خبر یزد

آخرين مطالب

برگزاری نشست تخصصی در نخستین جشنواره بین‌المللی «فیلم و فیلم نامه ایثار» بنیاد شهید و امور ایثارگران

  بزرگنمايي:

خبر یزد - نشست تخصصی نخستین جشنواره بین‌المللی «فیلم و فیلم نامه ایثار» با موضوع راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم، سریال، مستند و انیمشین با سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی در مشهد الرضا(ع) برگزار شد.

به گزارش «ایثار خراسان رضوی » ، نشست تخصصی در نخستین جشنواره بین المللی «فیلم و فیلم نامه ایثار» صبح امروز شنبه 30 اردیبهشت ماه، با موضوع راهبرد های ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب فیلم، سریال، مستند و انیمشین با سخنرانی حسن رحیم پورازغدی در سالن ستاره مجتمع سینمایی پردیس مهر کوهسنگی مشهد، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی حسن‌زاده نامقی» مدیرکل و مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، رئیس بسیج هنرمندان استان، مدیران دانشگاه‌‌های مشهدمقدس، الهام چرخنده نماینده بازیگر زن سینما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران، رؤسای مناطق سه‌گانه مشهدمقدس، کارکنان بنیاد استان و مناطق سه‌گانه مشهد برگزار شد.
رحیم‌پور ازغدی در این نشست تخصصی ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدا و بزرگ معلم هنر و رسانه سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی افزود: دنیایی که غرب برای کشورها و تمدن‌ها ساخته رو به افول است و غرب فقط به دنبال اسارت فرهنگی و هویتی کشورها است، امروزه تکنیک سینما برای غرب است و فقط به دنبال خلق صحنه‌های زیباست و کاری به محتوا ندارد.
وی با اشاره به شرایط ورود فیلم‌ها به اسکار گفت: یکی از این شرایط حمله به اسلام با برچسب تروریسم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست تخصصی راهبردهای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سینما و تلویزیون اظهار کرد: فیلمسازان کشورهای غربی می‌گویند توجه رسانه، هنر و سینما به زیبایی‌ست و ما به زیبایی اثر کار داریم و به ایدئولوژی آن کاری نداریم. آن‌ها می‌گویند کار هنرمند عرضه هنر است و هنرمند نباید به حق، باطل، ظلم، عدالت و... کاری داشته باشد چرا که هنر را اساسا مقوله‌ای تکنیکال و تخصصی می‌دانند و لذا می‌خواهند در سینما، اخلاق و عدالت را از هنر جدا کنند.
وی ادامه داد: جدا کردن اخلاق از هنر و توجه مطلق به تکنیک، هم غلط است و هم دروغ؛ چنین تفکیکی امکان ندارد و تاکنون اتفاق نیفتاده، زیرا همان افرادی که شعار «علم برای علم» می‌دادند با علم بمب اتم ساختند.
این منتقد با اشاره به فیلمسازان و شرکت‌های غربی اظهار کرد: این افراد می‌گویند ما با محتوا کاری نداریم اما خودشان آثاری را تولید می‌کنند که هم ایدئولوژی سیاسی و هم ایدئولوژی اخلاقی دارد. همین افراد در قالب انیمیشن و فیلم، چیزهایی را ترویج می‌کنند که کاملا ایدئولوژیک است.
رحیم‌پور ازغدی با تأکید بر اهداف شرکت‌های فیلمسازی هالیوودی گفت: همواره در کمپانی‌های سرمایه‌دار و صهیونیست هالیوود، فیلم‌هایی ساخته می‌شود که تمام توجه‌شان به دفاع از حق صهیونیست‌ها برای کشتار و غارت است.
فیلمسازان غربی معتقدند سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست
وی عنوان کرد: می‌گویند سینما ایدئولوژیک و سیاسی نیست اما خودشان فیلم‌هایی می‌سازند که در آن مظلومیت کماندوهای آمریکا در عراق و خدمات‌شان را نشان می‌دهند. چقدر فیلم ساختند که بگویند آمریکا از جهان در برابر کمونیسم دفاع کرده است؟ از جنگ جهانی دوم چقدر فیلم ساختند و از قهرمان‌هایی که عملا وجود نداشتند، گفتند؟
رحیم‌پور ازغدی با اشاره به شرایط ورود فیلم‌ها به اسکار گفت: یکی از این شرایط این است که قهرمانان آن فیلم همجنس‌گرا باشند، دیگری دفاع از مظلومیت یهود و ظالم بودن مسلمان است و دیگری حمله به اسلام با برچسبِ تروریسم است.
حتی یک فیلم در هالیوود ساخته نشده است که نقدی به صهیونیسم داشته باشد
این استاد دانشگاه بیان کرد: حتی یک فیلم در هالیوود ساخته نشده که نقدی به اسرائیل و صهیونیسم داشته باشد، حتی پرسیدن سوال نیز در فیلم‌هایشان ممنوع است اما به خدا، مسیح و مریم می‌شود بی‌شمار اهانت کرد.
رحیم‌پور ازغدی افزود: هنر، سینما و رسانه‌ای که ایدئولوژیک نباشد، بی‌جهت باشد و اهداف سیاسی نداشته باشد، وجود ندارد. نگویید سینما و هنر به اخلاق کاری ندارد، بگویید به نوع ضد اخلاقی‌اش کاری ندارد اما به نوع اخلاقی‌اش کار دارد.
وی خاطرنشان کرد: می‌گویند هنر، سینما، ورزش و رسانه نباید در خدمت حق باشند اما در خدمت باطل ایراد ندارد، چرا که می‌خواهند هنرشان در خدمت سیاست و ایدئولوژی خودشان نه در خدمت سیاست و ایدئولوژی دیگران قرار گیرد. آن‌ها ورزش، هنر و سینما را سیاسی کرده‌اند و خیلی‌ها هم فریب‌شان را می‌خورند.
هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد
رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: بهانه دوم‌ فیلمسازان غربی در خصوص اینکه هنر و سینما باید بر اساس صرفا «زیبایی» باشد، این است که می‌گویند محتوا ربطی به هنر ندارد. اما نکته این است که هر هنری یک ظرف دارد و یک مظروف یعنی فرم و محتوا دارد، هنر بدون محتوا وجود خارجی ندارد، اگر هم باشد به هیچ دردی نمی‌خورد، فرم و محتوا مکمل یکدیگر هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند تنها زدن حرف خوب کافیست، تصریح کرد: آن‌ها گمان می‌کنند دیگر لازم نیست خوب حرف بزنیم. جمله زیبای «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً» از قرآن کریم می‌گوید حرف بزنید، برای همه مخاطبان حتی مخاطب جهانی و زیبا حرف بزنید. لذا باید زیبا هم سخن بگوییم.
در انتها رحیم پور ازغدی بیان کرد: ما 2 مفهوم را داریم، درست حرف زدن که تکنیک است و ظرف، حرف درست زدن که مظروف است. لذا ظرف مهم است، اما اینکه محتوای این ظرف چیست نیز اهمیت دارد. این فیلمسازان حرف بد را خوب می‌زنند. در ظرف طلا زباله می‌ریزند یعنی ظرف خوب و مظروف بد دارند.
وی با اشاره به اهمیت محتوا در فیلم تأکید کرد: در خصوص محتوا نیز باید بدانیم، چه باید گفت و چگونه باید گفت. اگر فیلمی پرمخاطب و زیبا بسازیم که محتوای پلید و مأیوس‌کننده‌ای داشته باشد، یعنی فرم زیبا و محتوا زشت است که این ارزشی ندارد.
دومین روز از نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار با نمایش 28 فیلم در بخش‌های مختلف و برگزاری نشست تخصصی با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت ادامه می‌یابد.
ضمناً در ادامه نشست‌های تخصصی جشنواره دومین نشست این رویداد هنری با حضور انسیه شاه حسینی فیلمساز سینمای مقاومت و دفاع مقدس با موضوع بررسی نقش زنان در عرصه ایثار و شهادت از ساعت 17 عصر روز یکشنبه، 31 اردیبهشت، در سالن ستاره پردیس سینمایی مهر کوهسنگی برگزار می‌شود.
همچنین 28 فیلم در بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی فیلم و فیلم‌نامه ایثار در دومین روز برگزاری این رخداد هنری روی پرده می‌رود.
در همین راستا سه فیلم سینمایی «منصور» ساخته سیاوش سرمدی، فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» ساخته علی غفاری و فیلم سینمایی «اتاقک گلی» ساخته محمد عسگری در بخش مسابقه سینمای ایران روی پرده خواهند رفت.
در ادامه این روز همچنین فیلم سینمایی «نخل خون» ساخته نجدت انظر محصول کشور سوریه در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. 2 فیلم بلند داستانی «آخرین عاشقانه» ساخته اعظم جوانمردی و «رگبرگ» ساخته سجاد امیر یزدانی نیز در همین روز روی پرده می‌رود.
در دومین روز از جشنواره آثاری از کشورهای سوریه، اسپانیا، عراق، هندوستان، فلسطین، یمن، فرانسه، مالزی و ایران در قالب فیلم‌های مستند، داستانی، کوتاه، نماهنگ و پویانمایی نیز نمایش داده می‌شود.
حضور عموم علاقه‌مندان و به ویژه فیلمسازان جوان و دانشجویان در این نشست آزاد است.
گفتنی است؛ سند هویت انقلابی مردم خراسان رضوی، پرونده 17 هزار و 358 شهید، 51 هزار و 402 جانباز و سه هزار و 396 آزاده است که به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عزت بخشیدند.
انتهای پیام/

خبر یزد

خبر یزد


خبر یزد

خبر یزد


خبر یزد

خبر یزد


خبر یزد

خبر یزد


مهدی ملاباقری بجستان خبرنگار ایثار رضوی

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/602499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فعالیت 103 اتوبوس درون‌شهری در شهر یزد

برخورد قضایی با پرنده فروشان دوره گرد در بافق

تاکید نماینده مردم اردکان بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام حوزه بهداشت

امید آفرینی و مشارکت عمومی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

تهران صاحب آرامستان جدید در این دو منطقه می شود

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/2 انتصاب در انجمن سینمای جوانان

استاندار یزد: گره‌های ذهنی حجاب پاسخ داده شود

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

اعلام اسامی محرومان هفته بیست و هشتم لیگ یک

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی‌آف فوتسال

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

رشد درآمد‌های وصولی گمرک یزد

کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارت به شبکه زیرساختی قنوات

«از هرات تا تهران» آماده نمایش شد

دستگاه‌ها وظایف خود را در بحث کودکان کار و خیابان جدی‌تر دنبال کنند

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی

سقوط مرگبار جرثقیل در بندر امام خمینی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

اطلاعیه فراجا درباره برخی برخورد‌های اخیر گشت ارشاد

رشد 7 برابری استقبال از رویداد ایده شو

افتتاح طرح‌های بزرگ در بهاباد

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

بررسی و کنترل وضعیت آبگیری بندهای تغذیه مصنوعی در حین وقوع سیل

دلیل تعویق بهره برداری خط انتقال آب از دریا به استان چیست؟

طرح‌های بزرگی در بهاباد افتتاح می‌شود

اجرای ضوابط مناسب سازی مستلزم همکاری همه دستگاه ها

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

پیروزی تیم پاس بافق در هفته اول مرحله پلی آف لیگ دسته 2 فوتسال

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

پیروزی نماینده بافق در مرحله پلی آف فوتسال

ساخت مسکن برای محرومان با نگاه ویژه انجام شود

تولید 750 تن ماهی سردآبی در استان یزد

ایجاد 31 هزار اشتغال به همت ستاد اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه در استان یزد

ارتقای سیما و منظر شهری با تقویت روشنایی شهر

توصیه امام جمعه یزد به دانشگاه‌ها درباره بی‌حجابی

وصول بیش از 161 هزار میلیارد ریال درآمد از بخش‌های مختلف استان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان