خبر یزد

آخرين مطالب

بوم‌گردی‌های مهریز یزد به پیوست فرهنگی نیاز دارند مقالات

بوم‌گردی‌های مهریز یزد به پیوست فرهنگی نیاز دارند
  بزرگنمايي:

خبریزد- بوم‌گردی یا اکوتوریسم یعنی احترام به طبیعت، احترام به فرهنگ گذشته و در حال حاضر مردمانی که از سال‌ها قبل در یک زیست بوم خاص زندگی می‌کردند و توجه به اقامتگاه‌های بوم گردی مدتی است که به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های مهم میراث فرهنگی به جد در دستور کار قرار گرفته است.

بوم گردی واژه پیچیده و غریبی نیست، سفری است مسئولانه که موجب رشد و پایداری زیست بوم، فرهنگ و کیفیت زندگی ساکنان منطقه گردشگری خاصی می‌شود و ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران و مسافران به مناطق مختلف و ضمن معرفی تاریخ و فرهنگ گذشتگاه در رونق فرهنگی و اقتصادی نقش آفرین است.

اغلب گردشگران، مکان‌های سنتی و اقامتگاه‌هایی که زندگی مردم سالیان دور را تداعی می‌کند برای استراحت ترجیح می‌دهند و بر این اساس سفری لذت بخش و ماندگارتر را برای خود رقم می زننداقامتگاه های بوم گردی، مکان های قدیمی و تاریخی است که به صورت سنتی و با فرهنگ بومی و غنی از مهمانان پذیرایی می کند و در آن تولیدات روستایی، صنایع دستی و هنرهای تلفیقی برای گردشگران عرضه می شود و نقش مهمی در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و توسعه مناطق دارد.

بیشتر گردشگران در کشورمان و به تبع آن در یزد گردشگران تاریخی هستند که در مدت حضور در ایران بیشتر به بازدید مکان‌ها و بناهای تاریخی و خشت و گلی می پردازند و از مشاهده بادگیرها و قناتها به وجد می آیند، چرا که این آثار نشان از خلاقیت، ابتکار و سخت کوشی مردمان این دیار کهن دارد.

اغلب این گردشگران مکان‌های سنتی و اقامتگاه‌هایی را که زندگی مردم سالیان دور تداعی می‌کند برای استراحت ترجیح می‌دهند و بر این اساس سفری لذت بخش و ماندگارتر را برای خود رقم می زنند و یکی از بهترین و مناسب‌ترین جاها مراکز گردشگری سنتی و تاریخی و بوم گری‌های متعدد است .

طی سال‌های گذشته در مناطق مختلف استان و به دلیل شرایط آب و هوایی و موقعیت خاص جغرافیایی شاهد توسعه گسترده ایجاد بوم‌گردی‌های و سفره‌خانه‌های متعدد در شهر و اکثر مناطق روستایی بخش مرکزی مهریز با همکاری دولت و مشارکت فعال بخش خصوصی و علاقه مندان بوده‌ایم.

هم‌اکنون در اکثر محلات شهر و مناطق روستایی شهرستان مهریز شاهد فعالیت سفره‌خانه‌ها و بوم گردی‌های مختلفی هستیم که سالانه فعالانه پذیرای مسافران، میهمانان و گردشگران ارائه خدمات رفاهی هستیم که بعد از کرونا این حرکت و فعالیت به نحو گسترده‌تری در جریان است.

هرچند طی سال‌های گذشته برای گسترش بوم گردی ها در شهرستان مهریز با همت و پیگیری مسئولان و مشارکت خوب بخش خصوصی اقدامات قابل توجهی صورت گرفته و شاهد حضور مسافران هستیم ولی از این فرصت و ظرفیت در راستای اهداف فرهنگی اقدام مناسب دیده نمی‌شود.

یکی از مهمترین نیازها در کنار خدماتی که هم‌اکنون سفره‌خانه‌ها و بوم‌گردی‌ها به مراجعه کنندگان و مسافران خود ارائه می‌دهند ، انجام فعالیت های مناسب فرهنگی و هنری بر اساس ارزش‌های حاکم و هنجارها به خصوص شرایط منطقه در این مراکز است که جدی دیده نمی‌شود.

بی توجهی و بی تفاوتی به مسایل فرهنگی در بوم گردی‌ها جزو موارد مهمی است که تاکنون بعضا در برخی مکان ها موجب نارضایتی شهروندان بوده و یکی از مطالبات آنها از مسئولان نظارت بیشتر هم بر نحوه ارائه خدمات و همچنین داشتن پیوست فرهنگی در این مراکز مهم گردشگری است .

در این خصوص رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: نحوه نظارت بر فعالیت بوم گردی ها و سایر مراکز گردشگری به صورت جد و طبق مقررات و مستمر صورت می گیرد و برای قیمت اجناس ارائه شده همه آنها دارای نرخ نامه مصوب هستند و باید عمل کنند.

هر اقدامی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با پیوست فرهنگی مشخص و مناسب ارائه شود و این جزو رویکرد و برنامه محوری میراث استعلی اکبر قانعی در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمت غذاها و اسکان مسافران در بوم گردی ها مشخص و باید در دید همه باشد و اگر در این خصوص خلافی صورت گیرد مسافران و گردشگران می توانند مراتب را برای بررسی، نظارت و اقدام مناسب به اداره میراث فرهنگی اعلام که اقدام می شود.

وی در خصوص پیوست فرهنگی در این مراکز اظهار کرد: وجود بوم گردی در مناطق مختلف یک ظرفیت و فرصت است که باید در کنار ارائه خدماتی که به مردم و میهمانان و مسافران ارائه می دهند باید حتما در قالب یک برنامه مدون بر اساس نیاز و توجه به ارزش ها اقدام داشته باشند.

این مسئول اظهار کرد: هر اقدامی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید با پیوست فرهنگی مشخص و مناسب ارائه شود و این جزو رویکرد و برنامه محوری ماست و امیدواریم با همکاری مردم و مسئولان شاهد رونق و اقدام مراکز گردشگری و فعالیت ها باشیم .

مهریز 600 اثر تاریخی شناسایی‌ شده دارد که تاکنون 110 مورد آن به ثبت آثار ملی رسید و باغ پهلوان‌پور و قنات حسن‌آباد مشیر و دهنو در فهرست آثار جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)نیز ثبت شد.

تاکنون از میان صنایع ‌دستی، رشته سنگ‌تراشی، چاقوسازی و ترکه‌بافی به ثبت آثار ملی رسید و علم‌برداری و جوش دوره امسال در فهرست آثار معنوی ناملموس ثبت می‌شود.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی( قبل از اسلام) نسبت می‌دهند 55 هزار نفر جمعیت دارد و روستای طزنج با 150 نفر جمعیت در 17 کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد.

مرکز این شهرستان در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

یزد، اصفهان و فارس سه ضلع مثلث گردشگری ایران را تشکیل می دهند و بسیاری از گردشگران خارجی در سفر به ایران این سه استان تاریخی و فرهنگی را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می کنند.

این موضوع مرهون وجود ویژگی های ارزنده تاریخی و به یادگار گذاشتن بناهایی ماندگار توسط مردمان سختکوش این دیار است که سبب شد تا مسئولان استان توجه به صنعت گردشگری را به عنوان یکی از اولویت ها و محورهای توسعه یزد بیش از پیش مورد نظر قرار دهند.

هم اکنون حدود 250 اقامتگاه بوم‌گردی در استان یزد فعال است که نقش موثری در رونق صنعت گردشگری منطقه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/247815/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس‌های عجیب از جشن روز دختر در یزد!

بارش‌های این استان کویری در 25 سال گذشته بی سابقه بود

صنعت نساجی یزد بازسازی ‌و نوسازی می‌شود

فرمانده انتظامی کیش: دی‌جی مجوز ندارد؛ نباید فعالیت غیرقانونی انجام شود

شرکت SpaceX از لباس فضانوردی جدید خود رونمایی کرد

قاتل در دام پلیس یزد

شب ماند و او دیگر نیامد

بنشین! مرو!

دیگر نیازی به نمونه خون نیست/ ابداع فناوری سنجش اکسیژن در تنفس

بهره‌برداری از 122 طرح مخابراتی یزد در هفته ارتباطات

آغاز برنامه‌های دهه کرامت با حضور سفیران کریمه اهل‌بیت(ع) در یزد

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

کتاب «کاربردهای مطالعات فرهنگی» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

پایان عملیات بازپیرایی بوستان شهری کوچه بیوک در یزد

رونمایی از کتاب 10 جلدی آلبوم اسناد در یزد

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با معاون قرارگاه مرکزی محرومیت‌زدایی سپاه دیدار کرد

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

برنامه‌های کاروان زیرسایه خورشید در استان یزد تشریح شد + فیلم

قتل مرد یزدی در خانه اش

حضورش برایم اهمیتی نداشت

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

شعری زیبا از مهدی اخوان ثالث

خورشید زیبا و طوفانی از پلاسما

ثبت 180 درخواست برای حضور خادمان رضوی در یزد

تصمیم جدید درباره مهاجران افغان حاضر در ایران

سردار رادان: کشف حجاب به خاطر مسائل اقتصادی نیست

نشست تعاملی مدیران کل بنیاد شهید و امور ایثارگران و حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان

چند اصل مهم برای انتخاب یک کتاب کار مناسب کودک

شعری زیبا از خیام

«اسپیس‌ایکس» چهل و ششمین ماموریت مداری امسال را انجام داد

ویدیویی جدید از optimus ربات شرکتِ Tesla

اهدای عضو زن 29ساله در یزد نجات‌بخش جان بیماران نیازمند شد

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد مازندران با 135 ایثارگر

تجلیل سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز از مدیران مدارس شاهد

«فیلمنامه‌نویسی در قرن 21» منتشر شد

روایتی متفاوت از مصطفی رحماندوست درباره ننه سرما

حیوان غول‌پیکری که پس پرده ردپای عظیم کشف شده قرار داشت

رتبه 13 ایران در تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی دنیا

واژگونی یک مینی بوس در آزاد راه قزوین حادثه آفرید

توضیح قوه قضاییه درباره حکم اعدام محمود مهرابی

زحمات صادقانه و خالصانه زمینه ساز خدمت رسانی بهتر و کیفی تر به جامعه ایثارگری

عاشق‌تر ازین کنم که هستم

هوش مصنوعی توانمندی‌اش در علم نجوم را هم ثابت کرد

قاتل مرد 57 ساله در یزد دستگیر شد

دستگیری قاتل در عملیات کارآگاهان پلیس آگاهی یزد

ماجرای یک دخترکشی وحشتناک در تهران