خبر یزد

آخرين مطالب

گسست مدیریت در پیوسته‌ترین بافت تاریخی ایران؛

بافت‌های تاریخی یزد در فقر اقتصادی/اعتبارات کفاف نمی‌دهد مقالات

بافت‌های تاریخی یزد در فقر اقتصادی/اعتبارات کفاف نمی‌دهد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - یزد- استان یزد تقریبا در تمامی شهرستان‌ها، بزرگترین مجموعه های بافت تاریخی را در اختیار دارد اما اعتباری که برای این مجموعه‌ها اختصاص یافته، حتی کفاف اداره یکی از آنها را هم نمی‌دهد.

 ا: استان یزد به واسطه بافت‌های تاریخی ارزشمند ملی و بافت جهانی در شهر تاریخی یزد، در کشور و حتی دنیا بی نظیر است اما مدیریت ناهماهنگ این بافت‌ها و کمبود اعتبار، خطراتی است که آینده این بافت‌ها را با چالش مواجه کرده است.
وسیع‌ترین بافت‌های تاریخی ثبت شده کشور مربوط به استان یزد است که این بافت‌ها در اغلب مناطق حال و روز خوشی ندارند اما وعده افزایش چهار برابری اعتبارات این بافت‌ها، نوید روزهای پویایی برای این مجموعه‌ها را می‌داد؛ وعده‌ای که تاکنون محقق نشده است.
یزد در میان استان‌های کشور، بیشترین وسعت بافت‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور را در شهرستان‌های مختلف دارد، بافت‌هایی که اگرچه وضعیت خوبی ندارند اما با افزایش چهار برابری اعتبارات در سفر هیأت دولت به استان یزد، قرار بود احیا شوند.
وسعت بافت‌های تاریخی یزد
استان یزد 3 هزار و 550 هزار هکتار بافت تاریخی در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، مهریز، تفت و خاتم دارد که بیشترین وسعت آن مربوط به شهرستان‌های یزد و میبد است.
گستردگی این بافت‌ها و تعدد بناهای تاریخی و ارزشمند موجود در آنها از یک سو و و چالش‌هایی که برای مدیریت این بافت‌های به هم پیوسته وجود دارد، چالشی است که مدیریت بافت‌های تاریخی را تهدید می‌کند اما به نظر می‌رسد تزریق اعتبار مناسب، بخشی از این چالش‌ها و نگرانی‌ها را برطرف کند.

خبر یزد


نبود اعتبار برای مرمت و بهسازی، ساکنان اصیل را از بافت‌ها فراری داده، بسیاری از خانه‌ها را بدون سکنه گذاشته و زمینه مهاجرت اتباع را به بافت‌ها فراهم کرده تا این بافت‌ها از اصالت خود دور شوند و کمتر افراد بومی متقاضی سکونت در آن باشند.
نبود اعتبار برای مرمت و بهسازی، ساکنان اصیل را از بافت‌ها فراری داده، بسیاری از خانه‌ها را بدون سکنه گذاشته و زمینه مهاجرت اتباع را به بافت‌ها فراهم کرده تا این بافت‌ها از اصالت خود دور شوند و کمتر افراد بومی متقاضی سکونت در آن باشند.
در میان بافت‌های تاریخی استان، بافت تاریخی یزد با توجه به جهانی شدن مورد توجه بیشتری قرار گرفته اما وسعت، تعدد آثار و وضعیت نامناسب باعث شده که اعتبارات برای حفاظت از این بافت جهانی نیز کافی نباشد و هر سال درخواست‌های مسئولان استان برای افزایش اعتبار برای حفاظت و نگهداری از بافت تاریخی تکرار می‌شود، خواسته‌هایی که به دلیل عدم تحقق، همچنان دغدغه باقی مانده است.
وعده 40 میلیاردی 15 میلیارد شد
در سفر هیأت دولت به استان یزد و بازدید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بافت‌های تاریخی برخی شهرستان‌های استان و ارائه گزارش مسئولان استانی، قرار شد که 40 میلیارد تومان برای نگهداری از بافت‌های تاریخی استان اختصاص یابد اما آنچه امروز بیان می‌شود، اعتبار 15 تا 16 میلیارد تومانی است که کفاف نگهداری حتی یکی از مجموعه بافت‌های تاریخی استان را هم نمی‌دهد.

خبر یزد


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید کمبود اعتبار برای نگهداری بافت‌های تاریخی ارزشمند استان یزد در شهرستان‌های یزد، میبد، اردکان، ابرکوه، خاتم، مهریز و تفت، اعتبار تخصیص یافته در بودجه سال جاری را 16 میلیارد تومان اعلام کرد.
احمد آخوندی افزود: از نظر کالبدی با همکاری شهرداری اقداماتی برای کف سازی و بدنه سازی بافت‌های تاریخی انجام شده و اداره کل میراث فرهنگی استان نیز برای مرمت اضطراری بافت‌های تاریخی به ویژه بعد از سیلاب اخیر وارد عمل شده است.
بافت‌های تاریخی در معرض خطر
وی، وسعت بافت‌های تاریخی استان را 3550 هکتار اعلام کرد و افزود: بیشترین نگرانی در حال حاضر مربوط به بافت تاریخی شهر عقدا در شهرستان اردکان و شهرهای تفت و مهریز از جمله باغ شهرهای استان در اثر تخریب باغ‌های قدیمی است.
آخوندی گفت: این باغ شهرها در حال تبدیل شدن به منازل مسکونی جدیدی هستند که کالبد بافت تاریخی را از هم می پاشد و تخریب سایر بناهای تاریخی را به نیز به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: 5 هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که 2 هزار بنای آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و به طور قطع تعداد آثار تاریخی که در بافت‌های تاریخی استان وجود دارد بسیار است از اینرو حفاظت از بافت تاریخی و تک بناهای ارزشمند آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

خبر یزد


آخوندی بیان کرد: در حال حاضر طرح پایش سازه‌های بناهای خشتی واقع در بافت‌های تاریخی در حال انجام است تا نسبت به مقاوم سازی آنها و مرمت‌های اضطراری بیشتر ناشی از سیلاب اخیر اقدام شود و از تخریب‌های آتی نیز جلوگیری به عمل آید.
تناسبی میان اعتبار اختصاص یافته و اعتبار مورد نیاز برای بافت‌های تاریخی نیست
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: در بودجه امسال 16 میلیارد تومان برای حفاظت از بافت‌های تاریخی استان اختصاص یافته که این رقم با اعتباری که برای حفاظت از بافت‌های تاریخی استان مورد نیاز است، تناسبی ندارد.
وی، از نیاز 100 میلیارد تومانی برای حفاظت از بافت‌های تاریخی استان خبر داد و افزود: البته برخی از مشکلات بافت تاریخی به ویژه تخریب‌های ناشی از سیلاب از سوی بنیاد مسکن در حال پیگیری است اما با این اعتبارها نمی‌توان این وسعت از بافت تاریخی به ویژه بافت جهانی یزد را نگهداری کرد.
آخوندی، همچنین مدیریت یکپارچه بافت تاریخی را نیز یکی از نیازهای اساسی برای مدیریت و حفاظت هر چه بهتر بافت تاریخی عنوان کرد و افزود: اقدامات متعددی از سوی شهرداری‌ها در بافت‌های تاریخی در حال انجام است و دستگاه‌های دیگر نیز خدماتی ارائه می‌کنند اما لازم است که همه این خدمات حول مدیریت اداره کل میراث فرهنگی باشد تا نظم بیشتری داشته باشد.

خبر یزد


وی، اولویت‌های عمرانی در بافت تاریخی را مدیریت و دفع آب‌های سطحی و تعیین تکلیف خانه‌های مجهول الهویه و مجهول المالک و کثیر المالک عنوان کرد و افزود: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم حداکثر توان خود را برای مدیریت بافت‌های تاریخی به کار بگیریم و شاهد افزایش اعتبارات برای حفاظت هر چه بهتر و بیشتر باشیم تا این میراث گرانبها همچنان حفظ شده و از تخریب دور بماند.
با این شرایط به نظر می‌رسد که مطالبه اعتبار بیشتر برای استان برای حفاظت از بافت‌های تاریخی و برنامه ریزی برای هزینه‌کرد هدفمند این اعتبار از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید برای این چالش چاره‌ای اندیشیده شود که این میراث گرانبها از تخریب دور بماند و روزی مانند بافت تاریخی یزد در جهان نیز باعث سرافزاری کشورمان باشد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/235909/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

صرفه جویی 40 درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

«نوچاد»، دریچه نوآوری در چادرملو

پیام محمدعلی اسلامی ندوشن به خاتمی چه بود؟ / شاهنامه نمی گذارد ایران در خواب غفلت باقی بماند / ادیبان و فیلسوفان بزرگی که عامل تهاجم فرهنگی اعلام شدند

توسعه فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی برای مدد جویان کمیته امداد امام خمینی (ره)

بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد

بارش بی سابقه در روستای قطرم بافق