خبر یزد

آخرين مطالب

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد اجتماعي

رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایسنا/یزد وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مثبت شدن رشد تولید مسکن در کشور با اجرای نهضت ملی مسکن، از شکسته شدن رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور در سال گذشته با صدور افزون بر 92 هزار پروانه ساختمانی خبر داد.
«مهرداد بذرپاش» امروز یکشنبه ششم خردادماه در مراسم افتتاح همزمان با چهار هزار و 157 واحد نهضت ملی در قالب‌های مختلف، تحویل چهار هزار و 412 قطعه زمین و آغاز عملیات اجرایی بیش‌ از 20 هزار واحد جدید نهضت ملی مسکن در استان یزد که در مجتمع تازه تاسیس 160 واحدی آزادشهر برگزار شد، اظهار کرد: موضوع مسکن یکی از موضوعات مورد تأکید رئیس‌جمهور فقید و شهید در سه سال مسئولیت ایشان در حوزه اجرایی کشور بود و در این مدت، روز و هفته ای نبود که این موضوع در دستور کار دولت و رئیس‌جمهور یا معاون اول وی نباشد و به نوعی از آن غفلت شود.
وی افزود: البته مسکن موضوع بسیار مهم و در عین سادگی، موضوعی با پیچیدگی‌های گسترده است به نحوی که بعضا برخی مسائل به ظاهر ساده، بسیاری از طرح های مسکن سازی در قالب تعاونی‌های مسکن را دچار مشکل کرده ولی دولت با وجود موانع تولید مسکن در کشور طی این مدت جهش‌وار و شجاعانه‌ مسیر را انتخاب و طی کرده است.
وزیر راه و شهرسازی به اشاره به نقدهایی که علیه دولت بابت تعهد ساخت چهار میلیون واحد مسکونی وجود داشت، گفت: اگر دولت چنین تعهدی نمی‌کرد ولی قانون که بود و اگر قانون هم نمی‌گفت ولی ضرورت کشور و هم نیاز هر ساله کشور به تولید حدود یک میلیون مسکن توسط خود مردم و تسهیلگری دولت که وجود می‌داشت.
وی با بیان این که زمانی چرخ اقتصاد کشور به حرکت در می‌آید یا با سرعت بالاتری به حرکت در می‌آید که موتور تولید مسکن در کشور به چرخش درآید، عنوان کرد: کاهش آمار بیکاری در یک‌سال اخیر با حجم تولید و طرح های مسکن و ساختمان کشور تناظر کاملاً یک‌ به‌ یک داشته است.
بذرپاش گفت: در حالی بخش مسکن و ساختمان کشورمان در سال 1399 رشد منفی 13.5 را تجربه کرد که این رقم در 9 ماهه سال گذشته به مثبت 4.8 رسیده و منتظر آمار 12 ماهه آن هستیم.
وی تاکید کرد: این آمارها با حرف اتفاق نخواهد افتاد بلکه باید اقدام کرد، باید تصمیم گرفت و بسیاری از مسائل به ظاهر لاینحل روی میز را از پیش رو برداشت و این مهم با ورود همه ظرفیت‌های دولت و کشور به این میدان اتفاق خواهد افتاد.
وی با بیان این که امروز بیش‌ از دو میلیون و 600 هزار عملیات در قالب نهضت ملی در سراسر کشور آغاز شده است، گفت: تاکنون بیش‌ از 550 هزار واحد از این تعداد تحویل متقاضیان شده و مابقی در مراحل مختلف پیشرفت قرار دارند و این در حالیست که برخی تعاونیهای مسکن 100 یا 200 واحدی با هزار و یک مشکل حقوقی بعضاً چند دهه دچار وقفه می‌شوند.
وزیر راه خاطرنشان کرد: در سال گذشته و پیگیری رئیس‌جمهور فقید، رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده کشور شکسته شد و از 89 هزار پروانه صادره توسط شهرداری‌ها در سال 1401 به بیش از 92 هزار مرد رسید و در بخش روستایی نیز میزان عملیات ساخت و ساز به رقمی بی‌سابقه در تاریخ نظامات شهرسازی و کشور رسیده است به طوری که تنها در این بخش تاکنون بیش‌ از 600 هزار قطعه زمین تأمین شده و عملیات واگذاری به مردم اتفاق افتاده است که امیدواریم به هدف‌گذاری یک میلیون مورد نیز برسیم.
وی با تاکید بر لزوم سرعت گرفتن این فرایند، گفت: در حال حاضر عدد ساخت مسکن روستایی در کشور از 530 هزار مورد عبور کرده و قطعاً این روند را با سرعت بیشتری به پیش خواهیم برد.
وی با اشاره به ابتکار ایجاد خانه‌های ویلایی براساس سیاست 50 درصد تک واحدی و ویلایی در صورت امکان تامین زمین مورد نیاز در جهت نزدیکتر شدن به تحقق الگوی ایرانی اسلامی، گفت: امروز نیز حدود چهار و 400 قطعه اراضی در قالب‌های مختلف ساخت با مشارکت مردم واگذار شده و این هم در سال رشد و جهش تولید با مشارکت مردم معنادار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان این که نمی‎توان ساخت مسکن را بدون حضور مردم نه‌ تنها در حوزه تأمین مالی بلکه در تمام مراحل ساخت تصور کرد، افزود: کاهش مدت ساخت با سرعت گرفتن فرایند ساخت با مشارکت مردم منجر به کاهش جدی هزینه‎ها یا به عبارتی قیمت تمام شده طرحها خواهد شد و این از جمله مواهب مشارکت مردم در حوزه تولید می‌باشد که یکی از تجلی‌های آن تولید مسکن است.
وی بر لزوم مداخله و مشارکت جدی‌تر مردم برای سرعت گرفتن تولید در الگوهای ساخت متفاوت و جذاب‌تر و باکیفیت‎تر تاکید کرد و گفت: جهت‌گیری رئیس جمهورمان همین بود و تلاش دولت نیز تداوم این روند است و در همین راستا نیز در همین روزهای سخت شاهد برگزاری هجدهمین جلسه شورای مسکن با وجود شهادت رئیس جمهور و به ریاست آقای مخبر بودیم.
بذرپاش به ابلاغ قانون اخیر مبنی بر ورود بخش‌های عمومی و دولتی به کنترل اجاره‌بها برای اولین بار در تاریخ کشورمان اشاره کرد و گفت: متاسفانه حادثه تلخ اخیر مانع از معرفی مناسب این قانون به مردم شد ولی با وجود متغیرهای زیادی که در این قانون دخیل هستند، اجرای آن می تواند به انضباط بیشتر بازار مسکن منتج شود.
وزیر راه در بخشی از سخنانش نیز به تاثیرات ثبت بیش از 377 هزار قرارداد اجاره به صورت رایگان در سامانه خودنویس اشاره و اضافه کرد: قانون مالیات برای خانه‌های خالی در کشورمان به رغم این که مربوط به 40 سال قبل است و در بسیاری از کشورهای بزرگ اروپایی نیز اجرا شده، تازه سال گذشته با معرفی بیش‌ از 180 هزار خانه خالی به سازمان مالیاتی در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم منجر به ساماندهی این بخش شود.

خبر یزد

«مهران فاطمی» استاندار یزد نیز در این مراسم اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه نهضت ملی مسکن در استان یزد رقم خورده واقعاً در تاریخ یزد بی‌نظیر بوده و به واقع یزد را به یک کارگاه بزرگ عمرانی در حوزه مسکن تبدیل کرده است.
وی به تورم بالای مسکن در استان اشاره و آن را ناشی از رتبه سوم استان در نرخ خالص مهاجرت کشور و توقف 10 ساله طرحهای تولید مسکن در استان خواند و گفت: خوشبختانه با اجرای نهضت ملی مسکن وضعیت بسیار امیدبخش و اعتمادآفرینی در استان ایجاد شده است.
استاندار گفت: در حوزه اجاره بها نیز اتفاقات خوبی در این دولت شروع و قوانینی که در این باره شکل گرفته است، نویدبخش آینده‌ی بسیار خوبی برای استان یزد خواهد بود.
«احسان خواجه رضایی» مدیر کل راه و شهرسازی استان هم به پیگیری‌های هفتگی شورای مسکن استان اشاره و عنوان کرد: در حالی تعهد چهار ساله استان یزد 53 هزار واحد مسکونی بوده ولی امروز تنها در حوزه مسکن شهری بالغ بر 70 هزار واحد کارسازی شده‌ که بیش از برنامه و تعهدات بوده است.
وی با بیان این که این واحدها در مراحل مختلف عملیات اجرایی از آماده‌سازی تا تحویل قرار دارند، به افتتاح همزمان چهار هزار و 157 واحد در برنامه امروز با حضور وزیر اشاره و اظهار کرد: مجموعه 160 واحدی آزادشهر نیز در پنج بلوک 8 طبقه با زیربنای بین 95 تا 105 مترمربع واحدها از اواخر سال 1399 آغاز و دو ساله آماده بهره برداری شده است.
خواجه رضایی همچنین به تحویل چهار هزار و 412 قطعه اراضی گروه ساخت به متقاضیان در مراسم امروز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه مسئولان ارشد استان و دستگاه‌های خدمات رسان همکاری و تعامل خوبی در رابطه با طرح نهضت ملی در استان دارند که امیدواریم با تداوم پرقدرت فعالیتها شاهد عمل به تمامی تعهدات خود در این زمینه و شیرین شدن کام مردم در این حوزه باشیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/651676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با جایگزین قدرتمند و سریع باتری‌های لیتیوم‌یون آشنا شوید

کام شیرین هواداران فوتبال یزد در آستانه تلخی/ ورزشگاه نصیری استاندارد نیست!

اقامه نماز تسلیم وبندگی با حضور کیشوندان و گردشگران

دفاتر خدمات گردشگری، سفیران معرفی کیش در سراسر کشور هستند

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

کار زیبای پلیس راه یزد

فضانوردان «آرتمیس» به سیستم هشدار قوی تشعشع نیاز دارند

چین فناوری کاملا خودران تسلا را آزمایش می کند

افتتاح نیروگاه‌های خورشیدی عطرآباد اردکان

کتاب «جامعه شناسی سینما» روانه بازار نشر شد

دستگیری 5 سارق حرفه‌ای اماکن در بافق

آیا دوره بعدی شورای شهر 4 ساله می‌ماند؟

برای آرزوهای محال خویش می‌گریم

اولین ماهواره پهن‌باند سوئد به مدار زمین‌ایستا رسید

ترویج فرهنگ آزادی زندانی به جای قربانی در بافق

فیلم/ مردم یزد: همه در انتخابات شرکت می‌کنیم

سپاه الغدیر استان یزد حائز رتبه برتر در رویداد فرهنگی جایزه ملی جمعیت

پزشکیان پیشتاز است / دوگانگی قالیباف-جلیلی جدی است / انتخابات 2مرحله‌ای خواهد شد؟

کشف سیاره‌های فراخورشیدی قابل سکونت در پرتو ستاره‌های مجاور

آمادگی کامل استان یزد برای برگزاری انتخابات هشتم تیر ماه

بلوار آیت‌الله ابوترابی پس از 23 سال افتتاح می‌شود

پروژه‌های نیمه‌تمام یزد تکمیل شود

بزرگترین هدیه ای که یک والد می تواند به فرزندش بدهد

آمادگی کامل استان یزد برای برگزاری انتخابات 8 تیر ماه

تردد روان و فاقد مداخلات جوی در محورهای شمالی کشور

هشدار در مورد احتمال وقوع انفجار کیهانی نادر

اقامه نماز عید قربان در مسجد جامع بافق

فاطمی: شادی دل مردم یزد مهم‌ترین اتفاق ممکن بود/ پرسپولیس چند سال است تیمی یک‌دست است

مدیرکل بنیاد کرمانشاه: خانواده های شاهد و ایثارگر سفیران فرهنگی نظام اند

معرفی کتاب «غروب بازی»

نماز عید سعید قربان در بهاباد اقامه شد

کتاب خاطرات شاعران حماسه خراسان منتشر شد

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حالا در 100 کشور جهان در دسترس است

اولین جشنواره ملی فیلم کوتاه زندگی در یزد به کار خود پایان داد

فیلم/ اقامه نماز عید سعید قربان در 100 نقطه استان یزد

امام جمعه موقت یزد، حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات را خواستار شد

نانو کورکومین به درمان بیماری‌های عصبی کمک می‌کند

فیلم/ ضرورت مشارکت و انتخاب اصلح در انتخابات

معاون استاندار یزد: جلب مشارکت مردم در انتخابات در اولویت است

ترجمه «کودک خوب من» به کتابفروشی‌ها آمد

اقامه نماز عید قربان در دارالعباده یزد

اوقات شرعی دوشنبه 28 خرداد در یزد

نماز عید قربان در استان یزد اقامه شد

تامین امنیت هرات در روز عید قربان

هوای این شهر «قهوه‌ای» شد!

فعالیت ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد آغاز شد +فیلم

(ویدئو) سیلاب بهاره در استان یزد

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

فیلم| نجوای دعای عرفه در 300 منطقه یزد، استان قنات، قنوت و قناعت

فعالیت ستاد انتخاباتی قالیباف در یزد آغاز شد + فیلم