خبر یزد

آخرين مطالب

کشاورزان مهریز یزد: دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه کنید مقالات

کشاورزان مهریز یزد: دست دلالان را از بازار محصولات کشاورزی کوتاه کنید
  بزرگنمايي:

خبر یزد -  اراضی کشاورزی شهرستان مهریز 17 هزار و 500 هکتار است و حدود 15 هزار بهره بردار در کاشت، داشت و برداشت محصولات باغی و زارعی در این شهرستان فعالیت دارند؛ 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مهریز باغی و بقیه زراعی است.
در شهرستان مهریز سالانه توسط کشاورزان سخت کوش به رغم تمامی مشکلات کم آبی و شرایط خاص اقلیمی در حومه شهر به خصوص در روستاهای بخش مرکزی محصولات مختلفی از جمله پسته ، انار ، تولیدات مختلف و متنوع گلخانه‌ای، انجیر، گوجه سبز ( آلوچه )، گردو، بادام و غیره تولید و روانه بازار فروش و مصرف می‌شود.
 
بخشی از محصولات تولیدی کشاورزان شهرستان به صورت تازه خوری در منطقه خرید و مصرف و بخش عمده آن نیز توسط دلالان و برخی واسطه گران خریداری و با چندین برابر قیمت در سایر مناطق به خصوص در مرکز استان و سایر استان ها به فروش می‌رسد.
در این خصوص تعدادی از کشاورزان، کارشناسان و دست اندرکاران در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یزد با تائید مشکل موجود و ابراز ناخرسندی از این وضعیت، نظارت و پیگیری برای حل مشکل و قطع دست واسطه گران را در شهرستان خواستار شدند.
یکی از پسته کاران بخش مرکزی در دهستان بهادران مهریز از اینکه برخی دلالان نسبت به خرید این محصول مهم در منطقه حتی به صورت پیش خرید با قیمت کم اقدام و سپس آن را در سایر استان ها به چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش می رسانند و چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود انتقاد کردیکی از پسته کاران بخش مرکزی در دهستان بهادران مهریز از اینکه برخی دلالان نسبت به خرید این محصول مهم در منطقه حتی به صورت پیش خرید با قیمت کم اقدام و سپس آن را در سایر استان ها به چندین برابر قیمت خریداری شده به فروش می رسانند و چیزی عاید کشاورزان نمی‌شود انتقاد کرد.
رضا محسنی که در روستای گرده کوه به کاشت، داشت و برداشت پسته اشتغال دارد افزود: زحمت سالانه تولید پسته در بخش‌های مختلف در این شرایط را با توجه به بالا بودن هزینه های مختلف را تولید کننده در منطقه پرداخت می‌کند ولی دلال برخی مواقع سه تا چهار برابر از قیمتی که خریده در سایر استان ها محصول را به فروش می رساند.
حسین زاع زاده مهریزی انارکار و کشاورز قدیمی شهر مهریز که در محله بغداد آباد دارای باغ انار است از اینکه درآمد سالانه یک کشاورز که باید با آن زندگی خود را بچرخاند و امرار معاش کند به راحتی به جیب دلالان می رود انتقاد کرد و ایجاد مراکز تولید به مصرف را خواستار شد.
وی اظهار کرد: برخی دلالان چند ماه مانده به برداشت محصول با مراجعه به کشاورزان نسبت به خرید محصول حتی در روی درخت به قیمت خیل ناچیز در شهرستان اقدام می‌کنند و در فصل برداشت آن را به سایر مناطق کشور و برخی در مرکز استان چندین برایر قیمت به فروش می رسانند.

خبر یزد

این کشاورزی مهریزی با اشاره به اینکه در این خصوص بارها موضوع به مسئولان اعلام شده و اکثرا از وضعیت موجود و فعالیت دلالان میوه و محصولات مختلف کشاورزی شهرستان مطلع هستند بر ضرورت یک اقدام جهادی و حل مشکل موجود در منطقه تاکید کرد.
یکی از کشاورزان مهریز که در دهستان میانکوه در برداشت انواع محصولات سردرختی مثل گردو، بادام، آلوچه ، آلبالو و زردآلو فعالیت دارد از اینکه هنوز فروشگاه‌های عرضه به تولید و خرید مستقیم از تولید کنندگان در بخش مرکزی و روستاها وجود ندارد انتقاد کرد.
حسین دهقان منشادی اعتقاد دارد: کشاورزی به نام کشاورزان است که سالانه برای تولید محصول هزینه‌های مختلفی را پرداخت می کنند ولی در زمان برداشت فقط به کام دیگران است که محصول را ارزن خریده و سپس با دلالی و واسطه گری آن را چندین برابر قیمت در بازار به فروش می رسانند.
دیگر کشاورزی مهریز گفت: اگر این وضعیت و وجود دلالان ادامه داشته باشد دیگر هیچ کشاورزی در شهرستان تمایل و رغبت به ادامه راه و تولید محصولات ندارد و قطعا این رویه موجب نابودی کامل بخش کشاورزی و ضربه زدن به تولید و اشتغال در این بخش و برای تامین نیازهای مردم دچار مشکل می شویم.
رضا ابویی مهریزی اعتقاد دارد که تنها راه و بهترین اقدام این است که توسط جهاد کشاورزی و تعاون روستایی با حمایت از تعاونی ها و کشاورزان محصولات از تولید به مصرف و به دست مردم برسد و اگر دست دلالان قطع شود شاهد رونق کشاورزی، تقویت تولید کنندگان و دلگرمی آنها و فعالیت کشاورزی توجیه پذیر می‌شود.
اینکه کشاورز با وجود بالا بودن هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت سالانه محصول تولید کند و سود آن با چندین برابر قیمت واقعی به جیب دلالان واریز شود موجب ناامیدی کشاورزان و در دراز مدت موجب بی انگیزگی تولید کنندگان و نابودی باغات و مزارع می شودوی اظهار کرد: اینکه کشاورز با وجود بالا بودن هزینه‌های داشت، کاشت و برداشت سالانه محصول تولید کند و سود آن با چندین برابر قیمت واقعی به جیب دلالان واریز شود موجب ناامیدی کشاورزان و در دراز مدت موجب بی انگیزگی تولید کنندگان و نابودی باغات و مزارع می شود.
یکی از کارشناسان کشاورزی مهریز با تائید وجود دست دلالان و واسطه گران که همه ساله نسبت به خرید محصولات تولید کنندگان در شهر و مناطق روستایی بخش مرکزی اقدام می کنند همکاری برای حل مشکل با مشارکت مسئولان و کشاورزان را خواستار شد.
احمد باقری پناه با بیان اینکه هدف جهاد کشاورزی و دولت حمایت از کشاورزان و کمک به تولیدکنندکان منطقه است افزود: در این خصوص تاکنون پیگیری و اقداماتی برای ساماندهی و نظارت صورت گرفته است.
وی اظهار کرد: برای حل مشکل و خدمت به کشاورزان که بار اصلی داشت، کاشت و برداشت محصولات کشاورزی بر عهده آنها قطعا تا تحقق مطالبه برحق کشاورزان فاصله داریم ولی هدف و رویکرد اصلی کمک به تولید کنندگان است که همه وقت خود را صرف خدمت به مردم می کنند.

خبر یزد

همچنین مدیر جهاد کشاورزی مهریز با تاکید بر اینکه هدف دولت کمک به توسعه و مقرون بر صرفه کردن فعالیت در این بخش مهم و حمایت از بخش تولید کننده است گفت: وجود دلالان موجب نارضایتی فعالان این بخش شده و باید همه برای حل مشکل همکاری کنند.
یحیی شفیعی افزود: یکی از بهترین راه ها برای حل مشکل و قطع دست دلالان و واسطه گران بازار محصولات تولیدی و کشاورزی شهرستان، خرید از تولید و فروش مستقیم به مصرف کننده است که در این خصوص باید بیش از گذشته پیگیری ، نظارت و اقدام شود.
وی اظهار کرد: ایجاد مراکز خرید مناسب و فعال در شهر و بخش مرکزی در پنج دهستان بخش مرکزی یکی از بهترین راه هاست که هرچند هم اکنون در برخی مناطق وجود دارد ولی به عنوان راهکاری اصلی حل مشکل باید جدی تر اقدام شود.
هدف اصلی دولت و مسئولان شهرستان به خصوص در بخش کشاورز با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی قطع دست دلالان محصولات کشاورزی است ولی امیدواریم با تقویت تعاونی ها برای همیشه این مشکل حل شوداین مسئول بیان کرد:هدف اصلی دولت و مسئولان شهرستان به خصوص در بخش کشاورز با همکاری دهیاران و شوراهای اسلامی قطع دست دلالان محصولات کشاورزی است ولی امیدواریم با تقویت تعاونی ها برای همیشه این مشکل حل شود.
شفیعی اضافه کرد: تقویت تعاونی‌ها کشاورزی و روستایی و جلب همکاری و عضویت تمامی فعالان این بخش در کنار داشتن یک طرح و برنامه مدون موجب کمک و حمایت از تولید کنندگان است.
مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238104/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امام جمعه یزد: دانشگاه و مدارس برای مقابله با بی‌حجابی پای کار بیایند

پویش بزرگ وعده صادق در یزد

عملیات وعده صادق سایه جنگ را از کشور دور کرد

پاسداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در مهریز

کشف لوازم یدکی لیفتراک قاچاق در یزد

ناکامی سارقان در یزد توسط عوامل گشت رضویون

حمایت مردم میبد از عملیات مقتدرانه سپاه

تأسیس سپاه پاسداران یکی از معجزات الهی است

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز 15 زخمی بر جا گذاشت

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات «وعده‌ صادق»

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از عملیات وعده صادق

حمایت مردم یزد از اقدام شجاعانه علیه اسراییل غاصب

ترویج بی‌حجابی مقدمه تحقق اهداف دشمن در کشور است

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد