میوه هم کالای لوکس شد
اقتصادي
بزرگنمايي:
خبر یزد - فارس / بازار میوه این روزها با افزایش چشمگیر قیمتها مواجه شده است که نگرانیهای بسیاری را در میان مصرفکنندگان و مسئولان ایجاد کرده است.
متوسط قیمت میوه در بازار 100 هزار تومان و بالاتر است که خرید را برای مردم سخت تر کرده است مهمتر از آن، نوسان قیمت ها است که مغازه به مغازه فرق میکند.
رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، اسدالله کارگر، افزایش 2 تا 3 برابری هزینههای تولید مانند بذر، کود، سم، حمل و نقل و بستهبندی را از مهمترین دلایل گرانی میوه دانسته است. وی افزود که این افزایش هزینهها باعث شده تا قیمت میوهها نیز افزایش یابد. وی همچنین از ضعف در نظارت بر بازار میوه و ترهبار به عنوان یکی دیگر از عوامل گرانی نام برد.
بازار ![]()
وضعیت قیمتها در بازار
بر اساس گزارشهای اخیر، قیمت عمده محصولات کشاورزی (میوه و صیفیجات) برای هفته جاری اعلام شده است. قیمت انواع میوههای تولید داخل در میوه فروشیهای مناطق مرکزی رو به پایین شهر نشان میدهد؛
* سیب زرد و قرمز: 60 تا 100 هزار تومان، موز کیلویی 120 هزار تومان، توت فرنگی 150 هزار تومان، هندوانه 25 هزار تومان، زرد آلو 150 هزار تومان به فروش میرود
در بازار میوههای وارداتی هم موز هر کیلوگرم 138 تا 165 هزار تومان، نارگیل 100 تا 110 هزار تومان، آناناس 220 تا 400 هزار تومان و گل کلم 68 هزار تومان به فروش میرسد.
راهکارهای مقابله با گرانی میوهبرای مقابله با گرانی میوه در بازار، پیشنهاد میشود که دستگاههای نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی اصناف، با افزایش نظارتها و برخورد با تخلفات، از افزایش بیرویه قیمتها جلوگیری کنند. همچنین، با ارائه تسهیلات و حمایتهای مالی به کشاورزان، میتوان هزینههای تولید را کاهش داده و در نتیجه قیمت میوهها را کنترل کرد. افزایش تولید در فصول مختلف سال و اطلاعرسانی به مردم درباره خرید به اندازه نیاز و جلوگیری از ضایعات میوه نیز میتواند به کاهش تقاضای کاذب و در نتیجه کنترل قیمتها کمک کند.
کاهش هزینههای تولید، بازاررسانی مناسب و کاهش دلالی و واسطهگری از مهمترین اقداماتی است که می شود برای کاهش قیمت میوه در بازار انجام داد
-
سه شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۰۲:۵۵
-
۱۱ بازديد
-

-
خبر یزد
لینک کوتاه:
https://www.khabareyazd.ir/Fa/News/726449/