا به اسمان و روی پل ها برد بلکه عابرین باید در سطح حرکت کنند و این خودروها هستند که باید با تغییر مسیر به فضای زیرسطح و یا اسمان و روی پل ها بروند. پس از ماشین محور شدن تهران تعداد پل های مکانیزه تهران نیز هر روز بیشتر شد، به شکلی که امروز حدود 120 پل عابر پیاده مکانیزه شده و تقریبا همه مناطق تهران و بیشتر در مناطق مرکزی شاهد حضور این پل های مکانیزه هستیم.
در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری نیز پس از حدود 17 سال از نصب نخستین پل مکانیزه در پایتخت و در سایه بی توجهی سال های گذشته به نگهداشت این پل ها، بسیاری از انها خاموش شده بود که به یکی از گلایه ها و اعتراضات بزرگ شهروندان تهران و دغدغه شورای شهر تبدیل شد.
در اولین اقدام برای پاسخ به این اعتراضات مسئولیت این پل های مکانیزه در سطح شهر تهران از مجموعه معاونت حمل و نقل شهرداری به سازمان زیباسازی در مجموعه معاونت خدمات شهری شهرداری سپرده شد تا شاید با مدیریت بهتر به مطالبات مردمی پاسخ داده شود اما این اعتراضات نسبت به خرابی پله های برقی ادامه پیدا کرد تا جایی که در آخرین روزهای فروردین سال جاری مهدی بابایی؛ عضو شورای شهر تهران در واکنش به این اعتراضات درباره خراب بودن پل های مکانیزه با اشاره به اینکه پل‌های مکانیزه با وضعیت نامناسب تحویل سازمان زیباسازی شده تا به عرصه خدمات دهی بازگردد، گفته بود: 502 یونیت تحویل این سازمان شده و از این تعداد 250 یونیت به دلیل نقص فنی خاموش بوده و به این ترتیب با ترک فعل مواجه بودیم.
وی با تاکید بر اینکه طیف زیادی از پل های روشن نا ایمن بوده است نیز ادامه می‌دهد: قول گرفتیم تا پایان بهار امسال صد در صد پل های مکانیزه به چرخه خدمات رسانی بازگردد. اما این وعده آقای بابایی با اشاره به دلایلی همچون مشکلات در تامین قطعات و تجهیزات این پل ها به دلیل تحریم ها از سوی شهردار تهران و مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران به پایان تیرماه سال جاری افزایش یافت.
حالا در مردادماه در بازدیدهای میدانی گوشه و کنار شهر، پله های خاموش دیده می شود از جمله خاموشی پله های پل مکانیزه مقابل شهرداری منطقه 5 تهران در خیابان کاشانی و.. و این اعتراض شهروندان همچنان نسبت به خاموشی پله برقی ها وجود دارد که برای دریافت پاسخ این اعتراضات و دنبال کردن میزان تحقق وعده مدیریت شهری، رضا صیادی، مدیر عامل سازمان زیباسازی شهر تهران، می‌گوید: پله برقی‌های خاموش در شهر سر و صدای زیادی دارند و اعتراضات آنی به همراه دارد و این خاموشی ها دیده می شود و سر و صدا می کند.
صیادی ادامه می‌دهد: از اول فروردین امسال سازمان زیباسازی متولی پله برقی های شهر تهران شد که اعلام کردیم تا پایان تیر ماه فاز روشن سازی پله برقی ها انجام خواهد شد. بر همین اساس در حال حاضر 86 درصد پله ها روشن شده و حدود 10 درصد خاموشی شناور داریم. متاسفانه در طول سال های گذشته در تعمیر و نگهداشت این پل ها به شکل غیراصولی عمل شده که امروز پلی وجود دارد که قطعات آن گاهی از 20 برند است به این ترتیب در حال حاضر با مجموعه ای از مشکلات در حوزه پله ها رو به رو هستیم.
به گفته وی؛ روزی که این پله ها را تحویل گرفتیم بسیاری از آنها ناایمن و خاموش بودند که حدود 90 درصد کل پله ها می شد. یکی از دلایلی که روزهای اول حجم نارضایتی بالا رفت این بود که پله های ناایمن را خاموش کردیم و گفتیم فشار رسانه ای و شهری را تحمل می کنیم تا جان مردم به خطر نیافتد. در حال حاضر هم از 90 درصد خاموشی و ناایمنی به 86 درصد رسیدیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اینکه از بین 502 یونیتی که در شهر تهران روی حدود 120 پل داریم 10 درصد خاموشی شناور داشته ایم، می افزاید: این خاموشی شناور نارضایتی شناور هم ایجاد می کند. برنامه هایی که از ابتدای سال تا کنون دنبال می کنیم ، فاز روشن سازی اضطراری این پل هاست ، در فاز اولیه باید تا جایی که می توانیم این پل ها را با همه شرایطی که دارند راه‌اندازی کنیم. اتفاقی که تاکنون افتاده این است که قسمتی از روشن سازی اضطراری را تامین کردیم و یک بخش هم نگهداشت پل‌هاست. برای مثال پله برقی میدان هفت تیر که چند روز بعد از راه اندازی مجدد برقش قطع شد این دیگر حوزه ما نیست چون موضوع برق و تعامل منطقه و شرکت تامین برق است. برهمین اساس از مناطق خواستیم که در نگهداشت و تأمین برق پل‌ها کمک کنند.
وی درباره نحوه بکارگیری از پل‌های مکانیزه نیز می‌گوید: موضوع پله های برقی به این شکل در شهر اصول جدی ندارد و کار قاعده مندی نیست. تعدادی از این پل ها می توانند به رمپ تبدیل شوند. از دستگاه ترافیکی خواستیم مجوز جمع آوری حدود 15درصد تا 20درصد این پل ها را به ما بدهند که یا جمع شوند و یا به رمپ تبدیل شوند. باید رمپ‌هایی با شیب ملایم باشد تا شهروندی که در خیابان تردد می کند یا از ویلچر و کالسکه استفاده می کنند هم بتواند از این رمپ عبور کند. برخی مشکلاتی که در حوزه پله های برقی است به دلیل مدیریت یکپارچه‌ای است که نداریم و پله را راه می‌اندازیم و یکی دیگر برقش را قطع می کند. رسانه ها در این حوزه حق دارند سوال بپرسند ولی واقعا حوزه اختیار من نیست؛ تلاش می‌کنیم شرایط را بهتر کنیم و داریم تعدادی خرید انجام می دهیم. در برخی از پله‌های برقی نیاز به تعمیر و تعویض کل یونیت داریم که اسناد مناقصه خریدشان منتشر شده و تلاش می کنیم مناقصه را انجام دهیم.
صیادی این را هم گفت که تعداد شکایت‌های مردمی در موضوع پله‌برقی‌ها از طریق سامانه 137 به یک پنجم نسبت به زمان مشابه در سالهای قبل رسیده است همچنین در مورد سرقت ها از پل‌های مکانیزه نیز همه آنها نگهبان دارند و سرقت آنها به کلانتری های محدوده اعلام می شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره ساعت فعالیت این پل های مکانیزه نیز عنوان می‌کند: تاکید کرده ایم از ابتدای صبح فعالیت کنند اما در شرایط خاص ساعت کار آنها را تغییر می‌دهیم برای مثال در ایام محرم پل هایی که در اطرا؛ اما برخی پل‌ها باید جمع‌آوری شوند یعنی روش‌های جایگزین برای پل مدنظر قرار گیرد در حقیقت پیاده روها موظفند برای عبور از عرض راه تنها از گذرگاه‌های مجاز همچون پل‌ها و زیرزمین‌ها استفاده کنند.
منبع: ایسنا 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/233910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

تخلیه آب از منازل در روستای ده جمال شهرستان بهاباد یزد+ تصاویر

مهار تورم ماهانه و نقطه به نقطه در استان یزد/ شمارش معکوس برای اصلاح نرخ تورم سالانه

کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند

برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد + فیلم

مشارکت خوب یزدی‌ها در اجرای طرح نور

دیوارهای کارخانه نوآوری درخشان یزد برداشته شود

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

سیستم بادبان خورشیدی پیشرفته ناسا؛ شاهکار جدید فناوری‌ فضایی!

دیوار‌های کارخانه نوآوری درخشان برداشته شود

تورم ماهانه و نقطه به نقطه یزد مهار شد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

فروشگاه‌ها تامین مالی می‌شوند

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

اولتیماتوم سازمان لیگ به صدرشیمی

مهار کامل تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد

جاری شدن سیل در بهاباد یزد (فیلم)

(ویدئو) سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد

شهروندان کشتار غیرمجاز دام را گزارش کنند

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

بافق، میزبان اولین کنگره بین المللی شتر در کشور

ارتقای روشنایی معابر جهان شهر تاریخی یزد

انتصاب مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه

گلاب برای عتبات | ماجرای گلاب گیری در یزد بعد از 250 سال

امدادرسانی هلال احمر یزد به سیل زدگان سیستان و بلوچستان

پیوستن دانش‌آموزان تفت به پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»

پذیرفته شدگان پانزدهمین جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد معرفی شدند

درخواست جهاد کشاورزی مهریز از مردم

شیشه‌هایی که مانع از رشد بیوفیلم دریایی می‌شوند

سیلاب شدید در بهاباد ؛ حجم وحشتناک آب را ببینید

راه اندازی پویش امروزِ من، بدون کیسه پلاستیکی

اخذ مجوز ماده 23 برای اجرای باند دوم دهق به گلپایگان

معرفی مدیرکل جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد

کتاب «قوانین و مقررات صادرات و واردات» منتشر شد

ببینید دنیای کوانتوم چه قدر غیر قابل باوره!

نسل جدیدی از نانوذرات نقره به تولید صنعتی رسید

بارش‌ها در میبد و جاده چادرملوی اردکان +فیلم و عکس

هلال احمر استان یزد در حالت آماده باش/در صورت وقوع حادثه با شماره 112 تماس بگیرید

تاسیس 16 موسسه فرهنگی و هنری در استان

تامین آب شرب در بخش آکرم آباد یزد

واگذاری سایت دوازدهم آزادشهر به متقاضیان

سیلاب شدید در مسیرهای شهرستان بهاباد | ویدئو

برگزاری کنفرانس علمی ادواری «بازتوانی بیماری های عصبی – کمر درد»