خبر یزد

آخرين مطالب

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان اقتصادي

قیمت‌گذاری دستوری خودروها به نام مردم به کام دلالان
  بزرگنمايي:

خبر یزد - ایلنا/ شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است.
شش ماه از آخرین قیمت‌گذاری خودروها در کشور گذشت و حال خودروسازان با شرایط دشواری روبرو هستند که ادامه راه را برایشان دشوارتر از گذشته کرده است. چراکه از آن تاریخ تا کنون تورم بیش از 50 درصد و دستمزد کارگران هم 45 درصد رشد داشته است. دلار در این فاصله دست‌کم 40 هزار تومان افزایش داشت و در مقاطعی از 100هزار تومان گذشت که یک معنا بیشتر نداشت؛ اینکه خودروسازان مواد اولیه و قطعات را با قیمت روز دلار و تورم 55درصدی خریداری می‌کنند، دستمزد کارگران را 45 درصد بیشتر از سال گذشته می‌پردازند و البته ناچارند خودروی تولیدی را با قیمت شش ماه پیش عرضه کنند. وضعیتی که سبب می‌شود هر خودرو حداقل 100 تا 200 میلیون تومان کمتر از قیمت تمام‌شده عرضه شود. به زبان ساده امروز خودروسازان در ازای تولید هر یک دستگاه اتومبیل حداقل 100 میلیون تومان زیان جدید خلق می‌کنند که به بدهی و زیان انباشته‌شان سربار می‌شود.
برخلاف تصور سطحی، این شیوه که ضرر قابل توجهی را متوجه خودروسازان می‌کند، به سود مصرف‌کنندگان هم نیست. برای مثال آبان ماه سال گذشته بود که افزایش یکباره قیمت‌ها بعد از توقف 18 ماهه، اعتراض مصرف‌کنندگان را به دنبال داشت و بازار را دچار شوک کرد.
مربع شوم قیمت‌گذاری خودرویی کدام است؟
بازار
تجربه جهانی همچنین تصمیمات پیشینی در کشور ما حاکی از این است که هر قیمت‌گذاری دستوری چهار آفت قطعی دارد؛ «کمبود»، «سهمیه‌بندی و تشکیل صف»، «بازار سیاه» و «کاهش کیفیت» که بارها و بارها در زنجیره فروش خودرو تکرار شده است.
تجربه زیسته یکی دو دهه گذشته نشان می‌دهد هرگاه دولت برای جبران کاهش عرضه به قیمت‌گذاری اقدام کرده، خودرو در بازار کمتر شد. چراکه برخی به طمع سودجویی از فاصله قیمت میان بهای کارخانه‌ای و بازار آزاد متقاضی خرید شدند؛ یعنی علاوه بر مصرف‌کنندگان، دلالان برای خرید خودرو صف کشیدند که به افزایش تقاضای مصنوعی ختم شد.
افزایش تقاضا، به‌نوبه خود به ایجاد صف منجر شده و دولت را به دومین مداخله در بازار یعنی سهمیه‌بندی ناچار می‌کند که در کشور ما به ثبت‌نام گسترده با امید برنده‌شدن در بخت‌آزمایی یا لاتاری خودرویی منجر شده است. همزمان با آغاز این روند، «بازار سیاه» یا بازار زیرزمینی که همزاد همیشگی قیمت‌گذاری دستوری است، متولد می‌شود و چنین شرایطی فقط باید امیدوار بود تولیدکننده، کیفیت را قربانی سقف قیمتی تعیین‌شده نکند. به این ترتیب است که قیمت‌گذاری دستوری به‌ نام تعادل بازار عملا به افزایش تقاضا، شکل‌گیری بازار سیاه و کاهش کیفیت خودرو انجامیده و تناسب عرضه و تقاضا را بیشتر از قبل به هم می‌ریزد. به همین دلیل کشورها امروز قیمت‌گذاری دستوری را نسخه‌ای می‌دانند که به جای شفادادن، کور می‌کند.
چاره چیست؟
خودروسازان تا کنون دو درخواست را روی میز نهادهایی چون شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان گذاشته‌اند؛ نخست پایبندی این نهادها به فرمول صحیح قیمت‌گذاری که بر اساس واقعیت‌های بازار، نوسانات ارزی، قیمت دلار، تورم، هزینه دستمزدها و ...تعیین می‌شود و یا آزادسازی قیمت‌ها به‌صورت تدریجی و پلکانی و تحت نظارت. حال باید منتظر ماند و دید آیا نهادهای نظارتی و قیمت‌گذاری اراده‌ای برای سامان‌دادن به این بازار دارند یا باز هم با فرمول اشتباه به‌جای تنظیم بازار آن را آشفته‌تر می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/718926/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاندیدای جدید سیاره نهم منظومه شمسی کشف شد

انتقال همه داروها به بدن با یک کپسول!

گل اول بورنموث به آرسنال توسط دین هویسن

پاسخ سازمان لیگ به استقلال؛ حریفتان خسته است!

درخواست تراکتور به آبی‌ها رسید

برگزیدگان جشنواره «یوسف» در همدان معرفی شدند

معلم یزدی آزادی زندانی هدیه گرفت

هاشمی‌نسب به سوگ پدرش نشست

بانک‌هایی که چوب لای چرخ پرداخت تسهیلات قانونی می‌گذارند؛ دادگاهی می‌شوند

رد درخواست متقاضیان پروانه کسب بدون اعلام دلیل، جرم است

تعویق در پرداخت وام ودیعه مسکن؛ تا شنبه امکان ثبت‌نام وجود ندارد

حراج شمش طلای مرکز مبادله فردا برگزار می‌شود

نان گران می‌شود؟

شعرخوانی زیبا از رشید کاکاوند

نامه جلال به امام خمینی(ره) از سرزمین وحی

ربات‌های انسان نما خودروهای هیوندای را مونتاژ می‌کنند

تهیه همبرگر به سبک ایستگاه فضایی بین‌المللی

تیم‌های سابق ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان اروپا

سیمئونه: انگیزه اصلی ما جام باشگاه‌های جهان است

قرارداد مشاور فنی برزیلی تیم ملی هندبال ساحلی امضا شد

تراکتور در انتظار امضای موردعلاقه اسکوچیچ

ستاره خارجی استقلال از صفر شروع می‌کند!

10 روز تا حرکت قطار گردشگری ؛ یزد، اولین ایستگاه!

اختتامیه مسابقات پنجگانه نظامی قهرمانی ارتش برگزار شد

پول بازی دوستانه تیم‌ملی، در گروی تایید رییس‌جمهور

پول بازی دوستانه تیم‌ملی، در گروی تایید رئیس‌جمهور

آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد

تقاضای مصرف برق 9 هزار مگاوات افزایش یافت

محدودیت برق صنایع تا مهر ادامه دارد

دلار دوباره افسار پاره کرد؛ مسئول بالا و پایین رفتن دلار و طلا کیست؟

موفق‌ترین استان کشور در ایجاد فرصت‌های شغلی

مشاعل غیر رسمی حدود 57 درصد بازار کار ایران را تشکیل می‌دهد

میلیاردها دلار ثروت ملی هر سال در پارس جنوبی دود می‌شود!

قیمت سهام باارزش‌ترین شرکت جهان 4 درصد سقوط کرد

موافقت اوپک‌پلاس با افزایش تولید نفت برای دومین ماه متوالی

بخشی از کتاب/ ماراتن کتاب‌خوانی در متروی پاریس

فرصتی برای نشستن رو در رو با جلال؛ تماشای دنیا با عینک یک روشنفکر عاصی

تقدیراستانداریزد از آتش‌نشانان یزدی حاضر درعملیات اطفاء حریق بندرشهیدرجایی

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند منجر به انسداد شریان‌ها شوند

دین‌محمدی: می خواهیم در سه بازی باقی مانده پیروز شویم

قاضی: تیم های بزرگ امسال زیاد مربی عوض کردند

خلاصه بازی ایران برابر پاراگوئه و صعود به دور حذفی جام جهانی

جام جهانی فوتبال ساحلی؛ صعود ایران با پیروزی بر پاراگوئه

پاسخ فدراسیون فوتبال به درخواست عجیب تراکتور!

کشف بیش از یک هزار و 400 قلم مواد آرایشی بهداشتی تاریخ گذشته در تفت

تاکید امام جمعه یزد بر لزوم کسب معرفت و خودسازی در سفر حج

زنگ «سپاس معلم» در مدارس شهرستان بهاباد نواخته شد

هادی ساعی ورود کرد؛ پایان جنجال مبینا نعمت زاده و ناهید کیانی

لزوم تشکیل تیم لیگ برتری فوتبال در مشهد

تقدیر استاندار یزد از آتش‌نشانان یزدی عملیات اطفای حریق بندرشهید رجایی