خبر یزد

آخرين مطالب

طلای سبز لگد مال می شود/ خام فروشی گیاهان دارویی مقالات

طلای سبز لگد مال می شود/ خام فروشی گیاهان دارویی
  بزرگنمايي:

خبریزد- هشت هزار و 423 گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است که دو هزار و 300 گونه به عنوان گونه‌های دارویی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این میزان بیش از 100 گونه صنعتی سازی شده است.

نبود صنایع تبدیلی از یک سو، چرای بی رویه و وجود دام‌های مازاد در عرصه‌های مرتعی از سوی دیگر و سرمایه گذاری ضعیف در حوزه زیرساخت‌های فرآوری سبب شده که بسیاری از گونه‌های گیاهی و دارویی زیر سم دام‌ها و یا چرخ ماشین گردشگران و طبیعت گردان له شوند و این طلاهای سبز که ارزآوریی معادل نفت دارد در اقتصاد ایران و شمال نقش کمرنگی داشته باشد.

همچنین اوضاع نامناسب اقتصادی و گرانی اقلام دارویی و درمانی ضرورت استفاده و جایگزینی گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی را بیش از گذشته الزامی می‌سازد، از این رو سرمایه گذاری در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی در استان‌های شمالی و مازندران ضروری به نظر می‌رسد.

آویشن، نعنا، رزماری، گل محمدی، بابونه از جمله گیاهان دارویی است که در گوشه و کنار کشور از جمله طبیعت مازندران به صورت خودرو رویش دارد.

شش برابر ظرفیت مراتع دام حضور دارد

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه کشت علوفه، گونه‌های گیاهی، گردشگری، انرژی‌های نو، بومگردی، توسعه گیاهان دارویی و ترویج آن در مراتع در کاهش فشار دام بر عرصه‌های مرتعی تأثیرگذار است، افزود: طبق مطالعات صورت گرفته 160 هزار خانوار می‌توانند از عرصه‌های مرتعی بهره برداری کنند ولی اکنون شش برابر جمعیت دامی در عرصه‌ها حضور دارند و تعلیف می‌کنند.

ترحم بهزاد در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه هر خانوار با 230 واحد دامی و در سطح 560 هکتار از عرصه‌ها باید حضور داشته باشند، گفت: اکنون بیش از 6.5 برابر جمعیت بهره بردار از عرصه‌های مرتعی استفاده می‌کنند که این مسئله تبعات و پیامدهایی نیز درپی دارد.

طلای سبز لگد مال می شود/ خام فروشی گیاهان دارویی

وی با تاکید بر ساماندهی دام و بهره داران مراتع گفت: می‌توان برای توسعه گیاهان دارویی اقدام کرد زیرا در ارزآوری و حفظ منابع پایه کمک کننده است و طبق قانون برنامه ششم توسعه 250 هزار هکتار در برنامه پنج ساله برای گیاهان دارویی دیده شده بود اما 363 هزار هکتار طی پنج سال با مشارکت مردم برای توسعه گیاهان دارویی اقدام کردیم.

بهزاد گفت: در این پنج ساله هشت هزار تن بهره برداری داشتیم و شش هزار تن صادرات صورت گرفته است و دو هزار 423 گونه شناسایی شد که مصرف داخلی داشتیم و طبق مطالعات صورت گرفته هشت هزار و 423 گونه شناسایی شد و دو هزار و 300 گونه به عنوان گیاهان دارویی و صنعتی و خوراکی، عطری و لوازم بهداشتی و هزار و 728 گونه اندیمیک و منحصربه فرد ایران شناسایی شد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها گفت: هشت هزا رو 423 گونه معادل بیش از دو سوم 12 هزار گونه گیاهی قاره اروپا در ایران وجود دارد و این نشان از تنوع بالای گیاهی است.

بیش از دو سوم گونه گیاه‌ای قاره اروپا در ایران وجود دارد و از 12 هزار گونه قاره اروپا هشت هزار و 423 گونه در ایران وجود دارد

وی ادامه داد: طی چندسال کارهای خوبی برای گیاهان دارویی صورت گرفت اما یکسری محدودیت‌هایی وجود دارد و برنامه داریم در اراضی کم بازده و اراضی تخریب خلع ید شده و اراضی شیبدار توسعه کشت گیاهان دارویی صورت گیرد.

نبود صنایع اولیه عمر گیاهان دارویی را در طبیعت ایران و مازندران کوتاه کرده است و بسیاری از این گونه پس از برداشت به دلیل فرآوری و خشک و یا بسته بندی نشدن، کارکرد اقتصادی و دارویی خود را از دست می‌دهند.

محمود محمدی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اظهار اینکه برای کشت و توسعه گیاهان دارویی آب و خاک مورد نیاز است، افزود: گیاهان دارویی به دلیل نیاز و توقع کم در اکثر اراضی شامل شیبدار و شیب ملایم و حاصلخیزی کم رشد می‌کنند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر قانونی در سازمان جنگل‌ها تصویب شده که برای کشت و توسعه گیاهان دارویی واگذاری اراضی صورت می‌گیرد و زیرا در بهترین اراضی و زمین‌ها مردم به دلیل ویلاسازی فرصت کشت از دست رفته است.

محمدی با اظهار اینکه در اراضی مرغوب ویلاسازی صورت گرفته است، گفت: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای کشت گیاهان دارویی به صورت دیم صورت گرفته است و برخی از گیاهان نظیر آویشن، رزماری و غیره در اراضی دیم با مطالعات قبلی کشت می‌شود.

این کارشناس ارشد یادآور شد: برای گیاهان دارویی محدودیتی نداریم زیرا ارزش افزوده بالایی دارند و بسیاری از کشاورزان در کنار کشت استراتژیک آمادگی دارند به کشت گیاهان دارویی اقدام کنند.

کشت و صنعت آشتی کنند

وی صنایع تبدیلی و میانی را از نیازهای کشت گیاهان دارویی ذکر کرد و گفت: گیاه دارویی پس از برداشت به سرعت باید به فرآورده تبدیل شود و برای مقاصد مختلف استفاده شود به عنوان نمونه نعناع فلفلی وقتی برداشت می‌شود حتی به دلیل داشتن اسانس دام نیز از آن استفاده نمی‌کند، بنابراین اگر تا 48 مورد استفاده قرار نگیرد، خشک و یا تبدیل به فرآورده و یا سورت و بسته نشود نمی‌توان استفاده کرد.

محمدی با اظهار اینکه اسانس‌های نعناع فلفلی فرار هستند توصیه کرد تا کشت و صنعت در کنار هم باشند و به محض اینکه گیاه دارویی برداشت شد فرآوری صورت گیرد.

این کارشناس با بیان اینکه در ایجاد سوله و خرید دستگاه‌هایی نظیر سورتینگ و خشک کن‌ها، استانداردسازی را با کمبودهایی روبرو هستیم، گفت: شرکت‌هایی که برای سرمایه گذاری در گیاهان دارویی مراجعه می‌کنند برای فرآوری اولیه گیاهان دارویی تشویق می‌شوند.

وی با بین اینکه فرآوری گیاهان دارویی سبب می‌شود تا سال‌ها از آن استفاده کنیم، درباره ارزآوری گیاهان دارویی گفت: بسیاری از متخصصان عقیده دارند ارزآوری گیاهان دارویی مساوی با صنعت نفت است و اگر برنامه ریزی درستی انجام دهیم و هدایت صحیحی داشته باشیم می‌توانیم به اندازه اقتصاد نفت از آن متنفع شویم.

وی ادامه داد: گیاهان دارویی ارزش افزوده بالایی دارند و طی سال‌های اخیر تعداد شرکت‌های از 150 شرکت به 700 واحد رسیده است و همه به سمت گیاهان دارویی سوق پیدا کردند.

محمدی با اظهار اینکه بیش از هشت هزار گونه گیاهی در ایران شناسایی شده است، گفت: دو هزار و 300 گیاه خاصیت دارویی و صنعتی دارند و 100 تا 150 گونه حالت اقتصادی و صنعتی پیدا کردند صنایع طعم، عطر و حشره کش استفاده می‌شوند.

100 تا 150 گونه حالت اقتصادی و صنعتی پیدا کردند صنایع طعم، عطر و حشره کش استفاده می‌شوند

ایران یکی از نقاط تنوع زیستی جهان به شمار می‌رود که بیشترین تراکم گونه‌های بومی و بیشترین تخریب زیستگاهی دارند و این نقاط 35 منطقه هستند که 3.2 درصد سطح کره زمین را شامل می‌شوند و همین سطح کوچک نیمی از گونه‌های بومی گیاهی و تقریباً 43 درصد در گونه‌های بومی پرندگان، پستانداران و خزندگان و دوزیستان را در خود جای داده است.

اسدالله تیموری با اظهار اینکه بسیاری از گیاهان دارویی را کنار گذاشتیم در حالی که ماده مؤثر دارند، بر ضرورت جایگزین داروهای گیاهی به جای شیمیایی تاکید کرد.

وی افزود: تقریباً یک دهه است که طرز فکری و نگرشی در جامعه ریشه دوانده که به سمت بهره وری از گیاهان دارویی است و این نگاه باید تقویت شود.

وی ادامه داد: با توجه به گرانی دارو، نیاز به دارو از منشأ گیاهی برای ما حائز اهمیت است و در حال رسیدن به نقطه سرخط هستیم زیرا ما مجبوریم به تدریج داروهای شیمیایی را با داروهای گیاهی جایگزین کنیم.

ایران و مازندران با داشتن طبیعت و سطح بالای عرصه‌های طبیعی و ملی مهد گونه‌های گیاهی و دارویی به شمار می‌رود و ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی برای فرآوری گیاهان دارویی و جلوگیری از خام فروشی و له شدن زیرپای گردشگران و دام‌ها نیازمند داشتن برنامه راهبردی و اساسی است تا این طلای سبز به ارز تبدیل شود.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/236715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام اول تیم‌ های رباتیک یزد در مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران

هفته‌ای طوفانی و بارانی در انتظار یزدی‌ ها

یزد از استان‌های پیشتاز در طرح بزرگ 4 هزار حافظ قرآن کریم

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد