خبر یزد

آخرين مطالب

تا چه حد «چت جی پی تی» نگران کننده است اجتماعي

  بزرگنمايي:

خبر یزد - به گزارش ایرنا، هنوز یک سال از معرفی ربات نرم‌افزاری گفت و گوی هوشمند موسوم به «چت جی پی تی» ( ChatGPT ) نگذشته است که استفاده از این ربات و مباحث پیرامون کارایی آن نُقل محافل علمی و غیرعلمی است.
«چت جی پی تی» یک رُبات نرم افزاری و یک "چت بات" پیشرفته قادر به مکالمه و تعامل با کاربران است و توانایی‌های خود را در نوشتن شعر، خبر، مقالات تحقیقاتی، برنامه نویسی رایانه و حتی شرکت در آزمون‌های تحصیلات تکمیلی نشان داده و در همه این موارد موفق بوده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
این ربات هوشمند که در پاسخ به فرمان‌های متنی کاربران، متن‌هایی واقعی و هوشمندانه تولید می‌کند، با کمک شبکه های عصبی عمیق و تولید یک «مدل زبانی بزرگ» ایجادشده که با وارد کردن، تجزیه و تحلیل حجم بزرگی از متون تولید شده توسط انسان، تشخیص سوال و تولید پاسخ را در زمان بسیار کوتاهی و بصورت برخط انجام می‌دهد.
این ربات هوشمند که استفاده از آن رایگان است توسط یک شرکت نرم افزاری آمریکایی از هشتم آبان سال گذشته در دسترس عموم مردم قرار گرفت و در این چند ماه توانسته درجه بالایی از "هوش مصنوعی" را به کاربرانش در سرتاسر جهان ارائه دهد.
«چت جی پی تی» سر و صدای زیادی در سرتاسر دنیا ایجاد کرده است و بسیاری بیم دارند که به زودی شغل و پیشه خود را به دلیل همه‌گیری هوش مصنوعی به‌کار رفته در این فناوری،از دست بدهند.
ایرنا اصفهان در خصوص تاثیر این فناوری بر روی مشاغل، نظر تعدادی از پژوهشگران حوزه هوش مصنوعی و رباتیک گروه هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان را جویا شده است، و از این افراد سوال شده که نظرشان درباره تاثیر فناوری «چت جی پی تی» چیست؟ آیا در آینده، بشر را از خیلی مشاغل مانند پزشکی، برنامه نویسی، نویسندگی و موارد دیگر بی‌نیاز می‌کند؟ کدام مشاغل باقی خواهند ماند و کدام مشاغل سریع تر دچار تحول می‌شوند؟
به عقیده این متخصصان،بی شک در آینده ربات‌هایی مجهز به فناوری‌هایی نظیر «چت جی پی تی» دست کم در برخی مشاغل جایگزین انسان‌ها خواهند شد ولی این پژوهشگران در مورد امکان داشتن خلاقیت برای ماشین اختلاف نظر داشتند.

خبر یزد

«چت جی پی تی» می تواند در برخی حوزه‌ها جایگزین انسان شود
نسرین ایمان‌پور پژوهشگر حوزه یادگیری و بینایی ماشین در این باره به ایرنا گفت که این تکنولوژی به دلیل قابلیت‌های خود، ممکن است در برخی حوزه ها، جایگزین انسان‌ها شود، به عنوان مثال، در حوزه پشتیبانی مشتریان، «چت جی پی تی» ممکن است، برای پاسخگوئی به سوالات مشتریان استفاده شود.
وی خاطرشان کرد: با این حال، در بسیاری از حوزه ها، نظیر پزشکی، برنامه نویسی کامپیوتر و موارد مشابه نمی‌توان «چت جی پی تی» را بدون استفاده از تخصص و دانش انسان‌ها جایگزین انسان کرد.
پژوهشگر حوزه یادگیری و بینایی ماشین تصریح کرد: تاثیر فناوری «چت جی پی تی» در آینده بشر و اینکه آیا این تکنولوژی انسان را از خیلی از مشاغل مانند پزشکی، برنامه نویسی، نویسندگی و موارد دیگر بی‌نیاز می‌کند و اینکه کدام مشاغل در آینده باقی خواهند ماند و کدام مشاغل سریع تر دچار تحول می‌شوند،سوالات سختی هستند و به نظر من پاسخ آن جای تامل دارد.
خلاق شدن ماشین ها مورد تردید است
همچین یک پژوهشگر حوزه یادگیری ماشین در این پیوند گفت: ماشین هیچگاه نمی‌تواند خلاقیت یک انسان را داشته باشد و خلاقیت عنصر مهمی است که فناوری «چت جی پی تی» از آن بی‌بهره است.
علیرضا قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: این فناوری نتوانسته تاکنون پاسخ هایی با دستمایه خلاقیت از خود بروز دهد هر چند این فناوری قابلیت یادگیری و استفاده از داده ها و اطلاعات فراوان موجود در اینترنت را دارد.
وی تصریح کرد: عنصرخلاقیت وجه تمایز انسان و ماشین است و بسیاری از کارها نیازمند خلاقیت حتی به میزان اندک هستند.
کارشناس ارشد هوش مصنوعی دانشگاه اصفهان در این پیوند گفت:هوش مصنوعی می‌تواند شاعر باشد و خیلی از سبک‌های ادبی را تقلید کند ولی نمی‌تواند سبک ادبی جدیدی خلق کند، می‌تواند از روی بسیاری از سبک‌های نقاشی‌ تقلید کرده و بازآفرینی هنری کند ولی نمی‌تواند سبک نقاشی جدیدی خلق کند.
محمد کیانی ادامه داد: هوش مصنوعی می‌تواند کدنویسی و برنامه نویسی کند و اصول و قواعد و "دیزاین پترن‌ها" را هم درنظر بگیرد اما نمی‌تواند "متُدولوژی" جدیدی برای کدنویسی ایجاد کند، می‌تواند طبق منطق بسیاری از فلاسفه و یا مکاتب فکری موضوعی را نقد یا تایید و یا حتی قضاوت کند اما نمی‌تواند مکتب فلسفی یا فکری جدیدی خلق نماید.
وی اظهار داشت:در کل به نظر من وجه اصلی تفاوت انسان با هوش مصنوعی در خلاقیت است و آن چیزی که ما در هوش مصنوعی اسمش را گذاشته‌ایم خلاقیت، بیشتر تقلید یا ترکیب ایده‌های قبلی است و خلاقیت اصیلی در آن مشاهده نمی‌شود.
وی یادآور شد: البته از جنبه دیگه ناگفته نماند که در حال حاضر تعریف دقیقی از خلاقیت نداریم و متریک مناسبی برای تعیین میزان خلاقیت هم در دسترس نیست و ما باید در دورانی که "تست تورینگ" را پاس کرده‌ایم، معیارهای مناسبی برای مفاهیمی مانند خلاقیت، هوشمندی، آگاهی و موارد مشابه ارائه کنیم تا بهتر روند پیشرفت هوش مصنوعی را درک کنیم.
وی خاطر نشان کرد: به هر صورت بی‌شک در آینده ای نزدیک بسیاری از مشاغل سطحی حذف خواهند شد و بسیاری از مشاغل تخصصی هم تعاریف جدیدی خواهند داشت و البته عناوین شغلی جدیدی هم خلق خواهند شد.

خبر یزد

یک کارشناس ارشد هوش مصنوعی نیز در این رابطه گفت: هوشمندی یعنی توانایی تصمیم‌گیری در موقعیت‌های جدید و کنترل و تصمیم‌گیری لحظات بدیع. در طی فرآیند تکامل مغز انسان بدین صورت تکامل یافته که بتواند لحظات بدیع را کنترل و مدیریت کند.
حمید حُر ادامه داد: وقتی انسان با یک موقعیت جدید برخورد کند، به راحتی تصمیم‌گیری می‌کند در حالیکه پیش از آن روی هزاران مورد مشابه آموزش ندیده است و این وجه تمایز انسان و ماشین است.
وی یادآور شد: بسیاری از ما انسان‌ها وقتی رانندگی یاد می‌گیریم، بدون هیچ تصادفی تا آخر عمر رانندگی می‌کنیم، ولی سیستم‌های هوشمند کنونی باید چندین بار تصادف کنند، و این تصادف منجر به مرگ و یا خسارت بسیار شدید شود تا از آن یاد بگیرد دیگر تصادف نکند.
وی خاطرنشان کرد:هوشمندی انسان باعث شده که بتواند بدون هیچ آموزشی، یا با تعداد کمی آموزش، تصمیم‌گیری کند.
حُر افزود: با وجود همه پیشرفت‌ها، با دیدن این صحنه که یک کودک پنج ساله به راحتی با چهار یا پنج مورد تصویر عمل شناسایی را انجام می‌دهد و شبکه‌های عصبی با هزاران مورد تصویر همین کار را انجام می‌دهند، مشخص می‌کند که فعلا تا رسیدن به هوش انسانی فاصله زیادی پیش رو داریم.
وی تصریح کرد: به نظر من همه سیستم‌های هوشمند فعلی می‌توانند در نقش کمک رسان به انسان ظاهر شوند و به عنوان نمونه در برنامه‌نویسی به عنوان ابزاری برای رفع "باگ‌ها" و خطاها و در پزشکی برای کمک به تصمیم‌گیری دقیق‌تر به پزشک کمک کنند.

خبر یزد

ماشین‌ها وارد حیطه‌های دور از ذهن ما می‌شوند
دانش آموخته دکتری هوش مصنوعی و رباتیک دانشگاه اصفهان در این پیوند گفت: فناوری «چت جی پی تی» به دلیل قابلیت های هوش مصنوعی و تولید محتوای خودکار، در آینده ای به نسبت نزدیک می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های کاری مورد استفاده قرار بگیرد.
فاطمعه شفیعیون ادامه داد:شاید در نگاه اول تاکنون ماشین نتوانسته جای انسان را در بحث خلاقیت بگیرد ولی به نظر من باید صبر کرد و شاید دور از انتظار نباشد که بتواند وارد حیطه‌های دور از ذهن ما هم‌شود.
وی افزود: همانطور که در بحث تشخیص اشیا میزان صحت سیستم های ماشینی بیشتر از تشخیص یک انسان شده به نظر من در بحث خلاقیت، هنر و موارد مشابه هم می‌توان چنین انتظاری را داشت و امیدوار بود که شاید با الگوریتم های موجود نتوان به چنین خواسته ای رسید اما به نظر من با ارایه سبک جدیدی از روش‌های یادگیری می‌توان ماشین را هم به موجود خلاقی تبدیل کرد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: همان‌طور که پیش از این بدون استفاده از روش‌های یادگیری عمیق و چنین پایگاه داده‌های بزرگی نمی‌شد در کاربردهای مختلف تشخیص‌های بالایی داشت، انتظار می‌رود با ارایه سبک‌های جدیدی از الگوریتم‌های یادگیری بتوان خلاقیت را هم به ماشین اضافه کرد.
وی یادآور شد:بنده برای پایان نامه ارشد خود خیلی علاقه‌مند به ترکیب موضوع هنر با هوش مصنوعی بودم و در آن زمان با روش‌های یادگیری عمیق آشنایی نداشتم چه برسد به آنکه بتوانم یکسری کارهایی که الان برای تولید نقاشی‌های مصنوعی با یادگیری انجام می‌شود،را پیاده ساز کنم، آن روز ماشین‌های هوش مصنوعی خیلی با هنر و خلاقیت فاصله داشتند اما الان این فاصله کمتر شده و من به آن زمانی فکر می‌کنم که ماشین ها بتوانند خلاق بشوند.
شفیعیون اظهارداشت: همان‌طور که یک نقاش سبکی را ارائه می‌دهد با سبک‌های دیگر آشناست و با آگاهی می‌تواند سبک جدیدی ارائه دهد، ماشین نیز می تواند چنین بکند و نباید فراموش کنیم که افراد محدودی در جهان هستند که سبک ارائه می‌دهند، چون برای انسان هم خلاقیت حد اعلای مرحله یادگیری‌ است.
وی گفت: کودک از بدو تولد مشغول دیدن است روزها می‌بیند با چشم هایش صحنه ها، اشیا و موارد بسیاری را در ذهن ضبط و ثبت می‌کند بدون آنکه اطرافیان متوجه شوند.
این کارشناس هوش مصنوعی ادامه داد: کودک در ذهنش اشیا را دسته بندی می‌کند و برای خودش برداشتی از جهان دارد بدون اینکه به شما بگوید و بعد از صحبت کردن شما متوجه یادگیری او می‌شوید و فکر می‌کنید که او شاید تعداد محدودی از یک شی را دیده در صورتی که اینگونه نیست.
وی تاکید کرد: تخیلات و آرزوهای انسان همواره باعث پیشرفت علم شده اند پس اگر بگوییم ماشین خلاق نمی‌شود به‌صورت کلی جلوی بسیاری از پیشرفت ها را از همین ابتدا گرفته ایم و چیزی که من در این سال‌ها یاد گرفته‌ام این است که :«همه چیز امکان دارد. پس ماشین هم میتواند خلاق شود. اما چگونه؟ باید به دنبال سبک جدید یادگیری و داده های مناسب و سیستم های سخت افزاری قدرتمند بود.»
شفیعیون در ادامه در مورد مشاغل آینده پس از فناوری های نظیر «چت جی پی تی» (ChatGPT) گفت: به نظرم مشاغل ساده از لحاظ دانش و مهارت زودتر حذف می‌شوند چون ماشین ها سریع تر می توانند جایگزین شوند و حتی می توان گفت در برخی زمینه تاکنون چنین اتفاقی افتاده است ؛ جامعه هم چنین ماشین هایی را به راحتی می پذیرد که البته در گسترش هوش مصنوعی در کاربردها، پذیرش جامعه هم بسیار مهم است.
وی یادآور شد:برای خلق و ایجاد ماشینی که بتواند جایگزین شغلی خاص شود نیاز به دانش در آن حوزه کاری و ماشین هوشمند است که این به معنای ایجاد شدن حوزه‌های کاری نوین است.
وی در پایان گفت: شاید به نظر برخی،در بسیاری از مشاغل نتوان ماشین را جایگزین انسان کرد اما شاید با تغییر سبک زندگی چنین امری هم ممکن شود.

خبر یزد

استان‌ها اصفهان 0 نفر امیررضا ابراهیمی دهکردی برچسب‌ها ربات دانشگاه اصفهان هوش مصنوعی رباتیک اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/603445/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

فروش امتیاز مسکن ملی توسط برخی سازمان ها، واقعیت یا شایعه؟

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

یادواره شهید گمنام در جهاددانشگاهی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی در یزد

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

چایی‌های قاچاق به مقصد نرسید

آبگیری 30 درصد سازه‌های آبی –خاکی در استان یزد

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به 9 منزل مسکونی

بازدید هیات مالزی از کمک ها به زلزله زدگان هرات

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

نجات 18 نفر از سیل در روستای شادکام بافق

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور

اختصاص 3000 میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد

دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی

انتقال چای قاچاق با قطار

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز

امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل

نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود

مرمت بند‌های تغذیه مصنوعی استان از ابتدای سال تاکنون

تلخی‌های عدم تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در کشور حس می‌شود

مسابقات قرآن دانش‌آموزان و فرهنگیان در یزد برگزار می‌شود

توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

ریزش و تخریب یک واحد مسکونی فرسوده در شهر یزد بر اثر بارندگی

پیشنهاد افزایش 40 درصدی تعرفه شهریه آموزشگاه‌های آزاد هنری یزد

بیانیه حوزه علمیه خواهران استان یزد در حمایت از طرح نور فراجا

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در استان یزد

مصوبات کارگروه توسعه بر زمین مانده است

تامین برق پایدار حوزه‌های برگزاری کنکور سراسری در استان یزد

تداوم بارش‌های بی‌سابقه در یزد

کشف رشوه‌خواری 20 میلیارد ریالی دو نفر از مدیران ارشد استان یزد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!