خبر یزد

آخرين مطالب

رونمایی از پروژه‌های مجتمع‌‌ پرتوفرآیند ایران مرکزی/ تسهیل در فرآوری اورانیوم اجتماعي

رونمایی از پروژه‌های مجتمع‌‌ پرتوفرآیند ایران مرکزی/ تسهیل در فرآوری اورانیوم
  بزرگنمايي:

خبر یزد - همزمان با پنجمین روز ایام دهه مبارک فجر و در جریان سفر معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی به استان یزد از پروژه‌های مجتمع « پرتوفرآیند ایران مرکزی » رونمایی شد. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد،‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی در جریان سفر به استان یزد و همزمان با ایام مبارک دهه فجر از پروژه‌های مجتمع پرتوفرآیند ایران مرکزی ( یزد) شامل تولید نیمه صنعتی سوپر جاذب بهداشتی، تولید نیمه صنعتی پودربند آورنده خون و ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس در شهرستان تفت رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
معاون رییس جمهور در حاشیه این رویداد ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن دهه مبارک فجر گفت: دهه فجر را ایام الله می‌نامیم زیرا به‌جز خداوند و عنایت حضرت حق هیچ نیرویی نیست که بتواند انسان را به مقصد برساند، هرچه در زندگی داریم از عنایت خداوند است.
اسلامی خاطرنشان کرد: مهم این است که انسان باور کند و باور به توانستن و خودباوری مهم‌ترین درس انقلاب اسلامی محسوب می‌‌شود زیرا جایگزین خودباختگی شده است؛ در گذشته یک کشور تحت سلطه بودیم و در اصل هیچ اراده‌ای از خود نداشتیم.
وی اضافه کرد: اکنون بیش از 85 میلیون نفر جمعیت داریم؛ روزانه بین یک تا 1.2 میلیون بشکه نفت صادر می کنیم؛‌ زیرساخت‌های کشور اصلاً با قبل قابل‌ مقایسه نیست زیرا مقایسه اساسی، اراده ملت است که بر کشور حاکم است؛ اراده ملتی که سرنوشت خود را تغییر داده و با خون‌هایی که فدا شده و با جهادی که انجام شده توانسته‌ایم کشور را از مسیر سلطه خارج کنیم.
تلاش‌های گسترده و بی‌نتیجه دشمنان علیه انقلاب اسلامی
رییس سازمان انرژی اتمی گفت: اکنون که چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، دشمنان تلاش‌‌های خود را گسترده‌تر کرده‌اند زیرا در این چند دهه و تا این لحظه نتوانسته‌اند در هیچ‌کدام از توطئه‌ها و نقشه‌های شوم خود به نتیجه برسند و به حتم این تلاش‌های آنها تا ابد هم نتیجه نخواهد داد.
اسلامی گفت: به اعتقاد بنده اگر ما سازوکارها، سیاست‌ها و روش‌های اقتصادی را به‌صورت درون‌زا دنبال کرده و با تکیه بر این پتانسیل، اقتصاد را مقاوم‌سازی می‌کردیم قطعاً از حرکت‌ها و توطئه‌ها آسیب نمی‌دیدیم.
معاون رییس جمهور بیان کرد: ‌‌امیدواریم از این پس و با توجه به تجارت دوره‌های قبلی و کنونی بتوانیم کشور را از هر نظر مقاوم کنیم.
وی گفت: باید تولید مواردی را که نیاز کشور محسوب شده و وابستگی را قطع می‌کند را در دستور کار قرار دهیم و به صورت مصمم و با توکل به خداوند در این مسیر حرکت کنیم و مطمئن باشیم که نتیجه می‌گیریم؛ این موارد در سایه سیاست تحقیقات نتیجه‌گرا و مساله محور محقق می‌شود و آنچه امروز بهره‌برداری شد، نتیجه تحقیقاتی است که نیاز جامعه بوده است.
اسلامی ادامه داد: دشمنان با تحریم‌های همه‌جانبه و به قول خودشان فلج‌کننده سعی کردند که نارضایتی مردم ایران را روزافزون کنند؛ آنها سعی کردند با تحریم، مسیرهای اصلی را از بین ببرند و فساد را در درون سیستم‌های مبادلات مالی و تجاری رخنه دهند تا به اعتماد مردم آسیب بزنند.
معاون رییس جمهور تاکید کرد:‌ باید مراقب بود و نقشه‌های دشمن را بشناسیم و در مقابل خودمان نیز به شکل خوب و متعهدانه‌تر عمل کرده و سعی کنیم که باری از دوش مردم کشور برداریم و باور داشته باشیم که ظرفیت این کشور ظرفیت بی‌نظیری است؛ باور کنیم که استعدادهای مردم ایران و جوانان ایران استعدادهای بی‌نظیری محسوب می‌شود.
لزوم تبدیل پیشرفت‌های کشور به پیشرفت‌های فوق سریع
اسلامی عنوان کرد: ایام‌الله دهه فجر است و از خدای متعال می‌خواهیم به‌حق امام و به‌حق شهدای والامقام انقلاب اسلامی به همه ما این عنایت را داشته باشد تا بتوانیم سرباز خدمت‌گزار کشور باشیم و بی‌منت کار کرده و در این مسیر تلاش خود را مضاعف کنیم.
وی تصریح کرد: پیشرفت‌های ما باید تبدیل به پیشرفت‌های فوق سریع شود و به یاری حق تعالی هنگامی‌‌که فوق سریع حرکت کنیم، موفقیت‌های ما نیز چشمگیر خواهد بود.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران با تقدیر از زحمات دکتر شیرمردی و کارکنان مجتمع پرتوفرآیند ایران مرکزی ( یزد) گفت: امیدوارم پروژه‌های خود را به ‌صورت قوی‌تر و مصمم‌تر دنبال کنید و هر روز شاهد شکوفایی بیش‌از پیش شما عزیزان و نیز توسعه و پیشرفت فعالیت‌های مجتمع پرتو فرآیند باشیم .
دستاوردهای سازمان در شهرستان تفت
اسلامی درباره ساخت دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس توضیح داد: یکی از دستاوردهای سازمان انرژی اتمی ایران که امروز و همزمان با گرامیداشت ایام دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گرفت؛ دستگاه عصاره‌گیر مایکروویو پارس اسانس است که در حوزه بهداشتی و نیز بخش‌های دارو و درمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: در کشور به‌شدت به وجود چنین دستگاه و فناوری نیاز بود و امید است با یک فناوری مطمئن‌تر، سالم‌تر، بهداشتی‌تر و با راندمان بالا و طول عمر بیشتر بتوانیم از این دستگاه استفاده کنیم. ساخت چنین دستگاه‌ها و سامانه‌هایی در اصل بسترساز پیشرفت محسوب می‌شود زیرا فقط کشورهای تراز نخست جهان چنین دستگاه‌هایی را تولید می‌کنند و ما نیز برای نخستین‌بار است که نسبت به تولید این فناوری در قالب سیستم صنعتی اقدام کرده‌ایم.
وی با اشاره به تولید و بهره‌برداری از پودر بندآورنده خون توضیح داد: این پودر در عمل‌های جراحی، مجروحان جنگ و حوادث و بلایا به شدت کاربرد دارد و جزو مواردی است که به دلیل تحریم‌ها قادر به واردات آن نبودیم و با توجه به نتایج ناشی از انجام فرایند و آزمایش‌های بالینی امیدواریم پروانه تولید آن پس از گذاراندن مراحل قانونی، از سوی سازمان غذا و دارو صادر شود و این محصول در اختیار افراد جامعه قرار گیرد. 
معاون رییس جمهور عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه‌هایی که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پودر سوپر جاذب است که در صنایع بهداشتی و تولید پوشک و ... کاربرد دارد؛ به دلیل تحریم‌ها، مواد سوپر جاذب به کارخانه‌ها و تولیدکننده‌های ایرانی فروخته نمی‌شود و بسیاری از کارخانه‌ها در زمینه تامین این مواد دچار مشکل شده‌اند که پس از اطلاع از این شرایط، تحقیقات در زمینه تولید مواد سوپر جاذب در اولویت سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت و اکنون شاهد به نتیجه رسیدن تحقیقات و تولید این مواد با تکیه بر دانش و توان داخلی هستیم و از این پس مواد سوپر جاذب به صورت انبوه در داحل کشور تولید خواهد شد.
کاربرد پرتو الکترون در سولفورزدایی از محصولات نفت و گاز
وی با اشاره به استفاده از پرتو الکترون برای سولفورزدایی از محصولات نفت و گاز توضیح داد: اکنون در داخل کشور به وجود چنین فناوری نیاز داریم زیرا هنگامی‌که محصولات نفت و گاز را سولفورزدایی کرده و یا نفت سنگین را تبدیل به نقت سبک می‌کنیم، موجب ایجاد ارزش افزوده خواهد شد که غیر از بحث اقتصادی دارای آثار زیست‌محیطی است و می‌تواند محیط‌ زیست سالم را برای جامعه فراهم کند؛ این‌ فناوری نیز از جمله دستاوردهای دیگری است که به‌حمدالله توسط محققان ما که به تحقیقات نتیجه‌گرا معتقد هستند، ‌به دست آماده است.
اسلامی تاکید کرد:‌ این دستاوردها را در عرض چند ماه توانسته‌ایم به این مرحله برسانیم که امروز با حضور نماینده ولی‌فقیه و نیز استاندار یزد از این پروژه‌ها رونمایی شد.
تسهیل در فرآوری اورانیوم در ایران مرکزی
معاون رییس جمهور درباره سایر برنامه‌ها و اولویت‌های این سازمان اظهار کرد: امروز با حضور در یکی از معادن استان یزد از فناوری جدیدی که دارای قابلیت فرآوری اورانیوم است؛‌ رونمایی خواهد شد و در هفته‌های آینده یکی از خطوط تولید افتتاح می‌شود زیرا در نظر داریم که در معادن مرحله فرآوری را انجام دهیم و نیز عملیات بهره‌برداری از یکی‌دیگر از معادن با مشارکت شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان یزد را آغاز خواهیم کرد که موجب اشتغالزایی و توسعه اقتصادی برای استان می‌شود و همچنین با بهره‌برداری از این پروژه فرآوری اورانیوم برای ما تسهیل خواهد شد.
اسلامی در پایان از زحمات دکتر مهران فاطمی، استاندار محترم یزد و نیز محمد دهشیری، فرماندار شهرستان تفت که همواره حامی انجام این پروژه‌ها بوده‌اند، تقدیر وتشکر کرد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/246336/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه

بررسی رویه‌های پوشش و عفاف در دانشگاه یزد

ضرورت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

اهمیت توجه شاعران به ایثارگران تاریخ ایران

یزد، میزبان اردوی تیم ملی اسکواش بانوان

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار با جانبازان دفاع مقدس در میبد

خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود

راهپیمایی حمایت از عملیات غرور آفرین «وعده صادق»

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز

(تصاویر) بارش باران در یزد

منطقه زیبای پامنار خوزستان

هدایت دانشجویان در قالب طرح بورسیه به صنایع میبد

رگبار پراکنده و بارندگی در برخی مناطق استان یزد

ساماندهی و اصلاح نقاط حادثه خیز در میبد

بارش باران در یزد

نقش ارتش در دفاع مقدس و امنیت تبیین شود

غیر قانونی بودن ابطال رأی‌های کمیسیون بند 20 در رابطه با مشاغل محیط زیستی

ابطال آرای کمیسیون بند 20 ماده 55 قانونی نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله تا پنج ماه آینده + عکس

برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد

اعزام 10 تیم هلال احمر یزد به سیستان و بلوچستان

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

احتمال وقوع سیل در این سه استان

تجهیزات شهرداری اردکان مناسب نیست

بهره برداری از شبستان امامزاده عبدالله به زودی

تشریح برنامه‌های هفته سلامت در مهریز

1200 تن شکر در سکوهای تنظیم بازار یزد توزیع می‌شود

حمله افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز