خبر یزد

آخرين مطالب

آیا ناسا برای بازگشت از مریخ، دست به دامن ایلان ماسک می‌شود؟ علمي

آیا ناسا برای بازگشت از مریخ، دست به دامن ایلان ماسک می‌شود؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا / در شرایطی که ناسا هزینه گزاف 11 میلیارد دلاری را بهانه‌ای برای عدم اجرای مأموریت بازگرداندن نمونه‌های خاک مریخ به زمین اعلام کرد؛ برخی کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که با استفاده از فضاپیمای استارشیپ اسپیس‌ایکس و منابع مالی ایلان ماسک، می‌توان این مأموریت را نجات داد.
سیاره سرخ، نزدیک‌ترین سیاره در منظومه شمسی است که می‌دانیم روزگاری آب مایع در آن جریان داشته و ممکن است نشانه‌هایی از حیات اولیه را در خود نگه داشته باشد؛ به همین دلیل، بررسی این سیاره از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و حتی امید می‌رود که نخستین کلونی میان‌سیاره‌ای انسان‌ها در سطح سیاره سرخ برپا شود.
هزینه‌های گزاف مأموریت‌های نوآورانه فضایی بعضی وقت‌ها مانع از اجرای چنین مأموریت‌هایی می‌شود؛ مانند مأموریت بازگرداندن نمونه‌های خاک سیاره سرخ (MSR) به زمین که ناسا اعلام کرد به دلیل برآوردهای گزاف 11 میلیارد دلاری (در مقایسه با پیش‌بینی اولیه 7 میلیارد دلار) و رسیدن محموله در سال 2040 به زمین، تا آینده نزدیک نمی‌تواند چنین مأموریت هیجان‌انگیزی را اجرا کند و تا زمانی که روش ارزان‌تر و سریع‌تری برای این مأموریت پیدا کند، آن را متوقف می‌کند.
حال، گروهی از پژوهشگران و چهره‌های دانشگاهی پیشنهاد داده‌اند که ناسا از شرکت‌های خصوصی در حوزه هوافضا کمک بگیرد تا مأموریت آوردن نمونه‌های مریخ به زمین را انجام دهد.
مأموریت بازگرداندن نمونه‌ها از مریخ
پیشرفته‌ترین مریخ‌نورد ناسا با نام استقامت (Perseverance) از زمان فرود روی مریخ در سال 2021 (1400) در دهانه جیزرو (Jezero) که دلتای یک رودخانه باستانی است، 24 نمونه را در لوله‌های خود جمع‌آوری، بسته‌بندی و روی سطح مریخ رها کرده است. هدف این مریخ‌نورد، جمع‌آوری بیش از 30 نمونه برای جست‌وجوی نشانه‌های احتمالی حیات باستانی در مریخ است.

خبر یزد


طبق برنامه اولیه ناسا قرار بود برخی از نمونه‌های جمع‌آوری‌شده با استقامت، طی دهه 2030 با هزینه حدود 7 میلیارد دلار به زمین بیاید. این امر مستلزم فضاپیمایی بود که روی سطح مریخ فرود بیاید، نمونه‌ها را جمع‌آوری کند، دوباره از مریخ بلند شود و سپس با فضاپیمای دیگری که نمونه‌ها را به زمین خواهد آورد، در مدار مریخ ملاقات کند.
«ایمی ویلیامز»، اخترزیست‌شناس دانشگاه فلوریدا که با مریخ‌نورد استقامت در ارتباط است، می‌گوید: «ما به مطالعه نمونه‌های مریخ بسیار نزدیک هستیم. بازده علمی این کار غیرقابل‌تصور است. این نمونه‌ها می‌توانند درک ما از پتانسیل زندگی در مریخ را متحول کنند و بینش‌هایی کلیدی در مورد تکامل منظومه شمسی ارائه دهند».
به دنبال نوآوری بخش خصوصی
روی آوردن به بخش خصوصی می‌تواند نشان‌دهنده تغییر رویکرد ناسا باشد که معمولاً چنین مأموریت‌هایی را کاملاً داخلی مدیریت می‌کند. ناسا که اکنون در بحبوحه افزایش هزینه‌ها و تأخیرهایی که خطر انحراف مأموریت MSR را تهدید می‌کند، می‌تواند پذیرای ایده‌های بکر از طرف شرکای تجاری خود باشد و یکی از بهترین گزینه‌ها، موشک استارشیپ متعلق به شرکت اسپیس‌ایکس است که با قابلیت فرود کنترل‌شده و برخاست مجدد، راهکاری مناسب برای انجام بهینه این مأموریت ارائه خواهد داد.
«جیم گرین»، دانشمند سابق ناسا که به توسعه پروژه MSR نیز کمک کرده است، می‌گوید: «فرصتی برای تشریک مساعی وجود دارد تا ایده‌های مختلف مطرح شوند. این روند بسیار سالمی است و دقیقاً همان رویکردی است که برای رسیدن به یک سناریوی مأموریتی بهتر باید انجام شود».
«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس نیز در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) به پتانسیل موشک استارشیپ برای بازگرداندن نمونه‌های مریخ طی 5 سال آینده اشاره کرده بود و به نظر می‌رسد ناسا نیز به این احتمال، نیم‌نگاهی داشته باشد.

خبر یزد


طبق گزارش‌ها، ناسا شرکت‌ها را تشویق می‌کند تا از سیستم‌های توسعه‌یافته برای برنامه قمری آرتمیس استفاده کنند. به عقیده کارشناسان، تنها نتیجه‌ای که می‌توان از این رویکرد گرفت، آن است که ناسا امید دارد موشک استارشیپ، راه‌حل مناسب این معضل باشد. احتمالاً بتوان مریخ‌نورد استقامت و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده آن را در استارشیپ جا داد و به زمین بازگرداند.
گنجینه پنهان مریخ
آوردن نمونه‌های مریخ به زمین پس از سه دهه برنامه‌ریزی برای دانشمندان وسوسه‌انگیز است. ابزارهای آزمایشگاهی پیشرفته روی زمین می‌توانند نشانه‌های زیستی بالقوه را (البته در صورت وجود) در آن‌ها شناسایی کنند یا حداقل تعیین کنند که آیا دهانه جیزرو، شرایطی برای پشتیبانی از حیات داشته است یا خیر.

خبر یزد


اما ارزش علمی این نمونه‌ها بسیار فراتر از یافتن حیات فرازمینی است. «جک ماستارد»، مریخ‌شناس دانشگاه براون خاطرنشان می‌گوید: «تاریخ‌نگاری و تاریخ‌گذاری نمونه‌های دهانه جیزرو می‌تواند معماهایی مانند شکل‌گیری میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ها، زمان برخورد سیارک‌های عظیم که منظومه شمسی اولیه را شکل داده‌اند و حتی منشأ حیات را روشن کند. کشف نشانه‌های حیات، موضوع جذابی است که همه سرفصل‌ها را به خود اختصاص می‌دهد، اما در سطحی ماندگارتر، این سؤالات مربوط به تکامل منظومه شمسی است که این نمونه‌ها به آن‌ها پاسخ خواهند داد و اهمیت این پرسش‌ها اگر بیشتر از مبحث حیات نباشد، کمتر نخواهد بود».

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/646358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بارش‌های سیل‌آسا در برخی مناطق استان یزد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

داده‌های 22 ساله‌ی رصدخانه‌ی پرتو ایکسِ «چاندرا»از سحابی crab

محفلی به نام شهدا در شهر شاهدیه

پرداخت خسارت به خسارت دیدگان ترکیدگی لوله آب در خیابان مهدی

شعری زیبا از عطار نیشابوری

نگاه نزدیک کاوشگرِ استقامت به صخره ای در مریخ

کشف رفتار جالب یک اورانگوتان در مواجهه با زخم

دره مرگ نمرده بود،خوابیده بود

برگزاری مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در یزد

بارش شدید باران بهاری در دهستان بنادک سادات +فیلم

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

تصویر روز ناسا؛ کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

تجلیل از طلاب ممتاز و نمونه استان یزد

بررسی مسائل و مشکلات محله تخت استاد یزد

ترمیم ترکیدگی لوله آب در خیابان حضرت مهدی (عج) در یزد

رک بگویم از همه رنجیده‌ام

تولید میکروقطره‌هایی که برای تشخیص دقیق بیماری استفاده خواهند شد

درهر قفسی کلید امیّدی هست

شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است

یزد؛ میزبان غول‌های صنعت نساجی

یادواره شهدای دانش آموزی شهرستان نیر

«چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند»

برگزاری آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن در یزد

عصبانیت حتی برای 1 دقیقه هم برای قلب مضر است

تداوم بارش‌ها در نیمه شمالی و شرقی استان یزد

تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد

روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری

مراسم سوگواری شهادت امام جعفر صادق (ع) در دفتر امام جمعه یزد

3130 نفر از یزد به حج تمتع اعزام می‌شوند

ضرورت تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد جاذبه در آموزش و پرورش

کلاهبرداری یک میلیاردی با پیامک جعلی ثنا

آشکار شدن ماهیت واقعی دولتمردان آمریکا در برخورد خشن با جنبش اعتراضی دانشجویان

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

برگزاری آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم در یزد

403 مدرک تخصصی حفظ قرآن در یزد صادر شده است

سارقان حرفه‌ای در بافق دستگیر شدند

2 واحد شن و ماسه متخلف در یزد پلمب شدند

عملیات وعده صادق دشمنان را مرعوب و دوستان را مسرور کرد

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

ساخت یک شعله سه بعدی از سیاهچاله با استفاده هوش مصنوعی

بارش‌ها در یزد ادامه دارد

عملیات وعده صادق رسوایی غرب را جهانی کرد

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

شرکت 430 حافظ یزدی در آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی

عملیات «وعده صادق» جایگاه ایران در برابر دیدگان کشورهای جهان را تغییر داد

انتقاد آیت‌الله مدرسی از مشروب‌خوری برخی پزشکان در فارس

اینفوگرافی/ 8 نشانه ای که به شما می‌گوید فرزند باهوشی دارید

پلمب دو واحد آلاینده شن و ماسه در یزد

ماجرای تجاوز به زن جوان برای پس ندادن بدهی