خبر یزد

آخرين مطالب

جولان برخی دانش آموزان یزدی با ارابه مرگ مقالات

جولان برخی دانش آموزان یزدی با ارابه مرگ
  بزرگنمايي:

خبر یزد - موتورسواری در سن غیرقانونی، بدون گواهینامه و بدون کلا ایمنی؛ وحشتناک‌تر از این نمی‌توان تصور کرد، اگر با یک خودرو برخورد کند چه اتفاق در انتظارش هست! آن چنان غرق در افکار خودش بود که اصلا متوجه برخورد موتورش با ماشین من نشد!
در همان مسیر حرکت کردم، آن چنان با سرعت از بین خودروها عبور می کرد که هر آن امکان وقوع یک حادثه ناگوار وجود داشت و خیلی از خودروها هم ترمز می کردند تا موتورسیکلت عبور کند و باعث حادثه ای نشود! به یک هنرستان رسید، در حال پارک موتورسیکلت در بیرون از مدرسه بود که از خودرو پیاده شدم و در مورد رفتارش توضیح خواستم که کلا همه چیز را انکار کرد و برخورد موتورسیکلتش با خودروی من را نپذیرفت.
 
کم سن و سال بود و بحث کردن با یک نوجوان که موتورسیکلتش شاید همه عشق و زندگی‌اش باشد بی فایده بود و از این رو بحث را تمام کردم و به راهم ادامه دادم؛ از خودم پرسیدم بر فرض که این یک نفر اصلاح شود؛ آیا این آخرین مورد از جولان محصلان موتورسواری است که صبح‌ها با این وسیله نقلیه خطرناک عازم مدرسه هستند، آیا باز شاهد این اتفاقات و حتی حوادث ناگوار در خیابان های یزد نخواهیم بود؟
ترافیک سنگین شهرها، موجب شده تا بیشتر افراد از موتورسیکلت برای جا به جایی استفاده کنند ترافیک سنگین شهرها، موجب شده تا بیشتر افراد از موتورسیکلت برای جا به جایی استفاده کنند چون معتقدند زودتر به مقصد می رسند، اضافه کنید ارزان بودن این وسیله نقلیه که باعث شده تقریبا در اغلب خانواده ها یک دستگاه موتورسیکلت وجود داشته باشد؛ غافل از اینکه موتورسیکلت هر چند نسبت به دیگر وسایل نقلیه، ارزان‌تر است ولی امنیت جا به جایی با آن هم نسبت به دیگر وسایل نقلیه کمتر و خطرناکتر است.
به گزارش ایرنا، هر ساله با بازگشایی مدارس، بسیاری از نوجوانانی که به سن قانونی نرسیده اند و گواهینامه ندارند و به قول معروف هنوز پشت لبشان سبز نشده هر روز صبح سوار موتورسیکلتی می شوند و بدون اینکه نکات ایمنی را رعایت کنند و کلاه ایمنی بپوشند به سمت مدرسه جولان می دهند، شماری از این دانش آموزان بعد از تعطیلی مدرسه، عازم منزل نمی‌شوند بلکه راهی خیابان ها شده و علاوه بر ایجاد ترافیک، گاهی خطرات ناگواری را در خیابان‌ها رقم می زنند .
تقریبا اغلب این دسته از دانش آموزان کلاه ایمنی ندارند و وقتی به آمار پلیس راهور استان مبنی بر اینکه "عامل اغلب تصادفات رانندگی موتورسواران هستند و 80 درصد آنها هم از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند" نگاه می کنیم بیشتر به خطراتی که در کمین این افراد هست پی می بریم.
بر اساس قانون، اگر پدر و مادری برای فرزند خود که به سن قانونی نرسیده است امکانات و وسایلی را فراهم کنند که باعث آسیب رساندن به فرزند شود، در واقع والدین مقصر هستند و باید پاسخگو باشند، قانون، فراهم کردن هر گونه وسایلی برای فرزند اعم از موتورسیکلت و یا هر وسیله دیگری را که باعث تصادف، مرگ و یا ضرب و جرح شود را جرم می داند.
دانش آموزان و والدین آنها تا چه میزان با قوانین راهنمایی و رانندگی و مقررات عبور و مرور آشنا هستند سوال دیگر این است که این دسته از دانش آموزان و والدین آنها تا چه میزان با قوانین راهنمایی و رانندگی و مقررات عبور و مرور آشنا هستند و چند بار در کلاس های آموزشی شرکت کردند و ایا اصلا از خطراتی که در کمین آنهاست آگاه هستند؟
حیاط بسیاری از مدارس دوره متوسطه دوم و هنرستان های استان یزد انباشته از موتورسیکلت هایی است که متعلق به دانش آموزان بدون گواهینامه و بدون کلا ایمنی است، قبلا پلیس راهور، بسیاری از موتورسیکلت هایی که در بیرون از مدرسه پارک بوده را با علم بر اینکه متعلق به دانش اموزان کم سن و سالی است که اجازه استفاده از آن را ندارند، جمع آوری و یا جریمه می کرد که این اقدام با اعتراض والدین و حتی برخی از کادر مدارس روبرو می‌شد.
ناگزیر به استفاده از موتورسیکلت هستم
با یکی از دانش آموزان موتورسوار به گفتگو نشستیم که گفت: مسیر خانه من تا مدرسه حدود 10 کیلومتر است و اگر بخواهم با خط واحد بیایم باید چند خط سوار شوم که طبیعتا دیر به مدرسه می رسم.
"امیرحسین دهقان" اظهار داشت: پدرم به لحاظ مالی، امکان تامین سرویس شخصی برای من را ندارد چون برای خواهرم سرویس گرفته، دیگر توانایی تامین سرویس اضافه و دادن پول مضاعف را ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که "آیا می دانی خطر در کمین توست؟" گفت: اگر راه حلی دارید ارائه کنید؛ من ناچارم با موتورسیکلت به مدرسه بیایم و استفاده از کلا ایمنی نیز گوش و چشمم را تحت تاثیر قرار می دهد و نمی توانم تمرکز داشته باشم. 

خبر یزد

بارها تذکر داده‌ایم اما بی‌فایده هست!
با معاون آموزشی یکی از هنرستان های یزد در خصوص استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت صحبت کردم، وی اظهار داشـت: بارها به دانش آموزان در مورد خطرات استفاده از موتورسیکلت تذکر داده‌ایم و حتی کلاس های آموزشی توسط راهور برگزار و در مدرسه هم فیلم هایی از تصادفات و پیامدهای استفاده از این وسیله نقلیه را گوشزد کرده‌ایم اما متاسفانه کمتر به نتیجه ای قابل قبول منتج شده است.
وی تصریح کرد: خود ما هم از این وضعیت نگران و ناراحت هستیم اما تذکرات ما راه به جایی نبرده و شماری از دانش آموزان هر روز صبح با موتورسیکلت عازم مدرسه می‌شوند.
قادر به تامین هزینه سرویس ایاب و ذهاب مدرسه پسرم نیستم
به گفت و گو با پدر یکی از دانش آموزانی که فرزندش با موتورسیکلت عازم مدرسه می شود، نشستیم که گفت: به لحاظ مالی، قادر به تامین سرویس برای پسرم نیستم و استفاده از موتورسیکلت، یک توفیق اجباری بوده و اگر برایش نمی خریدم به مدرسه نمی رفت.
وقتی از این علیرضا پرسیدم چرا با اتوبوس شهری، فرزندتان را عازم مدرسه نمی کنید و آیا تصور نمی کنید خطر در کمین فرزند شماست؟ پاسخ داد: اتوبوس ها دیر به مقصد می رسند ضمن آنکه منزل ما در کوچه و پس کوچه هاست و پسرم باید مسیری را صبح‌ها پیاده طی کند تا به اتوبوس برسد که طبیعتا دیرتر به مدرسه خواهد رسید. 
لزوم افزایش خدمات شهری در یزد
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد هم به ایرنا گفت: خدمات شهری باید به گونه‌ای باشد که ایاب و ذهاب دانش اموزان را به طور مناسب پوشش دهد و باید شرایط رفت و آمد دانش اموزان به مدارس به گونه ای تسهیل شود که نیازی به استفاده از موتورسیکلت نباشد.
محسن گلستانی‌فر افزود: استفاده از موتورسیکلت در مدارس یزد، بیشتر در نقاط محروم شهر که توانایی مالی کمتری برای تهیه سرویس دارند، مشاهده می‌شود.
وی ادامه داد: فیلم های آموزشی در مورد خطرات استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان به نمایش درآمده و حتی دوره های آموزشی نیز برگزار شده اما در حد انتظار مثمرثمر نبوده است.
استفاده از وسایل خدمات شهری مثل اتوبوس، راهکار مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت است گلستانی فر استفاده از وسایل خدمات شهری مثل اتوبوس را راهکار مناسبی برای جایگزینی موتورسیکلت دانست و از شهرداری خواست خدمات بیشتری در این زمینه و بخصوص در مکان‌هایی که مدارس بیشتری مستقر هستند، ارائه دهد.
نمی‌توانیم مانع استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت شویم
رییس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش یزد هم با تایید خطرات استفاده از موتورسیکلت برای دانش آموزان کم سن و سال گفت: با توجه به بضاعت مالی خانواده ها، نمی توانیم مانع استفاده از موتورسیکلت توسط آنها شویم.
ابراهیم پیمانفر به ایرنا گفت: گاهی پدر خانواده با موتورسیکلت، امرار معاش می کند و صبحها فرزند خود را هم به مدرسه می آورد و گاهی خود دانش آموز، برادر یا خواهر کوچک خود را با همین وسیله نقلیه به مدرسه می رساند و خودش هم عازم مدرسه می‌شود.
وی با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از خانواده ها قادر به تامین هزینه های سرویس مدارس فرزندان خود نیستند، تاکید کرد: خطرات استفاده از موتورسیکلت را بارها گوشزد و حتی برای خانواده ها دوره آموزشی برپا کردیم که تحت تاثیر همین آموزش ها، آمار استفاده از موتورسیکلت مقداری کمتر شده است.
پیمان فر با بیان اینکه بزودی جلسه ای با حضور پلیس راهور در زمینه استفاده دانش آموزان از موتورسیکلت برگزار می شود، پیشنهاد داد: نمی توان بدون تامین زیرساخت های لازم به حذف موتورسیکلت اقدام کرد، باید جایگزین مناسبی مثل اتوبوس های شهری از سوی شهرداری انجام شود.
وی در مورد تعداد دانش آموزان موتورسوار استان یزد آماری ارائه نداد.

