خبر یزد

آخرين مطالب

معرفی آتشکده ورهرام و هرآنچه که باید درباره آن بدانید اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش خبرگزاری آنا، یزد از جمله شهر‌های باستانی خاص و مشهور است که شاید هر گردشگری برای یک بار هم که شده باشد سفری به این شهر داشته و در آن چرخی زده است.
شهری تاریخی که در گوشه و کنارش می‌توانی آثار تاریخی‌تر و باستانی‌تر را رصد کنید و بنوعی تاریخ را در این شهر لمس کنید.
یکی از این آثار و اماکن که سالیانه سبب جذب گردشگران بسیاری می‌شود، آتشکده ورهرام است که طبق اسناد و روایات شعله‌ای 1500 ساله را در قلب خود جای داده و از آن نگهبانی می‌کند.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این آتشکده معروف دارای قانون و قواعدی است که باید در زمان ورود به آن این قوانین و آداب رعایت شود که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
ماهیت آتشکده ورهرام براساس روایات طی سالیان بسیار دور بمنظور روشن کردن آتش، کبریت یا وسیله‌ای دیگر در اختیار نبود و به همین منظور در یک مکان، آتشی همواره روشن بود تا مردم بتوانند روزانه گُلی از آن آتش برداشته و اجاق خانه‌های خود را روشن کنند، که به این مکان آتشکده می‌گفتند.
در آن زمان فرزندان خانواده وظیفه آوردن آتش از آتشکده را بر عهده داشتند و اگر خانه‌ای بی فرزند بود اجاق آن خانه نیز خاموش می‌ماند و بعبارتی آن را اجاق کور می‌نامیدند که از این جا می‌توانیم به ریشه ضرب المثل اجاق کور و نداشتن فرزند پی ببریم.
در آن زمان یعنی در زمان ایران باستان شغلی ایرانیان کشاورزی و مبنای زندگی آن‌ها نیز بر اساس نور و گرمای خورشید بود و نور، گرما و روشنایی در دسترس مردم روی زمین نیز آتش و به همین دلیل آتش یکی از مهم‌ترین و مقدس‌ترین عناصر در زندگی بشر است که حتی پس از کشف آتش فرهنگ و تمدن نیز شکل گرفت.
همانطور که می‌دانید، ذات آتش این است که گِرد آن نشستن است و از این رو آتشکده به مرور زمان تبدیل به مکانی برای گردهمایی و برگزاری جشن‌ها و آیین‌های مذهبی زرتشتیان شد و پیش از آن نیز به عنوان دادگاه مورد استفاده قرار می‌گرفت که در آن موبد به دادرسی مردم می‌پرداخت.

