خبر یزد

آخرين مطالب

تولید 20 درصد گوشت یزد توسط عشایر/عشایر باغ معدن تشنه‌اند اقتصادي

تولید 20 درصد گوشت یزد توسط عشایر/عشایر باغ معدن تشنه‌اند
  بزرگنمايي:

خبریزد- «جواد شمس» امروز یکشنبه به مناسبت روز روستا و عشایر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به جایگاه خاص و مهم روستائیان و عشایر در بحث تولید و به منظور گرامیداشت زحمات آنها، پانزدهم مهرماه در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری شده است.

وی با بیان این که دو درصد از جمعیت کشورمان را جامعه عشایر شامل می‌شود، گفت: در سطح کشور 250 هزار خانوار عشایر با 28 میلیون راس دام وجود دارند که 25 درصد گوشت قرمز و 35 درصد صنایع دستی تولیدی در کشور را تامین می‌کنند.

وی تعداد خانوارهای عشایر در استان یزد را افزون بر یک هزار و 420 مورد ذکر کرد و گفت: این تعداد که کمتر از یک درصد از جمیعت استان را شامل می‌شوند، عمدتاً در سه شهرستان مروست، خاتم و ابرکوه و در البته در بخشهایی از ندوشن میبد حضور دارند.

شمس خاطرنشان کرد: عشایر استان که 250 هزار راس دام سبک و و 500 نفر شتر را در اختیار دارند، 20 درصد گوشت قرمز استان یعنی سالانه بیش از سه هزار و 500 تن گوشت قرمز را تولید می‌کنند و نقش مهمی در تولیدات ارگانیک فراوردهای خام دامی و البته ایجاد اشتغال بی‌درد سر برای استان دارند.

وی در ادامه با بیان این که اداره امور عشایر استان وظیفه خدمات رسانی به این جامعه مولد را برعهده دارد، این اقدامات را مرتبط با بخش‌های مختلفی اعم از عمرانی، خدماتی، فرهنگی و مطالعات پتانسیل‌سنجی طرح‌های عشایری ذکر کرد.

وی با اشاره به این که طبق آیین‌نامه ساماندهی عشایر نه تنها سازمان امور عشایر و جهادکشاورزی بلکه سایر دستگاه‌ها نیز موظف به همکاری در ارائه خدمات مورد نیاز عشایر هستند، گفت: در همین راستا یکی از وظایف سازمان امور عشایر و ادارات مربوطه در استانها مطالبه‌گری از سایر دستگاه‌ها در این باره مانند مطالبات حوزه پزشکی عشایر از وزارت بهداشت و درمان یا مطالبات راه‌های عشایری از وزارت راه و شهرسازی یا مطالبه‌گری از نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد در مورد عشایر است.

سرپرست امور عشایر استان به تدارک ویژه برنامه‌های گرامیداشت روز روستا و عشایر در استان نیز اشاره و از آن جمله به دیدار با ائمه جمعه در شهرستان‌ها، افتتاح دفتر نمایندگی امور عشایر در شهرستان ابرکوه، برگزاری جشنواره معرفی توانمندی‌های عشایر در روستای هارونی، بازدید مسئولان استانی از طرحهای عمرانی و خدماتی حوزه عشایر و دیدار با خانواده عشایر استان که 74 شهید را تقدیم انقلاب کرده‌اند، اشاره کرد.

وی شعار امسال روز ملی عشایر را «مناطق عشایری، کانونهای تولید و ارزش آفرینی» ذکر کرد و در ادامه به اهم اقدامات صورت گرفته توسط اداره امور عشایر استان طی سال اخیر اشاره و عنوان کرد: مطالعه امکان‌سنجی اجرای طرح‌های مرتبط با عشایر از جمله این اقدامات است که هم اکنون در مورد پنج طرح در حال انجام است و بعضاً نیز به نتیجه رسیده است.

شمس از جمله این طرحها را مطالعات طرح منطقه گردشگری کرخنگان، مطالعه تامین آب پایدار برای عشایر استان مانند طرح‌های تامین آب باغ معدن هرات، چاه احمد مروست و چاه بلاغ ابرکوه و نیز چشمه شور هرات برشمرد.

وی عمده اقدامات در طرح‌های عمرانی اداره امور عشایر استان را مربوط به تامین آب پایدار برای مناطق عشایری از طریق آبرسانی سیار با تانکر، ساخت مخزن و ایجاد خطوط انتقال و شبکه آب رسانی بیان کرد و گفت: در جریان سفر ریاست جمهوری 25 میلیارد تومان به این مهم اختصاص یافت که  9 میلیارد تومان آن به حوزه آبرسانی سیار و 16 میلیارد تومان برای تامین آب پایدار منظور شده است.

وی با بیان این که تاکنون 10 میلیارد تومان از این اعتبار به استان تخصیص یافته است، گفت: در همین راستا خرید چهار دستگاه تانکر با اعتبار 9 میلیارد تومان جهت آبرسانی سیار به عشایر استان انجام شده که امیدواریم در هفته‌های آتی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

شمس با بیان این که  سالانه 3000 تانکر آبرسانی برای عشایر استان اعزام می شود، از اجرای عملیات ساخت مخزن و خط انتقال آب به مناطق جشمه شور هرات و چاه احمد مروست خبر داد و ضمن ابراز امیدواری نسبت به بهره‌برداری از این طرح‌ها تا شش ماه آینده،‌ خاطرنشان کرد: منطقه عشایری باغ معدن در شهرستان خاتم با حدود 25 خانوار یکی از مناطق دارای پتانسیل بالا در زمینه دامپروری و نیز گردشگری است ولی سالهاست به شدت دچار مشکل تامین آب است.

وی در این باره افزود: هم اکنون به رغم مراحل نهایی ساخت مخرن و اجرای حدود یک کیلومتر خط انتقال آب در این منطقه،‌ نیازمند تکمیل خط انتقال به طور سه کیلومتر با صرف دو میلیارد تومان اعتبار است که امیدواریم با حمایت مسئولان این مشکل منطقه مرتفع شود.

وی از تامین آب پایدار در منطقه ابرکوه با خرید یک حلقه چاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال کلیه آب انبارها و چاه های در اختیار عشایر استان که شامل 40 چشمه و آب انبار است، ساماندهی شود.

این مسئول با اشاره به وجود یک هزار و 500 کیلومتر راه عشایری در استان، تیغ‌زنی راههای عشایری را از جمله خدمات اداره امور عشایر استان برشمرد و افزود: در حوزه خدمات اقدامات دیگری مانند توزیع خوراک دام، آب و آرد و پرداخت تسهیلات به عشایر نیز انجام می‌گیرد.

وی از وجود پنج شرکت تعاونی عشایری فعال زیر نظر اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان در استان و نیز فعالیت صندوق‌های خرد عشایری خبر داد و افزود: پارسال توزیع 60 دستگاه پنل خورشیدی در بین عشایر استان صورت گرفت و امسال نیز اعتباراتی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه درمان دام عشایری نیز با همکاری اداره کل دامپزشکی استان، واکسیناسیون دام‌های عشایری از سال گذشته تا کنون به صورت رایگان در حال انجام است و علاوه بر این در زمینه ساماندهی اطراقگاه‌های عشایری در قالب ساخت اتاق و سرویس‌های بهداشتی و نیز ساماندهی اطراقگاه‌های مربوط به دامهایشان اقدام شده است.

شمس از جمله مشکلات حوزه عشایر استان را موضوعات آموزش و بهداشت خواند و گفت: البته در خصوص آموزش، تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش و نوسازی مدارس منعقد شده که بر اساس آن نوسازی مدارس عشایری در اولویت قرار بگیرد و در همین راستا گزارشهایی مبنی بر وجود مشکلات این مدارس به نوسازی اعلام می‌کنیم.

وی افزود: در زمینه بهداشت نیز مشکلاتی را داریم که برخی مربوط به ساخت و مرمت سرویس‌های بهداشتی براساس نیازسنجی و اعتبارات در اختیار امور عشایر استان است و بخش‌هایی نیز مربوط به ارائه آموزش‌های بهداشتی به عشایر است که در قالب تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت مورد اهتمام است.

این مسئول یکی دیگر از مشکلات عشایر را نداشتن بیمه درمانی ذکر و تصریح کرد: 60 تا 70 درصد عشایر فاقد بیمه درمانی هستند و علی رغم فعالیت صندوق بیمه روستائیان و عشایر به دلیل عدم برخورداری این صندوق از ارائه خدمات بیمه درمانی، از این صندوق استقبال شایانی توسط عشایر نمی‌شود البته در قانون بودجه امسال بیمه رایگان عشایر برای اجرا در بازه پنج ساله مطرح شده که امیدواریم برای رفع این مشکل تامین اعتبار شود.

شمس در پایان نیز با تاکید بر این که چادر عشایری به اعتقاد ما یک سکونتگاه نیست بلکه در واقع یک کارگاه تولیدی است، ابراز امیدواری کرد که این کارگاه‌های تولیدی بیشتر مورد اهتمام و حمایت دولتمردان قرار گیرند تا شاهد محو شدن این کارگاه‌ها در استان و کشور نباشیم.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/236179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

برپایی آئین های شکرگزاری در روز گندم و نان

آزادی یک زندانی با یاری کانون خدمت رضوی

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد برای سومین سال

هشدار فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

پیش بینی رگبار و رعدوبرق پراکنده در یزد

دوره آموزشی آشنایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز گندم

بارش پراکنده باران در برخی از مناطق کشور

جمهوری اسلامی ایران جلوی خشونت بی مهابای رژیم صهیونیستی را گرفت

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ حافظ قرآن کریم

تکمیل پروژه‌ها و تحقق اهداف دانشگاه آزاد یزد در سال 1403

راهپیمایی مردم ارومیه و یزد درحمایت از عملیات وعده صادق

رونمایی از تمثال شهید سلیمانی در شهرستان اشکذر

زیباسازی فضای سبز و ساختمان با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی

برگزاری کارگاه طراحی روی پارچه در شهرستان اشکذر

رشد 37 درصدی درآمد‌های وصولی گمرک یزد در سال 1402

نورپردازی در فضای سبز اِلمانی تاثیر گذار در فضا‌های شهری