خبر یزد

موتورسیکلت‌ها در 73 درصد تصادفات استان یزد حضور دارند
رییس عملیات ترافیک پلیس راهور استان یزد به ایرنا گفت: از آنجا که امسال بحث سرویس مدارس به مشکلاتی برخورد کرده، استفاده از وسایلی چون موتورسیکلت بیشتر شده است که این موضوع و خطرات استفاده از این وسیله نقلیه به آموزش و پروش اعلام شد اما امسال هنوز کلاسی در این زمینه برپا نشده است.
سرهنگ "عزیزالله دستوار" افزود: پلیس راهور در سال های گذشته و طبق یک برنامه مدون، بطور مداوم آموزش خطرات استفاده از موتورسیکلت را به مدارس و خانواده ها گوشزد کرده است.
وی با بیان اینکه بنا بر ملاحظاتی، طرحی برای برخورد با دانش آموزان موتورسوار وجود ندارد، تصریح کرد: الزام استفاده از کلاه ایمنی برای دانش آموزانی که از این وسیله نقلیه استفاده می کنند را به آموزش و پرورش و مدارس اعلام کردیم.
متوفیان و مجروحان 35 درصد تصادفات در استان یزد افراد 10 تا 20 سال هستند این کارشناس راهور استان یزد ادامه داد: عامل 35 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح (مقصر یا غیر مقصر) در این استان افراد 10 تا 20 سال هستند.
دستوار با بیان اینکه یک طرف تصادفات رانندگی در استان یزد موتورسواران هستند اضافه کرد: عامل 12 درصد سوانح و تصادفات رانندگی در یزد راکبان موتورسیکلت ها هستند و یک طرف 73 درصد تصادفات هم راکبان همین وسیله نقلیه می باشند، این در حالی است که در مجموع کمتر از 5 درصد موتورسواران استان از کلاه ایمنی استفاده می کنند.
والدین از خرید موتورسیکلت برای فرزندان کم سن و سال خود خودداری کنند
رییس اداره فنی، مهندسی پلیس راهور استان یزد و کارشناس این حوزه نیز به ایرنا گفت: دانش آموزانی که از موتورسیکلت استفاده می کنند زیر سن قانونی هستند و گواهینامه ندارند که این تخلف و جرم است و مشکل این است که این وسیله نقلیه توسط والدین آنها خریداری و در اختیار آنها گذاشته می شود.
سرهنگ "علی رضا آدمی زاده" افزود: دانش آموزان به علت هیجانات نوجوانی و عدم پایبندی به مقررات، حرکات خطرآفرین انجام می دهند و چند ترکه سوار می کنند که گاهی موجب حوادث ناگوار و مشکلات پس از آن می شود.

خبر یزد

وی ایجاد بی نظمی و سنگین تر شدن ترافیک شهری را معضل دیگر استفاده این افراد از موتورسیکلت دانست و یادآور شد: آموزش و پرورش مدعیست که کمبود سرویس دارد؛ پرسش این است که کمبود سرویس در مدارس دخترانه هم حاکم است پس چطور است که دانش آموزان دختر که موتورسیکلت ندارند به موقع به مدرسه می رسند اما دانش اموزان پسر باید از موتورسیکلت استفاده کنند؟
وی با بیان اینکه پلیس راهور به تنهایی قادر به ورود به این موضوع نیست و همکاری مدارس، خانواده ها، آموزش و پرورش و دیگر دستگاه‌ها را لازم دارد، تصریح کرد: در بسیاری از پیاده‌روهای ورودی مدارس 200 تا 300 دستگاه موتورسیکلت پارک شده که متعلق به دانش آموزان است.
استان یزد حدود 300 هزار دانش آموز دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/237299/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کلاس مربیگری درجه B آسیا در یزد

تجمع اتباع یزد در حمایت از حمله ایران به اسرائیل

مشکل صادرات واحد‌های تولیدی حل می‌شود

زباله گردها دختر تهرانی را دزدیدند

تکمیل زیرساخت خطوط آبرسانی سایت اقدام ملی مسکن شهید محمدخانی یزد

آغاز عملیات اجرایی باند دوم سه راهی مهردشت به حسین آباد

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک فوتبال

میزبانی چادرملو از نفت و گاز گچساران

مدیرکل دامپزشکی یزد: با کشتار غیرمجاز دام برخورد می‌شود

ثبت رکورد جدیدی در نمایشگاه بین‌المللی یزد

قتل راننده تاکسی ترکیه ای به دست مسافر ایرانی

هشدار وزارت بهداشت به مادران باردار

ماجرای دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود