خبر یزد

آخرين مطالب

شهروندان مهریز یزد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی را از مدارس آغاز کنیم مقالات

شهروندان مهریز یزد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی را از مدارس آغاز کنیم
  بزرگنمايي:

 خبریزد- در مهریز 13 باب کتابخانه عمومی در حوزه شهری و برخی از مناطق روستایی در پنج دهستان بخش مرکزی با 150 هزار نسخه کتاب در موضوع‌های مختلف با عضویت پنج هزار و 650 نفر وجود دارد که سالانه علاقه‌مندان از آنها استفاده می‌کنند.

هم‌اکنون جمعیت این شهرستان 55 هزار نفر و دارای 107 مدرسه با 13 هزار دانش آموز و سه مرکز آموزش عالی شامل پردس دانشگاه یزد، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی است که در مجموع حدود سه هزار و 500 دانشجو را زیرپوشش دارد.

به رغم وجود کتابخانه در اکثر مناطق شهرستان و دسترسی آسان برای استفاده و همچنین داشتن فضاهای مناسب مطالعه که طی سال‌های گذشته به همت دولت و پیگیری مسئولان و بخشی همکاری خیران ایجاد شده ولی استفاده از آنها مناسب نیست .

برای گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی تاکنون با همکای بخش‌های مختلف اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای خوبی در منطقه صورت گرفته، ولی به رغم همه اقدامات و برنامه‌ها و کیفیت خوب محیط مراکز موجود به خصوص در شهر باید برای ترویج مطالعه اقدامات بهتری صورت گیرد.

در این خصوص تعدادی از شهروندان، فرهنگیان و مسئولان مهریز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی یزد به اهمیت ترویج و نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در بین مردم به خصوص از مدارس و بین دانش آموزان با همکاری و کار فرهنگی و اطلاع رسانی تاکید کردند.

هرچند استفاده از تلفن همراه و نرم افزارها و برنامه‌های مختلف نیاز محسوب می‌شود ولی نباید به کل فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دلیل اهمیت بس زیادی که دارد در بین دانش آموزان و حتی فرهنگیان که نقش الگویی دارند فراموش شودمهدی دهقان یکی از فرهنگیان مهریز با قدردانی از تمامی اقداماتی که تاکنون برای گسترش فرهنگ مطالعه در شهرستان صورت گرفته گفت: فضای مجازی باعث شده تا بخش عمده دانش آموزان وقت خود را صرف استفاده از آن کنند و دیگر فرصت و یا رغبت استفاده از کتاب را ندارند.

وی ادامه داد: هرچند استفاده از تلفن همراه و نرم افزارها و برنامه‌های مختلف نیاز محسوب می‌شود ولی نباید به کل فرهنگ کتاب و کتابخوانی به دلیل اهمیت بس زیادی که دارد در بین دانش آموزان و حتی فرهنگیان که نقش الگویی دارند فراموش شود.

این فرهنگی با سابقه مهریزی اعتقاد دارد که هم‌اکنون در شهرستان در شهر و روستاها از لحاط مکان مطالعه و کتابخانه مشکل خاصی وجود ندارد ولی باید علاوه بر کمیت به دنبال کیفی سازی برنامه‌ها و ایجاد زمینه لازم برای جذب دانش آموزان به کتابخانه و افزایش سرانه مطالعه باشیم.

دیگر فرهنگی مهریز به اهمیت فرهنگ سازی و نهادینه سازی مطالعه از مدارس به خصوص از مقطع ابتدایی اشاره کرد و گفت: باید معلمان بیش از گذشته زمینه انس و الفت نسل جوان را با کتاب فراهم کنند.

فاطمه ترابی افزود: برای فرهنگ سازی مطالعه در بین دانش آموزان باید نه تنها آموزش و پرورش و ادارات کتابخانه‌های عمومی که فرهنگیان و مربیان پرروشی همکاری کنند.

شهروندان مهریز یزد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی را از مدارس آغاز کنیم

حسین زارعیان یکی از فرهنگیان روستای منشاد مهریز هم به اهمیت فرهنگ سازی مطالعه از مدارس اشاره کرد و گفت: برگزاری مسابقات، ارجاع دانش آموزان به کتابخانه‌ها و برنامه‌های تشویقی و معرفی کتاب برای رسیدن به هدف موثر است.

مدیرآموزش و پرورش مهریز گفت: برای توسعه فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان با همکاری مربیان پرورشی با همراهی مسئولان کتابخانه‌های منطقه تاکنون اقداماتی صورت گرفته است.

سید کاظم حسینی افزود: برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، برپایی نمایشگاه‌های مختلف و حضور دانش آموزان در کتابخانه‌های عمومی در شهر و روستاها صورت می‌گیرد.

برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان به رغم وجود فضای مجازی تاکنون کار فرهنگ سازی با همراهی معلمان در شهرستان صورت گرفته استوی اظهار کرد: برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان به رغم وجود فضای مجازی تاکنون کار فرهنگ سازی با همراهی معلمان در شهرستان صورت گرفته است.

همچنین فرماندار مهریز گفت: بسیاری از آسیب‌ها ناشی از بی‌توجهی به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است و باید در این خصوص بیش از گذشته اقدامات جدی تر و بهتری در شهرستان صورت گیرد.

محمد دهقان بنادکی افزود: تاکنون توسط اداره کتابخانه‌های عمومی با همکاری برخی ادارات و مراکز فرهنگی و آموزشی شهرستان برای گسترش فرهنگ مطالعه اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: به رغم همه کارها و اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای که برای گسترش فرهنگ مطالعه صورت گرفته ولی به دلیل اهمیت موضوع جای کار بیشتری به خصوص بین دانش آموزان وجود دارد .

این مسئول تاکید کرد: اگر فرهنگ مطالعه نهادینه شود به خصوص در بین دانش آموزان قطعا شاهد کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که منشا بسیاری از آنها فضای مجازی است کاسته می‌شود.

همچنین رییس اداره کتابخانه های عمومی مهریز گفت: الان در شهرستان از لحاظ تعداد کتابخانه و کمیت مشکل خاصی نداریم ولی آن چه مهم است توجه به کیفیت برنامه‌ها و فعالیت‌ها برای گسترش فرهنگ مطالعه است.

شهروندان مهریز یزد: نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی را از مدارس آغاز کنیم

سعید قریشی افزود: همه ساله با همکاری ادارات، تشکل‌ها، خیران و مسئولان در شهرستان اقدامات مختلف برای توسعه فرهنگ مطالعه صورت می‌گیرد ولی باید بیش از گذشته کار فرهنگ سازی از بین دانش آموزان مدارس شروع شود.

وی اظهار کرد: باید فرهنگ مطالعه از مدارس با همکاری معلمان و مربیان پرورشی و دبیران رشته ادبیات شروع شود که اگر دقیق و مناسب محقق شود شاهد گسترش فرهنگ کتابخوانی در شهرستان می شویم.

این مسئول تاکید کرد: اگر دبیران رشته ادبیات مدارس شهرستان بخشی از برنامه‌های خود را در محیط کتابخانه‌ها با حضور دانش‌آموزان برگزار کنند نقش مهمی در فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن دارد.

فرهنگیان و مربیان پرورشی نقش الگویی برای گسترش فرهنگ مطالعه دارند و هم‌اکنون در منطقه از لحاظ سخت‌افزاری مشکلی نداریم و باید همه به دنبال نهادینه سازی مطالعه از بین دانش آموزان باشیمقریشی بیان کرد: فرهنگیان و مربیان پرورشی نقش الگویی برای گسترش فرهنگ مطالعه دارند و هم‌اکنون در منطقه از لحاظ سخت‌افزاری مشکلی نداریم و باید همه به دنبال نهادینه سازی مطالعه از بین دانش آموزان باشیم.

وی اظهار کرد: باید در کنار استفاده‌ای که دانش آموزان از فضای مجازی دارند باید کتابخوانی به عنوان یک نیاز در کنار سایر برنامه‌های دانش آموزان با همکاری فرهنگیان نهادینه شود که ضروری و همکاری نیاز مبرم است.

یزد با 111 باب کتابخانه عمومی شامل 96 کتابخانه نهادی روستایی و شهری و 15 باب کتابخانه مشارکتی به نسبت جمعیت در جایگاه نخست کشور قرار دارد و در کتابخانه‌های عمومی استان با حدود 108 هزار نفر عضو، افزون بر 2 میلیون نسخه کتاب موجود است.

استان یزد یک ‌میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در شهرها و بقیه در مناطق روستایی و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/238174/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های اساسی استان یزد است

فرهنگسازی اهدای خون در بین جوانان و بانوان

تأمین مسکن مددجویان یزدی

هشدارسطح قرمز آب و فاضلاب در اثر بارندگی

افتتاح مرکز بهداشت شهرستان زارچ

مراسم بزرگداشت شهدای دمشق و راسک در میبد

اوقات شرعی سه شنبه 28 فروردین در یزد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی

هواشناسی 28 فروردین 1403/ هشدار باران شدید و سیل در استان های جنوبی

احداث بیش از 22 هزار مسکن ملی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یزد

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

قدردانی مردم انقلابی یزد از عملیات وعده صادق سپاه پاسداران

تیم ملی والیبال در تسخیر این باشگاه با هفت نماینده!

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

تمهیدات استان یزد برای مقابله با سیلاب های احتمالی

بیش از 34 کیلومتر از رودخانه‌های استان یزد لایروبی شد

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

شکست خیبر برابر سایپا/ چادرملو در گیلان متوقف شد

تحقق 76 درصدی حدنگاری اراضی کشاورزی استان یزد

وقوع رگبار باران در 17 استان کشور

فروچاله‌ها خطری جدی برای مناطق مسکونی

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آماده باش نیرو‌های هلال احمر استان یزد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

اعلام حمایت قاطع مردم یزد از سپاه مقتدر

هشدار سازمان هواشناسی: فعالیت سامانه بارشی از امروز تا چهارشنبه

واگذاری 174 واحد مسکونی به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان یزد

آماده‌باش نیروهای هلال‌احمر استان یزد / هشدار به کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

هشدار ؛ وقوع رگبار باران در این 17 استان

آیین غبار رویی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

دستگیری 3 سارق در یزد

آیین غبار روبی آستان مقدس امام زاده عبدالله بافق

یزد، پیشرو در اجرای کاداستر اراضی کشاورزی در کشور

گازوئیل قاچاق در خاتم کشف شد

هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار

ستاد مدیریت بحران شهرداری یزد تشکیل جلسه داد

صدور بیش از 30 هزار مجوز کسب و کار در استان یزد

جدیت دولت برای احیای واحد‌های راکد استان یزد

افتتاح خانه تجارت قزاقستان در هرات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

آماده باش نیروهای هلال احمر یزد

رایزنی والی هرات و سفیر قزاقستان

پرداخت 180میلیارد ریال وام اشتغال به مددجویان کمیته امداد بهاباد

آماده‌باش یزد به دنبال صدور هشدار نارنجی هواشناسی

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»