خبر یزد

مشخصات معماری ساختمان آتشکده ورهرام ساختمان اصلی آتشکده بر ارتفاعی حدود یک متر چهل سانت از زمین و در میان حیاط بزرگی که درختان همیشه سرسبز سرو و کاج آن را پوشانده، قرار گرفته است و نگاره فروهر و سرستون‌های سنگی آن زیبایی ویژه‌ای بدان بخشیده و روبروی این بنا حوض آبی قرار دارد. اینکه آتشکده‌ها کنار آب باشند از خصوصیت‌های آتشکده‌ها بوده‌است.
سرستون‌های سنگی جلو تالار ساختمان اصلی و سنگ‌های گلدار پای دیوار‌ها کار هنرمندان اصفهانی است. این هنرمندان سنگ‌ها را در اصفهان تراشیده و سپس تا یزد برده‌اند. نگار کاشی‌های فروهر بر بالای سردر ورودی، کار هنرمندان کاشی‌کار یزدی است و معماری کل این بنا از معماری آتشکده‌های پارسیان تأثیر پذیرفته‌است.
ماجرای آتش ورهرام آنچه که آتشکده یزد را از سایر آثار باستانی متمایزتر می‌کند، آتش ورهرام است؛ همان آتشی که بیش از 1500 سال قدمت دارد.
این آتش سفری طولانی را از آتشکده ناهید پارس تا آتشکده کنونی یزد داشته، اما با این حال همواره فروزان بوده و همین امر ایمان و اعتقاد زرتشتیان را بیش از پیش قوی‌تر می‌کند.
شاید بدانید که در حال حاضر زرتشتیان در دین خود دارای سه آتش مقدس هستند که نام این سه آتش به ترتیب میزان تقدس و ایمانی که مردم زرتشت به آن‌ها دارند عبارتند از؛ آتش بهرام، آذران و دادگاه است.
براین اساس، آتش بهرام یا ورهرام جایگاه ویژه‌ای در دین زرتشتی دارد و مردم زرتشت آن را پادشاه پیروزگر آتش‌ها می‌دانند که به اعتقاد آن‌ها آتش ورهرام با دروغ و ریا و تباهی می‌جنگد.
اما از نگاهی دیگر، زرتشتیان بر این موضوع معتقدند که آتش بهرام این قدرت را دارد که تمامی خدایان را جلب کند؛ این آتش درگاهی برای ارتباط زمین و آسمان است و زمانی که خدایان آسمانی به زمین می‌آیند، در ابتدا به دیدن آتش بهرام می‌روند.
علت نامگذاری آتشکده ورهرام یا بهرام اما اگر بخواهیم جستجوی دلیل نامگذاری این آتشکده بپردازیم باید این طور تعریف کرد که «بهرام» را می‌توان در معنای این کلمه جستجو کرد.
در واقع به باور زرتشتیان آتش نه تنها جنگجویی برای مقابله با تاریکی و سرماست، بلکه از لحاظ معنوی نیز می‌تواند جنگجویی پیروز در برابر شر و پلیدی باشد و با توجه به این موضوع می‌توان دریافت که چرا آتش مقدس به چنین نامی مزین شده است، زیرا استفاده از شعله‌هایی از آتش بهرام در جنگ‌ها نیز از همین اعتقاد سرچشمه می‌گیرد.
آداب ورود به آتشکده ورهرام همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم در زمان ورود به آتشکده ورهرام باید آداب و رسوم خاصی رعایت شود که در ادامه به آن می‌پردازیم.
آتشکده کهن یزد موسوم به آتشکده ورهرام دارای دو ورودی است که یکی از آن‌ها مخصوص بازدیدکنندگان و عموم مردم و دیگری مخصوص زرتشتیان یزد است.
توجه داشته باشید که ورود عموم مردم به آتشکده آداب خاصی ندارد، اما زرتشتیان برای ورود باید همواره آداب خاص آیین خود را رعایت کنند.
در واقع آن‌ها باید همواره پاکیزه و آراسته باشند و کفش‌های خود را در ورودی از پا در‌آورند.
مردان و زنان باید مو‌های خود را بپوشانند تا مبادا تار مویی بر زمین افتاده و آتشکده را آلوده کند و با توجه به این امر مردان معمولا کلاهی سفید به سر گذاشته و زنان سرپوشی سفید سر می‌کنند.
روز‌هایی که باید وارد آتشکده ورهرام شد براساس اعتقادات زرتشتیان یکی از روز‌هایی که معمولا می‌توان از آتشکده بازدید کرد، روز اول فرودین است.
در واقع یکی از آیین‌های کهن زرتشتیان این است که در روز اول فروردین به آتشکده رفته و برای سلامتی خود و عزیزانشان و داشتن سالی پربار و نیکو دعا کرده و برای گناهانی که در سال گذشته انجان داده‌اند، طلب مغفرت کنند.
بیشتر بخوانید: سفرهای داخلی محبوب در ایران را می شناسید؟ تماشای زندگی و آداب و رسوم مردم آذربایجان در «سرزمین آب‌ها» شکوه مجموعه جهانی تخت سلیمان از ایران تا یونسکو حقایقی جالب در مورد کشور هند که بی نظیر بودن آن را ثابت می‌کند تاریخچه و نقشه جامع شهر زرند در ویکی آنا
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/426298/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهپیمایی مردم شهرستان خاتم در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق +فیلم

روز ملی گندم و نان یادآور تلاش کشاورزان ایرانی

دستگیری فروشنده کلاهبردار در یزد

سپاه مهمترین نقش را در دفاع از انقلاب ایفا کرده است

راهپیمایی مردم استان یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

ترویج بی حجابی در جامعه از توطئه‌های دشمن است

بدحجابی، مقدمه‌ای برای ایجاد فساد در جامعه

حضور دانشگاه آزاد اسلامی یزد در هجدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ ایران

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

تصادف اتوبوس با کامیون در یزد؛ آخرین وضعیت مسافران/ عکس

فروشنده‌ی کلاهبردار در دام پلیس یزد

راهپیمایی مردم یزد در حمایت از عملیات غرور آفرین وعده صادق

برگزاری سلسله نشست‌های تخصصی منابع انسانی شرکت آبفای استان یزد

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

31 فروردین، روز ملی گندم و نان

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ صادق

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد

جشنواره ملی پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

15 مصدوم در برخورد اتوبوس مسافربری با کامیون بنز در یزد

15 مصدوم در تصادف اتوبوس مسافربری در جاده مهریز

اوقات شرعی جمعه 31 فروردین در یزد

تجمع بزرگ مهاجران ساکن در یزد در حمایت از عملیات وعده‌ی صادق

جشنواره ملی پادکست"قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب" در کرمان

15 مصدوم در تصادف اتوبوس و کامیون در محور انار به مهریز

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد 15 زخمی بر جا گذاشت

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

تصادف اتوبوس مسافربری در مهریز یزد با 15 مصدوم

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

آغاز مرحله غیرمتمرکز بیست و نهمین المپیاد علمی دانشجویی در اصفهان

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

اتحادیه شهرداران در کشور تشکیل می‌شود

وقتی مرمت و بازسازی آب انبار قدیمی در یزد به فراموشی سپرده شد + فیلم

شناسایی 600 ملک مازاد دولتی در استان یزد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

مجموعه‌ای فرهنگی با رنگ و بوی دفاع مقدس در یزد

ترک‌های امیرچقماق جدی است

افتتاح جشنواره پادکست «قصه‌های خوب با صدای خوب برای بچه‌های خوب» در کرمان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دستگاه‌ها وظایف قانونی خود را انجام دهند

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای کاهش خسارت‌های سیلاب

قدردانی از زحمات نیروی انتظامی استان یزد

جلسه شورای اجتماعی استان یزد برگزار شد

کمک 10 میلیارد ریالی پدر شهید برای ساخت مدرسه