خبر یزد

آخرين مطالب

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین" علمي

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"
  بزرگنمايي:

خبریزد- علاوه بر سه حوزه مورد اشاره در یزد نوین به محورهای "گردشگری، کشاورزی، نساجی، پوشاک، سامان خانواده، ارتقاء سرمایه انسانی و توسعه ورزش" نیز با هدف شتاب بخشی به پیشرفت استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر یزد در راستای سیاست‌های دولت با مشارکت نخبگان و متخصصان نیز پرداخته شده است.

طرح تحولی یزد نوین، افق 1424 را نشانه رفته و قرار است طی این مدت زمان، استان در مسیر تحول قرار گرفته و در 10 فصل مورد اشاره به توسعه و پیشرفت قابل اتکا دست یابد.

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

در مقدمه طرح تحولی "یزد نوین" آمده است: استان یزد با بهره گیری از انسان هایی سالم و توانمند و با تکیه بر میراث فرهنگی و معنوی غنی، نظام فکری و فرهنگی مبتنی بر جستجوگری، آبادگری و پردازش‌گری و کاربست پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرا استانی و نیز تقویت سرمایه‌های اجتماعی با رعایت الزامات و ملاحظات دفاعی، امنیتی، و پدافند غیرعامل در افق 1424 استانی است:

یزد مقصد برتر گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سلامت؛ مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی؛ یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته کشور؛ کانون برتر تولیدات معدنی و فرآوری و کانون برتر صنعت و کشاورزی پیشرفته همساز با اقلیم است

* با توسعه مبتنی بر هویت و اصالت فرهنگی و تاریخی منحصر بفرد یزدی ها با اقتصاد دانش بنیان متکی بر مزیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارای مشخصه‌های:

- مقصد برتر گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سلامت.

- مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی کشور.

- یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته کشور.

- کانون برتر تولیدات معدنی و فرآوری.

- کانون برتر صنعت و کشاورزی پیشرفته همساز با اقلیم.

- یکی از مراکز اصلی تولید و صادرات محصولات هویتی، تاریخی، و صنایع دستی با تاکید بر زیوآلات، شیرینی جات و منسوجات فاخر.

- کانون برتر تولید علم و فن آوری و تربیت نخبگان آبادگر.

در 2 بخش نخست "طرح تحولی یزد نوین" به موضوعات مهم "آب" و "اقتصاد دانش بنیان" اشاره شد و اکنون نوبت انرژی خورشیدی و ضرورت آن برای استان کویری یزد است.

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

ظرفیت‌های بی‌نظیر انرژی خورشیدی در یزد

یزد اگر در زمینه بسیاری از مواهب طبیعی و کوهستانی و آب و باران با کمبودهایی مواجه است اما در بسیاری از زمینه‌ها همچون ذخایر و تنوع معدنی و نیز تابش خورشید نه تنها در ایران بلکه در جهان زبانزد است.

متوسط ساعت آفتابی سالانه در یزد سه هزار و 200 ساعت است و به همین دلیل ظرفیت زیادی برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در استان فراهم است و همین امر موجب شده تا مسوولان استان توجه ویژه ای به سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشید و جذب سرمایه گذاران خارجی داشته باشند.

این میزان تابش نور خورشید در یزد در حالی است که میزان تابش خورشید در ایران بین یکهزار و 800 تا 2 هزار و 200 کیلووات ساعت بر متر مربع در سال تخمین زده شده که بالاتر از میزان متوسط جهانی و به طور متوسط سالانه بیش از 280 روز آفتابی برای کشور گزارش شده است.

از سوی دیگر بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی ، از 6 نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی ، 2 نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده است.

بر اساس اعلام کنفرانس جهانی انرژی های خورشیدی ، از 6 نقطه برتر برای تولید این نوع انرژی ، 2 نقطه در استان یزد قرار دارد و این استان بهترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی معرفی شده استهر کیلووات سامانه خورشیدی، سالانه یکهزار و 800 کیلووات ساعت در اقلیم یزد برق تولید می‌کند که امید است روند تغییر نگاه مردم و سرمایه گذاران به حوزه انرژی خورشیدی در استان یزد روز به روز متفاوت تر و بهتر شده و هر روز بهتر از دیروز باشد.

شاید هم این امر زمینه ای باشد تا استان یزد که به بهشت انرژی خورشیدی ایران و جهان شهرت دارد به مرور به قطب تولید این نوع انرژی و حذف کامل انرژی های فسیلی و تجدیدناپذیر تبدیل شود.

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی همانگونه که از نام آن مشخص است انرژی حاصل از خورشید است که به انرژی گرمایی یا الکتریکی تبدیل می‌شود و تمیزترین و فراوان‌ترین منبع انرژی تجدیدپذیر است.

امروزه فناوری‌های خورشیدی می‌توانند از این انرژی برای مصارف مختلف از جمله تولید برق، تأمین نور یک فضای داخلی راحت و گرم کردن آب برای مصارف خانگی، تجاری یا صنعتی استفاده کنند.

در حال حاضر انرژی خورشیدی در سیستم پیچیده و پیوسته برق در بسیاری از کشورها وجود دارد و در کنار سایر فناوری‌ها مانند انرژی باد برای تبدیل جهانی مجهز به اقتصاد انرژی پاک مشارکت می‌کند.

انرژی خورشیدی دو مزیت بزرگ نسبت به سوخت‌های فسیلی (زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی) دارد؛ اول اینکه اگر چه می‌توان هنوز از سوخت‌های فسیلی با منابع محدود استفاده کرد اما یک منبع بی پایان از نور خورشید که منبع انرژی خورشیدی است وجود دارد.

دومین مزیت انرژی خورشیدی این است که مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی آلودگی ایجاد نمی‌کند؛ با این وجود تجهیزات مورد نیاز برای جمع‌آوری و استفاده از انرژی خورشیدی گران است و هزینه بالای انرژی خورشیدی استفاده از آن را محدود کرده است.

در حال حاضر نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت کم در شیراز، سمنان، طالقان، یزد، تهران، همدان و خراسان موجود و در حال فعالیت هستند که در این بین یزد از بیشترین پنل نصب شده برخوردار است و حدود 58.558.5 مگاوات برق را از این طریق تولید می‌کند.

بعد از یزد، فارس و همدان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم تولید برق از طریق پنل‌های خورشیدی قرار دارند؛ همچنین با بررسی‌های انجام شده استان قزوین نیز پتانسیل بالایی برای تولید برق از طریق سلول‌های خورشیدی دارد.

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

انرژی خورشیدی در طرح تحولی "یزد نوین"

در طرح تحولی "یزد نوین" از استان یزد بعنوان یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته در کشور یاد شده است و "ارتقای امنیت عرضه انرژی مطمئن و پایدار با توسعه شبکه های تولید، انتقال و توزیع انرژی مناسب با نیازهای توسعه‌ای استان و کشور" بعنوان "اهداف بنیادین" این طرح در استان یاد شده است.

در طرح تحولی یزد نوین از "توسعه پایدار سهم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و تقویت شبکه های تولید، انتقال و توزیع انرژی" بعنوان "راهبردها"ی این حوزه یاد شده استدر طرح تحولی یزد نوین از "توسعه پایدار سهم انرژی‌های نو و تجدیدپذیر و تقویت شبکه های تولید، انتقال و توزیع انرژی" بعنوان "راهبردها"ی این حوزه یاد شده است.

سیاست‌های سرزمینی، اهداف کلان و برنامه‌های عملیاتی

"سیاست‌های سرزمینی" این طرح هم شامل "بهره برداری از انرژی نو در تولیدات صنعتی استان، تشویق و حمایت از توسعه شرکت‌های خدمات انرژی به منظور افزایش بهره‌وری، توسعه و تنوع بخشی به سبد تامین انرژی با تاکید بر انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه و تجهیز مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه انرژی های نو و تجدیدپذیر استان" است.

"اهداف کلان" اجرای طرح‌های انرژی خورشیدی در طرح تحولی یزد نوین عبارت از "تامین 2 هزار مگاوات انرژی خورشیدی در استان" است.

"برنامه‌های عملیاتی" آن هم شامل "ایجاد 150 مگاوات نیروگاه خورشیدی انشعابی کوچک خانگی و صنعتی و ایجاد 1850 مگاوات نیروگاه خورشیدی بزرگ و متوسط" می باشد.

محورهای برنامه عملیاتی طرح توسعه انرژی خورشیدی در استان یزد

انرژی خورشیدی، گام سوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

"تدوین و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، اجرای طرح برای 5000 خانوار تحت پوشش با هدف تولید 25 مگاوات با همکاری توزیع برق و کمیته امداد یزد، اجرای طرح برای 6000 خانوار زیر پوشش با هدف تولید 30 مگاوات با همکاری توزیع برق و بنیاد برکت" از جمله بندهای برنامه عملیاتی این طرح است.

همچنین "اجرای طرح برای 4000 خانوار زیر پوشش بهزیستی و بنیاد شهید با ظرفیت 20 مگاوات و اجرای آن برای 2000 خانوار دیگر با ظرفیت 10 مگاوات" از دیگر محورهای این برنامه هست.

در این بخش همچنین عنوان شده: 60 مگاوات انرژی خورشیدی با استفاده از ظرفیت فضاهای در اختیار واحدهای صنعتی استان اجرا خواهد شد.

همچنین در برنامه عملیاتی "ایجاد 1850 مگاوات نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک در استان" از "تدوین و انعقاد تفاهم‌نامه با ساتبا، ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز، تثبیت کاربری زمین‌ها و مناطق پیشنهادی برای اجرای پروژه‌های نیروگاهای خورشیدی و ایجاد نیروگاه با ظرفیت حداقل 10 مگاوات با هدف تولید 1850 مگاوات انرژی خورشیدی" نام برده شده است.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

برگزاری‌ مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به 21 رشته قنات

مصاف پاریزه رکردستان با نماینده یزد

تخصیص بیش از 3 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد

آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه 7 اردیبهشت / بارش باران در محورهای مواصلاتی 3 استان

اجرای برنامه هفتم توسعه نیازمند اهتمام ویژه

اوقات شرعی جمعه 7 اردیبهشت در یزد

ادامه رگبار باران در جنوب شرق کشور

خداوند در حادثه طبس، نصرت خود را آشکار کرد

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

داستانک/ انسان های بازنده

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود