خبر یزد

آخرين مطالب

معرفی روستای فهرج یزد اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش خبرگزاری آنا، یزد و اماکن دیدنی و گردشگری آن همیشه بر سر زبان‌ها بوده است و همه ساله عده بسیاری را نه تنها از ایران بلکه از اقصی نقاط جهان برای گردشگری جدب می‌کند، یکی از این اماکن دیدنی روستای فهرج یزد است.
روستایی دیدنی که در حدود 30 کیلومتری شرق یزد و در دل کویر قرار دارد و براساس اسناد موجود این روستا متعلق به دوران پیش از اسلام است و برخی قدمت روستای فهرج را در حدود 5000 سال تخمین زده‌اند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
نام روستای فهرج یزد از کجا گرفته شده است؟ براساس تحقیقات صورت گرفته نام اولیه روستای فهرج یزد «فرافر» بوده است، که با گذشت زمان طی قرن‌های چهارم و پنجم هجری قمری به «پهره» یا «پهرشت» و بعد از آن نیز به «فهرج» تغییر یافته است.

خبر یزد

جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی روستای فهرج یزد روستای فهرج یزد دارای جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی فراوانی است که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:
مسجد جامع فهرج، مجموعه تاریخی شهدای فهرج، آب انبار حسینیه، قلعه فهرج، مسجد علاقبندی یا علی قوندی (از این مسجد تنها خرابه‌هایی مثل گچبری‌های زیبا باقی مانده است)، چاه چهل دختران و.
اما مسجد جامع فهرج از جمله قدیمی‌ترین مسجد‌های ایران زمین محسوب می‌شود که قدمت بنای آن به قرن اول هجری باز می‌گردد و براساس اسناد موجود این احتمال وجود دارد که مسجد جامع فهرج پس از ورود اسلام به ایران ساخته شده باشد.
براساس اسناد موجود ساخت مسجد جامع فهرج به نیمۀ اول قرن اول هجری برمی گردد، اما ساختمان اصلی بنا از آثار دوره ساسانیان بوده که با ورود اسلام و در اصل زمان خلافت عمر به مسجد تبدیل شده است.
چه بر سر روستای فهرج یزد آمده است؟ در آن زمان که سپاه اسلام در زمانی که در تعقیب یزدگرد سوم بود به دو گروه تقسیم شد تا هر کدام به‌طور جداگانه به دنبال پادشاه شکست خورده ایران بگردند و در این بین گروهی در بیابان‌های ایران گم شده و از روستای فهرج سر درآوردند.
سپاهیان اعراب زمانی که به نزدیکی یزد و روستای فهرج رسیدند به مردم دهستان فهرج که همگی از جمله پیروان زرتشتی بودند نامه فرستادند تا به دین اسلام بگروند و مسلمان شوند یا این که خراج سنگینی پرداخت کنند و یا در غیر اینصورت سرنوشت آن‌ها مرگ خواهد بود و در این گیرو دار مردم فهرج از سپاهیان اسلام درخواست مهلت کردند تا با دو روستای نزدیک خود به نام خویدک که یهودی نشین بودند به شور نشسته و نظر خود را روز بعد اعلام کنند.
آن‌ها در این شور به این نتیجه رسیدند که شب هنگام به اعراب حمله کرده و آن‌ها را از پای در آورند و بنابر اتفاق نظری که داشتند همان شب به سپاه اسلام شبیخون زده و با حمله به مسلمانان عده‌ای از آن‌ها را کشتند و که در حال حاضر نیز محل خاک سپاری آن‌ها مشخص است.

خبر یزد

معماری روستای فهرج روستای فهرج یزد دارای بافت مسکونی نیمه متمرکزی است که به صورت خطی و در جهت جاده دسترسی، در میان دشت استقرار یافته و از سوی دیگر مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های آن عمدتا شامل خشت، گل، آجر و آهن است. مسجد جامع نیز در کانون روستا قرار گرفته و پیرامون آن را بافت مسکونی قدیمی روستا دربرگرفته است.
مسیر‌های دسترسی به روستای فهرج یزد مسیر دسترسی به روستای فهرج یزد بسیار آسان است، به این صورت که کافی است خود را از شهر‌های دیگر با اتومبیل شخصی، هواپیما، قطار یا اتوبوس به شهر یزد برسانید و پس از آن به‌سمت جاده یزد - بافق بروید.
22 کیلومتر در این جاده رانندگی کنید و با توجه به تابلو‌های راهنما وارد روستای فهرج شوید، این روستا در سمت راست جاده یزد به‌سمت بافق قرار دارد.
سوغات و غذای محلی فهرج جالب است بدانید که پرورش کرم ابریشم در گذشته در روستای فهرج رواج بسیار داشته است و پارچه‌های ابریشمی آن نیز بسیار معروف بودند؛ اما امروزه صنعت قالی‌بافی توانسته جای آن را بگیرد ومحصولات نابی را به شهر‌های اطراف صادر کند.
توجه داشته باشید که در سفر به فهرج به هیچ عنوان نباید خرید سوغات و صنایع دستی را فراموش کنید و لذت آن را از دست دهید.
قالی‌های زیبای بافته شده در این روستا با نقوش کرمان و خراسان از صنایع دستی اصلی روستای فهرج یزد محسوب می‌شود و حتی حدود 600 دار قالی در روستای فهرج به بافت محصولاتی رنگارنگ و نفیس مشغولند.
در واقع ریسندگی و بافندگی و مصنوعات تولید شده در کارگاه‌های خانگی روستای فهرج همچون لباس‌های محلی ساکنان آن پر از طرح‌های زنده و رنگارنگ است.
به‌علاوه، اهالی روستای فهرج یزد به تولید گونی و برزنت نیز اشتغال دارند و محصولات کشاورزی و باغی فهرج نیز از دیگر سوغاتی‌های این روستا به شمار می‌آیند.
اما برسیم به غذا‌های محلی روستای فهرج یزد که می‌توان از انواع آش‌های محلی مانند آش جو، ماش و سوپ و ... نام برد.
در واقع مردمان روستای فهرج یزد در فصل بهار به جمع‌آوری انواع گیاهان دارویی که در کوهستان‌های اطراف رشد می‌کنند؛ مشغولند و از جمله گیاهانی که می‌توان با آن‌ها دمنوش و نوشیدنی‌هایی خوش‌طعم و سالم همچون شربت شاتره، خاکشیر، چای آویشن و دمنوش چای کوهی تهیه کرد را می‌یابند.
بیشتر بخوانید: چین، آلمان و ترکیه مشتریان جاذبه‌های گردشگری استان یزد لزوم توجه بیشتر به ظرفیت‌های گردشگری یزد نخل بزرگ امیرچخماق یزد پس از هفتاد سال به‌حرکت درمی‌آید نیازهای گردشگری شهر جهانی ایران/ خارجی‌ها هتل سنتی می‌خواهند مرمت اضطراری خانه رضایی در احمدآباد اردکان یخچال خشتی برزن در ابرکوه مرمت و بازسازی می‌شود
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/426297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

چه کشورهایی در گذشته جزئی از خاک ایران بوده‌اند؟

تداوم بارش‌ها تا فردا

(ویدئو) خیابان اصلی شهر تفت یزد به زیر آب رفت!

راهیابی 2 اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

فیلم| سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

نرخ تورم ماهانه و نقطه به نقطه استان یزد کاهش یافت

مسدود بودن سه محور مواصلاتی در استان یزد

آزمون‌های استخدام 12 آتش‌نشان جدید در یزد برگزار شد

بارندگی یزد به درستی مدیریت شد

تصویری ترسناک از فرونشست زمین در یزد پس از بارش شدید باران

یادداشت| پیمانه‌ای که پُر شد

مرمت فرونشست زمین زیرگذر امام حسین (ع)

افزایش 27 درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت

بیش از 22 هزار خانوار یزدی تا شهریور ماه به فیبرنوری متصل می شوند

آغاز ساخت واحد‌های مسکونی نهضت ملی مسکن شهر بخ

خسارت‌های ناشی از سیل در جاده‌های استان یزد

حاشیه‌نگاری از یک شب بارانی و سیل‌آسا در استان یزد

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

تداوم امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

تغییر بخشی از مسیر‌های اتوبوس شهری پایانه دولت‌آباد

کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد

خشت‌گذاری مدرسه 6 کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر

مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد

خبر جدید و مهم برای دارندگان سهام عدالت

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

بارش باران در محورهای 12 استان کشور

حفر چاه‌های جذبی پاسخگوی بارش‌های شدید کوتاه مدت نیست + فیلم

برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس

آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی هلال احمر یزد؛ امدادرسانی همچنان ادامه دارد

هشدار هواشناسی برای سیلاب در 21 استان

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

پس از باران/ جاده -یزد مهریز+فیلم

برخورد شبانه اتوبوس با تریلر در محور مهریز با 10 زخمی

عکس/ فرونشست زمین بر اثر بارش باران در یزد

(تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد

امدادرسانی هلال احمر یزد در سیل و آبگرفتگی

سیل و آب گرفتگی در برخی نقاط استان یزد

فیلم/ سیل و آبگرفتگی در یزد و اصفهان

بارش 50 میلیمتری باران در تفت؛ بارندگی در استان یزد تداوم دارد

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

تحریم‌ های سفت و سخت و جدید آمریکا علیه ایران

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل

تلسکوپ فضایی هابل 34 ساله شد