خبر یزد

آخرين مطالب

نقش نظریه‌پرداز «تمدن کاریزی» در دگرگونی و روزآمدی علم جغرافیا در ایران علمي

نقش نظریه‌پرداز «تمدن کاریزی» در دگرگونی و روزآمدی علم جغرافیا در ایران
  بزرگنمايي:

خبریزد- «حسین مسرّت»  ضمن اشاره نقش انکارناپذیر پاپلی‌یزدی در دگرگونی و روزآمدی علم جغرافیا در ایران، در مورد این چهره سرشناس استان یزد گفت: «محمّدحسین پاپلی یزدی» در دهم اسفند 1327 در شهر یزد به دنیا آمد و دوره دبستان و دبیرستان را در همین شهر گذراند در ادامه در مهر 1346 راهی مشهد شد و کارشناسی جغرافیا را در سال 1350 از دانشگاه فردوسی مشهد اخذ کرد. سپس در سال 1355 با بهره‌وری از بورس تحصیلی و برای دانش‌اندوزی و آشنایی با علم روز دنیا راهی کشور فرانسه شد.

وی ادامه داد: پاپلی یزدی، کارشناسی ارشد را در سال 1357 و دکتری خود را در همان رشته‌ی جغرافیا در سال 1361 از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد که بی‌درنگ رساله‌ی وی به‌ واسطه‌ پژوهش‌های خوب و ارجمند آن از سوی دانشگاه چاپ شد. البته این رساله در سال 1371 جایزۀ ژان مور، معتبرترین جایزه‌ی جامعه جغرافیای فرانسه را از آن خود کرد و پس از چاپ در ایران به‌عنوان کتاب سال برگزیده شد.

مسرت با بیان این او در همان سال 1361 به عضویّت مرکز ملّی تحقیقات علمی فرانسه درآمد که این عضویّت تاکنون ادامه دارد ولی در همان سال به او پیشنهاد تدریس و اشتغال در دانشگاه سوربن را نیز دادند که وی ترجیح داد به ایران برگردد، گفت: پاپلی در سال 1362 به ایران برگشت و سال‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد (1362 تا 1380) و تربیت مدرّس تهران (1380 تا 1385) در پایه‌های گوناگون کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به تدریس و دانش‌گستری پرداخت و در کنار آن، مدّت زمانی مدیر گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی (1362تا 1365)، مدیر گروه جغرافیای بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (1363 تا 1370)، معاون بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی (1363تا 1365)، عضو کمیته‌ برنامه‌ریزی جغرافیای ایران (1363 تاکنون)، مدیر طرح اطلس ایران در پاریس (1367 تا 1368)، استاد دانشگاه سوربن پاریس (1370)، استاد دانشگاه می جی ژاپن (1371) و دبیر چندین هم‌اندیشی جغرافیایی بود.

به گفته وی، پاپلی در سال 1385 به درخواست خود پس از 35 سال تدریس از دانشگاه بازنشسته شد اما وی عضو پیوسته‌ی انجمن جغرافی‌دانان آسیا و جهان، عضو کارگروه تغییر اقلیم سازمان هواشناسی جهانی، عضو کمیته مرکزی جغرافیای فرهنگی انجمن جغرافیدانان جهان، عضو کمیته برنامه‌ریزی جغرافیای ایران (1363 تاکنون) هست.

این نویسنده یزدی با اشاره به این مطلب که این جغرافیدان مطرح کشورمان سالهاست سمت استاد مدعو دانشگاه سوربن را دارد، اظهار کرد: دکتر پاپلی نقش بدون انکاری در دگرگونی و روزآمدی علم جغرافیا در ایران داشته است و از او به‌ عنوان نظریّه پرداز «تمدّن کاریزی»، «تمدّن دریایی» و «اتحادیۀ اقتصادی جهان اسلام» نام برده می‌شود و نخستین ایرانی است که جایزۀ انجمن جغرافیای فرانسه را گرفته است.

مسرت خاطرنشان کرد: او تاکنون به بسیاری از کشورهای گیتی سفر کرده و در همایش‌های گوناگون ملّی و بین‌المللی در حوزه جغرافیا، اقلیم، آب و قنات سخنرانی کرده و از صاحب‌نظران در علوم جغرافیاست، البته در عین حال چندین کتاب در حوزه‌ ادبیات، داستان‌نویسی، زندگی‌نامه نویسی و فرهنگ از او به چاپ رسیده که در این عرصه نیز قلمی توانا دارد. وی به‌غیر از دیباچه‌هایی که بر کتاب‌های آدم‌ها (گردآورنده: مریم موسوی،1395)؛ بم، بودن یا نبودن: قوم باستان‌شناسی فاجعۀ بم پس از زلزله (عمران گاراژیان،1389)؛ توریست بالغ و بلوغ توریستی: رویکردی نو در گردشگری مدرن (نویسندگان: اسماعیل کاکاوند، جلوۀ جلیلی، 1400)؛ ج‍غ‍راف‍ی‍ا ن‍خ‍س‍ت‌ در خ‍دم‍ت‌ ج‍ن‍گ (ن‍وی‍س‍ن‍ده:‌ ای‍ولاک‍س‍ت، ت‍رج‍م‍ه:‌ اب‍وال‍ح‍س‍ن‌ س‍روق‍دم‍ق‍دّم،‌1367)‌؛ جلوه‌هایی از تمدّن کاریزی (ن‍وی‍س‍ن‍ده:‌ محمّدسعید جانب‌اللهی،1400)؛ زاوه: دیروز، امروز، فردا: نگاهی به تاریخ توسعه و گردشگری شهرستان زاوه (نویسنده: فرامرز صابرمقدم، 1388)؛ زی‍ارت‍گ‍اه‌ه‍ای‌ ب‍خ‍ت‍ی‍اری ‌(نویسنده:‌ ف‍ری‍ب‍رز ف‍روت‍ن،1383)؛‌ فرهنگ یاریگری در استان سمنان (نویسنده: علیرضا شاه‌حسینی،1398)؛ و چند کتاب دیگر نوشته است.

وی همچنین عنوان کرد: پاپلی در سال 1365 امتیاز فصل‌نامه تحقیقات جغرافیایی را گرفت و تاکنون به گونه مرتب چاپ‌ شده این نشریه دربردارنده‌ ده‌ها گفتار علمی و ارزنده در حوزه جغرافیاست. وی در سال 1389 امتیاز فصل‌نامۀ اقلیم را در همین راستا گرفت و همچنین عضو هیئت تحریریۀ نشریه abstract-iranica است.

به گفته مسرت، او در راستای دل‌بستگی ژرفی که به جغرافیا دارد، موفق با بنیان‌گذاری پژوهشکده‌ی امیرکبیر در سال 1380 برای دسترسی آسان پژوهشگران و دانشجویان به متون تاریخی، جغرافیایی و اقلیم‌شناسی شد.

وی با بیان این که کتاب «ک‍وچ‌ن‍ش‍ی‍ن‍ی‌ در ش‍م‍ال‌ خ‍راس‍ان‌» پاپلی در سال 1371، برگزیده کتاب سال ایران شد، افزود: او صاحب انتشارات پاپلی و بنیان‌گذار و مدیرعامل «بنیاد فرهنگ و تمدّن کاوشگران میراث شرق» و چندین بنگاه فرهنگی و پژوهشی دیگر است و در ترجمه به‌ویژه به زبان فرانسه دست دارد و آثاری از او در این زمینه به چاپ رسیده است.

مسرت در پایان نیز تصریح کرد: برخی از آثار وی در آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکتری رشته جغرافیا به‌عنوان منبع معرّفی می‌شود. بیشترین گفتارهای پاپلی یزدی در فصل‌نامۀ تحقیقات جغرافیایی چاپ‌ شده و به‌ غیر از آن در نشریاتی همچون؛ ای‍ران؛ دان‍ش‍گ‍اه‌ ان‍ق‍لاب؛ مجلّه دانشکده ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی‌؛ وق‍ف‌، م‍ی‍راث‌ ج‍اوی‍دان‌ و همشهری، گفتارهایش دیده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/234416/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق