خبر یزد

آخرين مطالب

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟ اجتماعي

چرا سعدی شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟
  بزرگنمايي:

خبر یزد - آفتاب‌‌نیوز :
محمدعلی اسلامی ندوشن متولد 1304 در ندوشن یزد بود که برای دیدار با فرزندانش به کانادا رفت و بعد به‌خاطر عوارض کهولت سن و کرونا آن‌جا ماندگار شد و پنجم اردیبهشت سال 1401 چشم از دنیا فروبست و خانواده پیکرش را همان‌جا به امانت به خاک سپردند تا در فرصت مناسب، طبق وصیت خودش به ایران برگردد و در نیشابور در جوار آرامگاه عطار و خیام آرام گیرد؛ هرچند زادگاهش یزد بود و از ندوشن برخاسته بود.
پیکر اسلامی ندوشن 28 آبان 1402 به ایران بازگشت و بعد از تشییع در دانشگاه تهران، یزد و نیشابور در خانه ابدی‌اش آرام گرفت.
این نویسنده و پژوهشگر دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. او سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرد و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از 50 جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است.
همزمان با سالروز درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن در اردیبهشت که با نام سعدی گره خورده و در هفته بزرگداشت این شاعر قرار داریم، بخش‌هایی از جستار او را درباره سعدی که در کتاب «چهار سخنگوی وجدان ایرانی» (چاپ سوم - 1380) منتشر شده است می‌خوانیم. اسلامی ندوشن در این کتاب سعدی را حاضرترین فرد در متن جامعه ایرانی می‌داند و از این شاعر به عنوان اولین معلم و یک مصلح اجتماعی یاد می‌کند و او را «سخنگوی ضمیر آگاه ایرانی» می‌خواند که در دوره‌هایی کمتر به او توجه شده و کمتر درباره او حرف زده شده است.
اسلامی ندوشن در این کتاب نوشته است:
ز خلق، گوی لطافت تو برده‌ای امروز
به خوبرویی و سعدی به خوب‌گفتاری
سعدی تقریباً شادترین شاعر ایران است. شاعری است که کمتر ما را در دست‌انداز‌های زمین و آسمان می‌اندازد، و یا در دست‌انداز‌هایی که وجدان ما را به تب و تاب افکند. خیلی آرام بیان می‌کند و در واقع می‌خواهد ما را آرام به راه راست بیاورد. نزدیک هفتصد سال سعدی در ایران معلم اول بوده. به عنوان «مصلح اجتماعی» می‌توان گفت که درس‌دهنده به همه خانواده‌ها بوده. اگر درسش را گوش نکرده‌اند، موضوع دیگری است. او درس خود را داده، مردم هم خوانده‌اند و تکرار کرده‌اند، از مکتب‌خانه‌ها تا بالاترین مجامع ایران. چه شد که طی این هفتصد سال، حاضرترین فرد در متن جامعه ایران بوده است؟ و چه شد که طی این پنجاه سال اخیر آن‌طور که می‌بایست، به مقام سعدی توجه نشد؟ کسان دیگری به عللی بیشتر در متن توجه بودند، بیشتر کتاب درباره‌شان نوشته شد، بیشتر بحث و حرف درباره آن‌ها صورت گرفت، مثل حافظ و مولوی و فردوسی. از این چهار بزرگ، از سعدی کمتر حرفش زده شد. برای این موضوع چند علت هست:
یکی اینکه از زمانی که بیشتر سیاسی شدیم، یعنی از شهریور 20 که ایران در اشغال قرار گرفت، قشری از جامعه ایران یکدفعه سیاسی شد، گروه‌های مختلف، مرام‌ها و حزب‌های مختلف و زیر و بم‌های مختلف پیش آمد و کسانی که خود را «پیشرو» می‌دانستند، سعدی خیلی به مذاقشان خوش نمی‌آمد؛ زیرا او را چنان که باید قاطع نمی‌دیدند که یک جهت را در پیش بگیرد؛ مثلا تکلیف با مولانا روشن‌تر است، یا فردوسی، یا حتی حافظ. سعدی، چون همه‌جانبه است، همه مسائل بشری را مطرح کرده، هیچ جهتی را به تنهایی نگرفته و قصدش واقعا تربیت ساده اجتماعی برای جامعه بوده، باب طبع کسانی که بیشتر یک‌جهتی فکر می‌کردند، نبوده. سیاستْ قاطع است. یک حزب می‌گوید این باید بشود و آن نباید بشود، یک مرام نیز همین‌گونه فکر می‌کند. فکر یک‌جهتی باعث می‌شود که انسان‌ها پیشوایان فکری خود را آسان‌تر در جهت معینی انتخاب کنند، تا آن‌ها کمک کنند به نظریه‌ای که آن حزب یا آن دسته و گروه به آن دلبسته است. این است که سعدی چنان که باید، باب طبع چپ‌رو‌ها و کسانی که اندیشه تند را دنبال می‌کردند و خواه ناخواه روی نظریاتشان تعصب داشتند، نبود. آن‌ها هم، چون تبلیغات وسیعی داشتند، در دیگران و به‌خصوص جوان‌ها اثرگذار شدند. البته پیش اهل نظر همیشه سعدی، سعدی بوده؛ اما نزد کسانی که با سیاست تند سروکار داشته‌اند، کمی نادیده گرفته شده و حتی کسانی سبکسرانه این جسارت را به خود دادند که لطیف‌ترین سخنور زبان فارسی را «ناظم» بخوانند، نه شاعر!
علت دوم این بود که سعدی جامعه ایرانی را واگو و ترجمانی می‌کند؛ یعنی آینه‌ای است در برابر ما. بدیهی است که او به این بسنده نمی‌کند. «مایی» که او می‌خواهد، آن است که بهتر از آنچه هست باشد، عیب‌هایش تا حد امکان کاهش گیرد. البته او اینقدر واقع‌بین هست که بداند بشر بی‌عیب نمی‌شود. کمال وجود ندارد و هر انسانی یک مقدار در معرض لغزش است؛ اما تا حد ممکن می‌خواهد جامعه را اصلاح کند؛ بنابراین آینه وجودی جامعه ایرانی است. عیب‌ها و حسن‌هایش، هر دو را می‌گوید و ما البته در این پنجاه‌ساله که دگرگونی سیاسی می‌خواسته‌ایم، این را خیلی خوش نداشته‌ایم. گذشتگان ما قدر این سخن‌ها را می‌دانستند و برایشان مسأله‌ای نبود. ما که در معرض فرهنگ غرب و چپ قرر گرفته بودیم و عوارض بعدی‌اش را هم به نوعی دیدیم، خوش نداشتیم که قیافه خودمان را در آینه سعدی نظاره کنیم! گرایش بر آن بود که اندیشه‌های حزبی و سیاسی جامعه را پیش ببرد، تا اینکه یک فرد اخلاقی بخواهد آن را اصلاح کند.
سومین نکته این است که اصلاح‌کردن فردی خود، قدری مشکل‌تر است تا دنباله‌روی از یک مرام و یک روش. این یکی آسان‌تر است؛ زیرا افراد جمع می‌شوند، دنبال هم راه می‌افتند، چند شعار را مدنظر قرار می‌دهند و امید دارند که فکر خود را بر کرسی بنشانند، در حالی که اصلاح فردی و اخلاقی کار آسانی نیست. انسان باید قدری تحمل محرومیت بکند، تحمل انضباط بکند، برای خود مقداری حفاظ اخلاقی قرار دهد تا بتواند انسان بهتری بشود، و، چون این کار آسان نبوده، مردم آن‌طور که باید به طرف سعدی نرفتند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/646687/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساماندهی و بهسازی بلوار شهید دشتی در دست انجام است

«فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری

روان آب‌ها شهر یزد به درون قنوات هدایت نمی‌شود

جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد

خانه‌دار شدن کارگران واجد شرایط استان یزد با تسهیلات ارزان قیمت

فرمانداری ویژه شهرستان‌های یزد و میبد در حال پیگیری است

تئاتر زمین پاک در مدارس یزد اجرا شد

فاضلاب خانگی عامل ریزش قنات‌ و فرونشست زمین در یزد است

تصاویری فوق‌العاده زیبا از سحابی reflection با فاصله‌ی هزار سالِ نوری

مرغ خوشخوان را بشارت باد کاندر راه عشق

ما را ز تو غیر از تو تمنّایی نیست

رازگشایی از نمادهای 2700 ساله ایران باستان

مسدودی چند رشته قنات در تفت از پیامد‌های بارش‌های بهاری

حمایت جبهه فرهنگی یزد از اجرای طرح نور

چاپ کتاب تصویری «همه‌ش مال جوجه باشه!» برای کودکان

این جانور یک کیلوگرمی، جد گاو و گوزن است

طرح ملی سواد آبی در یزد 3 ساله شد

کشف 25 کیلو تریاک در ایستگاه شهید مدنی

عرضه روایت ترس سربازرس مگره در بازار نشر

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

توقیف وانت حامل 202 کیلو تریاک در خاتم

روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری

وقوع سیل در افغانستان 10 کشته برجای گذاشت

هفته هشتم رقابت چابکسواران در کورس سراسری بهاره یزد

اشعارش چنان بی‌نقص بود که باور نمی‌کردند کار اوست!

ساخت ابزار جدید با الهام از زالو برای انجام آزمایش‌ خون

بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان

به مناسبت سالروز درگذشت شاعر غزل‌سرای ایرانی، حسین منزوی

تولید ماده تصفیه پساب ها در کشور

رتبه اول استان یزد در زمینه رشد بارندگی

برگزاری انتخابات اتحادیه‌های صنفی دامپروری و باغبانی در مهریز

برق روستا‌های بخش خرانق وصل شد

هر ماما یک سفیر جوانی جمعیت

روان آب‌ها به درون قنوات هدایت نمی‌شوند

لزوم هوشمندسازی کارت‌های پایان خدمت قدیمی

دستگیری سارقان به عنف نیسان

پندی از خواجه عبدالله انصاری که زندگی شما را تکان خواهد داد!

برخورد 2 شراره خورشیدی قوی به زمین

اجرای طرح ساماندهی و بهسازی بلوار شهید دشتی

تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد

خسارت بیش از یک میلیاردی سیل به تاسیسات آب و فاضلاب شهر تفت

ترمیم شکستگی لوله اصلی آب شهر ندوشن

محکومیت قاچاقچی سوخت در مهریز

16 اردیبهشت سالروز درگذشت ادیب، شاعر و نویسنده ، دکتر بدیع‌الزمان فروزانفر

فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»

تحویل باشگاه ورزشی شهدای شهر خضرآباد به شورای شهر

بیش از 90درصد خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان البرز جمع آوری شده

انتشارات انقلاب اسلامی با 40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش عضو داوطلب هلال احمر شد/ "کیشوندان در فعالیت‌های داوطلبانه، پیشرو هستند"

ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد